X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בכל כוחי ניסיתי לשנות את השיטה האווילית מורשת הפלמ"ח, וכשלתי. ביצועי צה"ל בשנת 1982 זהים לאלה משנת 2006 - דבר לא השתנה עד היום - פעם צה"ל תמיד צה"ל
▪  ▪  ▪
מלחמת שלום הגליל [צילום: לע"מ]

לפני שנה פרסמתי מאמר, שם ציינתי את פנייתי לראש הממשלה ביום הראשון למלחמה לעצור את האש. וכתחליף, להורות על כל גורמי החירום (לרבות צה"ל, שב"כ, מוסד, מד"א, מ"י, מ"לח, ויתר אלה המשתתפים במעשה המלחמה) - להתכונן תוך זמן סביר, להכות ולחסל את החיזבאללה ולשחרר את חטופי צה"ל. ההגיון למהלך שכזה התבסס על היתרון האדיר של זה שיוזם (במקום, בעוצמה ובזמן) וגם ואולי בעיקר משום בקיאותי בחוסר מיומנותו של צה"ל. ידע שאותו רכשתי לאחר ניתוח מעמיק של מלחמת שלום הגליל הראשונה (1982), שם עלה בבירור כי שיטת הכנתו של הצבא באימונים היוותה "גורם על" בהרס המקצוענות והמיומנות המבצעית של צה"ל. בכל כוחי ניסיתי לשנות את השיטה האווילית מורשת הפלמ"ח, וכשלתי. אחד מתוך מאמצי להביא לשינוי, היה ספר ובשמו "שיטה אחרת לאימוני הצבא" (ינואר 1982) וככזה, נמסר לכל קצין קבע מדרגת אלוף משנה בואכה ראש המטה הכללי. מצאתי לנכון לפרסם מקצת מתוך הספר, בקטע המנמק את הצורך בשינוי על סמך טיב של ביצועי העוצבות.
ישפוט הקורא עד כמה זהים ביצועי צה"ל 1982 לאלה של 2006, ולו רק כדי להבין כי במהות - דבר לא השתנה עד היום. ועוד בטרם תגובות אציין שתי עובדות: באחת- אין חולק על הימצאותה של עוצמה בעלת פוטנציאל הרס אדיר. ובשנייה- מאז מלחמת שלום הגליל הראשונה, לא השיג צה"ל ולו הכרעה אחת בשדות הקרב.

כשלי לחימת כוחות השדה במלחמת שלום הגליל - העובדות

השגה בלתי מוצדקת של משימות (בגזרות הנדונות): המשימות הטקטיות ובהצטברות הכרחית גם האופרטיביות והאסטרטגיות (ביבשה) - לא הושגו כלל, או שלא הושגו במועד שנקבע, ובשני המקרים היו כרוכות בשיעור אבדות שלא היה מחויב המציאות. הכשלים - בלתי מוצדקים. והראיה כי נמצאה בכל מקום עוצמה זמינה די והותר. מה שמלמד כי מקור הכשל בהפעלת שגויה של הכוחות.
הדרג הקובע - הגדוד במקום האוגדה
על-פי ארגון הכוחות ותורת הלחימה - הקרב הטקטי הוא "אוגדתי" כהכרח וגם כנשאף, ובמלחמות תוכנן כך כעולה מהתוכניות, הגדרת המשימות, והיקף הקצאת הכוחות.
בפועל כמשתקף בקרבות משל"ג. האוגדה והקרב האוגדתי, הוכתבו על-ידי הגדודים והקרבות הגדודיים, הרבה יותר משהכתיבו אותם האוגדה. "המצביאות", הניהול והנכסים האוגדתיים, שהיו אמורים לאפיין את הקרב הטקטי ולעצב אותו, באו לכדי ביטוי מזערי או שלא באו כלל לכדי ביטוי.
