X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
עולם האינטרנט מחייב היערכות חדשה במערכת החינוך. האם המורים ערוכים לחינוך בעידן האינטרנט?
▪  ▪  ▪
קשר חדש בעידן חדש

הכל דשים בחשיבותו של החינוך. הכל רוצים לחנך והכל מכירים בחשיבותו של הערך הזה. אלא שבעוד הגדולים יושבים על המדוכה ומחפשים איך להביא אנשים טובים יותר לחינוך, איך לשדרג את רמת צוותי ההוראה בארץ, מתחילים בני נוער וילדים למצוא את דרכם לבד. האינטרנט. עולם האינטרנט, בו רב הנסתר על הנגלה, מחייב היערכות חדשה במערכות החינוך.
אם מתעלמים מכוחו של גורם זה, הרי שמתנתקים מעצם ההוויה הנוכחית והחוויה של הנוער והילדים. מתנתקים מדרישות היום והנוער. בעידן בו כמעט לכל ילד ולכל נער ונערה יש כרטיס ברשת חברתית כלשהי, השהייה בין חדרי הלימוד עם מורה הרוצה להעביר חומר ולצאת אל חייו שלו, ואולי גם אל כרטיסו האישי, קצת מחמיצה את עצמה. כדאי לבדוק מחדש את מערכת החינוך כיום. האם היא מספקת את מה שראוי ומתאים לדור החדש?
יש לבדוק חומרים ודרכי לימוד. יש לבדוק מחדש חוויות לימוד לצעירים. יש למצוא דרך שתגרום להם לרצות להגיע לבית הספר. כי קיום בתי ספר רק כדי להצליח בבחינות בגרות, עלול להוכיח עצמו עוד מעט כחסר חשיבות. כי הנה צומח פה דור חדש - דור מידע ודעה. ילדים היום יודעים הרבה מאוד. ילדים גם יותר מתמיד מביעים דעתם בכל מיני פורומים. יש להם דעה מבוססת בדרך כלל ויש להם גישה למאגרי מידע רבים. הם קולטים, אוספים ולומדים. לא כדאי להתעלם מהם. תפקידו של החינוך היום הוא לתת להם כלים חדשים להסתדר בעולם החדש והשונה משהיה אפילו לפני 10 שנים, אולי אפילו לפני 3 שנים... העולם משתנה - גם צורת החינוך צריכה להשתנות.
צעירים הגולשים באינטרנט יוצרים קשרי חברויות, גם עם מבוגרים מהם, גם עם בעלי עמדה חשובה. שהרי גם מורים, מרצים וחברי כנסת מתחברים לרשתות ויכולים למצוא עצמם כחברים של תלמיד מן השנה הראשונה בבית הספר. כל מערך היחסים בין מורה לתלמיד משתנה. תלמיד יכול למצוא עצמו מתווכח עם מרצה או מורה ברשת.
וידע? מידע רב יכול כל אחד למצוא באינטרנט. אבל מאוד ייתכן שהמידע לא יהיה מדויק. התקשורת העיקרית כיום בין בני נוער ובכלל, היא ברשתות החברתיות. אלו חוויות החיים החדשות של הצעירים. שיחות, קריאת מאמרים, צפייה באקטואליה, השתתפות בדיונים ויצירת כרטיס אישי בפייסבוק ושות', על-פי בחירתם ודמיונם... כל זה מול מסך מהבהב ובמהירות מגה +. גם בכיתות יסודי. אולי אפילו מכיתות גן.
הפער בין חיי הילד לבין השיעורים בבתי הספר גדל כך מיום ליום. בקרוב יידעו הילדים גם איך להתפרנס דרך האינטרנט, כפי שעושים מבוגרים רבים. ואז לשם מה להם בית ספר?
ילד ששעות הפנאי שלו מלאות בפעילות אינטנסיבית ברשת. בשיחות, בצ'אטים, בדיונים, יכול לחוש שהשיעור של המורה מיותר עבורו או סתם מיושן במקרה הטוב... מערכת החינוך צריכה ניעור חזק ויסודי. ההבדל בין הלימוד בבתי הספר לבין העולם בחוץ הוא גדול. והוא עוד יגדל... והרי אחד מתפקידיו של בית הספר הוא להכין את התלמיד לחייו כבוגר. וטובה שעה אחת קודם.
איפה אפשר לשפר:
1.
בתי ספר קטנים יותר, או כיתות קטנות, עם יחס אישי ותשומת לב והכוונה בהתאם ליכולת של כל תלמיד.
2. כדאי לשים דגש על פעילות חברתית מרתקת. כי גיל הילדות והנוער הוא גיל החברה - החברות. את זה רק מערכת מסודרת יכולה לספק. חברות עם נוכחות פיזית. פעילות מיוחדת ואפילו עצמאית בתוך מוסדות הלימוד. פעילות שתספק ביטוי עצמי לרוב התלמידים.
3. ללמד תקשורת של פנים אל פנים. הקשבה ותגובה מתייחסת ועניינית. תרבות שיחה של ממש. עם מילים שלמות לא לחצאין... (ממצב, יומטוב...)
4. חשוב מאוד להקדיש מספר שיעורים לשיחות, לדיונים. גם ילדים אוהבים לדבר. והיום יותר מתמיד. הם יודעים כל-כך הרבה. הם סופגים המון מידע מאמצעי התקשורת. צריך לתת להם אפשרות להתבטא ולשתף בידע, בהבנות. ככה גם אפשר יהיה ללמוד על דעותיהם ומחשבותיהם. ככה גם אפשר יהיה בעקיפין לחנך.
5. כבוד לתלמיד – בשום אופן לא "סחבקיות" - להתייחס יותר לדעות התלמידים ולרעיונותיהם. תלמידים שמשייטים בפורומים, מביעים דעות נחשבות וחשובות בפורומים השונים, שיגלו שהמורה לא מכבד אותם, יפסיקו להקשיב. הממד הערכי כיום משתנה.
6. לתת להם כלים לניתוח, להבנה ולסינון כל נחשולי המידע שהציפו אותם בעת גלישתם. יש ללמדם לעשות סדר, למיין, להבין וליישם את המידע הרב הזה שהם רוכשים בעת גלישתם המואצת.
7. יש ליצור מגמות ייחודיות בבתי הספר. עם המידע הכללי הרב שרוכש הילד, צריך כיוון מרתק ומיוחד לכל תלמיד לפי התאמתו ונטיות ליבו. מגמות שבהן יוכלו התלמידים להתבטא ולמצות יכולות מיוחדות, מגמות שיסחפו אותם להגיע, להשקיע ולהשתלב. כך יוכלו לנווט עצמם בכיוון ייחודי לפי בחירתם. למשל: תקשורת פרסומית וראווה, מחשבים - עדכני, ביטוי עצמי בדיבור ובכתיבה, רפואה משלימה ועוד...
אבל השאלה החשובה היא: האם דור המורים כיום ערוך לכך?

