X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
האם כאשר רוצים להשתמש במזון לצורך הגנה עצמית יש בכך עבירה על האיסור לבזות את האוכל
▪  ▪  ▪
ביזוי אוכלין? [צילום: פלאש 90]

"תנו לי את הכסף, אני חמוש". כך החל השוד המוזר. הרשויות במדינת צפון קרוליינה בארצות הברית הודיעו לא מכבר כי עצרו נער שניסה לשדוד קפה אינטרנט בעיר וינסטון-סיילם, תוך שהוא מחזיק בננה מתחת לחולצתו וטוען שמדובר באקדח. הבעלים של המקום, בובי ריי מאבה, סיפר כי הוא ולקוח זינקו על הנער בן ה-17 והחזיקו אותו עד לבואם של השוטרים. בזמן שחיכו, אכל הנער את הבננה. לדברי מאבה, השוטרים צילמו את קליפת הפרי שנותרה במקום. דובר משרד השריף המקומי, בראד סטנלי, סיפר כי השוטרים השתעשעו באפשרות של להאשים את הנער בהשמדת ראיות - אך לבסוף הוחלט להאשים אותו בשוד מזוין בלבד.
לנו ברור שהנער לא נהג כדין, אולם מעניין מה יהיה הדין במקרה דומה כאשר אדם רוצה להשתמש בפרי לצורכים הגנתיים, האם יש בכך עבירת ביזוי אוכלין?
הרמב"ם [הל' ברכות פ"ז הל' ט'] מביא הלכות שונות בענייני ביזוי אוכלין, ומסכם שאין להפסיד דברי מאכל "דרך ביזוי ובעיטה". על-פי המשתמע מדבריו, פסק ה"מגן אברהם" [שם], כי מותר להשתמש בדברי מאכל לצורכי רפואה או לדברים המביאים תועלת לגופו, משום שאין זה "דרך ביזוי ובעיטה". לפיכך, כתב, מותר לאדם לסוך את גופו ביין ובשמן-מאכל. אולם, לדעת ה"משנה ברורה" [ביאור הלכה שם] הכלל הקובע מהו ביזוי מאכל, הוא מנהגו של העולם. כלומר, שימוש שבני אדם רגילים לעשותו - מותר, משום שאינו נחשב כביזוי המאכל, אך שימוש בלתי רגיל אסור, אף אם יש בו תועלת לאדם.
לפי דברי המשנה ברורה, כפי הנראה, כל עוד אין הציבור נוהג להשתמש בבננות לצורכי הגנה יהיה הדבר אסור (כמובן, כאשר יש לו אופציה אחרת) אולם למשל מותר יהיה להשתמש בתרסיס המופק מזרעוני פלפל חריף לשם הברחת תוקפים, שהרי הדבר נהוג בעולם ואינו נראה כביזוי.
בהקשר זה מעניין להביא את הנידון הבא: בספר "קיצור השל"ה [ענייני הסדר דף ס"ז דפוס ווארשא] מובא מנהג ישראל עתיק, שלדבריו מקורו אינו ידוע, ליטול חתיכת מצה מן האפיקומן, לנקבהּ ולתלותה על הקיר כסגולה לשמירה. בספר "יפה ללב" [תעז/א] האריך בגודל סגולת מצת האפיקומן לשמירה מצרות שונות, ואף רמז נאה יש לכך מדברי הפסוק [תהלים נד/ט] "מכל צרה הצילני" - ראשי תיבות מצה. אלא שבעל קיצור השל"ה [שם] העיר, כי יש במנהג זה משום ביזוי אוכלין, ולפיכך עדיף להניח חתיכת מצה בכיס כדי לזכות לשמירה מגזלנים ומצרות נוספות, שהרי "מצה" היא לשון מריבה, ובזכות מצת האפיקומן ינצל ממריבות וממרעין בישין אחרים.
אולם, בעל ה"באר היטב" [סי' תע"ז ס"ק ד'] מעיד, כי מנהג אבותיו מקדמת דנא לתלות על הקיר חלק ממצת האפיקומן, ולדעתו אין בכך משום ביזוי אוכלין, כיון שמטרתו העיקרית של מנהג זה היא "זכר ליציאת מצרים".

פורסם במקור: מוסף "עונג שבת" של שבועון יום ליום
תאריך:  01/07/2009   |   עודכן:  01/07/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אלי ולנר
טוען מנהל רשות המים שאל לצרכן המים הממוצע לדאוג – הוא לא אמור לשלם על צריכה יתרה את הקנס הקרוי "מס בצורת". ניתוח סטטיסטי פשוט מראה שאין הדבר כך - להלן תרגיל פשוט ביסודות הסטטיסטיקה גם למי שאינו מומחה גדול בחשבון
אורן פרסיקו
ידיעות אחרונות מתעקש על קו משברי בסיקור יחסי ישראל-ארה"ב    ומעביר את המוסף היומי לרשות ילדים    ואיפה השמעון מזרחי של העיתונאים?
ד"ר חיים דוד
החום לא עושה לנשים בהריון חיים קלים    הבטן שצומחת בחסות החום הלוהט, הבגדים שחונקים והוורידים שמתנפחים ברגליים במסגרת השרב    כתבה עם מטרות קירור
עו"ד זיו שרון, עו"ד ניר הורנשטיין
למרות שעל פי חוק החבות במע"מ כלפי רשויות המדינה הינה על המוכר (או נותן השירות / המשכיר), הרי שבד"כ ההסכמה החוזית מגלגלת את המע"מ על הצרכנים הסופיים    הכל על השפעת עיילת שיעור המע"מ על עסקאות במקרקעין
צ'לו רוזנברג
האם במדינה מתוקנת באמת ראש ממשלה ויו"ר הפרלמנט יכולים להרשות לעצמם להיות ברוגז ולהפוך את המשטר לצחוק וקלס? עובדה שכן. כולם שותקים ואמות הסיפין אינן רועדות    אם זו דמוקרטיה, הרי שאבות הרעיון הדמוקרטי ודאי מתהפכים בקברם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il