X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מינויה של ח"כ שלי יחימוביץ' לראשות ועדת האתיקה של הכנסת הוא יותר מתמוה נוכח הרקורד בתחום זה כעיתונאית פוליטית
▪  ▪  ▪
לא מהאו"ם. שלי יחימוביץ' [צילום: פלאש 90]
כאשר א' ממשרד הנשיא הטיחה במשה קצב האשמות בדבר אונס, נפגשה איתה ח"כ יחימוביץ', והודיעה לתקשורת: "לדעתי היא דוברת אמת". גם כשעדותה של א' לא נמצאה אמינה על-ידי רשויות החוק, המשיכה יחימוביץ' להתערב בהליך הפלילי נגד האזרח משה קצב ולנסות להשפיע על החקירה נגדו

   רשימות קודמות
  אנטומיה של מאמר אלים
  המערכה שאינה כתובה בספרי הלחימה
  אג'נדה סוּפּר-בעייתית
  מסוחררת מאהבה
  חמאס מגנה את המתקפה על יונית

החלטות מוזרות מקבל יו"ר הכנסת ראובן ריבלין, ואחת המוזרות ביותר שבהן היא הבחירה בח"כ שלי יחימוביץ' לעמוד בראשות ועדת האתיקה של בית הנבחרים. התאמתה של חברת הכנסת יחימוביץ' לתפקיד זה אינה רבה מהתאמתו של ח"כ אחמד טיבי, ממריד המוני הערבים, לתפקיד סגן יו"ר הכנסת - עוד מינוי שריבלין התעקש עליו, ואף הגדיל לשם כך את מספר סגני היו"ר.
לחברת הכנסת יחימוביץ' רקורד ארוך של התנגשויות חזיתיות עם רעיון האתיקה, ונדמה שיותר מכל ח"כ אחר היא מגלמת בקריירה שלה את האנטי-אתיקה. נזכיר אפוא בזאת רק את הבולטות שבעבירותיה בתחום זה.
יחימוביץ' עלתה לגדולה ככתבת "קול ישראל". ככלל, עיתונאים בעולמנו, שלא כמו רופאים למשל, אינם חתומים על שבועה אתית. ככל הידוע, שני גורמים לדבר: ראשית, בתקופה שבה אנשים האמינו באל, ושבועותיהם עוד היו שוות משהו, העיתונות טרם הפכה למקצוע מוכר. שנית, הרעיון שעיתונאי, שעיסוקו מבוסס על הבטחות שווא ומניפולציות חלקלקות בבני אדם, יישבע למשהו ואכן יעמוד בשבועתו - הוא מצחיק במיוחד.
אף על-פי כן, היה פעם הסכם סמוי ובסיסי בין עיתונאי במדינה דמוקרטית לבין קהלו, לפיו תפקידו של העיתונאי הוא לדווח אמת. היה ברור ש"על המשמר" יבליט פן מסוים של האמת ומעריב יבליט פן אחר, והיה ברור שפרשנים שונים יפרשו את אותן עובדות בדרכים שונות לחלוטין, אבל העסק כולו נשען על דיווח בדבר עובדות, ולא על שקרים. במיוחד היה הדבר נכון לגבי דיווח משדה הקרב.
אולם שלי יחימוביץ' שברה מוסכמה אתית זו עם קמפיין "ארבע אמהות" ועם התעמולה התבוסתנית שליוותה אותו. שימוש במהדורת החדשות של "קול ישראל" - שלשידורה יש משמעות מוראלית ומלכדת, שאת ה"פיפסים" שלה ואת קולות קרייניה מזהה הציבור עם רגעי מפתח בתולדות המדינה ובתולדות חייו-שלו - כדי לנפח במתכוון את האבידות ואת הקשיים שצה"ל נתקל בהם, הוא מעשה שלא ייעשה. בעבר, אם כבר נרשמו "החלקות" מקצועיות, הרי שהן היו בעלות מגמה הפוכה, כמו אותה שדרית, שהפטירה קללה נגד האומה הערבית בתום שידור מהדורת החדשות, בתחילתה של מלחמת יום כיפור, מבלי לסגור את המיקרופון.
בעזרת תלמידתה, כרמלה מנשה, הפילה יחימוביץ' את החומה האתית החיונית בין תעמולה לבין דיווח, וכעשר שנים לאחר מכן עדיין לא סיימה המדינה להתאושש מן המכה הנפשית והאסטרטגית שספגה כתוצאה מכך.

