X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בהבדל ממוזיאון רקאנטי בקיסריה, שהוא בבעלות פרטית, הדעת אינה סובלת הסבת שמו של בית הנכות התל אביבי הציבורי ל"מוזיאון סמי עופר" רק בשל תרומתו הנדיבה; בדיוק כשם שאינה סובלת הסבתו של המוזיאון לאולם שמחות ומניעת ביקור הציבור בו רק בשל קיום טקס נישואי בנו של יצחק נבון בין כתליו
▪  ▪  ▪
לא רכוש פרטי. מוזיאון תל-אביב

דרך ארוכה עשה מוזיאון תל אביב לאמנות מאז שהעתיק את משכנו המקורי שבבית דיזנגוף למשכנו הנוכחי בשדרות שאול המלך. במרוצת 77 שנותיו הוא שימש תמיד כבית-נכות לכל דבר, שבין כתליו מוצגות יצירותיהם של ציירים ופסלים עתירי-שם. בתור שכזה הוא נחשב תמיד למוזיאון השני במעלה בארץ, עד שבשנה האחרונה התחוללו בו תהפוכות בלתי-צפויות.
כמו מוזיאונים אחרים בעולם, נאלץ גם המוזיאון התל אביבי להיאבק על קיומו. גרעונו היה גבוה מן התרומות שהוענקו לו, וההפסדים הכבדים אילצו אותו, לא אחת, לקיים מלחמת הישרדות, שלא תמיד עמדה במבחן האתיקה האמנותית המקובלת. שמן למדורת הגרעון הוסיפה גם עלות בנייתו של האגף החדש והנוסף למוזיאון, שנועד לשמש לו מבנה-כניסה חדש.
סמי וסם החיים
למבצע הבנייה גויסו תרומות רבות, ביניהן זו של איש העסקים סמי עופר ורעייתו, בסך 20 מיליון שקל. אלא שכאן יצא המרצע מן השק כאשר עופר התנה, משום מה, את תרומתו בקריאת המוזיאון על שמו ועל שם זוגתו. מאחר שהמדובר במוזיאון ציבורי, עוררה ההתניה מחאה ציבורית רבת-היקף. בין היתר היא כללה התבטאויות חריפות מצד אישי-ציבור, וגם עצומה שעליה חתמו כ-2,500 איש. בלחץ המתנגדים נאלץ עופר, בסופו של דבר, לבטל את תרומתו, וגיוס הכספים להצלת המוזיאון נמשך בינתיים.
אין חולקים על כך שכדי לשרוד נזקק כל מוזיאון, לא כל שכן מוזיאון תל אביב, לתרומות. בסופו של דבר אלה הן הרי סם החיים שלו. אבל האתנן לתרומה לא צריך להיות מותנה, בשום פנים ואופן, בהענקת שם התורם למוזיאון.
ההבדל הקטן
עם כל הכבוד הראוי, מוזיאון תל אביב איננו מוסד פרטי כמו, למשל, מוזיאון רקנאטי בקיסריה. בהבדל ממוזיאון תל אביב, הוקם מוזיאון רקנאטי על-ידי לאון, אחד מבני המשפחה, בין היתר לצרכים מניפולטיביים של חיסול חשבונות עם משפחתו. לא פחות מהאקט האמנותי לשמו, הייתה הקמת המוזיאון גם אקט מחאה של לאון רקנאטי להתנהגותה הקלוקלת של שושלת הבנקאים בתקופת הרצת מניות הבנקים בשנת 1983, הזכורה לדיראון. במוזיאון הזה מצויות אומנם שכיות-חמדה אמנותיות, והוא גם נחשב למוזיאון תאום לזה שבאורוגוואי, אבל בחצרו ניצבת אנדרטה מאירת-עיניים, המוקיעה, קבל עם ועדה, את בני המשפחה על מעורבותם בפרשת הרצת המניות. הקמת המוזיאון נועדה אפוא לשמש, בין היתר, גם כגלעד להוקעה עצמה.
