X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
יש להכיר במציאות המרה: מערכת החינוך מתה והפכה למערכת הוראה ולמידה ותו לא! מושג החינוך - ערטילאי לחלוטין! השלך על בית הספר יהבך - והוא יקלקל ילדך
▪  ▪  ▪
יצליח בתפקידו רם-החשיבות? - שר החינוך גדעון סער [צילום: מוקי שוורץ]

"מצעד האיוולת" השנתי שוב צועד בסך הכה-מוכר. שוב, בעקביות ראויה לציון, חוזרים כל שנה ומעלים על שולחן הניתוחים את מערכת החינוך כדי לבחון את הישגי התלמידים שלנו, בין אם בזכאות לבגרות ובין אם בהשוואה למדינות אחרות. וכל שנה מתגלית אותה מציאות שכולם מכירים אותה היטב אלא שמסרבים להכיר בה: חברים יקרים, מערכת החינוך מתה, עליה השלום. אם יש המנסים לבחון את מה שנותר, מן הראוי לא להכתיר את המערכת כמערכת חינוך אלא כמערכת הוראה ולמידה. החינוך מזמן הפך למושג ערטילאי לחלוטין. מי שמבקש לחנך את ילדיו, אל ישים את יהבו על מערכת החינוך.
מאז 1968, היינו כניסת הרפורמה הגדולה ובמרכזה האינטגרציה, מערכת החינוך מדדה מדחי אל דחי. שרי החינוך לדורותיהם, להוציא מקרים נדירים, היו לפקידים רמי דרג במשרד החינוך, ובמקרים הגרועים יותר, הזיקו יותר מאשר הועילו. כולם שילמו מס שפתיים על חשיבות החינוך וההשכלה, אך כולם, ללא יוצא מן הכלל, לא מילאו אחר הבטחותיהם. אולי זו עובדה מרגיזה, אך עם עובדות לא ניתן להתווכח.
שר החינוך החדש, גדעון סער, עלה על אחת הבעיות העיקריות של מערכת החינוך ומנסה לקדם פתרון: האלימות וחוסר המשמעת המוחלט, עד כדי אנדרלמוסיה. על הבעיה השנייה עדיין השר לא הביע את דעתו: משטר הלמידה בבתי הספר הוא אנכרוניסטי, בלתי יציב בעליל, פוליטי במהותו וחסר כל תוחלת ממשית.

מחינוך לשפל

בתי הספר הפכו להיות אכסניה בלתי ראויה ללמידה. לכך מספר סיבות:
מקצוע ההוראה אינו פרופסיה ואף אחד איננו מוכן להכיר בכך. לכאורה אין לעובדה זו השפעה, אך ברגע שהמורים מרגישים כשמרטפים האמורים לסיים את יום העבודה ו"להגיע הביתה בשלום", לא תיתכן למידה. התמורה לעבודתם של המורים נמוכה ביותר, העבודה שוחקת כמאכלת, ובסוף היום שואלים המורים את עצמם, במה חטאנו ובמה פשענו?
אין עוד מקצוע שבו כל אזרחי ישראל מבינים בו כמו הוראה וחינוך, אולי בעצם בנושאי ביטחון בהם כולם רמטכ"לים. מתן האפשרות החוקית של הורים להתערב בעבודת המורים גובלת בזילות המקצוע. ההורים מסוגלים לפטר מורים, להחליפם, אפילו מנהלים. משרד החינוך נתן עד היום יד לכך. המזל שאת השיטפון מנסים ארגוני המורים לעצור. התלהמות ההורים, האלימות המילולית והפיזית הן מנת חלקם של המורים. איומים ואף תלונות במשטרה כנגד מורים אינם תופעה זרה למערכת. מכל אלה יוצא שהמורים עובדים תחת לחץ ואיומים שאין כדוגמתם.
חוסר המשמעת בשיעורים, התרבות הקלוקלת של זלזול בזולת ובכלל זה במורים, יוצרים אווירה אנטי-לימודית. הערות על פלאפונים או על התנהלות בלתי נאותה עלולות להגיע לתלונה במשטרה כאשר התלמידים, בעידוד המורים, עושים זאת בחדווה ראויה לציון. מי שמסוגל לעבוד בתנאים כאלה שיקום!
הבעיה השנייה היא התכנים הלימודיים והערכתם של המורים את התלמידים. מזה שנים רבות תוכניות הלימוד קוצצו באמצעות תרגילים פופוליסטיים שונים: הגרלות, מיקודים וכדומה. כל המערכת מכוונת לבגרות לכל כאשר היא יודעת שאין זה אפשרי. מיליארדים רבים נשפכו אל הביבים רק מסיבות פוליטיות מובהקות. התלמידים המסוגלים להתגבר על עומס הלימודים אינם מקבלים את המגיע להם משום הדוקטרינה של אינטגרציה. התלמידים החלשים גם הם מעולם לא קיבלו את המגיע להם. כולם כיוונו לאמצע ומטה. מכאן התוצאות המונחות בפנינו.
לבסוף, הפוליטיקה של החינוך. מי שסבור שאין פוליטיקה בחינוך אינו יודע ואינו מכיר את המציאות. המינויים השונים בדרגים הגבוהים אינם מקצועיים אלא פוליטיים. מנהלים ובעלי תפקידים אחרים מתמנים משום הקשרים שלהם ולא כשירותם. פעילותם היא בהתאם. גם התערבות הפוליטיקאים, החל משרים, חברי כנסת וראשי רשויות גורמת לכאוס בתוך מערכת החינוך.
כולם מכירים את העובדות, אך כולם מרימים גבה למשמע התוצאות. הצביעות חוגגת, חוסר האכפתיות במעל, ומערכת החינוך הפכה מזמן לבר מינן.

