X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
נשיא הרפובליקה הדומיניקנית סיים ביום ג' ביקור בן שלושה ימים בישראל נתניהו הבטיח לסייע בפיתוח פרויקטים לאומיים, ואף הספיק לתאם פגישה נוספת עם הנשיא בניו-יורק עם מיקום גיאוגרפי-אסטרטגי, ועם עוד 40 מיליון אזרחים דוברי ספרדית החיים כיום בארה"ב, הרפובליקה הופכת ליעד כלכלי משמעותי
▪  ▪  ▪
ד"ר לאונל פרננדס ריינה, נשיא "אי ההישרדות" [צילום: פלאש 90]

נשיא הרפובליקה הדומיניקנית, ד"ר לאונל פרננדס ריינה, סיים (יום ג') ביקור רשמי ראשון בישראל. פרננדס נחת ביום א' האחרון בשדה התעופה בן-גוריון, מלווה במשלחת שרים, יועצים, ובכירי המשק מהרפובליקה הדומיניקנית, אשר הגיעו כדי להכיר מקרוב את ההזדמנויות לשיתוף פעולה כלכלי מול מגזרים שונים במשק הישראלי.
מטרת הביקור ברורה: להדק את היחסים הדיפלומטיים בין המדינות, וכך לחזק את הקשרים הכלכליים. אלא שישראל לא הייתה "הראשונה" באזורנו. בחודשים האחרונים, קיים הנשיא פרננדס, מסע דיפלומטי במזרח התיכון, אשר כלל ביקורים באיחוד האמיריות, בקטר ובדובאי. מישראל, אגב, הוא עבר לשלושה ימי עבודה במצרים, שם הוא צפוי לחתום על מספר הסכמים לשיתוף פעולה מול מוסדות אקדמיים וכלכליים. עוד אמש, עם הגעתו למצרים, חתם נשיא הרפובליקה על הסכם הבנות עם יושב-ראש הרשות הפלשתינית, אשר ביסס, לראשונה, יחסים דיפלומטים רשמיים בין הצדדים.
הנשיא לאונל פרננדס, בן ה-56, דוקטור למשפטים, אשר גדל והתחנך בארה"ב, נפגש עם בכירי הממשל בישראל, ביניהם עם נשיא המדינה שמעון פרס, עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, ראש האופוזיציה ציפי לבני, יו"ר הכנסת ראובן ריבלין ושר החוץ אביגדור לירבמן. בפגישתו עם ראש הממשלה, הציע נתניהו לסייע לרפובליקה הדומיניקנית בתחום החינוך, הטכנולוגיה, ופיתוח החממות לגידולים חקלאיים.

"הישרדות" - גרסת הנאצים

הרפובליקה הדומיניקנית מוכרת בישראל, בעיקר בשל צילומי העונה הראשונה של תוכנית "הישרדות - האיים הקריביים", כאשר חשפה לעיני כל ישראלי את חופיה המרהיבים ואת עצי הקוקוס הציוריים שבחופיה. ואולם, בפועל, הרפובליקה מחזיקה בקשר היסטורי עמוק ומשמעותי עם יהודי העולם. בשנת 1938, בעיצומן של פרעות הנאצים, היה זה נשיא הרפובליקה, רפאל טרוחיו, לנשיא היחיד אשר הציע בין 150,000 ל-200,000 אשרות כניסה לארצו, אשר יועדו לפליטים יהודים מאירופה, וזאת - בעוד שהמדינות מסביב - סירבו כולן. בפועל, כ-10,000 יהודים, אשר הגיעו לאי הטרופי והתמקמו בעיר הדרומית סוסואה, בנו עצמם כחקלאים וניצלו מידי הגרמנים.

