X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אפשר וצריך להקים מדינה כורדית בטורקיה, בסקית בספרד, ולשית בבריטניה, ואלונית בבלגיה אבל המקרה של טקסס הוא הדומה ביותר לבעיה שלנו ומדוע איש לא מדבר על המשמעות של מדינת עולם שלישי בשכנותנו
▪  ▪  ▪
עולם שלישי [צילום: AP]
מבין כל הנימוקים שהועלו נגד "שתי מדינות לשני עמים" דומה כי נשכח נימוק מרכזי אחד. והוא: כל מדינה פלשתינית שתקום תהיה מדינת עולם שלישי... עם מדינות העולם השלישי נמנות כל מדינות ערב, ללא יוצא מן הכלל. ההבדלים בין מדינות ערב השונות הם הבדלים כמותיים ולא איכותיים. אף אחת ממדינות אלה לא עשתה מאומה כדי לקדם עצמה במישור הכלכלי

הדברים שבכותרת נשמעים בוודאי כאמירות פנאטיות של "ימני", המסרב להשלים עם המציאות. המקילים יראו בכך תעלול פובליציסטי. אבל כמה אנשים זוכרים ויודעים שטקסס הייתה פעם חלק ממקסיקו והיא למעשה שטח כיבוש של ארצות הברית? כמה זוכרים שמקסיקו איימה לסייע לגרמניה לפלוש לארצות הברית דרך שטחה?
אינכם חייבים להאמין לי ואני נותן את רשות הדיבור לאחת ההיסטוריוניות החשובות של המאה העשרים, ברברה טוכמן. זו גם הזדמנות לקרוא פרק מרתק על מלחמת המודיעין והמוחות של מלחמת העולם הראשונה.

"מצעד האיוולת"

ברברה טוכמן התפרסמה בעיקר בזכות ספרה "מצעד האיוולת" בו מנתה שורה של החלטות גורליות במהלך ההיסטוריה של מנהיגים שהמיטו אסון על עמיהם. "הסכם אוסלו" תופס מקום של כבוד במצעד זה.
ברברה טוכמן הייתה היסטוריונית גדולה, אך רק בערוב ימיה לימדה בהרווארד (נפטרה ב-1989). רוב ימיה עשתה קריירה עיתונאית: סיקרה את מלחמת האזרחים בספרד, את מלחמת העולם השנייה בלונדון המופצצת ועוד. רוב השנים עסקה בכתיבה היסטורית וזכתה פעמיים בפרס פוליצר היוקרתי על הישגיה. מה שמייחד את כתיבתה ההיסטורית הוא כשרון הכתיבה שלה ההופך את העובדות היבשות לאפוס מסעיר. ויותר מזה היא היכולת של ברברה טוכמן לרדת לפרטי הפרטים הקטנים של גיבוריה: איך הם מתלבשים, איך הם מדברים, מה הם אוכלים ושותים, מה המניעים הגלויים והנסתרים שלהם, מה הן חולשותיהם. ברברה טוכמן לא מעמיסה על הקורא ערימות של הערות שוליים מייגעות. רק בסוף הספר היא מונה את המקורות מהם שאבה את הסיפורים המרתקים. הכל מתועד, הכל מבוסס. אבל הכתיבה מרתקת כמו טלנובלה לבנות טיפש-עשרה. היא אורגת את הסיפור מאלפי פרטים קטנים ממקורות השאובים מיומנים אישיים, ממכתבים, מפרוטוקולים, מספרי זכרונות ומקטעי עיתונים.
פרשת טקסס מופיעה אצלה בספר "מברק צימרמן" שראה אור לפני כמה שנים גם בתרגום עברי. כמו כל ספריה עוסק גם "מברק צימרמן" בארועים שחוללו תפנית דרמטית בהיסטוריה. במקרה זה מדובר באירוע שהוביל לכניסת ארצות הברית למלחמת העולם הראשונה לצד בעלות הברית.

