X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אע"פ שנדיר כי מומחה ישנה את קביעתו הראשונה - צריך מומחה להעיד אמת, וככל שנחוץ גם לחזור בו מעמדות שגויות. אל לו לחשוש כי שינוי חוות הדעת לאור טענות או ממצאים חדשים, יגרור פיחות במעמדו המקצועי - ההפך הוא הנכון
▪  ▪  ▪

אחל חיבור קצר זה בסיפור אמיתי:
ידידי, עו"ד אלי הכהן מחיפה, מטפל במשרדו בתאונות ובנזקי גוף. לקוחו שנפגע בתאונת דרגים לקה בשבר בעמוד השדרה, אשר אובחן על-ידי מומחה רפואי כשבר פיצוץ [מונח מקצועי - burst] אולם הנתבעת טענה שמדובר בשבר רגיל.
להגדרת סוג השבר השלכות כספיות מהותיות, שכן שבר רגיל בחוליות עמוד השדרה משמעו 5% נכות ואילו שבר פיצוץ משמעו 10% נכות.
לאור חילוקי הדעות המקצועיות בין הצדדים, מונה מומחה רפואי מטעם בית המשפט, שהוא כיום מנהל מחלקה כירורגית בבית חולים בצפון הארץ.
מומחה בית המשפט קבע כי מדובר בשבר רגיל.
לאור זאת הוזמן המומחה לחקירה, ולקראת חקירה זו הכין עו"ד אלי הכהן ראיות וחומר רקע - צילום השבר, מאמרים מקצועיים, אסמכתאות, דיאגרמות, ולמד כהלכה את המטריה בכוונה למוטט את הקביעה המקצועית של מומחה בית המשפט.
בתחילת החקירה בבית המשפט, הציג עו"ד הכהן בפני מומחה בית המשפט צילום השבר, וביקש ממנו להתייחס להגדרת השבר שוב, במטרה להוכיח בהמשך החקירה כי המומחה טעה בחוות דעתו.
המומחה בחן את הצילום דקה או שתיים, וקבע:
"אכן, זהו שבר פיצוץ".
הוא חזר בו מקביעתו הראשונה בחוות דעתו, משנוכח כי טעה, ובכך לא רק שייתר את החקירה המתישה והמביכה, אלא גם עשה רושם טוב על בית המשפט, והעיד אמת.
אף על-פי שנדיר כי מומחה ישנה את קביעתו הראשונה, ויש מומחים הנאחזים בקביעות שאינן אמת בכל יכולתם ובניגוד מוחלט לידיעתם המקצועית - צריך מומחה להעיד אמת, וככל שנחוץ גם לחזור בו מעמדות שגויות.
אל לו לחשוש כי שינוי חוות דעתו בעקבות טענות או ממצאים חדשים, יגרור פיחות במעמדו המקצועי - ההפך הוא הנכון.
להלן ציטוט מפסק דין המתאר אירוע דומה בו העדתי בבית המשפט בנסיבות דומות - ע"א 86/86 אחד העם שפירא בע"מ נ' לשם רבקה ואריה בית המשפט המחוזי בחיפה, שופטים: מ' סלוצקי, א' חנוך, י' מרגלית, פס"מ תשמ"ח כרך 1 מעמ' 3:
"ד. המהנדס בן-עזרא הודה, לאחר בדיקה חוזרת, שטעה במדידת ממדי חלון בחדר ההורים כאמור בסעיף 15 של חוות דעתו - ת/1, וקיבל את מדידתו של המהנדס טיגרמן (ע' 10 המודפס). יחד עם זאת עמד על כך שגם המידות הנכונות אינן תואמות את תקנות הבניה. אין בטעות זו שהודה בה המהנדס, וטעות כידוע לעולם חוזרת, ושבית המשפט היה ער לה, כדי לפגום במהימנותו או באמינותו של המהנדס".
לעניין פרטי העדות והעמידה בחקירה הנגדית, אפשר לעיין בת"א 1217/84 לשם אריה ורבקה נ' אחד העם שפירא בע"מ, בית משפט השלום בחדרה, שופט: ע' שרון, לא פורסם, מובא בספר "עדות מומחה" מאת א' בן עזרא בהוצאת "שי" 2001, עמ' 235.

תאריך:  08/06/2009   |   עודכן:  08/06/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אסתר שניאורסון גרי
אוי לה לממשלה אם תכניס את המדינה שוב לסחרחורת של חורבן, תבוסה פנימית והרס של אנשים ובתים, כי הגיעה השעה לשוב לישראל של ששת הימים ולהתחיל מהתחלה, גם בעזרת כוח
יוסי קרמר
ברק אובמה, ללא היכולת שלך לגרום לאנשים להבין ולא להאמין בתחום הנושא הרוחני שיאחד את כל המין האנושי, ויבטל את הצורך והנזקקות של המאמינים לדתם, תוכניתך תהיה עוד תוכנית מגירה מיני רבות
אורן פרסיקו
לעומת יצחק שמיר נתניהו הוא עילוי תקשורתי    לעומת אובמה הוא כישלון מהדהד    או כך לפחות הוא מוצג בעיתונים
גד גזית
הייתכן שאובמה משדר לנו שנקרתה לנו הזדמנות היסטורית חד-פעמית, לנצל את בחירתו ואת התקווה הבינלאומית שהוא מעורר כדי לקדם באופן משמעותי פתרון של ממש לחיכוך הכואב באזורנו?
יוסי דר
האם המדינה המתוקנת שאותה רואה מני מזוז בעיני רוחו יכולה לסבול ולאפשר המשך כהונתם של מנהלים בכירים כושלים ולא מקצועיים, שגרמו נזק קשה למוסד שבראשו הם עומדים ולתדמיתו?    היועץ המשפטי לממשלה נכשל קשות וחמורות במבחן העליון והחשוב ביותר שהוא ניצב בפניו עד כה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il