X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
"אני מודה שלא שעיתי לעצות חברים, לפוליטיקאים נקיי כפיים. זהו חטא היוהרה. עבדכם הנאמן נפל אל תוך המלכודת של 'יהיה בסדר'"
▪  ▪  ▪

נאום ראש הממשלה לשעבר:
"אזרחי ישראל: חודשים ספורים לפני המלחמה נבחרתי כראש ממשלת ישראל בבחירות דמוקרטיות. אתם, ברוב גדול יחסית, בחרתם בי כדי להנהיג את ישראל. ידעתם בדיוק מי אני ומה ניסיוני. ידעתם גם שישראל היא מדינה שבעיותיה קשות ביותר ואף קיומיות. ולמרות זאת, בחרתם בי.
הקמתי ממשלה שיצאה לדרך ולה תמיכה גדולה מאוד בכנסת ישראל, בית הנבחרים שאתם שלחתם לכנסת, מרצונכם החופשי.
ב-12 ביולי נחטפו שני חיילים שלנו משטח ישראל על-ידי האויב המר חיזבאללה, ובהתייעצות עם כל הגורמים, ולאחר שכל ממשלת ישראל הצביעה בעד, יצאנו למלחמה. קיבלנו את תמיכת האופוזיציה ושמחנו על כך.
על-פי מיטב התרבות הפוליטית של קבלת ההחלטות, פעלתי לפי עצת הצבא. אין לי, ולא היו בידי כלים אחרים זולת הצבא. כל חברי השרים, ללא יוצא מן הכלל, סמכו את ידיהם ויצאנו למלחמה.
אודה ולא אבוש: חשבתי שההבטחות שקיבלתי מן הצבא אכן תתממשנה. מהר מן הצפוי הבנתי שהבטחות לחוד ומעשים לחוד. ומה היה צריך לעשות ראש ממשלה בשעות קשות אלה? לעזוב? וכי מי שהיה מגיע במקומי היה מוצא צה"ל אחר? תשובתי היא לא.
טעיתי שלא באתי בפניכם, אזרחי ישראל, ואמרתי את האמת: ברגע שהוחלט לצאת למלחמה, ולאחר שהתבהרו העניינים, אין לי אלא להבטיח לכם שימים קשים מאוד יעברו עלינו. ראיתי מול עיני את החטופים ומשפחותיהם. לבי נחמץ. ידעתי שלא ניתן יהיה להשיבם הביתה במהלך צבאי אלא רק בפעילות מדינית. אני מקווה שנצליח במשימה קדושה זו. אך המצב נתון ואין להשיבו. מכאן ואילך נדרש מכם מאמץ עליון, חריקת שיניים וסבל גדול, אך אין לנו דרך אחרת. נצטרך לשלם קורבן יקר מכל, כל אחד מאתנו, אך לבסוף ננצח כי האמת היא עמנו. תקלות רבות תהיינה ובכי תמרורים יהיו מנת חלקנו, ברם, מדינה שחפצה חיים לא יכולה לחיות תחת איומי השמדה.
כמי שמכיר את ישראל היטב, ידוע לי שוועדת חקירה כזו או אחרת, קום תקום. לא אירתע מלבדוק את כל הכשלים, את כל התקלות, תהיינה המסקנות אשר תהיינה. אתייצב בפני הציבור, ללא פחד וללא מורא. אביא בפניו את האמת העירומה, גם אם היא קשה.
אתם מכירים את המערכות הקיימות; אתם יודעים היטב מה נוראה היא תרבות "הסמוך". גם אני נפלתי לה קורבן וחטאתי בחטא היוהרה. מתוך אמונה שעשיתי כל אשר יכולתי לעשות, אני פונה אליכם ומבקש לשפוט אותי משפט צדק. ולאחר שכל החומר יהיה בפניכם, החליטו אתם: ראוי או לא ראוי להמשיך".

