X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אם משווים את ישראל לשאר מדינות העולם, לעתים אפילו החברות המתורבתות, החופשיות, המתקדמות והעשירות, יוצאות מההשוואה הזאת כשידן על התחתונה
▪  ▪  ▪
בזכות רגש האחווה, תרבות הסולידריות ולקיחת האחריות [צילום: לימור אדרי-יח"צ]
במשך עשרות שנים היו בני הקיבוצים הגרעין הקשה של החלוציות הישראלית. בעקבות משא השנים והסחף, צמחה בקרב היהדות הדתית שכבת עלית בת דמותה של זו ה"קיבוצית", והיא שתופסת כיום את מרבית עמדות ההתיישבות, הפיקוד הצבאי והמנהיגות המדינית והחברתית

במחצית חודש יוני 2009 הופיעו שתי ידיעות, שמעטים שמו לב אליהן, אשר יש בהן כדי לגרום נחת להרבה ישראלים ולהעלות חיוך על שפתיהם: האחת, שמחלקת המדינה של ארה"ב פרסמה, כי ישראל דורגה במקום השני במאבק נגד סחר בנשים, והשניה, שמדד מורגן סטנלי העלה את הדירוג הכלכלי של ישראל מ"שוק מתעורר" ל"שוק מפותח", ובכך הציב את ערך השוק של המדינה הזעירה, למודת המלחמות, בקדמת המועדון של המדינות המפותחות, דוגמת דנמרק ובלגיה, כשהיא מקדימה את נורווגיה, אירלנד, ניו-זילנד, פורטוגל ויוון.
הישגים יוצאי דופן אלה, המתווספים לפלא שחוללה ישראל ב-61 שנות קיומה, ראויים לשבח אף יותר, כשהם מושווים לחוליים המאיימים על שכנותיה מוכות הפיגור, אי-היציבות והעוני. ואכן, אם בשנים האחרונות קוטפת ישראל פרסי נובל, ומפתחת טכנולוגיות בתחומי הרפואה, השבבים וה"ננוֹ", ערב הסעודית אוסרת על ילדיה לשחק בדובוני צעצוע "לא איסלאמיים", מצרים פוקדת לשחוט את אוכלוסיית החזירים שלה כדי להילחם כביכול בשפעת החזירים, סוריה משקיעה משאבים בחינוך לשנאה ובחתרנות נגד מדינות אחרות, הפלשתינים מאשימים את כל העולם (רק לא את עצמם), וחמאס וחיזבאללה מתכננים את פעולת הטרור הבאה שלהם.

בניגוד לפלשתינים
לנצח יאכל חרב [AP]

במקורותינו, לא רק שלא הטלנו באחרים אשמה בעקבות האסונות שהסבו לנו במשך ההיסטוריה, אלא דווקא פיתחנו את תפיסת "מפני חטאינו גלינו מארצנו". תפיסה זו, שהתפתחה והועברה מדור לדור, כפתה עלינו ליטול אחריות ולשאוף לשיפור עצמי. היא אשר הביאה את היהודים, עם ייסוד המדינה, להפשיל שרוולים ולעמול, לקלוט את אחיהם הנידחים ולקדם אותם, לפתח את הארץ ולהפריח אותה. להבדיל, הפלסטינים משלימים עם מעמדם כפליטים נצחיים, מסרבים לעזוב את מחנותיהם, מטפחים אשליות וחלומות בהקיץ ומטילים את כל האשם במצבם על האחרים.

