X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  ספרים
רש"י, הרמב"ם, המהר"ל מפראג, רבי נחמן מברסלב, הרב יוסף חיים מבגדד, הרב קוק - כולם בספר בהוצאת מכון מופ"ת
▪  ▪  ▪
דרכים בפרשנות האגדה

"דרכים בפרשנות האגדה" בהוצאת מכון מופ"ת, עוסק בשאלה מה עומד מאחורי אגדות התלמוד המושכות את העין ומעוררות את הלב, אולם מכילות אמירות מעורפלות, משלים ללא נמשל, מתנגשות עם היגיון מוסכם ועם אמונות מושרשות ומעלות שאלות ותמיהות רבות?
"אלו אגדות משובחות הנשמעות באזני כל אדם" [מכילתא, מסכת ויסע, פרשה א]
כאשר האור המיוחד של האגדה התלמודית עובר דרך הפריזמה של הפרשנות, נוצרת תמונת פסיפס ססגונית ומלאת חיים, המשקפת נאמנה את האמונה ואת החשיבה היהודית לדורותיה.
דרכי הפרשנות העיקריות מובאות בספר זה: הפשט והמחקר, האלגוריה והמוסר, החשיבה הפילוסופית והחיפוש הקבלי. באמצעות ניתוחים מעמיקים, השוואות ודוגמאות רבות מוצג בספר העושר הרעיוני הטמון בפירושים.
הספר נועד למורים לתלמוד ולמחשבת ישראל במכללות לחינוך, למורי מקצועות היהדות בחינוך העל-יסודי הדתי, לסטודנטים במקצועות היהדות ולכל אדם משכיל המתעניין באגדות התלמוד, בפרשנות ובהגות היהודית.
על הכותבים:
מיכאל גרוס, ד"ר יאיר ברקאי ויוסי מלמד - הם מרצים בכירים במכללה האקדמית הדתית לחינוך על-שם רא"מ ליפשיץ בירושלים, מומחים למקצועות תלמוד, מחשבת ישראל וספרות ולדרכי הוראתם.
מכון מופ"ת הוקם בשנת תשמ"ג ביוזמת האגף להכשרת עובדי הוראה במשרד החינוך. ייעודו של מכון מופ"ת הוא לשמש מקום מפגש מקצועי למורי המורים ולאפשר קיומו של שיח חינוכי לשם ליבון סוגיות פרופסיונליות בתחומי החינוך וההוראה, והרחבת בסיס הידע בתחומים הקשורים בהכשרת מורים. המכון פועל להרחבת הידע המקצועי ולהפצתו באמצעות כנסים, מפגשי עמיתים, לימודי התמחות, מחקרים, פרסומים ופרויקטים ייעודיים.

מבוא לספר

התלמוד הבבלי, שעיקרו הלכה, מתובל בדברי אגדה רבים. כשם שעשייתמצווה וקיום ההלכה מלווים ברגשות, במחשבות ובהתרשמויות מן העולםהסובב, כך הסוגיות ההלכתיות אחוזות בדברי אגדה. סיפורים, משלים, מעשיחכמים, תפילות, דרשות פסוקים, שיחות חולין, פתגמים, אמירות פילוסופיותואחרות - מתארים חיים שלמים שיש בהם מעשה, רגש ומחשבה.
האגדות מושכות את הלב, מעניינות ומסקרנות, ולעתים גם מעוררות שאלות ותמיהות: מְשלים ללא נמשל בצִדם, אמירות מעורפלות, סיפורים מופלאים שאינם נשמעים אמינים או שנראים כטריוויאליים וכנטולי משמעות, דרשות הנתלות בפסוק ללא אחיזה של ממש או אגדות המתנגשות עם ידע מוסכם ועם אמונות מושרשות. הרצון ליישב את התמיהות הללו, שלעתים קרובות שימשו כנשק בידי מתקיפים ומלעיזים מבית ומחוץ, כמו גם האפשרות לגייס את סמכותם של חז“ל לחיזוק דעות ועמדות - הולידו פרשנות ענפה, מגוונת ופעמים אף מפתיעה לאגדות התלמוד.