חולשת ארצות הברית

מדהים לראות עד כמה ארצות הברית של אז - אף שכבר הייתה בפוטנציה המעצמה הגדולה ביותר - גילתה חולשה. הגרמנים היו מסוגלים לאיים שיש להם בתוך ארצות הברית רבבות חיילי מילואים גרמנים שיילחמו וימנעו כניסת ארצות הברית למלחמה. ארצות הברית הגדולה עומדת חסרת אונים מול השכנה המקסיקנית שהמעצמות משחקות במגרש שלה. יפן מאיימת לפלוש מן החוף המערבי, וגרמניה מתכננת ברצינות פלישה מכיוון מקסיקו. אכן, האמריקנים לעולם לא יחזירו את טקסס למקסיקו. די להם במדינת עולם שלישי אחת בגבולם הדרומי. אילו היה יוסי ביילין אמריקני ומנסה לעשות שם מה שעשה באוסלו הוא היה מושלך לכלא. כי בארצות הברית יש חוק מפורש האוסר על אדם לא מוסמך לנהל משא-ומתן עם מדינות זרות בנושא מדיני.

להחזיר את טקסס

הארוע הוא מברק ששלח שר החוץ הגרמני ארתור צימרמן לשגריר הגרמני במקסיקו ב-17 בינואר 1917. במברק הוא מודיעו כי גרמניה החליטה לפתוח במלחמת צוללות בלתי מוגבלת במטרה להביא לידי הכרעה במלחמה. וכדי למנוע מארצות הברית להתערב במלחמה מודיע שר החוץ הגרמני כי גרמניה תציע למקסיקו ברית שמטרתה "הבנה מצדנו שעל מכסיקו לכבוש מחדש את הטריטוריה האבודה בטקסס ניו מכסיקו ואריזונה".
המברק הזה יורט ופוענח על-ידי הבריטים, אך הם שמרו את תוכנו בסוד. המברק נשלח שלושים חודש לאחר פרוץ המלחמה, שהפכה למרחץ הדמים הגדול ביותר בהיסטוריה עד אז. בקרב אחד על נהר סום איבדו הבריטים שישים אלף חיילים. בוורדן נהרגו חצי מיליון חיילים משני הצדדים. הקטל נמשך בלי שחלה תזוזה משמעותית בעמדות הצדדים. בראש גרמניה עמד קייזר מטומטם שחלם לרשת את האימפריה הבריטית. הוא היה מוקף חבר שרים ויועצים חסרי עמוד שדרה. צרפת כבר הייתה אז רקובה. בריטניה הייתה עדיין אימפריה והייתה נחושה לנצח ולא לאבד את מעמדה כמעצמה.

מדינת עולם שלישי

מבין כל הנימוקים שהועלו נגד "שתי מדינות לשני עמים" דומה כי נשכח נימוק מרכזי אחד. והוא: כל מדינה פלשתינית שתקום תהיה מדינת עולם שלישי.
יש כמה דברים המשותפים לכל מדינות העולם השלישי. רובן ככולן מדינות הנשלטות בידי משטרים רודניים מושחתים ומשחיתים. מן העובדה הזו נובעות עיקר בעיותיהן של מדינות אלה. המשטר המושחת אינו משקיע בתשתיות, בחינוך, ברווחה, בפיתוח ובייצור. הוא מקצה את המיליארדים הרבים המגיעים אליו (מסיוע מן המדינות העשירות, מתמלוגי נפט, ממכירת אוצרות טבע) בעיקר לרווחת שכבה קטנה שמסביב לשליטים. בהיעדר השקעה בתשתיות ובחינוך, בלי השקעה בפיתוח ובייצור, אין שום סיכוי למדינות אלה לצאת ממצבן. הסיוע בן המיליארדים וההכנסות העצמיות נבלעות כולן לכיסי השליטים. ההמונים נשארים בבערותם, בפיגורם, בסבלם, בתסכולם ובעוניים הנצחי.
קו נוסף המאפיין את מדינות העולם השלישי הוא השקעת המשאבים שיש להן בעיקר למטרות של האדרת השלטון, פיתוחים צבאיים, תוקפנות כלפי מדינות קרובות ורחוקות.
עם מדינות העולם השלישי נמנות קוריאה הצפונית ועוד כמה מדינות בדרום מזרח אסיה. חלק גדול ממדינות אפריקה, חלק גדול ממדינות דרום אמריקה. עם מדינות העולם השלישי נמנות כל מדינות ערב, ללא יוצא מן הכלל. ההבדלים בין מדינות ערב השונות הם הבדלים כמותיים ולא איכותיים. אף אחת ממדינות אלה לא עשתה מאומה כדי לקדם עצמה במישור הכלכלי. די להשוות את מדינות ערב למדינות כמו קוריאה הדרומית, טייוואן ומדינות רבות אחרות שהפכו ממדינות מפגרות למעצמות תעשייתיות בכמה עשרות שנים. במדינות ערב יש אלמנט נוסף שאינו קיים במדינות אחרות של העולם השלישי: קנאות דתית חשוכה ושנאת זרים קטלנית. בקרוב תתווסף להן מדינת פלשתין, שלא תהיה שונה מהן בקווי המיתאר היסודיים.

