X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
פגיעה נפשית אינה נתנת לאבחון אין כל מדד ממשי באשר להתקימותה על כן רואים את נפגעי הלם התאונות כמבקשי רווח משני על אחת כמה וכמה - כאשר מדובר במי שצפה בהתאונה מן הצד
▪  ▪  ▪

התוועדנו בשנים האחרונות למצוקתם של נפגעי הלם הקרב ונפגעי החרדה. הלם קרב הוא אחד מסוגי המקרים בהם נפגע אדם פגיעה נפשית עקב אירוע טראומטי לו נחשף. מדובר בהפרעת חרדה המכונה הפרעת דחק פוסט טראומטית. אירועים, כמו מותו האלים של אדם, מראות של פגיעות קשות, מעוררים בצופה הנקלע לאירוע [כמובן,הפגיעה קשורה לרקע נפשי קודם] חרדות המתבטאות בהמשך בהפרעות התנהגותיות, הפרעות שינה, תגובות פיזיות שהן ביטוי לחרדה[כאבי ראש מתמשכים] ובירידה בכושר התפקוד.
פגיעה נפשית מתאפיינת בכך שאין דרך לאבחן אותה על בסיס בדיקות אובייקטיביות, ולשם אבחונה אנו נזקקים לראיות על התנהגות הנפגע ודיווחיו על תחושותיו. לאור זאת נפגעי הלם קרב זכו בעבר ואף זוכים כיום לחוסר אמון בתלונותיהם. מאז הוכרה התופעה היו שסברו כי נפגעי הלם מבקשים לעצמם רווח משני כמו למשל להשתמט מתפקיד קרבי, או לזכות שלא כדין בפיצויים.
מצבם של נפגעי הלם הלוקים עקב מאורעות אותם חוו בשירות הצבאי עדיין, למרות הקשיים והמכשולים, טוב ממצבם של נפגעי הלם עקב מאורעות טראומטיים להם היו עדים במסגרת האזרחית, בדרך כלל תאונות קשות. בעבר נפגע שסבל נזק נפשי שלא נלווה לו נזק פיזי לא זכה להיות מוכר כזכאי לפיצוי. בהמשך חל שינוי ובית המשפט החליט להבחין בין נפגע ישיר לבין מי שפגיעתו באה עקב היותו עד ראייה לאותו מאורע קשה. הנפגע הישיר פוצה ואליו הנפגע המשני לא זכה לפיצוי.
גם כיום הנפגע המשני אינו זכאי בעקרון לפיצוי, אך בחריג חשוב אחד. אם הנפגע המשני הוא קרוב משפחה בדרגה ראשונה של הנפגע בתאונה ואשר ראה את התאונה או את תוצאותיה המידיות, הוא יהיה זכאי לפיצוי ובלבד שנגרמה לו פגיעה משמעותית [למעלה מ10% נכות נפשית], משימה לא פשוטה. הלכה זו הקרויה "הלכת אלסוחה" מהווה כר פורה לדיונים משפטיים רבים ועד עצם היום לא הובררו גבולותיה המדויקים.
לאחרונה נידון בבית המשפט השלום בנצרת מקרה גבולי. נהג קטר מצא את עצמו מעורב בתאונת דרכים שהיא הסיוט של כל נהג רכבת. במהלך נסיעה בקו חיפה -ת"א אירעה תאונת דרכים והרכבת בה נהג התנגשה בעוצמה רבה ברכב אשר עמד על פסי הרכבת ואשר נהגו לא ציית למחסום. ארבעת נוסעי הרכב נהרגו בתאונה - איזה סיכוי היה להם בהתנגשות עם רכבת?
בית המשפט השלום בנצרת קיבל את טענת התובע, הנהג, אשר תבע את רכבת ישראל וחברת הביטוח הפניקס וקבעה בניגוד לעמדת הנתבעות כי הנהג נפגע באופן ישיר בתאונה, נגרמו לו נזקים משמעותיים וזכאותו לפיצוי מעוגנת בחוק. השופטת דחתה את הטענה כי הנהג בעצם היה עד ראיה בלבד לאירוע והוא לא נפגע פגיעה פיזית ממשית.
על-פי המצב החוקי כיום "סתם" עובר אורח, שאינו נהג או נוסע, אשר ראה את אותה התאונה [נניח שעמד ליד המחסום] ואפילו נפגע עקב המראות הקשים פגיעה נפשית קשה ביותר אינו זכאי כלל לפיצוי. קיים ספק רב אם נוסע ברכבת שהיא רואה את התאונה המחרידה ונפגע פגיעה נפשית עקב כך יהיה זכאי לפיצוי.
מדוע מפלים בתי המשפט בין נפגעים שונים שלמעשה נפגעו באותה הפגיעה ובשל אותו אירוע? הסיבה היחידה לאבחנה ביניהם כנפגעים ישירים, או משניים, נובעת מחוסר האמון הנושן של מערכת המשפט ביחס לפגיעות שהן פגיעות נפשיות מובהקות. חוסר אמון הנובע מחשש, המופרז, כי מתן זכות פיצוי לנפגע משני תביא לריבוי תביעות כוזבות. הגיע העת לחשוב מחדש על אבחנה זו - אין לה הצדקה עניינית והיא מפלה שלא על בסיס ענייני בין נפגעים שזכאות כולם לפיצוי מלא חייבת להיות מוכרת.

הכותב מתמחה בתביעות נזקי גוף
תאריך:  23/06/2009   |   עודכן:  23/06/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
נפגעי הלם תאונה -מדוע מפלים ביניהם?
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד"ר צ'לו רוזנברג
הפוליטיקה עיוורה את עיניך וערפלה את חושיך. התבטאותך בנושא שחרור שבויים והדרישה לקבוע קווי יסוד ש"יהיו ברורים לכל" מקוממת. מה תעשה אם חלילה חייל ייפול בשבי האויב בעתיד? תוציא את דף הנוסחאות ותביט בטבלה?
אורנה רב -הון
מתי יירד לנו האסימון? מתי ייקלט לנו בתודעה שעד שלא ננהג איש ברעהו ואישה ברעותה על-פי "ואהבת לרעך כמוך" מצבו של העולם ילך ויתדרדר?
ציפי לידר
מה הקשר בין פרשת שלח לפרשת קורח? ניחשתם נכון - הדמגוגיה במיטבה. שיטות דמגוגיות שראינו בפרשת המרגלים שוכללו ושודרגו לדרגת אמנות בפרשת קורח    מה מקור הביטוי 'טלית שכולה תכלת'    קורח הפוליטיקאי, הספינולוג וגם אולי הגימיקן הראשון בהיסטוריה    על מרכיבי הדמגוגיה וגם על הזווית הנשית
יוסי עבדי
מיליון שקל - זהו הסכום שתובע הזמר קובי פרץ ממועדון "קלרה" בת"א. הטענה: מנעו כניסתו בשל מוצאו העדתי וצבע עורו הכהה. מה הם איפוא סיכויי התביעה? ובכן, על פניו, נראה שלא גבוהים במיוחד    הנה לכם תמונת מצב משפטית
אדם צחי
כשאולמרט נפל רבים צהלו, אך רק מעטים ידעו למי מגיעה תודה    למעלה מארבעים שנה ממקד אבנרי את מבטו בפן אחד בלבד של הציבוריות הישראלית ונלחם בו בכל מאודו, בלי הנחות ובלי הבדל בין שמאל לימין - השחיתות הציבורית    בניגוד לרובנו, אין לו אשליות והוא יודע היטב כיצד מתנהלת המדינה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il