X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
דברי הרב הראשי לצה"ל נאמרו כשהיה בתפקיד ממלכתי, במדים, כמייצג את צה"ל ובכנס רשמי של הצבא. אך לא פחות מכך, מקוממת היא תגובתו הרפה משהו, הלא נחרצת של דובר צה"ל - זה הסתפק באמירה לקונית צדק בצה"ל נרדוף!
▪  ▪  ▪
אמר את שלא צריך היה להיאמר. הרב אביחי רונצקי [צילום: פלאש 90]
"צריך להצדיע לרב רונצקי"
עידן יוסף
מנכ"ל אלומה מאשימה את עיתון הארץ בסימון הרב הראשי לצה"ל כמטרה * "עשר שנים אני עוסקת בגיוס בנות דתיות ולא זכיתי אפילו פעם אחת לכותרת ראשית בהארץ"
לרשימה המלאה

בשטף האירועים הפוליטיים הפוקדים אותנו, חלפה-עברה לה בשקט יחסי, שערוריית התבטאותו המקוממת של הרב הצבאי הראשי (תת-אלוף אביחי רונצקי) המתנגד "מלכתחילה", כדבריו, לגיוס בנות לצה"ל. התבטאות "לא רשמית", "ספונטאנית", "שלא לציטוט" זו, שומטת את הקרקע מתחת לאחד העקרונות החשובים עליהם מושתת "צבא ההגנה לישראל".
זכות ההגנה על "הבית הקולקטיבי", נקנתה במאבקים קשים, למן "מרד החברות" שפרץ במאורעות 1939-1936 בהתיישבות העובדת (ובמיוחד בקיבוצים), המשיך במאבקן של נשים לשירות בפלמ"ח וב"הגנה" לצד הגברים, ועוגן בחוק שירות ביטחון מספטמבר 1949, בה הפכה זכות אזרחית זו לחובה לאומית הקבועה בחוק מדינת ישראל.
במהלך השנים נוספו חוקים נוספים שהשלימו את החוק: חוק שירות ביטחון משנת 1959, משנת 1986, משנת 2000 (תוספת סעיף 16 א שעניינו שוויון בשירות. לפיו, לכל אישה יש זכות שווה לזכותו של גבר - למלא תפקיד כלשהו בשירות הצבאי). בשנת 2008 נוסף אליו חוק המסדיר את חובת שירות המילואים.
לענייננו, אין זה רלוונטי כלל, אם הרב הצבאי הראשי דיבר מהרהורי לבו או מפסק ההלכה. הדברים נאמרו כשהרב בתפקיד ממלכתי, במדים, כמייצג את צה"ל ובכנס רשמי של הצבא. אך לא פחות מכך, מקוממת היא תגובתו הרפה משהו, הלא נחרצת של דובר צה"ל. זה הסתפק באמירה הלקונית: "שירות בנות בצה"ל הינו מוערך ומחויב על-פי החוק, ועל-פי המציאות הביטחונית, ומתקיים מיום הקמתו של צה"ל ועוד לפני כן- בארגון 'ההגנה' ובמחתרות".
אין באמירה זו משום נחרצות חד-משמעית בדבר חשיבות שירות הנשים לצד הגברים. אין בדברים אלו משום מחויבות ואמירה חדה שאינה משתמעת לשתי פנים, בדבר השאיפה להגיע לשוויון מגדרי בצבא. בעקיפין, ניתן להבין מכך ששירות הבנות הוא תולדה של נסיבות היסטוריות שצה"ל מחויב (שלא לומר מאולץ, כמי שכפאו שד), למלא אחריהן.
התבטאותו של הרב הצבאי הראשי מערערת על עצם הלגיטימיות של שיתוף נשים בפעילות הביטחונית, וסותרת את חוק המדינה. גם אם החוק מאפשר (בסעיף 40), פטור משירות ביטחון לנשים (המצהירות כי טעמים של הכרה דתית מונעים מהן לשרת בצה"ל), חשוב להדגיש כי הקלה זו היא היוצאת מן הכלל, שאין בה כדי להעיד על הכלל.
יתרה מזאת, הקלות שבה ניתן בימים אלו להשיג פטור משירות, הביאה לשימוש נרחב (ופסול) בסעיף זה. דובר צה"ל אף הודה כי נשים לא מעטות עושות בו שימוש במרמה, כדי להשתמט מן השירות הצבאי.
כקצינה לשעבר, כבת לאם ששירתה כחיילת בתחילת דרכו של צה"ל, וכאם לשתי חיילות גאות (שאחת עדיין משרתת בתחושת שליחות), אני חשה תחושת עלבון עמוק - מהדברים שנאמרו על-ידי הרב הצבאי הראשי. להשקפתי, יש מקום להדיח לאלתר את הרב הצבאי הראשי, באשר אינו שותף - ואף מתנגד - לדפוסים המכוננים של צה"ל. דפוסים אלו דוגלים - בהלכה ובמעשה - בחובה אזרחית ביטחונית המשותפת לשני המינים, ובמתן הזדמנויות שוות לגברים ולנשים - בהתחשב באילוצי המערכת הצבאית. צדק צריך גם להיראות ולא רק להיעשות.

תאריך:  05/07/2009   |   עודכן:  05/07/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
התבטאותו המקוממת ותגובתו הרפה
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
דוגמה טובה לגבבה אקדמית
חן חן  |  5/07/09 22:05
2
כחילונית ששרתה בצבא וגאה בכך-ה
קורן נאוה טבריה  |  6/07/09 11:23
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוסי ריבלין
פרשת פרס ספיר כנראה לא טופלה נכון מהרגע הראשון, והיום מפעל הפיס מצוי במשבר תדמיתי לא קל סביב הפרס הספרותי החשוב הזה. הצלקת הזו עלולה להיוותר על מפעל הפיס עצמו    עצה חינמית למפעל הפיס
זאב גלילי
מה קרה בעקבות אותה פגישה? האם ברק חוסיין אובמה שינה דעתו על האיסלאם? האם הסכים שהמתנחלים ילדו ילדים? האם גילה סוף סוף שמשהו מסוכן מתבשל באירן?    האמת היא שאיננו יודעים
אריה רפפורט
בתוך כל הכאוס במפלגת העבודה, ובניגוד מוחלט להתנהלות ה"סוררים", הרי זו עדיין מפלגה עם שלד חזק מאין כמותו. מיום ליום אנחנו נוכחים עד כמה נוכחותה של העבודה הנה גורם ממתן ומווסת בממשלה כל-כך מוטת ימין
מנחם רבוי
לפני מספר ימים התקבלה אצלי תגובה של פלוני, הקורא מפעם לפעם את רשימותיי. לא היה זה "מכתב שרשרת", וגם בסגנונו ניכר היה טעם של פעם. הכותב ביקש להישאר אלמוני, אך התיר לפרסם את תגובתו לפרישתו ולהישגיו של רמון. הוא הציע שהכותרת תהיה "וריאציה על משל עם ישן". לא הרבה מילים, שווה עיון...
אורי אבנרי
טהרן דומה במידה רבה לת"א לפחות מבחינה אחת: בצפון גרים העשירים והשבעים, בדרום גרים העניים והמקופחים. הצפוניים מחקים את אמריקה, הולכים לאוניברסיטות יוקרתיות, רוקדים במועדונים. הנשים משוחררות. בדרום דבקים במסורת, נשמעים לאייתולות ולרבנים ומתעבים את הצפון המופקר והמושחת    בין "בירה" לבירה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il