X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
למרות שעל פי חוק החבות במע"מ כלפי רשויות המדינה הינה על המוכר (או נותן השירות / המשכיר), הרי שבד"כ ההסכמה החוזית מגלגלת את המע"מ על הצרכנים הסופיים הכל על השפעת עיילת שיעור המע"מ על עסקאות במקרקעין
▪  ▪  ▪

ב-22.6.09 חתם שר האוצר על צו המעלה את שיעור המע"מ מ - 15.5% ל- 16.5% החל מיום 1.7.09 ועד סוף שנת 2010. לשינוי בשיעור המע"מ קיימות השפעות בתחום המקרקעין הן על מכירה הן על השכרה והן על מתן שירותי בנייה.
בשונה ממספר תחומים, בהם קיים מע"מ בשיעור אפס (לדוג' פירות וירקות או שירותי תיירות - סעיפים העומדים אף הם כיום במוקד הדיון), שיעור המע"מ ביחס למקרקעין עומד בד"כ על השיעור המלא, למעט חריגים שעניינם שינויי מבנה בהתאם להוראות פרק ה2 לפקודת מס הכנסה (מיזוגים, פיצולים, העברת נכסים כנגד מניות). עם זאת, קיימות פעילויות פרטיות שכלל אינן חייבות במע"מ כדוגמת מכירת מקרקעין שנרכשו למגורים או להשקעה בידי מי שאינו עוסק במקרקעין. בנוסף קיימים מקרים הזכאים לפטור מפורש ממע"מ כגון השכרה למגורים וכן השכרה בשכירות מוגנת (לרבות למטרת עסק) ומכירת נכס המושכר בשכירות מוגנת. מטבע הדברים במקרים בהם קיים פטור (או אי חבות) אין השפעה לעליית שיעור המע"מ ועל כן נתייחס להלן רק לפעילות המתחייבת במע"מ.
כל עוד המדובר בפעילות בין "עוסקים" למטרות החייבות במע"מ השפעת עליית שיעור המע"מ הינה מימונית בלבד, כיוון שהמע"מ המועבר ע"י צד אחד לעסקה ממילא מנוכה כתשומות ע"י הצד האחר.
ההשפעה העיקרית של עליית שיעור המע"מ הינה כלפי צרכנים סופיים - בעיקר הציבור הרחב (אנשים פרטיים) וכן מלכ"רים ומוסדות כספיים, שאינם זכאים לפי המקובל, לנכות את המע"מ עד למכירת המקרקעין או השכרתם. במרבית המקרים גורמים אלה ישאו בנטל העלאת המע"מ. זאת מאחר שלמרות שעל פי חוק החבות במע"מ כלפי רשויות המדינה הינה על המוכר (או נותן השירות / המשכיר), הרי שבד"כ ההסכמה החוזית מגלגלת את המע"מ על הצרכנים הסופיים. ביחס לעסקאות שתנאיהן סוכמו לפני שיעור עליית המע"מ קובע גם סעיף 6 לחוק מע"מ במפורש שכל עוד לא נקבע אחרת (בחוזה או בדיני הפיקוח על המחירים) המוכר רשאי לדרוש מן הקונה לשאת בעליית שיעור המע"מ.
בעת השכרה של נכסים מועד החיוב במע"מ הינו על בסיס מזומן, כך שמי שהינו שוכר מסחרי (שלא למגורים) שיקדים וישלם למשכיר את דמי השכירות לפני ה- 1.7.09 לכל תקופה שלא תהיה יהיה חייב עדיין במע"מ בשיעור הישן. לעניין זה רלבנטיות במיוחד למלכ"רים ומוסדות כספיים.
במכירת מקרקעין החבות במס הינה עם העמדת המקרקעין לרשות הקונה או עם רישום המקרקעין על שמו, אך במקרים בהם משולם סכום ע"ח התמורה החיוב במע"מ מוקדם למועד אותו תשלום. לפיכך רוכשי דירות המקדימים תשלומים יימלטו מעליית שיעור המע"מ ביחס לכל אותם תשלומים שישולמו לפני 1.7.09 (ואם המסירה תהיה לפני מועד זה ממילא לא תהיה השפעה כלל לעליית המע"מ). בשוק המשני (דירות יד שנייה) אין בד"כ חבות במע"מ כלל כפי שהוסבר לעיל.
ביחס לשירותי בניה - החיוב במס הינו בעת סיום העבודה והעמדת המקרקעין לרשות מזמין העבודה, כאשר גם כאן הסייג הינו כי תשלומים על חשבון מתחייבים בעת תשלומם. לפיכך, מי שיקדים תשלומים או ידאג להשלמת העבודה עד.1.7.09 יזכה להישאר במע"מ בשיעור הישן.
עוד נציין כי לאור הלכת ניכן הותיקה, בעלי קרקע פרטיים המבצעים עסקת קומבינציה ייטיבו לעשות אם ימסרו חזקה במקרקעין לקבלנים לפני 1.7.09, שאז יחול החיוב במס בשיעור הנמוך יותר. אמנם מקובל למסור חזקה רק במתן היתר בנייה, אך ניתן גם להקדים את המועד.

תאריך:  01/07/2009   |   עודכן:  01/07/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
השפעת עליית שיעור המע"מ על עסקאות מקרקעין
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
צ'לו רוזנברג
האם במדינה מתוקנת באמת ראש ממשלה ויו"ר הפרלמנט יכולים להרשות לעצמם להיות ברוגז ולהפוך את המשטר לצחוק וקלס? עובדה שכן. כולם שותקים ואמות הסיפין אינן רועדות    אם זו דמוקרטיה, הרי שאבות הרעיון הדמוקרטי ודאי מתהפכים בקברם
ד"ר יחיאל שבי
אם הישגי העשייה הציונית חשובים לה, היא מוכרחה לעמוד כחומה בצורה כנגד דרישה בלתי לגיטימית זו של השבת הפליטים לשטחה    עליה לאפשר לערבים לממש את זכותם הלאומית מחוץ לשטחיה הריבוניים    עליה לעמוד על כך שהערבים ובעיקר הפלשתינים ישלימו עם קיומה בצורה של הכרה אמיתית ולא בדרך של שלום
ד"ר אברהם בן-עזרא
במורה נבוכים מסביר הרמב"ם כי אין לפרש את סיפורי התורה על דיבורן של חיות כפשוטם, אלא יש לפרש כי הקשר נעשה בדרכים אחרות כגון – חלום
ד"ר ענת גרינשטיין
נשים רבות מחפשות מענה שאינו רפואי ושניתן לצרוך אותו ללא סיכון    להלן המלצות שישפרו את איכות החיים
אפרי הלפרין
אורי לופוליאנסקי, ניר ברקת – שני ראשי העירייה האחרונים של ירושלים הם אנשים ללא כל ניסיון פוליטי. הראשון עשה קדנציה אחת והבין ככל הנראה שדי לו בכך    השני, אם ימשיך בדרכו דהיום, יסיים את תפקידו בתום הקדנציה או הרבה לפני כן    לחילופין הוא יצטרף לפוליטיקה הדוחה ויישאר שם לנצח
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il