X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
במורה נבוכים מסביר הרמב"ם כי אין לפרש את סיפורי התורה על דיבורן של חיות כפשוטם, אלא יש לפרש כי הקשר נעשה בדרכים אחרות כגון – חלום
▪  ▪  ▪

ידועה עמדתו של הרמב"ם ביחס לדיבור, ומתאים לצטט בעניין זה מתוך האמור בספר "על הנסים" מאת א' בן עזרא בהוצאת "נמרוד" עמ' 23-24 כלהלן:
"בעניין זה ראוי לבחון את גישת הרמב"ם ביחס לנפש, המוגדרת כחלק שמעבר לדומם. יש שלוש רמות של הנפש – הראשונה היא החלק הזן, שאינו קיים בדומם אך קיים בצומח, בבעלי חיים ובאדם. הרמה השנייה היא החלק המרגיש – הנפעל על-ידי החושים. חלק זה של הנפש לא מתקיים בדומם ולא מתקיים בצומח, אלא מתקיים רק בבעלי חיים ובאדם. החלק השלישי של הנפש הוא החלק המדבר או החושב, המתקיים רק אצל האדם. הדיבור אינו בא בהכרח לידי ביטוי באמצעות קול, אלא יכול שיתבטא באמצעות כתיבה או סימנים, ובלבד שיהיה זה דיבור חשיבתי, והוא ייחודי לאדם. מכאן מובנת ההתנגדות להאציל תכונת דיבור לנחש ולאתון, שמלכתחילה נבראו כבעלי חיים" (על-פי שיחות על שמונה פרקים לרמב"ם מאת ישעיהו ליבוביץ ותלמידים-חברים).
ואכן, במורה נבוכים חלק שני פרק מ"א מסביר הרמב"ם כי אין לפרש את האמירה בתורה כפשוטה וכולל בדוגמאותיו גם את פרשת בלעם ואתונו, אלא יש לפרש כי הקשר נעשה בדרכים אחרות (כגון – חלום), ולהלן דבריו שם:
"והצורה הרביעית, שיאמר הנביא דבר מוחלט כי ה' דיבר עמו או אמר לו: פעל או עשה או אמור כך, מבלי לפרש לא הזכרת מלאך ולא הזכרת חלום, מתוך הסתמכות על מה שכבר נודע באופן עקרוני שאין נבואה ולא חזון באים כי אם בחלום או במראה ועל-ידי מלאך".
ובמקום אחר מסביר הרמב"ם הסבר שאינו יכול להשתמע לשתי פנים כי גם המלאך – אין בו גשם, אין בו ממש. והדוגמאות אותן מביא שם הרמב"ם לכך הן – בין היתר – "ויבוא אלוהים אל בלעם" [במדבר כ"ב ט'] ו"ויאמר אלוהים אל בלעם" [שם, כ"ב], וברור כי אם כך הם פני הדברים, אזי רק בחלום דיברה האתון. ראה גם פרק ג' בספר על הנסים הנזכר לעיל ("האם דיבר הנחש? האם דיברה האתון?").
בספר בראשית פרק ג' פסוק ד' נאמר לראשונה כי דיבר הנחש: "ויאמר הנחש אל האישה לא מות תמותון". רס"ג (רב סעדיה גאון) בפירושו הקצר לתורה אינו מתייחס לפסוק הנזכר כלל, אך דעתו בעניין זה ידועה לנו מפיו של הראב"ע, אשר כתב בפירושו לתורה: "ויאמר רב סעדיה גאון, אחר שהתברר לנו, שאין דיבור ודעת כי אם באדם לבדו, נצטרך לומר כי הנחש גם האתון לא דיברו, רק מלאך דיבר בשבילם".
ובפירוש הראב"ע לפרשת בלק – שוב מביא הוא את גרסת רס"ג (וחולק עליה) – וזהו פירושו של הראב"ע על פירושו של רס"ג בעניין דיבורה של אתונו של בלעם: "ויאמר הגאון, כי לא דיברה האתון. ורב שמואל בן חפני תפסו. ורבי שלמה הספרדי בעל השירים, חשב להציל הנתפס".
