X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הם נפגשים בחדרי האיפור של צלם ההיכל, רגע לפני שהם פורצים מצוחצחים ובוהקים אלינו מתוכו. כשהם על המסך, נראה שהם מכירים ומסתחבקים זה עם זה, וכשהם, אלוהי הטלוויזיה, מייצרים שערוריה וזעם, מחככים אדוניהם את ידיהם בהנאה. סופרים בשקיקה את ביצי הזהב שהטיל זה, שברגע זה ממש נתלשו אשכיו
▪  ▪  ▪
הזדעזע מ"פופוליטיקה" האיומה. ס. יזהר [צילום: אתר הכנסת]
נשפט לחומרה בבית הדין של אלוהי הטלוויזיה. דודו טופז [צילום: פלאש 90]

טיבם וטבעם של אלוהי הטלוויזיה, שהם עושים לעצמם אלוהים אחרים. כלומר, מפתחים לעצמם מנגנון השמדה עצמי המפוצץ עצמו, עם אובדן הרייטינג - ובונה מיד מנגנון חלופי. כמו מאמני כדורגל המשוריינים במיליונים עד ההפסד והפיטורין המיידיים. כמו הגולם הקם על יוצרו וכמו הנחש המשיל עורו ומתקין עצמו בארס רענן ומחודש. ההדחה וההשפלה העצמית הן חלקו הצפוי, אך הלא-כתוב של החוזה.
אלוהי הטלוויזיה נפגשים בחדרי האיפור של צלם ההיכל, רגע לפני שהם פורצים מצוחצחים ובוהקים אלינו מתוכו. הם מחליפים דאחקות או מילות נימוס וכשהם על המסך, נראה שהם מכירים ומסתחבקים זה עם זה, כבר מימים ימימה. וכשהם, אלוהי הטלוויזיה, מייצרים שערוריה וזעם, העולה לעתים בפיטוריהם המיידיים, מחככים אדוניהם את ידיהם בהנאה, מאחורי הקלעים. סופרים בשקיקה את ביצי הזהב שהטיל זה, שברגע זה ממש נתלשו אשכיו - בשידור חי. והנה, עכשיו הוא מובל באזיקים לפנינו.
והם עסוקים, אלוהי הטלוויזיה, ואינם מרבים בשאלות סיבה ומסובב. הם מרבים לשדר איך מפוצצים אנשים במכות ואיך משפילים כוכבים נולדים - בתחושת שליחות אמיתית. ונעבור לפרסומות ובעצם נישאר בהן. ואם אנחנו מהות החיים, מיהו האידיוט שיעז להתווכח עם מהותנו?
אין טעם להלין על אלוהי הטלוויזיה, כי תורתם אמונתם ומחר הם יוחלפו באלוהים חדשים. ב-1990, למשל, נרעש העולם ממהפכת הטלוויזיה הראשונה, בשידור "חי", אמיתי או מבוים. יורשיו של הרודן האלמותי הרומני צ'אושסקו, השתלטו בכוח על תחנת הטלוויזיה הממלכתית, הנתונה למרותו. הם הותירוהו מצולם להיסטוריה ירוי למוות יחד עם אשתו. אלה שפעלו עמו, מאסו בו וירשו אותו, באיצטלת מרד מהפכת החופש הגדול.
אלוהים אחרים
גם אצלנו קם ז'אנר אלים מילולי של יוצרים-גלדיאטורים בטלוויזיה. התוכנית "פופוליטיקה", למשל, הכתיבה תרבות דיון ועיצבה את פני הדור. הם רבו זה עם זה, בכאילו, עלבו יחד באורחיהם, לפני ותוך כדי שסתמו להם את הפה. ובו בזמן הטיפו מוסר לעם, כשהם עוברים לפניו במסך. החיים לא כמשל, אלא כדאחקה.
המפיק היה מאושר לראות כמעט-מכות בכל פעם מחדש. הסופר ס. יזהר, חתן פרס ישראל, שהוזמן לשם פעם, היה כל-כך מזועזע, עד שכתב מאמר אזהרה בהארץ: "הו אנשים, אל תלכו לטלוויזיה. יזמינו אתכם לשם כדי להשתיק אתכם. יהתלו בכם, יתעללו בכם וכשתרצו לאמר מה שחשבתם לאמר, איחרתם. כבר אמרו לכם 'תודה רבה' ותסולקו".
