X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
טוען מנהל רשות המים שאל לצרכן המים הממוצע לדאוג – הוא לא אמור לשלם על צריכה יתרה את הקנס הקרוי "מס בצורת". ניתוח סטטיסטי פשוט מראה שאין הדבר כך - להלן תרגיל פשוט ביסודות הסטטיסטיקה גם למי שאינו מומחה גדול בחשבון
▪  ▪  ▪
נשלם יותר [צילום: פלאש 90]

היום אמור להיכנס לתוקפו מס הבצורת. אין להתעלם ממצבו החמור של משק המים, אך כרבים מתושבי מדינת ישראל הייתי מצפה לדיון הגון ואמיתי בנושא ואפרט:
המשבר במשק המים אינו דבר חדש. הוא מלווה אותנו כבר שנים רבות. הטיפול בפתרונות השונים למצב היו צריכים להתחיל כבר לפני שנים. הדברים לא נעשו ועתה, על האזרח הקטן לשלם, ובמזומן, על מחדלי הממשלה.
אין מדובר רק בנושא התפלת מים אותו היה צריך להוציא לדרך כבר לפני שנים. גם הטיפול במי שפכים והשבת קולחין, הטבת מים מליחים, תפיסת מי שטפונות, הפרדת מערכות הביוב ממערכות ניקוז מי גשמים לשם תפיסתם, ועוד ועוד נושאים, לא טופלו כלל או טופלו באופן חלקי בלבד.
הסיבות לכך היו מגוונות: החל מעצלנות ממשלתית/ממסדית טיפוסית, עבור לבעיות בירוקרטיות וחוקיות, עבור לבעלי אינטרסים שונים וכלה בבעיות תקציביות.
מטבע הדברים, הטיפול בנושא המים הוא רב-שנתי ומתמשך הן בכל הקשור לצריכה עודפת והן בנושא שיפור והגדלת מאגרי המים של מדינת ישראל.
היו שנים שהבעיה לא הוצגה במלוא חומרתה מכיוון שבחסדי שמים היו אלו שנים ברוכות בגשמים ואותם נציגים שלטוניים או בעלי אינטרסים שונים דאגו להציג נתונים מעוותים שהסתמכו על נתוני הגשמים באותן שנים, בה בשעה שהנתונים הסטטיסטיים הן של ממוצעי המשקעים לאורך שנים, קצב גידול האוכלוסיה ומאפייני צריכת המים ומגמתם ידועים וברורים לכל אנשי המקצוע בתחום.
אלא שלנתונים סטטיסטיים יש צד נוסף מעניין לא פחות:
למיסים ולגזרות המוטלים על הציבור מסיבות המוגדרות כצורך השעה יש נטייה סטטיסטית להישאר עימנו לשנים רבות נוספות בצורה מלאה או בצורה חלקית. גם בנושא מחיר המים ברצוני להזכיר ש"תעריף ג" הנוכחי, עוד לפני "מס הבצורת", מהווה למעשה קנס על צריכת מים יתרה מעבר ל-30 מ"ק בחודשיים. האם נציב המים מוכן להתחייב על כך שברגע שתיפתר בעיית המים (על-ידי התפלה או כל פתרון אחר) "מס הבצורת" יבוטל לחלוטין?
הראש היהודי של מקבלי ההחלטות נוטה (סטטיסטית כמובן) לשלב בין פתרונות לבעיות שונות. הדבר מאפשר להסוות שיקולים שונים לצעדים הננקטים שלעיתים אינם פופולריים. במקרה שלנו "מס הבצורת" משתלב היטב בבעיה התקציבית הנובעת ממצב הכלכלה העולמית בכלל והישראלית בפרט. דבר זה אינו בריא מכיוון שהוא עלול לעוות את גובה המס המוטל ואת משך הזמן בו יהיה בתוקף (ראה הסעיף הקודם) וחמור מכך: אינו מייצר למשל תמריץ לחיסכון במים. מי שיצרוך כמות מים הקטנה מסף "מס הבצורת" לא יזכה לתמריץ משמעותי.
האמור בסעיף הקודם מוביל להכרזה בכותרת המאמר: טוען מנהל רשות המים שאל לצרכן המים הממוצע לדאוג – הוא לא אמור לשלם על צריכה יתרה את הקנס הקרוי "מס בצורת". ניתוח סטטיסטי פשוט מראה שאין הדבר כך: משמעה של צריכת מים ממוצעת היא שבחודשים מסוימים צריכת המים גבוהה מהממוצע ואילו בחודשים אחרים הצריכה נמוכה מהממוצע. כל אחד יכול להתבונן בחשבונות המים שלו ולהיווכח שאכן כך הוא הדבר: צריכת המים אינה קבועה והיא משתנה בין החשבונות הדו-חודשיים. הצריכה בפועל תלויה במספר גורמים רב: מזג האוויר, משך הזמן החולף בין קריאת שעוני המים וגורמים רבים אחרים. משמעות הדבר שגם משפחות שצריכת המים שלהן ממוצעת באותם חודשים שבהם יצרכו יותר מהממוצע ישלמו קנס גבוה, ואילו בחודשים בהם יצרכו פחות מהממוצע לא יזכו לפיצוי/שיפוי על כך.
אז אנא, פקידי ממשל יקרים: אם יש דבר שאנו באמת לא אוהבים הוא שעובדים עלינו בעיניים.

הכותב הוא איש היי-טק, יזם, ממציא ויועץ.
תאריך:  01/07/2009   |   עודכן:  01/07/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
האם מנהל רשות המים עובד עלינו בעיניים?
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
מסכים בהחלט!
אסף מהמרכז  |  2/07/09 10:26
2
מילים כדורבנות
אביז  |  2/07/09 10:41
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אורן פרסיקו
ידיעות אחרונות מתעקש על קו משברי בסיקור יחסי ישראל-ארה"ב    ומעביר את המוסף היומי לרשות ילדים    ואיפה השמעון מזרחי של העיתונאים?
ד"ר חיים דוד
החום לא עושה לנשים בהריון חיים קלים    הבטן שצומחת בחסות החום הלוהט, הבגדים שחונקים והוורידים שמתנפחים ברגליים במסגרת השרב    כתבה עם מטרות קירור
עו"ד זיו שרון, עו"ד ניר הורנשטיין
למרות שעל פי חוק החבות במע"מ כלפי רשויות המדינה הינה על המוכר (או נותן השירות / המשכיר), הרי שבד"כ ההסכמה החוזית מגלגלת את המע"מ על הצרכנים הסופיים    הכל על השפעת עיילת שיעור המע"מ על עסקאות במקרקעין
צ'לו רוזנברג
האם במדינה מתוקנת באמת ראש ממשלה ויו"ר הפרלמנט יכולים להרשות לעצמם להיות ברוגז ולהפוך את המשטר לצחוק וקלס? עובדה שכן. כולם שותקים ואמות הסיפין אינן רועדות    אם זו דמוקרטיה, הרי שאבות הרעיון הדמוקרטי ודאי מתהפכים בקברם
ד"ר יחיאל שבי
אם הישגי העשייה הציונית חשובים לה, היא מוכרחה לעמוד כחומה בצורה כנגד דרישה בלתי לגיטימית זו של השבת הפליטים לשטחה    עליה לאפשר לערבים לממש את זכותם הלאומית מחוץ לשטחיה הריבוניים    עליה לעמוד על כך שהערבים ובעיקר הפלשתינים ישלימו עם קיומה בצורה של הכרה אמיתית ולא בדרך של שלום
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il