דומה כי בשנים האחרונות גברה ההתעניינות באגדות התלמוד בכלל ובדרכי פרשנותן בפרט. בצד מחקרים הנוגעים לפרשן זה או אחר נכתבו גם סקירות מקיפות על תולדותיה של פרשנות האגדה, מהן נציין את ספרו של פרופ‘ יונה פרנקל (1991), דרכי האגדה והמדרש, 1 ואת ספרו של פרופ‘ יעקב אלבוים (תשס“א), להבין דברי חכמים, שבהם הסתייענו רבות. חיבורנו נסמך על מחקרים אלה ואחרים, ומנסה להציג בדרך מובנית ודידקטית את הדרכים העיקריות בפרשנות האגדה.
רבים תיארו את פרשנות האגדה לאורך ציר כרונולוגי ועקבו אחר התפתחותה במהלך הדורות, אולם אנו העדפנו, בעיקר מסיבות דידקטיות, את הציר המתודולוגי: בכל אחד מפרקי הספר מוצגת גישה מתודולוגית אחת והשיטות הפרשניות שאימצו גישה זו. כל מתודה פרשנית אומצה על-ידי כמה וכמה פרשנים, אך לצורך העניין התמקדנו בכל פרק בפרשן אחד או שניים שנראו לנו כמייצגים את השיטה. פרשנים אלה חשובים כשלעצמם ומשמשים כעמודי התווך של פרשנות האגדה לדורותיה, על כן מצאנו לנכון להרחיב על אודותיהם ולפרט את גישתם לאגדה ואת שיטתם הפרשנית.
הפרק הראשון דן בפרשנים שהתייחסו לאגדה על-פי משמעותה המילולית (הפשט) וביארו את לשונה ואת דרכי ביטויה אך נמנעו מלייחס לה כוונות סמויות. בפרק זה הרחבנו בהבהרת גישתו של רש“י, וכן תיארנו את הגישות המחקריות לאגדה הרווחות כיום בעולם האקדמי.
הפרק השני מתייחס לפרשנים שהתרחקו מעט מן המשמעות המילולית של האגדה ונתנו למונחיה משמעות סמלית. הפרק מוקדש למהרש“א (רבי שמואל אליעזר אידל‘ס) - למתודולוגיה שלו בפיענוח סמלי האגדה ולמאפיינים נוספים של פרשנותו.
שני הפרקים הבאים מציגים פרשנים שסברו כי כוונותיהם העיקריות של מוסרי האגדה גלומות במשמעויות הסמויות שלה.
הפרק השלישי דן בביאור הפילוסופי, כלומר בפירושים הבוחנים את האגדה מבחינה שכלתנית ומנסים לנסח מסר פילוסופי שאפשר שעולה ממנה. בפרק זה התמקדנו ברמב“ם, שאמנם לא הִרבה לפרש דברי אגדה אך קבע מודל תאורטי לפרשנות הפילוסופית של האגדות, ובתלמידיו שהלכו בעקבותיו.
הפרק הרביעי מוקדש לביאור המיסטי, דהיינו לפירושים המייחסים לאגדות משמעויות סמויות התואמות את תוכני הקבלה. הפרשנות הקבלית הנה אזוטרית וקשה להבנה, וכדי להסבירה בחרנו להציג את דרכו הפרשנית של המהר“ל מפראג, אחד הגדולים שבפרשני האגדות, המשתייך לאסכולה זו אך פירושיו נהירים ומובנים יותר משל אחרים.
הפרק החמישי והאחרון מציג “גישות פלורליסטיות“ לאגדה, כלומר פרשנים שהדגישו את הגיוון הקיים באגדות וכאלה שפירשו את האגדות בעזרת כלים פרשניים מגוונים. במרכז הפרק העמדנו שניים מגדולי התורה של הדורות האחרונים, הרב יוסף חיים מבגדד והרב אברהם יצחק הכהן קוק, אשר חיברו גם פירושים לאגדות התלמוד.