מבט כלכלי

הכלכלה הדומיניקנית הציגה לאורך השנים התחזקות דינאמית ויציבה. מאז שנת 2005, נהנתה הכלכלה מגידול ניכר בתוצר הלאומי הגולמי, עם גידול של 10.7% באותה השנה. גם בשנת 2007 המשיכה המגמה, עם גידול מתון יותר של כ-8.5 אחוזים. המשבר הכלכלי העולמי, אכן, לא פסח גם על האיים הקריביים, וצמצם אומנם את התל"ג ל-4.5% בשנת 2008. הערכות הכלכלנים, לצד זאת, מצביעות על צפי עלייה של כשלושה עד ארבעה אחוזים בתל"ג, מעבר לגידול של שנת 2008.
אחת מחולשות הכלכלה הדומיניקנית, טמונה בתלות הכלכלית שפיתחה בארצות הברית, עם ייעודם של כשבעים וחמישה אחוזים מהייצוא לציבור המדינה השכנה. שנים רבות, ניכר היה כי הייצוא הדומיניקני התמקד במוצרי יסוד מקומיים, כגון סוכר, קפה וטבק, ואולם, בשנים האחרונות, חל מפנה במערך הייצוא, עם שיווקם של מוצרים שונים, לרבות מינרלים, מוצרים חקלאיים ושירותים אחרים. כיום, שוק החקלאות תופס אך 14.6% מכלל עובדי המשק, שינוי דרסטי ביחס לעשור שעבר. במקביל, שוק התיירות החל תופס נתך מרכזי בהכנסות המדינה, עם כחמישה מיליון תיירים בשנה.
הרצון לפתח שווקים חדשים, הביא את נשיא הרפובליקה לחתום על הסכמי סחר חופשי עם ארה"ב ומדינות מרכז אמריקה (DR-CAFTA). במקביל, נחתמו הסכמים דומים מול קנדה, מקסיקו והאיחוד האירופי, תוך יצירתם של אזורי סחר נטולי מיסים.
המפתח לשוק הדומיניקני טמון, בעיקרו, במיקומה הגיאוגרפי ובפוטנציאל השוק הטמון בה. הרפובליקה הדומיניקנית, המשתרעת על פני שטח של 48,730 קמ"ר, כוללת נכון לשנת 2009 - 9.7 מיליון תושבים. מיליון וחצי דומיניקנים נוספים חיים מחוץ לשטחי המדינה, אלא שפוטנציאל השוק - הוא בעצם היכולת לייצר מוצרים אשר עתידים להיות משווקים לכארבעים מיליון(!) דוברי ספרדית, המתגוררים כיום בארה"ב.
הנתון המעניין ביותר עשוי אולי להימצא בהבדלים הניכרים ובמספרים של סך הייצוא והייבוא הדומיניקני. בשנת 2008, הרפובליקה ייצאה מוצרים בסך כולל של 7.17 מיליארד דולר, בעוד שהייבוא הסתכם ב-16.02 מיליארד דולר. לצורך השוואה, בשנת 2008 ייצאה מדינת ישראל מוצרים ושירותים בסך כולל של כ-54 מיליארד דולר וייבאה בסך כולל של 62.5 מיליארד.
הביקור ההיסטורי של הנשיא לאונל פרננדס, עשוי בהחלט לשדרג את יחסיה הכלכליים של הרפובליקה עם ישראל ולהביא לסיוע ישראלי בתחומים רבים, לרבות בתחום הטכנולוגיה והאקדמיה. במציאות הכלכלית דהיום, הרפובליקה הדומיניקנית מתגלה, אחרי הכל, כיעד כלכלי, הטומן בחובו פוטנציאל משמעותי שיש לבוחנו בקפידה.

הכותב הינו מנכ"ל התאחדות העסקים: ישראל – רפובליקה דומיניקנית.
תאריך:  16/07/2009   |   עודכן:  16/07/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד"ר צ'לו רוזנברג
עיתונאים החליפו את עורם ומנסים, באמצעות מילים יפות ומשפטים מנוסחים לתלפיות, להפוך את הפוליטיקאים לקורבן, ואת מבקריהם לאויבי העם
ד"ר מוטי גולן
ציון "רשימת התחנות" באריכות בפרשת מסעי בא ללמדנו שלקראת סוף המסע של ישראל במדבר, הם הסתכלו אחורה ב"כל מסעיהם", בחנו, בדקו וגילו את העובדה הבאה: חלק מן התחנות היו בבחינת תחנות שליליות-תחנות חולש וחלק תחנות חיוביות-תחנות חוזק
ד"ר אברהם בן-עזרא
מצד אחד מכריזים על שתי מדינות לשני עמים, ומצד שני מונעים ונמנעים מהסכם עם כנופיות טרור וחבורות רוצחים, כל עוד אלה מחנכים את זאטוטיהם להתאבד לתפארת עמם ואימהותיהם ובלבד שזה יהיה בתוך חבורת יהודים שתתפוצץ עימהם; זה מה שקורה, וכך גם צריך שיקרה במציאות המזרח-תיכונית
בומה ענבר
ישנם ילדים שהרחצה בים היא בשבילם הגשמת חלום, זיכרון מתוק בתקווה לביקור חוזר    ילדים פלשתינים באים לנפוש בישראל    ועוד: על התנדבות וסיוע למאושפזים פלשתינים בתה"ש
תמי מולד-חיו
אז איפה אתם? מה אתם עושים? לכולנו חסר גלעד שליט. אם באמת אכפת לכם, הצטרפו להתנדבות באוהל המחאה; מצד שני, אתם יכולים להמשיך להזדהות בכאילו, להתחמם מול מדורת השבט שעל המרקע בבית ולא לעשות כלום
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il