קצבה את עונשו

ביוני 2004, זמן קצר לאחר שידידתה הקרובה של יחימוביץ', פרקליטת המדינה היוצאת עדנה ארבל, התמנתה לשופטת בית המשפט העליון, וכמה ימים לפני פרסום הודעתו של היועץ המשפטי לממשלה מני מזוז על סגירת תיק "האי היווני" שבו היה קשור ראש סיעת הליכוד דאז אריאל שרון – נפגשו יחימוביץ', ארבל, טומי לפיד וגדעון סער בביתו של סער – אף הוא ידיד קרוב של יחימוביץ' עוד מימיהם כעיתונאים צעירים. לפיד היה שר המשפטים וסער היה יו"ר סיעת הליכוד. כך דיווח על הפגישה העיתונאי יואב יצחק (דיווח שעלה לו במשרתו במעריב):
"הפגישה התקיימה לפני הודעתו הרשמית של מזוז על סגירת התיק, אך בשעה שכבר היה ידוע ופורסם ברבים כי מזוז החליט לסגור את התיק, ובשעה שכבר הועלו חשדות נגד ארבל על ניסיון תפירת התיק לשרון. הפגישה הלילית, שכללה ארוחת ערב, התקיימה אצל ח"כ סער, בביתו בתל אביב... נודע, כי בפגישה תודרכה העיתונאית שלי יחימוביץ נגד מזוז והחלטתו לסגור את התיק בפרשת האי היווני. ואכן, ביום שישי של אותו שבוע... הופיעה יחימוביץ' בטור אישי בערוץ 2, הטיחה האשמות חמורות נגד מזוז. היא הציגה את ארבל כמי שלוחמת בשחיתות ואת מזוז כמי שמתבטל בפני בעלי כוח וממון. כך נהגה יחימוביץ' גם בתוכניות רדיו בהם השתתפה".
אז מה היה לנו? עיתונאית בכירה שמשתתפת בפגישה סודית עם פוליטיקאי בכיר, שהוא ידיד, ועם פרקליטת מדינה יוצאת, ושעל-פי הדיווח של יצחק, שככל הידוע לא הוכחש, מתאמת איתם מהלכים ומפרסמת דיווחים על סמך אותם תיאומים.
בשלב מסוים החליטה יחימוביץ' לעזוב את העיתונות, משום ש"לא נתנו לי להמשיך לעשות שם את מה שעשיתי", כפי שהסבירה אז, באחד מסחריריה הווירטואוזיים, שמגלים טפח ומכסים טפחיים. אחד הראיונות האחרונים שערכה בטרם עזבה, היה מפגש רווי סימפטיה – במסגרת התוכנית "פגוש את העיתונות" – עם יו"ר מפלגת העבודה דאז, עמיר פרץ, שלגמרי במקרה גם סייע לשיבוצה במקום גבוה בשורות המפלגה מייד עם הצטרפותה.
עם פרוץ "פרשת משה קצב", כאשר א' ממשרד הנשיא הטיחה בבוס-לשעבר האשמות בדבר אונס, וזאת לאחר שניסיון סחיטה שלה (לכאורה) לא צלח, נפגשה ח"כ יחימוביץ' עם א' ומיד התראיינה בתקשורת. "מעדותה עולה באופן ברור, שאין מדובר במקרה של תחום אפור, אלא בתיאור של אונס תחת הפעלת אלימות וכוח. מדובר בשורה של עבירות מין חמורות", אמרה יחימוביץ'. "טיפלתי בהרבה מאוד נאנסות, נפגשתי איתן, ולדעתי היא דוברת אמת. אני יכולה לומר שלפי התרשמותי לא היה חיזור גורלי, קצב (יחימוביץ' הקפידה לומר רק את שם המשפחה, ולבטאו במלעיל מזלזל) הוא איש בעל כוח. כל המערכת הענקית הזו עומדת עכשיו מול בחורה חסרת ישע, ויש לעזור לה".
בסופו של דבר, כידוע, אותה א' לא נזכרה כלל בכתב האישום נגד קצב, משום שעדותה לא נמצאה אמינה. דבר זה לא הפריע ליחימוביץ' להתערב, כנבחרת ציבור, בהליך הפלילי נגד האזרח משה קצב ולנסות להשפיע באופן בוטה על החקירה נגדו. אם מחר תתלונן פלונית ששמעון פרס ביצע בה עבירת מין, מעניין מה תגיד יחימוביץ', כיו"ר ועדת האתיקה של הכנסת, לנוכח שיחה שתנהל ח"כ אנסטסיה מיכאלי עם המתלוננת אשר בסיומה תזעק בכל אמצעי התקשורת כי פרס הוא אנס, עוד בטרם יוחלט אם להגיש כתב אישום.

טיל נגד לאו

בערך "הרב ישראל מאיר לאו" שבוויקיפדיה כתוב: "לפני בחירתו לתפקיד הרב הראשי לישראל עלו טענות על התנהגות לא תקינה של הרב לאו כלפי נשים, ואשה אחת אף האשימה אותו כי הטריד אותה מינית. הרב לאו הגיש נגדה תביעת דיבה, אך משך את התביעה כשנבחר לתפקיד הרב הראשי. ב-2007, כששקל התמודדות לתפקיד נשיא מדינת ישראל, הזהירה אותו חברת הכנסת שלי יחימוביץ' כי הדבר עלול להביא לפרסומים נוספים בעניין זה".
אותה "אזהרה" הופיעה בעמוד הראשון של מעריב, בפינה השמאלית-העליונה. לאזהרה מסוג זה קרא דון קורליאונה "הצעה שאי-אפשר לסרב לה". הרב לאו אכן הבין את הרמז, וכל השאר היסטוריה.
זוהי, אם כן, הדמות האתית אותה מינה יו"ר הכנסת לראשות הוועדה, שאמורה להקפיד על ניקיון כפיהם של המחוקקים בכל הקשור לאתיקה מקצועית – דמות שאחת מהברקותיה הרבות בתחום הטיהור העצמי הייתה: "אף פעם לא הייתי עיתונאית מהאו"ם". את זה כולנו מבינים כבר מזמן, שלי. אבל עדיין נשאלת השאלה – מאיזה צד את, אם כן?