ס. יזהר, השאיר מאחוריו כמה ספרים עוד מימי טרום המדינה. אך אלוהי הטלוויזיה השאירו אותו מאחוריהם והתקדמו מאוד בחיים, לעומתו. אחד הפך לשר משפטים וראש מפלגה עב"מית-זיקוקית בת 15 מנדטים, שהתרסקה מיד כפי שנבחרה, במבזק. השני הפך לעורך עיתון, והשלישי למנחה בכל הערוצים.
בינתיים, הבדרן האליל מספר 1 מאז ראשיתה של הטלוויזיה, שלח עבריינים לפוצץ במכות את אדוניו, שהדיחוהו מהאלוהות. עבריינים אחרים שודרגו כהוגי דעות, למעלת מועצת החכמים - וממשיכים בריבים קולניים ואלימים בטלוויזיה. או אלמונים חצופי לשון הקופצים מדרגה לכנסת. עורך העיתון הפך לשחקן טלוויזיה, שמגלם את בן דמות חברו הטוב ושר המשפטים לשעבר. וכולם יחד מתפוצצים בצחוק של קומדיה פוליטית, בשמחת גילוי עריות בין התקשורת לשלטון. כל-כך מדויקת ומפוצצת מצחוק, עד שאין זמן לחשוב. אין זמן. חייבים ללטש במהירות את הנכלול והתפלול הבא. לשחק את עצמנו בעצמנו. מלאים ומאושרים. מעצמנו. הכל גם בכזה וגם בכאילו - אבל ממש זה. ההצגה היא החיים והם חייבים להימשך. יופי של פיצוץ יהיה לנו ברייטינג. נחטיף כאפות במזנון הכנסת, נגיד שיצאנו גדולים וייצא לנו עוד פגז. לא חשוב על מי. העיקר זרחן.
וכשאלה יתאדו מחיי הרגע שלנו, יהיה אולי פנאי לארכיון, לשאלת "האחריות השילוחית", בלשון המשפטית, או ב"מי התחיל", כלשון הילדים. איפה, לעזאזל, התחילה כל האלימות העלובה הזאת, כשכל הבאבונים, כלומר אנחנו, מוחאים לה כפיים.

הכותב הוא יועץ ומרצה לתקשורת ואסטרטגיה באוניברסיטת חיפה ובמכללה האקדמית נתניה.
תאריך:  16/07/2009   |   עודכן:  16/07/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אלוהי הטלוויזיה: מס. יזהר ועד פולישוק
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
נעם שקד
עליכם לוודא שגובים מה שבוכם בהסכם עם הספקים    ערכו תחרות נושאת פרסים בין הצוות מי חסך הכי הרבה ו/או מצא דרך חדשה לייעול
מיכאל רוכוורגר
כמו הרבה אנשי עסקים, אליעזר פישמן הסתובב לפני חצי שנה כשסימן שאלה מרחף מעל החברות שבשליטתו - האם הן יכולות להחזיר את ההלוואות שגייסו    היום פישמן אומר: "אני פועל כבר יותר מ-40 שנה בשוק ההון, ואף פעם לא ברחתי מתשלומי חוב"
דני רשף
אהרן ברק לעולם לא היה דמוקרט או מגן הדמוקרטיה כפי שהוא מתיימר להיות. הוא היה טכנוקרט משפטי, בז לשלטון הרוב ולפוליטיקאים. ייתכן שהוא באמת מאמין שהוא שומר על הדמוקרטיה - בפועל אין בינו לדמוקרטיה הרבה מן המשותף
עירית ריימן
בראייה עסקית, עצם הציפייה של הלקוחות היא הזדמנות אמיתית ובלתי חוזרת עבור כל ספק    בחברה אשר מבססת את קיומה על מתן שירות (חברות תקשורת, כבלים ועוד), מתן שירות לקוחות טוב, אמין מהיר ויעיל, הוא שיקבע את כוח הישרדותה בשוק תחרותי ותובעני
איתמר לוין
התורה מכירה בחשיבות תרומתו של העורף להצלחת הצבא ולכן מעניקה לו חלק משלל המלחמה. אך מהי בדיוק תרומה זו?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il