כך, כישלון/אי הצלחה גדודיים הפכו אוגדתיים ואף גייסים - דרגי העוצבה לא היו מסוגלים ככלל להתגבר על כשלונות גדודיים ואו לקזזם. המשמעות - כשלונות הדרג הטקטי הנמוך הצטברו ככדור שלג, לכשלונות טקטים של הדרג מעליהם, ומהם לכשלונות אסטרטגיים. ראה כדוגמה את הקרב האחרון במשל"ג, בסולטן יעקוב (כמו קרב הסלוקי במלחמה האחרונה) התוצאה: אי מיצוי, ניצול ירוד של הכוחות - הן בראייה כוללת וכן בדרך כלל, גם בכל קרב ובכל מסגרת לעצמה. גרוע יותר: היווצרות מצבים של עוצמה זמינה, מכרעת, אך בלתי מנוצלת. בעוד שבנקודת המגע, כוחות קטנים נאבקים לבדם ונשחקים. צא וראה את פערי היעילות מול הביצועים ומיצוי פוטנציאל זמין. והכוונה, לכוחות/משאבים ת"פ, העומדים זמינים לקרב:
במונחי דרגים
יעילות גבוהה ומעלה, אופיינית לדרג המחלקה והפלוגה.
יעילות סבירה עד טובה אופיינית לדרג הגדוד.
יעילות בינונית/בינונית ומטה אופיינית לחטיבה.
יעילות נמוכה /בלתי מספקת מאפיינת בדרך כלל את דרג האוגדה.
במונחי "מישורי התפקוד"
במישור הטכני חיילי - התפעול הטכני והטכנו טקטי (שריון דרגי צמ"פ), הרמה המוכחת גבוהה מאוד.
במישור היחידתי (הפעלת מסגרות חטיבה אוגדה ומעלה) רמת תפקוד נמוכה - המנמיכה עוד ככל שהדרג המדובר גבוה יותר.
במונחי "תיאום הכוחות"
התיאום החטיבתי (מול האוגדה והגדודים האורגנים) - בינוני.
התיאום האוגדתי (מול הגייס/פיקוד מרחבי, מול החטיבות, תיאום הסיוע הקרבי (ארטילרי והנדסי), תיאום שת"פ אויר קרקע, תיאום הסיוע המנהלתי, והתיאום מול כוחות שכנים במאמץ טקטי סמוך ואו נחצה או מצטלב. ניתן לקבוע כי יעילות תיאומים אלה והתיאום האוגדתי בכללו - נמוך/נמוך ביותר.
לפי אלה לא היה שמץ של סיכוי לממש את "הקרב המשולב", בתואם להגיון הנמצא בעצם קיומה של האוגדה - וכשמה, מאגדת כוחות ומכפילה את עוצמתם, משילוב נאות, במינון במקום ובזמן.
יסתבר כי הבעיה איננה תוצאה של איזון שגוי של הכוח, או זמינותם של הגורמים. מנגד בולטת התופעה של היעדר מודעות ויכולת לתכנן ציוותי כוחות, המונעת ידע להפעלתם בקרב.
הסיבה - המפקדים והמטות בכל הדרגים, חשבו בדרך כלל במושגי יחידות ומאמצים חד חיליים, כאשר אלה יסייעו זה לזה במושגי "שיתוף פעולה" (במקום "שילוב") אשר מזמן אבד עליהם הכלח. מה שהביא למשל ולשנינה, לתכנון סדר התנועה והתקדמות באופן שרירותי/ חיילי. כך שכוחות זמינים, לא נמצאו תחת היד, בעת שנדרשו בבהילות.
לפיכך, בהיעדר מודעות לארגון "צוותי הקרב רב חיליים", הפך הקרב המשולב לחריג. וכאשר נוצר כביכול, פעלו צוותי הקרב כאלתור, ברמת יעילות נמוכה, וחסרו גם את הארטילריה - כשותף הכרחי בצוות הקרב ובקרב המשולב. היעדר שילוב הארטילריה הורגש במיוחד בכל הקרבות הקשים/הבעייתיים (רובם קרבות היתקלות), ודווקא בשלבים הראשונים והקריטיים שלהם.
מאמץ האש נתפס למעשה וגם תוכנן והופעל כ-"קרב אש", בנפרד מקרב התנועה והתמרון של הטנקים וחי"ר. בהתחשב באופי השטח, באופני היערכות האויב, בהיעדר ארטילריה משמעותית לאויב, בשליטת צה"ל באויר, וביתרונות הטכנולוגיים לרבות ניידות טקטית, תחמושת ומערכות בקרת אש - קיזזה החובבנות את מרבית היתרונות שעמדו לידינו.