ישראלים נוטים לשקוע בביקורת עצמית, והם כה עסוקים בדאגה לביטחונם, בנוסף על ההתמודדות עם המשבר הכלכלי, שלרובם הגדול אין זמן להשוות את עצמם לשכניהם, או לחברות המערביות המתקדמות. אלה בינינו הנוהגים לנסוע למדינות אחרות, כבר מזמן הגיעו למסקנה, שלעתים אפילו החברות המתורבתות, החופשיות, המתקדמות והעשירות, שבהן אנו אוהבים לבקר, יוצאות מהשוואה עמנו כשידן על התחתונה. אכן, יש ביניהן יותר שלוות מישראל – דוגמת הולנד או דנמרק, יותר עשירות – דוגמת ארה"ב וקנדה, אך כל אחת ממדינות אלה גם סובלת מבעיות קשות ובלתי פתירות, כמו פשיעה, סמים, הריון של קטינות, עבריינות נוער, אפליה חברתית, ביטוח רפואי בלתי מספק, עייפות תרבותית, תשישות חברתית-פוליטית, אובדן חזון, זהות ונכונות להיאבק, כניעה לגלי הגירה, השתעבדות לרב-תרבותיות ועוד ועוד.
בשום מקום אחר בעולם לא ניתן למצוא קהילה עצמאית וריבונית של שבעה מיליון איש, שהחיים בה מאופיינים בשפע, ביטחון חברתי ואישי, רווחה, שירותי רפואה מתקדמים, היי-טק, מדע, מזג אוויר נוח, דינמיות, חדשנות, חיפוש מתמיד אחר שיפור, חופש, דמוקרטיה, ויצירה תרבותית, אמנותית ומדעית, מה שמבדיל את ישראל מיתר המדינות, ואשר איפשר לה תוך שני דורות לזנק למקום מוביל בין האומות, הוא שתי תכונות של העם היהודי: תחושת אחריות ודחף מובנה לאחווה (סולידריות).
במקורותינו, לא רק שלא הטלנו באחרים אשמה בעקבות האסונות שהסבו לנו במשך ההיסטוריה, אלא דווקא פיתחנו את תפיסת "מפני חטאינו גלינו מארצנו". תפיסה זו, שהתפתחה והועברה מדור לדור, כפתה עלינו ליטול אחריות ולשאוף לשיפור עצמי. היא אשר הביאה את היהודים, עם ייסוד המדינה, להפשיל שרוולים ולעמול, לקלוט את אחיהם הנידחים ולקדם אותם, לפתח את הארץ ולהפריח אותה. להבדיל, הפלשתינים משלימים עם מעמדם כפליטים נצחיים, מסרבים לעזוב את מחנותיהם, מטפחים אשליות וחלומות בהקיץ ומטילים את כל האשם במצבם על האחרים.
האחווה היהודית היא אפילו יותר מובהקת. בסין העתיקה, למשל, שכבה דקה של יודעי קרוא וכתוב יצרה ושימרה את התרבות, וסיפקה אותה לאליטות ולמנהיגות באימפריה הגדולה. גם באומות אחרות, שיעור קטן מבני המעמדות הגבוהים היו נושאי התרבות, הציוויליזציה, המנהיגות, הקידמה והחדשנות, בעוד ההמונים נהנו מפירותיהן. בגלויות היהודים, לעומת זאת, היה מספרם של האנשים המעורבים, חולקי האחריות, החשים מחויבות כלפי הציבור כולו – גבוה במידה חריגה, ומורשת זו התגלגלה גם למדינת היהודים, שכה רבים בה מוכנים להקריב למענה. צריך רק לספור את המתנדבים למיניהם ואת הארגונים התורמים כסף לעניים, המביאים נחמה ועזרה לחולים ולזקנים, האוספים אוכל לנצרכים, הקולטים עולים חדשים והמעורבים בפעילויות חברתיות למיניהן - הן למען ישראלים והן למען חסרי מזל במקומות אחרים בעולם.
היכן ניתן למצוא מוסד נפלא, שכולו על טהרת ההתנדבות, כמו "יד שרה", המספק אביזרים רפואיים לחולים, או ארגון התנדבותי כמו "זק"א", העומד תמיד בכוננות, למקרה של אירוע טרור? באיזה עוד מקום כל הארץ ניצבת מאחורי צבאה בעת מלחמה, כשרווחת חייליה, שבוייה ונעדריה בראש מעייניה? איזו אומה אחרת משקיעה כה רבות בהצלתם של אזרחיה שנקלעו לצרה בארץ או בעולם? איזו עוד מדינה מספקת מגן כזה של דאגה, טיפול והתעניינות בקורבנות מלחמותיה, באוכלוסייתה המופגזת או בפליטים מאיזורי עימות? אזרחים ישראלים נתנו מקלט לפליטים סודאנים, ירדנים, פלשתינים, וייטנאמים ובוסנים, שמדינותיהם היו לעתים במצב מלחמה עם ישראל, אספו בנדיבות כסף ושלחו סיוע רפואי ואחר לאזורים מוכי צונאמי, רעידות אדמה, רעב ומלחמה.
במשך עשרות שנים היו בני הקיבוצים, המהווים שיעור קטן מאוד באוכלוסיה, הגרעין הקשה של החלוציות הישראלית: הם יישבו את המדבר ואת איזורי הספר, סיפקו את שכבת הפיקוד והעילית של צה"ל ושימשו מודל לחיקוי בהנהגת המדינה. בעקבות משא השנים והסחף, צצה ועלתה בקרב היהדות הדתית שכבת עלית בת דמותה של זו ה"קיבוצית", והיא שתופסת כיום את מרבית עמדות החלוציות, ההתיישבות, הפיקוד הצבאי והמנהיגות המדינית והחברתית, מצוידת בחזון ובמחויבות מוחלטת להגשמת כל אותן מטרות. וכך, למרות הקשיים הרבים אשר עמם מתמודדת כיום ישראל בתחומי הכלכלה, החברה, הפוליטיקה והביטחון, עדיין אנו רשאים לזקוף את ראשינו ולשמור על תקוותינו, ביודעינו שדי אנשים בתוכנו רואים את עצמם מחויבים ואחראים לשמור על הספינה הזו שתמשיך לצוף ולנווט אותה לחוף מבטחים.

