X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
ברתה פפנהיים התאהבה במטפלה ד"ר יוזף ברויר, סבינה שפילריין והמטפל שלה קרל יונג ניהלו מערכת יחסים ארוטית, בסדרה "בטיפול" המטופלת נעמה מאוהבת במטפל שלה ראובן. האם מדובר במקריות או שלנשים יש נטייה להתאהב במטפל שלהן?
▪  ▪  ▪
אהבה מבולבלת [צילום: AP]

שנת 1882. המטופלת ברתה פפנהיים (הידועה גם כאנה או) מתוודה בפני המטפל שלה, ד"ר יוזף ברויר, על אהבתה אליו, ואף טענה שהיא נושאת ברחמה את ילדו. למרות שד"ר ברויר ידע שההכרזה חסרת בסיס, בעידן השמרני הוא לא יכול היה לשאת זאת וברח. מאוחר יותר פרויד השתמש במקרה זה כדי להגדיר מה שהוא כינה כהעברה ארוטית בטיפול, המטפל הופך להיות למושא של ערגה ארוטית בעקבות התקה לא מודעת של רגשות ועמדות שכוונו בעבר כלפי אחרים. פרויד טען כי אנה או לא הייתה באמת מאוהבת בברויר עצמו, אלא בדמותו של אביה אותו השליכה על המטפל.
יוצרי הסדרה "בטיפול" לא פסחו על נושא ההעברה הארוטית שרלוונטי היום כמו אז. בסדרה נעמה מתאהבת במטפל שלה, ראובן, ואף אמיצה די בכדי לספר לו על כך. בהמשך מתגלה לנו פרטים על יחסיה של נעמה עם אביה ויחסיה הרומנטיים, שעוזרים לנו להבין למה בחורה צעירה ונאה מתאהבת בבחור מבוגר ולא שרמנטי.
פרויד היה מודע לכך שמטופלות עלולות לפתח כמיהה ארוטית למטפלים שלהן, "לא ייפלא בעינינו שנערה תהא מתאהבת בגבר שניתן לה להיות שרויה עמו ביחידות זמן רב ולדבר עמו על דברים שבצינעה, והמופיע לפניה בעמדה הנוחה של העוזר עדיף הכח", אך טען כי ההעברה הארוטית מזיקה, היות שהיא מביאה את המטופל למצב בו ליבו שולט על שכלו. בסיטואציה זו אין המטופל פנוי להתעסק בפענוח האנליטי, וכל תשומת ליבו מושקעת באהבה. פרויד הציע למטפלים להכיר ברגשות אלה כנובעים מהסיטואציה האנליטית, ולא כרגשות שמכוונים באמת כלפי המטפל. הוא טען שהאתגר של המטפל הוא לסייע למטופלת להתגבר על רגשותיה העזים כלפי המטפל, באמצעות הבנה כי הם אך ורק ביטוי של העברה.
אבל אם יש לך מטפל חתיך הורס, זה שהוא יגיד שההתאהבות היא בעצם העברה של רגשות שכוונו כלפי אבא שלך בשלב הפאלי, לא ממש מרגיע או מספק תשובות.
הבעיה עם צורת החשיבה של כמה פרוידיאנים, היא שלא עולה על דעתם מערכת סיבות שתפריך את התיאוריה האדיפאלית שלהם. מרבית הפסיכולוגים היום משוכנעים שכל ילד שואף להרוג את אביו ולשכב עם אמו.
להלן דו-שיח:
מטופל: אתמול בלילה חלמתי שאני במיטה עם ג'ניפר לופז ואנג'לינה ג'ולי ושלושתנו מתעלסים כל הלילה.
פסיכולוג: זה ברור, יש בך תשוקה עמוקה לשכב עם אמך.
מטופל: מה?! אף אחת מהנשים האלה אפילו לא דומה לאימא שלי.
פסיכולוג: אהה! תגובת היפוך! זה ברור לגמרי שאתה מדחיק את תשוקותיך האמיתיות
(מתוך הספר "אפלטון ואתון נכנסים לבר" מאת תוצס קתקרט ודניאל קליין)
בכל מקרה, תסביך אדיפוס לא מעשי, כי גם אם היינו נמשכים להורה מהמין השני, הוא היה הורס הכל ואומר: "בסדר אבל קודם תסדר את החדר".