לאמור, לפי רס"ג הנחש בפרשת בראשית, ומאוחר יותר גם אתונו של בלעם, בהיותם בעלי חיים חסרי בינה מלכתחילה, לא דיברו כלל. ידוע כי הפרשנות הרווחת היא שבדרך נס הנחש דיבר, ובאותה הדרך, בנסיבות אחרות, גם אתונו של בלעם פצתה את פיה ודיברה, כפשוטו של מקרא, אולם עינינו הרואות כי אחד מבכירי פרשני המקרא – רב סעדיה גאון, המכונה "ראש המפרשים" ו"אבי הפשט" – חרג כאן מפשוטו של מקרא וסבר אחרת, בדחותו את הפירוש בדבר דיבור החיות (המלאך שדיבר בשבילם, זה עניין אחר לענות בו).
בנוסף, להלן דברי הרלב"ג (ר' לוי בן גרשום) בעניין הנדון, הפורש לפנינו קו מחשבה אחר – לפיו סיפור הנחש רק משל היה, וטעמו עמו:
"וראוי שתדע בעניין הנחש, שהוא מחויב שנודה שהוא משל. לפי שהוא מגוּנה מאד שנאמר שיהיה הבעל חיים ההוא מתחילת הבריאה מדבר, ואחר כך הושם לו טבע שני, ישוב בו בזאת המדרגה הפחותה אשר הוא בה. וזה מבואר מאד, עד שהאריכות בביאורו מותר. ואולם בעניין חוה, אין בכאן סיבה תחייב שיהיה לפי המשל... ואולם הרב המורה [הרמב"ם במורה נבוכים חלק ב' פרק ל'] נראה שהבין שעניין חוה הוא גם כן משל לכוח אחד מכוחות הנפש האנושי".
לפי רלב"ג, כאמור, הנחש לא דיבר, וכל סיפור הנחש אינו אלא משל הבא ללמדנו מוסר. ועוד, הרלב"ג סובר כי הרמב"ם ב"מורה נבוכים" גורס שכל סיפור חוה כולו הוא רק משל, אף שבעניין חוה חולק הרלב"ג על הרמב"ם.

תאריך:  01/07/2009   |   עודכן:  01/07/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
האם דיברה אתונו של בלעם?
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
תושבה לשאלה
חגית פז  |  6/07/09 09:41
2
תושבה לשאלה
חגית פז  |  6/07/09 09:41
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד"ר ענת גרינשטיין
נשים רבות מחפשות מענה שאינו רפואי ושניתן לצרוך אותו ללא סיכון    להלן המלצות שישפרו את איכות החיים
אפרי הלפרין
אורי לופוליאנסקי, ניר ברקת – שני ראשי העירייה האחרונים של ירושלים הם אנשים ללא כל ניסיון פוליטי. הראשון עשה קדנציה אחת והבין ככל הנראה שדי לו בכך    השני, אם ימשיך בדרכו דהיום, יסיים את תפקידו בתום הקדנציה או הרבה לפני כן    לחילופין הוא יצטרף לפוליטיקה הדוחה ויישאר שם לנצח
ראובן לייב
ההוזה בכוכבים, המתקשר, הכת והמחזיר בשאלה ובתשובה רק תופסים טרמפ על מצוקתו של מי שמעורער ושאינו עומד על שתי רגליים מוצקות
צפורה בראבי
במקום להעלות מחירים - צמצמו בהוצאות!
ענבל בר-און
הצעת החוק של ח"כ ישראל חסון, אשר תכשיר את חוות הבודדים בנגב, אושרה בקריאה טרומית    המתיישבים מברכים    הארגונים החברתיים והתכנוניים מתריעים מפני הפקעת משאב ציבורי לאומי לטובת בודדים    ציונות או הפרטה?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il