ד"ר צ'לו רוזנברג הוא היסטוריון ומתמחה בביטחון לאומי.
תאריך:  12/07/2009   |   עודכן:  12/07/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מערכת החינוך: הספדים נוגים
תגובות  [ 8 ] מוצגות  [ 8 ]  כתוב תגובה 
1
הכותב תועה ומתעה- החינוך לא מת
assism9  |  12/07/09 10:09
2
תמיר הפרופ' היתה גרועה לחינוך ל"ת
מתחלקים במדרון  |  12/07/09 10:47
3
כמורה לשעבר אתה צודק ב100% ל"ת
ירדנה  |  12/07/09 14:32
4
המאמר חשוב מאד. אבל
דניאל ר  |  12/07/09 14:49
5
תן לגדעון סער לעבוד,
יגאל בוזגלו ק"ש  |  12/07/09 15:36
6
החינוך בישראל מצויין!!
אייל.ב  |  12/07/09 19:47
7
השינוי הדמוגראפי משחק לרעתנו
מיכל מירושלים  |  13/07/09 08:41
8
ותמונת המצב עוד מתכערת והולכת ל"ת
הניה  |  24/06/10 08:26
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד"ר אברהם בן-עזרא
אין כל ספק כי שריד נבחר לתפקיד יו"ר חבר השופטים לפרס ספיר - לא בשל כישוריו הספרותיים כמו בשל תדמיתו המשדרת אמינות ויושרה, במיוחד כאשר מדובר בתפקיד האמור להתבצע בתום לב, באובייקטיביות וללא פניות. והנה, דווקא בכך כשל והפרס שאותו קבע - בוטל
ראובן לייב
הן מתמחות בבישול מיוחד של מעדנים, מעסיקות את מיטב השפים, מקפידות על אסתטיקה ולקוחותיהן לא ימירו אותן לעולם באחרות
עמי דור-און
ישראל חייבת לבדוק ביסודיות מי התורמים, מה היקף הכספים של פעולותיה, מי מחלק אותם, לאיזו מטרה ובכמה מדובר
צפורה בראבי
תזונה נכונה זה לא רק מה לאכול, זה גם איך וכמה    להלן עצות מעשיות של הגדול שברופאים - הרמב"ם - איך לאכול; מה לאכול; מאכלים מומלצים; מאכלים שיש להיזהר בהם
עמוס גורן
"ילדים, כבר קְניתם את מה שביקשתי?" הוא שאל בעברית תקנית במקום השתרר שקט של מבוכה, ובעל המכולת לחש לחישה תיאטרלית לאחד הלקוחות: "מה אפשר לעשות? הוא מורה לדקדוק"    תענוגות העברית (י"ח)
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il