לדבר על זה בטיפול

"בתקופתו של פרויד בה המיניות הייתה כה מודחקת, לחשוב שלנערה יש רגשות ארוטיות כלפי אדם מבוגר היה איסור כבד. כשפרויד עובד במאה ה-19 עם נערות מתבגרות, שחלקן מאוהבות בו, הוא לא מרגיש פדופיל או עבריין. הוא מבין שההתאהבות עולה מהתת-מודע בעקבות רגשות מודחקים, ולכן הוא לא נבהל ומטפל באותה בחורה.
"היום אם נערה מרגישה רגשות מיניים כלפי אדם מבוגר-דמות אבהית כמו מורה או מדריך, לא יקבל מעמד של רגש בעייתי כי זה נמצא בקטגוריה של הדברים הטבעיים. יש הכרה בכך שבת יכולה לראות באביה או בכל אדם מבוגר כדמות שרמנטית" - מסביר יהושע לביא, פסיכולוג קליני, מורה ומדריך במכון הישראלי לפסיכואנליזה קבוצתית.
אולם זה לא מונע מהמטפלים לחשוב שמדובר על-פי רוב בפתולוגיה, ולנסות לקשר את זה לאבא שחשקת בו בילדות או לקשר מהעבר. האם לא יכול להיות שהאהבה במטפל תהיה אמיתית, מכוונת לתכונותיו המופלאות שיש למטפל?
אליבא דפרויד, "כשזיקת החיבה חוזרת ומתגלה אף בתנאים בלתי נוחים ביותר, גם לגבי אישה באה בימים, גם לגבי גבר בעל זקן שיבה, וגם באותם מקרים שבהם לפי הערכתנו אין מקום לשום פיתוי, הרי על כרחנו נניח לרעיון בדבר מקריות מפריעה, וניווכח להכיר, שלפנינו תופעה הקשורה בשרשי מהותו של החולי".
לדברי לביא, למרות שהיום התאהבות במטפל פחות מפחידה, עדיין יש מטפלים שנבהלים מכך, בעיקר אם ההתאהבות עוצמתית ומחליטים להפסיק את הטיפול. לעומתם, יש את האמיצים, אלו שגם פחות נבוכים ומדברים על כך במהלך הטיפול בתקווה לראות מאיפה ההתאהבות באה ומנסים לפרוק את המטופלת מתחושה זו.
"הבעיה היא במצב שההתאהבות והאירוטיזציה תופסים כמעט מאה אחוז מהשיח הטיפולי, כלומר כשאי-אפשר לדבר על משהו אחר, כאשר לא מתאפשרת קומוניקציה. זה בעייתי לא רק בטיפול, אלא בכל מערכת יחסים שבה רק המין תופס את כל הבמה".
לעתים גם דברים יכולים בקלות להתפרש במשמעות ההפוכה. חישבו על מטופלת שאוהבת את המטפל שלה בפשטות, כאדם ללא כל זיקה רומנטית. האנליטקאי יכול בקלות להבין הערצה זאת כאהבה. יש פסיכואנליטיקאים שמאמינים שההעברה יכולה להופיע בצורות מתונות יותר, לדוגמה במקום המשאלה להיות אהובתו של הרופא, יכולה לצוף ולעלות, במקרה שמדובר בנערה צעירה ובגבר זקן, המשאלה להיות מאומצת כבת מועדפת, השאיפה הליבידונית יכולה גם להתמתן וללבוש צורה של הצעה לקשירת ידידות נצח. במקרה זה, אנליטיקאי מגלומן שמחמיא לעצמו יתר על המידה, עלול לייצור מחשבת שווא שהמטופלת מאוהבת בו, ולו רק כדי לטפוח לעצמו על האגו. ובכלל, מי מאתנו לא רוצה שיתאהבו בו?

תאריך:  08/07/2009   |   עודכן:  08/07/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד נבון קצב
תופעת הסלקציה במועדונים הינה תופעה שמשפילה ופוגעת בכבודו של האדם כאדם. הגיעה השעה לצאת למאבק ציבורי ומשפטי נרחב נגדה על-מנת למגר אותה אחת ולתמיד
פיני קבסה
על יחסי הציבור בישראל: מי עושה בהם שימוש; תקצוב יחסי הציבור; וגם טיפים לקוראים    ועוד: כמה מילים על השר פולישוק ממפלגת מל"ל
צחי פנטון
מלחמת הכל בכל בתוך המחנה "הדתי-לאומי-ציוני-דתי-חרד"לי-מפד"לי-לחומרא-לקולא-לייט" יוצאת משליטה. מי צריך הינתקות-התכנסות-גירוש-פוגרום כשאנו אוכלים מצוין אחד את השני    עד כאן!
צילה שיר-אל
שוב כיבתה האדמה את האש? - על ההתאמה הזוגית בין ארבעת היסודות למזלות    תחזית שבועית כללית לילידי כל המזלות
צפורה בראבי
ימי החסד של נתניהו תמו - השיניים החשופות ננעצו בבשרו, הם חיכו לו לסיום 100 הימים    עשו חסד - תירגעו!
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il