אולם שמחות
בשבוע האחרון שוב חרג מוזיאון תל אביב מן הנוהל המקובל של בית-נכות מן השורה. היה זה כשבין כתליו נערך טקס נישואי בנו של מי שהיה נשיא המדינה, יצחק נבון. לצורך העניין נסגר המוזיאון למבקרים והפך באחת לאולם-שמחות לכל דבר, ללא התראה מוקדמת. מי שהגיעו אותה שעה למוזיאון - ישראלים כתיירים - הוכו בתדהמה על שנמנע מהם לחזות ביצירות האמנותיות בשעות הפתיחה המקובלות.
מאוחר יותר, בעקבות גל המחאה הציבורי, תורצה נעילת המוזיאון לקהל הרחב בצורך לגייס כספים מהשכרתו לחברת הקייטרינג. העובדה שבתוך כך הוצאו גן הפסלים של ג'קומטי ואולמות המוזיאון אל מחוץ לתחום הקהל, לא הפריעה לאוצרי המוזיאון (תרתי משמע) מלממש את תוכניתם, על חשבונו ועל חשבון שלילת חרותו האלמנטרית של קהל המבקרים הפוטנציאלי.
עם כל הכבוד, מוזיאון תל אביב איננו, עדיין, אולם שמחות. לפחות לא מאז שננעלו שעריה של מסעדת "ג'קומטי" המופלאה של טדי שאולי לפני כעשור, וששכנה בצמוד למוזיאון. אחרי ככלות הכל, אוצרות קולינריים אינם מסוגלים לשמש תחליף לאוצרות אמנותיים.

תאריך:  27/06/2009   |   עודכן:  27/06/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מוזיאון השערוריות של ת"א
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
נבון, כנראה, "שם טוב משמן טוב" ל"ת
הניה  |  27/06/09 13:08
2
האם התמונות הן מקוריות?
בדקו !!  |  27/06/09 16:22
3
בקסריה..תמונות נפלאות..אמיתיות
במוזיאון רקנטי   |  27/06/09 16:27
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רפאל ישראלי
השימוש בביטוי המעוּבְרָת "משטר האיתוללות" מבטא לא רק צרימה דקדוקית, אלא גם דבר כפירה לאוזן המוסלמית
קרולין גליק
אילו הכריז ראש הממשלה כי ישראל תומכת במפגינים וכי תסייע להם ביד רחבה, היה הדבר מועיל לישראל פוליטית במספר דרכים    ראשית, היא הייתה עושה את הדבר הנכון מוסרית, ובכך הייתה רוכשת את הערכת מיליוני אנשים בעולם, הנחרדים משתיקתן של ממשלותיהם, נוכח אומץ ליבם של המפגינים האירניים, המסכנים את חייהם למען החירות
עמנואל נבון
יו"ר הרשות הפלשתינית אינו צפוי לשאת בקרוב נאום משלו, שבו יאמר לעמו כי "זכות השיבה" היא תכסיס, כי הר הבית קדוש גם ליהודים וכי פצצה גרעינית שתוטל על ת"א תשפיע גם מעבר לקו הירוק
שבתאי עזריאל
ביניש דחתה ערעור על פסלות השופט המחוזי ביתן, למרות שבני משפחתו מעורבבים ביותר עם אחד הצדדים    ביניש שידרה בפסק הדין שאפשר לסמוך על השופט    אבללל... פסק הדין נכתב בעת שביניש ידעה שקיימת בעייה קשה עם השופט ביתן
ח"כ מיכאל בן-ארי
כל התסמינים מלמדים כי "האיום האירני", אינו יותר מעוד נמר של נייר. האיומים על ישראל, היו ונשארו אובדן הדרך של המנהיגות ששכחה זה מכבר מנין היא באה ולאן היא חותרת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il