לאתר מגזין מראה
פרופ' רפאל ישראלי הוא מורה לאיסלאם, למזרח תיכון ולסין באוניברסיטה העברית. בעל 26 ספרים בנושאים אלה.
תאריך:  04/07/2009   |   עודכן:  05/07/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
בזכות תחושת האחריות ובזכות האחווה
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
תגיד מה בדיוק שתית?
gre53wa  |  4/07/09 22:07
 
- תעמולה משוכללת ו XL ל"ת
איגור  |  5/07/09 09:34
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
קובי קמין
דברים שאמר לאחרונה אהרן ברק, נשיא בית המשפט העליון לשעבר מחזקים את החשד, כי בית המשפט בראשותו השתמש בכוחו כדי להפיק אוסף פסיקות, שנועד לחסל את מדינת ישראל כמדינת היהודים
דן זסלבסקי
שאיבת היתר של מים באקוויפר ההר המערבי על-ידי הפלשתינים, והנטייה הסורית להפר הסכמים - מחייבים אותנו לשמור על ריבונותנו בכל הקשור למקורות המים שלנו
אפרי הלפרין
שם ימניים כלל, וכל איש תרבות אשר יש לו ביקורת על יוסי שריד, אנא יביט במראה תחילה
עו"ד משה גולדבלט
מבצע עופרת יצוקה לא הציב לעצמו כמטרה את חיסול שלטון החמאס בעזה ואכן הוא לא השיג מטרה, זו וכל היתר לא כל-כך חשוב מבחינה פוליטית    שאלת השאלות העומדת לפנינו כיום היא שאלת הסכסוך עם העם הפלשתיני
אביתר בן-צדף
השבוע שעבר היה שבוע רע מאוד לל"ו צדיקינו    מאחורי מסכת הכבשה התמימה של אהרן ברק נחשפו טלפיו של חזיר יבלות מאיים    השופטים בתחרות "פרס ספיר" היו נגועים בניגוד אינטרסים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il