X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אנו אומה בת מזל; בזכות הצבא, בזכות הגניוס היהודי ואפילו בזכות השכנים - מבחוץ ומבפנים שפע המזל הזה יוצר לישראל מסכת יחסים עם השכנים המבוססת על כרוניקה ידועה מראש
▪  ▪  ▪

כל יום בבוקר, כשאני מתעורר לקול זמרת הציפורים ומשקיף בעד החלון לגינתי הירוקה (עדיין), עלי לומר תודה על שהקיצותי בשלום לעולם כה יפה. אנשים דתיים יוסיפו את ברכת ברוך שלא עשני אישה וחלק אחר של האוכלוסיה, כמוני, יהיה אסיר תודה על שרצה הגורל, ואולי גם משהו נשגב יותר, וצירף אלינו את השכנים המוסלמים. עליהם אני חושב בכל פעם שאני מתבונן במחשב או מאזין לחדשות.
לי אין ספק שאנו שורדים בפינתנו ההיסטורית לא רק בזכות אמות מידה מוסריות (הן חשובות אך לא די בהן) אלא בזכות שלוש סיבות טכניות: יש לנו צבא חזק מאד (כורח הנסיבות); יש לנו אוכלוסיה יהודית ברמה אינטלקטואלית גבוהה (סיבות גנטיות שנוצרו בעיקר על-ידי שונאינו); ויש לנו גם את השכנים הטובים ביותר לנסיבות הקיימות. לא רק מסביב למדינה, אלא גם בתוככי המדינה. ערביי ישראל. יתר הסיבות להמשך הישרדותנו כאן נובעות משלוש הסיבות הטכניות.
זוהי אמירה גורפת, אבל העובדה שרמתנו ופועלנו ב-130 השנים האחרונות בפיסת האדמה בה אנו נאחזים הניבו את ישראל כפי שהיא קיימת היום, בהשוואה לתוצאות של אותו פרק זמן אצל שכנינו, מחוץ לגבול או בתחומו, יוצרת אצלם אווירה טוטאלית של תסכול המתקרב לצומת דרכים בין ייאוש להפנמה.
תופעת הלאומנות והשנאה ל"אחר" רחשו גם במדינות שנחשבות לשלוות יחסית באירופה. רוסיה מול פינלנד; צרפת ושכנותיה; גרמניה ושכנותיה. אין מדינה קיימת באירופה שאין מאחוריה היסטוריה של עימותים שבחלק מהם, היא הייתה היוזמת. נהוג במקומותינו לומר את המילה "שווייץ" כדי להמחיש שקט ושלווה שאיננו נחלת חלקנו בישראל. זהו, כמו תמיד, מיתוס ללא אחיזה במציאות. גם ההרמוניה השוררת כעת בפדרציה השוויצרית הושגה לאחר תקופות בלתי שלוות לחלוטין. בשווייץ, האיש הרע היה העריץ האוסטרי, למי שמכיר את סיפורי וילהלם טל, והפדרציה השוויצרית היא: "מדינה אחת לארבעה עמים".
אני אוהב את לימודי ההיסטוריה. למדתי מהם שכל המלחמות הגדולות בעולם התרחשו על שני נושאים: קרב על משאבים (קרקע לגידול ולהתיישבות, מים, אוצרות טבע) או קרב למיסוד זהות פוליטית (מלחמת שחרור). חלק מהתוקפים נהגו לספק סיבות אחרות (לשחרר את עירק מעולו של סדאם), אך הסיבות היו כלכליות בעיקרן. עיקרון המחסור. יש מעט משאבים בעולם וכל מדינה ממתינה לתקופה של חולשה אצל בעלות הכוח על-מנת לנצל את ההזדמנות ולשנות את מפת ההגמוניה.
מדינות המערב, במשך מאות שנים, נהגו לכבוש בכוח שטחים עצומים – שכמובן מעולם לא היו שייכים להן - ולשלוט בהם. לאחר הכיבוש, כדי ליצור שלטון יציב, נהגו לפלג את אויביהם מבית. השיטה הייתה קבועה. אם אחד הצדדים היה חזק מדי, נהגו להחלישו, או לעודד ולצייד את הצד החלש עד שהפך להיות בעל חשיבות. שיטה זו קיימת בכל מדינה שנעזבה, לדוגמה על-ידי שלטון המנדט הבריטי. בדרך כלל היו בה שני פלגים. לפחות שניים. כך גם בארץ ישראל. את התוצאות, אנו רואים עד היום.