שת"פ קרקע אויר (המכונה גם הקרב המשולב הבין זרועי), בוצע ברמה נמוכה ביותר. וזאת למרות שליטה מוחלטת של חיל האויר בשמים, והשיפורים בעוצמה וביכולת הסיוע האוירי ההתקפי. ואכן לא בכדי, גיחות רבות שבו לבסיסן עם החימוש. לפיכך אפשר לקבוע כי איכות הקרב הבין זרועי נפלה אף מזו שהייתה במלחמת יום כיפור ב-73', לרבות מאמץ אוגדתי (אוגדה 90) שנעצר ליממה - בגין תקיפה שגויה של פנטומים, שגרמה לפגיעה רבה ברק"מ ול-115 הרוגים ופצועים.
לא בכדי תפקדה מערכת הסיוע הלוגיסטי, על-פי מסורת השילוב הכושל. במקרים רבים מדי, פריטים חיוניים לא הגיעו לכוחות הלוחמים, או שלא הגיעו בכמות הנדרשת, ואו בזמן הנדרש. למרות שכמות הצירים ואיכותם במלחמת שלום הגליל הייתה טובה יותר מאשר במלחמת יום כיפור (לפחות בזירה הדרומית). הסתבר כי מערך הסיוע האוגדתי המותנה בתכנון ובתיאום כמו מערכי סיוע אחרים באוגדה, נכשל אפילו יותר מאשר במלחמת יום כיפור.
~~~
בעקבות תיאור זה (של מלחמת של"ג הראשונה) העמדתי לרשות המטכ"ל שתי תוכניות ("קלע דוד ומטה דוד"). אלא שאבירי הביטחון האמונים על מימוש מורשת האבות המייסדים, העדיפו לשמר אותה ואף לחזקה עוד יותר. וזאת כאשר דברי ימי המלחמות מלמדים כי אלה וגם יורשיהם היום, לא למדו, ומן הסתם יתמידו בהשרשתה. בלי דעת לכרסום בכושר העמידה הלאומי.

תאריך:  12/07/2009   |   עודכן:  12/07/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
יום השנה ה-3 למלחמת שלום הגליל ה-2
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
לא הצלחתי להבין מה אתה אומר...
ירון זכאי  |  12/07/09 23:20
2
אמציה, אנא שלח מאמריך לעריכה
humanape  |  13/07/09 12:38
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אפרי הלפרין
שלוש שנים לאחר פרוץ הקרבות, שלוש שנים מאוחר מדי, מסביר לנו האלוף משה קפלינסקי, מדוע כשלנו. וגם מדוע מלחמת לבנון השלישית תיכשל גם כן
עמוס שריג
כמי שנמנה עם חסידיו הראשונים של הרנטגן, בתקופה שכל החלכאים והנדכאים הגיעו אליו בהמוניהם לקבל ברכה ואולי גם אבחון, אני מרשה לעצמי לקרוא לו להתנתק מכל אותם מיליארדרים שנדבקו בו, והוא בהם, ולהחזיר עטרה ליושנה    אביו ע"ה היה שמח לראות אותו שועה לפנייתי
נרי אבנרי
כמה שלא נהפוך בפרשת שליט, לעולם חייל אחד לא יכול להיות יותר משני חיילים, ולעולם לא יהיה מצבה של משפחת חטוף "יותר קשה" ממצבה של משפחה שכולה. עם כל הכבוד, ויש הרבה כבוד - גלעד הוא חייל אחד, רק אחד, והוא חי. נכון, חייל אחד הוא עולם ומלואו, אבל שני חיילים זה עולם ומלואו כפול 2
גיא חזן
הפסיכולוגיה המניעה
אפרי הלפרין
שבועות רבים לאחר שפורסם דבר מינויו של חגי הדס לתפקיד המרכזי בשחרור גלעד שליט, הוא יורד מצרימה    הוא טוב במה שעשה בעבר. לגבי התובנות שבמעשיו בהווה, ודאי יש שיחלקו, ולכן עליו לחזור לאלתר ל-HadaSticker ולעזוב את גלעד שליט למומחים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il