נאום שר הביטחון לשעבר

"אזרחי ישראל, שעות קשות מתרגשות עלינו. פעם נוספת קמו עלינו לכלותינו, מן הצפון ומן הדרום. אין ברירה אלא להשיב לישראל את ההרתעה שאבדה לה מאז יציאתנו מלבנון. גנרלים שהתאבקו בלבנון ומדינאים הבטיחו לכם שלאחר היציאה, ישראל לא תסבול כל הפרה של ההסכם. ההפך הגמור קרה. כל אלה שקדמו לי לא אזרו עוז כדי לקיים את הבטחתם: להפוך את לבנון עי חורבות, אם הם יפרו את ההסכם. בינתיים החיזבאללה הפכו את גבולנו הצפוני לגיהינום.
נבחרתי לעמוד בראש מפלגת העבודה. בתום הבחירות נכנסנו לקואליציה. רציתי את תיק האוצר, אך הבינותי שהדבר לא יעלה בידי. הוצע לי משרד הביטחון. לא התלהבתי, אך הסכמתי. היצר גבר על השכל וקיבלתי את אשר מעולם לא התנסיתי בו. סמכתי שכל הצמרת הביטחונית תבוא לעזרתי. לא היה לי כלל מושג אם הצבא מוכן למלחמה או לאו. ידעתי היטב שבמשך שנים, הרוב המכריע של הצבא עוסק בשיטור ובפינויים. אין זמן לאימונים.
בדיעבד, אני מכה על חטא. משרד הביטחון הוא משרד מורכב מאוד. חייבים זמן רב כדי ללמוד את המלאכה. והזמן הזה לא היה בידי.
יחד עם זאת, עשיתי ימים כלילות כדי שהמלחמה תתפתח כפי שהובטח לי. התבדיתי. לא שחלילה הוליכו אותי שולל במכוון, אך לא תמיד הבנתי את כל אשר הוצג לפני. על כל אלה אני מכה על חטא. גם על התבטאויות שונות שלי במהלך המלחמה אני מתנצל.
ועדת החקירה תסיק את מסקנותיה. אקבל אותן בגב זקוף. אני יודע שעבור ההורים השכולים, מילים אינן מרפא לכאבם האין סופי. בפניהם ובפני כל אלה שנפגעו, אני מרכין את ראשי."

נאום הרמטכ"ל לשעבר

"אזרחי ישראל, נאומי יהיה קצר. קיבלתי את הצבא כפי שכולם יודעים. איני מתכוון להסיר מעלי כל אחריות. אני, בשם הצבא, המלצתי בפני הדרג המדיני לפתוח במהלומה קשה על לבנון. ידעתי היטב שאת החטופים לא ניתן יהיה להשיב בפעולה צבאית. הנחתי, ואף קיבלתי את אישור הממשלה כולה, שפעולה צבאית קשה תהווה מנוף לפעילות מדינית, לכן המלצתי לצאת למלחמה. גם האופוזיציה תמכה בכך.
אין טעם לחזור על הכשלים שנתגלו במלחמה. ועדת החקירה תוציא תחת ידיה את המסקנות ולכולם יתברר מה קרה בדיוק במלחמה. מתוך ראייה ממלכתית, ראיתי לנכון להתפטר, משמע להודות בטעויות.
כמו רבים לפני, גם אני התפתיתי לקבל את התפקיד הרם והנישא של רמטכ"ל צה"ל. ידעתי בדיוק את כושרו וכשירותו. חשבתי שיוותר זמן לתקן את אשר דרוש תיקון. ולמען האמת הייתה דרושה מהפכה. לא הצלחתי לעשות זאת. בעיות פנים-צבאיות, מלחמות גנרלים, מעורבות פוליטית וכד', לא אפשרו לי לעשות את אשר דרוש לצבא. לא הערכתי נכון את האיומים העומדים לפנינו וחשבתי, למרות הבעיות, שנוכל להתגבר .
אני מודה שלא שעיתי לעצות חברים, לפוליטיקאים נקיי כפיים. זהו חטא היוהרה. עבדכם הנאמן נפל אל תוך המלכודת של "יהיה בסדר".
היום, כאשר אני צופה מן הצד, הרהורי חרטה צובטים את לבי. אני מקווה שבכל זאת, מלחמת לבנון השנייה תהיה לסמן ההתחדשות. ביטחון ישראל יקר לי. הקדשתי 40 שנים למענו.
למשפחות הנופלים, הפצועים, לתושבי הצפון ולכל עם ישראל, אני מבקש סליחה ומחילה. מי ייתן ומלחמת לבנון השניה תביא לשינויים הדרושים כי בפנינו עוד מלאכה רבה".

ד"ר צ'לו רוזנברג הוא היסטוריון ומתמחה בביטחון לאומי
תאריך:  14/07/2009   |   עודכן:  14/07/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ענת גרינשטיין
רצוי לאכול פירות כשהם בשלים ולא בוסר    רצוי לאכול אותם עם הקליפה    סחיטה ממעיטה מאיכות הפרי
אלכס נחומסון
צריך לתת לאירנים את הקרדיט שבחירתם באחמדינג'אד הינה רציונאלית בדיוק כמו לעזתים שבחרו בחמאס    כל גלי המחאות לא הניבו ראיה ברורה אחת שמדובר בזיוף ועלינו להיזהר מלהפוך לפרקליטי השטן
ענבל בר-און
ניצן הורוביץ יוזם חוק לאיסור כליאת ילדים    הוא מתייחס אך ורק לכליאת ילדי עובדים זרים בידי משטרת ההגירה    ומה אם מדובר בילד שהוגדר כלוקה בנפשו על-ידי עובדת סוציאלית? האם אז כליאתו תהפוך כשרה?    הכוח להגדיר הוא הכוח להגביל
ראובן לייב
במדינה הקטנה ביותר בעולם חבוי אוצר בלום של עתיקות ודברי אמנות
צפורה בראבי
אם אין לכם משהו נפלא לומר על הילד, כדאי שתבדקו את עצמכם...
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il