להערכתי, כל מדינה קיימת שהאוכלוסיה שלה איננה אחידה ברובה המכריע, היא פוטנציאל לפירוק ולמלחמת עצמאות בהמשך. ככל שאזרחי המדינה נעשים יותר משכילים, כך המודעות הלאומית והפוליטית שלהם גדלה. להמחשה, ראו מה קרה ב-20 השנים האחרונות כתוצאה מפירוק שתי מדינות ידועות באירופה: יוגוסלביה (עד 1991) וצ’כוסלובקיה (עד 1993). שתיהן כבר לא קיימות. במקומן נוצרו מדינות נוספות, כמספר החלקים מהם הייתה מורכבת מדינת היסוד. מצב דומה עתיד להתרחש במדינות נוספות. דוגמאות למועמדות אקטואלית: קפריסין, בלגיה, וישראל.
מדינת ישראל, הנוכחת לדעת כי היא מצויה במאבק מתמיד ותכליתי על השליטה בה, איננה מתמסרת אלא מטכסת עצות כיצד לעכב ולמנוע את התהליך.
הפיתרון בנוי משתי אלטרנטיבות עיקריות:
הראשונה, קבלת החלטות אמיצות שתכליתן "לחתוך" את התהליך המתמשך באבחת חרב. ההינתקות מרצועת עזה הייתה דוגמה טובה לכך. פתרונות במקומות אחרים צריכים להתבסס מעתה על החלטות נחושות בתחום הפנים ולא על נסיגות חד-צדדיות חוזרות שאינן מביאות לשום ערך מוסף מהצד הנגדי. כדי לבצע זאת יש צורך במנהיגות ברורה וכריזמטית. מוצר המנהיגות הנדרש אינו קיים במקומותינו בהרכב הכנסת הנוכחי.
השנייה, המשך התהליך הנוכחי של "משחק על זמן" מתוך הנחה די סבירה כי השכן המוצלח שזכינו לחיות במחיצתו לא יאכזב וייפול לכל בור ומכשול. כך הוא נהג עד כה ואין סיבה שלא יתמיד בכך. משחק הזמן יימשך עד שיופיע על הבמה בישראל מנהיג חדש שיוכל לבצע את האלטרנטיבה הראשונה מתחילה ועד תום ולא כדרכה של הממשלה הקודמת (או הנוכחית) היודעת להתחיל אך אפילו לא להמשיך. שלא לומר – לסיים בהצלחה.

תאריך:  15/07/2009   |   עודכן:  17/07/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אנחנו ושכנינו - כרוניקה ידועה מראש
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איילת קלטר
הרזיה היא תולדה של הרבה כוח רצון ומשמעת עצמית ואם רק נעשה "שינוי באורח חיינו" נוכל להגיע למשקל בו אנחנו חפצים
אבי גיא
המחוקק השאיר בידי הבוחר את הברירה להחליט האם מורק קלונו של דרעי שנידון ל-3 שנות מאסר בעבירות של שוחד, מרמה והפרת אמונים    השאלה המוסרית הניצבת בפנינו היא האם אנחנו רוצים שהאיש הזה או דומיו ייצגו אותנו בכנסת ישראל?
ד"ר יובל ברנדשטטר
טוב תעשה משפחת שליט אם תנער את חוצנה מן התנועה לכניעה לחמאס    הגיעה העת להציע פעולות של ממש, שיש להן הגיון איסלמו-נאצי
עו"ד יוסי דר
אהרן ברק לא באמת היה שופט    כלומר, הוא כן היה שופט כמובן, אבל – חייבים להודות – האיש מעולם לא עסק בשפיטה ממש    כי תפקידו הקלאסי של שופט הוא לשמוע עדים על הדוכן ולהחליט למי מהם להאמין, מי מהם משקר ומי אמת בלבבו. וגדול השופטים שלנו - מעולם לא עבר את התהליך חותך הגורלות והמייסר הזה
עמוס שריג
לפני הבחירות של 2003 הגיע אריק שרון לדימונה והתחייב שם על שורה של הטבות לעיר ולנגב    שרון נכנס לקומה וההבטחות שלו עדיין בתרדמת    לפני כ-3 שנים אהוד אולמרט הבטיח לנגב ולגליל יחד, לעיני מאות אנשים, 17 מיליארד שקל שיינתנו להם על פני עשור    אפשר כבר היום להוסיף לכתבי האישום נגדו גם את הסעיף "מתן צ'קים ללא כיסוי..."
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il