תאריך:  05/07/2009   |   עודכן:  05/07/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
חינוך - מי צריך היום בתי ספר?
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
ממש אוטופיהלאנד
33efd  |  5/07/09 18:53
 
- לימוד אנגלית
צפורה  |  6/07/09 07:13
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יהונתן דחוח-הלוי
בצלם טוען: צה"ל הרג תושב פלשתיני בעת ששהה במועדון ספורט    הפלשתינים טוענים: מדובר בפעיל בגדודי המוג'אהידון, אחת הזרועות הצבאיות של ארגון פתח    עוד מקרה המוכיח שאין לסמוך על דיווחי בצלם בעיניים עצומות
דן פון וייזל
בעוד ישראל נוהגת מדיניות חוץ של "גמישות" ו"נכונות לוויתורים", ההיסטוריה הציונית מלמדת כי דרושה לה דווקא דיפלומטיה של תקיפות בהבהרת עמדותיה, תוך הבחנה באיומים ריקים מתוקף
רפאל ישראלי
אם משווים את ישראל לשאר מדינות העולם, לעתים אפילו החברות המתורבתות, החופשיות, המתקדמות והעשירות, יוצאות מההשוואה הזאת כשידן על התחתונה
קובי קמין
דברים שאמר לאחרונה אהרן ברק, נשיא בית המשפט העליון לשעבר מחזקים את החשד, כי בית המשפט בראשותו השתמש בכוחו כדי להפיק אוסף פסיקות, שנועד לחסל את מדינת ישראל כמדינת היהודים
דן זסלבסקי
שאיבת היתר של מים באקוויפר ההר המערבי על-ידי הפלשתינים, והנטייה הסורית להפר הסכמים - מחייבים אותנו לשמור על ריבונותנו בכל הקשור למקורות המים שלנו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il