לאתר מגזין מראה
תאריך:  10/07/2009   |   עודכן:  12/07/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הגברת הראשונה של האתיקה המדומה
תגובות  [ 26 ] מוצגות  [ 26 ]  כתוב תגובה 
1
בפוליטיקה מינוי פונקציה של כוח
קור ליאונה  |  10/07/09 19:56
 
- מינוי מתאים לחכית מצטיינת
אגנטה  |  12/07/09 00:01
2
גם מהראשונות לתמיכה במושחתים !
בעניין שלי.  |  10/07/09 23:19
3
היגיעה לדרג חוסר הכישרון שלה ל"ת
א מ רול  |  11/07/09 01:53
4
ישר כח - כל מילה בסלע ל"ת
מרק  |  11/07/09 02:10
5
החלטה צפויה מליכודניק חנפן ומת
קורן נאוה טבריה  |  11/07/09 07:53
6
היא אחת הח"כיות הישרות ביותר
טלי באן  |  11/07/09 08:26
 
- ישרה כמו שריד=כך החליטה התשקור
קורן נאוה טבריה  |  11/07/09 10:19
 
- סופסוף את צודקת
גבי ד'  |  11/07/09 17:03
 
- נזכרתי במשהו
נזכרתי במשהו  |  20/07/09 12:21
7
אתיקה שמתיקה העיקר שריבלין
יבחר לנשיא  |  11/07/09 12:21
 
- אוי למדינה שכך נבחר נשיאה!
ירון זכאי  |  11/07/09 23:38
8
מינוי ראוי
גבי ד'  |  11/07/09 18:59
9
מדוייק להפליא ל"ת
האמת לאמיתה  |  11/07/09 21:43
10
שלי יחימוביץ - דוגמא למצוינות
דני ארגנטאו  |  13/07/09 09:13
11
עריפה בכיכר העיר
מטיף לשמאלנים  |  13/07/09 14:13
12
יחימוביץ' עיתונאית שטחית
קוראים  |  13/07/09 16:13
13
גם אני מעריץ את שלי יחימוביץ
אגרי סיבי  |  14/07/09 09:57
14
מי אתה גיל רונן?
אחיתופל  |  16/07/09 09:42
 
- עזוב אותו תשמע סיפור.אמיתי.
אכיטופ  |  16/07/09 11:26
15
היא התנגדה לחוק מניעת העישון
אמיר סימן טוב  |  2/08/09 01:51
16
יחימוביץ בעצם השתלטה על ערוץ ל"ת
תקשורת ממלכתי!  |  1/09/09 10:46
17
תודה לגיל והצוות על חדשות מעני
רפאל אלקבץ  |  1/09/09 11:28
18
זו לא שדרית שקיללה את הערבים
אביב 3  |  4/09/09 18:06
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מרדכי קידר
הצהרתו של סגן נשיא ארה"ב, כי ישראל רשאית לעשות כל שנדרש לה כדי להגן על עצמה, היא אולי ניסיון להאיץ באירן להיכנס למסלול של הידברות עם האמריקנים, שמא הם ישלחו בה את ישראל
עידן יוסף
תחת כיסוי של נוסטלגיה מנסה מנכ"ל הטלוויזיה החינוכית ליצור אהדה כדי למכור ערוץ שכבר מזמן אינו ממלא את ייעודו
רונן לוי
הרגולטורים בישראל מסרבים להיכנע לטבעו של השוק החופשי ועושים כל שבידם כדי לשנותו באמצעות "שכלול מתמיד" – עוד רפורמה, עוד מס, עוד חוק - ותחוסל אי-הוודאות    הם כפי הנראה שכחו ליחצ"ן את העובדה כי בד-בבד, יחוסל גם השוק החופשי
צבי גיל
אם תשאלו אדם כמוני מה מייחד אלמנטים מדולאריים או כאלה שמוכנים להרכבה כמו באיקאה, אומר שבעיני זה הצפוי - אתה יודע מה אתה מחפש ואתה מוצא אותו    הצפוי הוא בדיוק ההיפך מיצירתיות
ציפי לידר
פסק הזמן הארוך מהחגים הוא זמן לעריכת חשבון נפש    בתודעה הישראלית מזוהים יותר מכל עם המאכלים שסועדים    הגיע הזמן להיזכר שיש לחגים משמעות אמיתית ולא רק קולינרית
רשימות נוספות
מראה  / מי ומי    | 
השאננים לציון (א)  /  יוסף אורן
העולם שייך לנועזים  /  דן פון וייזל
בזכות תחושת האחריות ובזכות האחווה  /  רפאל ישראלי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il