מלחמת צוללות

נוכח היעדר כל סיכוי לנצח החליט הקייזר על הפעלת מלחמת צוללות ללא הגבלה, שתביא להבסת בריטניה על-ידי החנקת האספקה אליה. הנשיא וילסון שאף להיות מתווך שיביא פשרה ליבשת אירופה המדממת. וכה חזקה הייתה שאיפתו שהיה מוכן לבלוע בלא תגובה שורה של מעשי פרובוקציה גרמניים. רק בשלב מאוחר של המלחמה הביאו הבריטים לידיעת נשיא ארצות הברית, וודרו וילסון, את תוכן מברק צימרמן. חשיפת המברק ברגע המכריע הניעה את וילסון להחליט על התערבות ארצות הברית במלחמה.
מעניין לראות עד כמה השתנה עולמנו בפחות מ-90 שנים. העולם של 1917 הוא עולם שבו בריטניה היא מעצמה אימפריאלית, יפן שואפת להיות מעצמה אסיאנית (וכבר נזרעים אז זרעי פרל הארבור). סין היא עדיין ענק רדום, הנתון למרמס. רוסיה מדממת על סף מהפכה שתשנה את פניה ואת פני העולם.

קישורים נוספים

עם הפלשתינים האלה רוצים לעשות שלום - [קישור]
דמוגרפיה וגיאוגרפיה בארץ ישראל - [קישור]
אוצר צילומים של PALESTINE הריקה - [קישור]
המפה הגדולה של הארץ הריקה - [קישור]
הסכסוך עם הפלשתינים במספרים - [קישור]
מצעד האיוולת של אהוד אולמרט - [קישור]

תאריך:  28/06/2009   |   עודכן:  28/06/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
שתי מדינות לשני עמים בטקסס
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
טיעונים
אורי נטע  |  29/06/09 10:46
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד"ר יוחאי סלע
התהליכים שהתחוללו לאחרונה באירן, לא ניתן לעוצרם. במוקדם או במאוחר, תהליכים אלה ישפיעו גם על סוריה. המפגינים האמיצים באירן הוכיחו שיש איסלאם אחר המחכה לפרוץ קדימה לעבר חירות ודמוקרטיה, אך השאלה היא: כמה מוסלמים עוד ישלמו בחייהם עד שהמשימה תושלם בהצלחה
נועם בדין
חצי שנה לעופרת יצוקה אך היום יותר מתמיד נראה כי לאירן השפעה רחבה על המתרחש ברצועת עזה    בן טיפוחיה של אירן, ארגון החמאס, ביצע מהפכה שהציבה 1.4 מיליון פלשתינים תחת שלטון "חמאסטן" צבאי, איש לא חשב כיצד ישפיע הדבר על אזרחי דרום ישראל
מוטי פלד
"כשהנכים מלווים ע"י אנשים "בריאים", לא מתייחסים לנכים. שאלות מקוממות כמו: איזה מידה הוא לובש? מה המידה שלו? איזה צבע הוא אוהב? וכדומה, נשאלות ללא בושה, כאילו הנכה אינו קיים"    ראיון מיוחד עם נשים גיבורות הנשואות לגיבורי צה"ל
צבי גיל
הבאת אנשים לארץ ישראל על-מנת שיראו ויתרשמו מתוכנה היא הדרך האולטימטיבית לנהל איתם סיג ושיח. מפגשים יש להם תמיד ערך חיובי, אם לא בטווח הקצר הרי בטווח הביניים או אפילו כהשקעה לטווח הארוך
גרשון אקשטיין
מצב הסופרים הנו בכי רע - אם שפר עליהם גורלם - הם מרוויחים משהו, אם לא - הם מרוויחים שקלים בודדים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il