מלבד אלה מצוינים בספר פרשנים רבים אחרים, החל ברב סעדיה גאון (המאה העשירית) וכלה בעמנואל לוינס (המאה העשרים). ראו רשימה מלאה במפתח השמות.
הציר המוביל הוא התאוריות הפרשניות. לכל תאוריה מובאות דוגמאות מובהקות העשויות להבהיר אותה, גם אם לעתים קרובות אין הפרשנים דבקים בתאוריה אחת בטהרתה. למען הבהירות והחדוּת ניסחנו לעתים את דברינו בהכללה, על אף שהמציאות הפרשנית מגוונת ומורכבת יותר. הנחנו שדרך זו תקל על אלה שאינם מתמחים בתורת הפרשנות ובהרמנויטיקה, ועם זאת רוצים להכיר ולהבין את דרכי הפרשנות השונות של אגדות חז“ל.
התרגילים המלווים את הרצאת הדברים נועדו לעורר מחשבה ולאפשר לקורא עיון עצמאי במקורות וניסוח אישי של המסקנות.
לא נעלמה מעינינו הקביעה שפרשנות היא גם ביטוי להשקפת עולם, זו המשתמעת מתוכני הפירוש, מדרכי החשיבה של הפרשן ומאופני התייחסותו לאגדה. בהתאם לכך, מגוון הפרשנויות המוצע בספר הנו בבואה נאמנה של מגוון הדעות והגישות הקיימות ביהדות.
בסוף הספר מובאת רשימה של האגדות הנדונות והמבוארות בפרקי הספר, חלקן יותר מפעם אחת, כדי לאפשר עיון משווה בין הפרשנים.
אם חיבורנו זה יסייע לחשוף את העושר הרעיוני הטמון באגדות התלמוד, ואם נצליח ‘להשמיע את האגדות המשובחות באוזני כל אדם‘, נדע שעשינו את הישר בעיני ה‘.

תאריך:  17/06/2009   |   עודכן:  17/06/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שושנה ויג
כשפוגשים ביעקב ברזילי בחיים האמיתיים, הוא יושב בשקט, נוצר את לשונו וממעט לדבר בלי צורך. משורר שמניח לשירתו לנבוע בלא להתגאות ובלא לשיר הלל לעצמו. הוא בהיותו "משורר זוכר" הופך עצמו למשפך לאנשים ולעולם שאיננו. ואין אנו יכולים להבין עולם זה או לדעת אותו
קובי קמין
רשתות סטימצקי וצומת ספרים נמנעות מלמכור ספר "אמת אחת ולא שתיים". האם זאת משום האוריינטציה הפוליטית של המחבר? כך או אחרת, יעקב חרותי, מחבר הספר, לא מתרגש - הוא רגיל לשיטות ה"פוליטרוקים" של "ההגנה" עוד מימי הלח"י...
יצחק רביחיא
ספר חדש "תוכנית ההינתקות - הרעיון ושברו" יצא לאור בעריכת פרופ' יעקב בר-סימן-טוב. הספר הוא פרי עבודת מחקר רב-תחומית שבין מסקנותיה: ההינתקות כשלה במילוי מרבית מטרותיה המדיניות והביטחוניות כפי שהציגוה מעצביה ומתכנניה
אפרת אברמסון-משה
חוברת חדשה המכילה מגוון עצות ושיטות לטיפול בתינוקות שאך נולדו יוצאת בימים אלו לאור; נכתבה על-ידי מטפלת מוסמכת לגיל הרך בעלת ניסיון רב-שנים
הרצל חקק
כמה מילים על ספר חדש - טקסט ואיורים. לימור שריר, "ביבר הדמיונות", הוצאת כרמל, 2009    ספרה של לימור שריר סוחף אותנו לעולמות מופלאים ומעלה את השאלה הנצחית, האם יש דיאלוג בין ספרות לבין ציור?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il