X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
שלמה גזית פובליציסט, אלוף (במיל.), בעבר ראש אמ"ן על צד שמאל
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
אני נמנה על התומכים במתן זכות חוקית לכל מי שנושא באזרחות ישראלית - יהודי, נוצרי, מוסלמי או חסר דת - ואיננו תושב בארץ, להצביע בבחירות, לבחור ואם יחפוץ בכך - יוכל אף להיבחר לכנסת אין כמו המעורבות והדאגה לעתיד המדינה, וההתלבטות בין הרשימות המתמודדות - כדי לחזק את הקשר, הזיקה והמעורבות בנעשה בבית
▪  ▪  ▪
לאפשר לכולם לבחור ולהיבחר [פלאש 90]

בראש הממשלה עומד היום בן למשפחה יורדת. פרופ' בן-ציון נתניהו עקר עם משפחתו לארה"ב. שלושת בניו - יונתן, בנימין ועידו - חזרו ארצה והתנדבו לשרות צבאי מלא. אף על-פי כן, זכות בחירה לכנסת לא הייתה לבני המשפחה עד שהחליטו לשוב ארצה, לאחר נפילת הבן, יוני. למה?
בכל מלחמות ישראל חזינו באלפי צעירים, אזרחי ישראל, שנטשו הכל ושבו ארצה להשתתף במלחמה. רבים מהם נפצעו ויש אף שנהרגו. אף על-פי כן, לא הייתה להם זכות בחירה לכנסת כל עוד ישבו מעבר לים. למה?
עשרות אלפי ישראלים יושבים בחו"ל ונכללים בפנקס הבוחרים. יש להם זכות מלאה להצביע ולבחור בתנאי שישלמו על חשבונם את כרטיס הטיסה, יגיעו ארצה במועד ויתייצבו בקלפי בה הם רשומים. מה שהמחוקק פתר לחיילי צה"ל, לימאים (אם עוד יש כאלה) ולנציגיה הרשמיים של המדינה, המצביעים במעטפות כפולות, איננו מאפשר לאלפים רבים אלה. למה?
מדינת ישראל איננה מוותרת ואיננה מבטלת את האזרחות הישראלית של מי שאיננו חי במדינה. מאות אלפי אזרחים אלה חייבים להיכנס ארצה או לעזבה רק על סמך דרכונם הישראלי. יתר על כן, אם יגיעו ארצה בעודם בגיל השרות הצבאי, ייעצרו ויהיו חייבים בגיוס. רק זכות לבחור לרשויות המדינה נמנעת מהם. למה?
אני נמנה על התומכים במתן זכות חוקית לכל מי שנושא באזרחות ישראלית - יהודי, נוצרי, מוסלמי או חסר דת - ואיננו תושב בארץ, להצביע בבחירות, לבחור ואם יחפוץ בכך - יוכל אף להיבחר לכנסת (ברור שבמקרה זה יידרש לשוב ולהשתקע מיד בארץ). המניע העיקרי לתיקון זה הוא הזיקה המיוחדת שיש לישראלי בחו"ל למולדת, והרצון שלנו במולדת לשמר ואף לחזק זיקה זו בעתיד. אין כמו המעורבות והדאגה לעתיד המדינה, וההתלבטות בין הרשימות המתמודדות - כדי לחזק את הקשר, הזיקה והמעורבות בנעשה בבית.
לא אתייחס לטענה המועלית שנוהג זה של הצבעה מחוץ לגבולות המדינה מקובל במדינות רבות. אכן, מה שטוב אצלם, למה שלא יהיה טוב גם לגבינו? אתייחס רק למספר הסתייגויות מקובלות:
  • התיקון בחוק נועד להגדיל את שיעור הבוחרים היהודים, לעומת בעלי זכות הבחירה בקרב המיעוט הלא יהודי - התיקון יחול על כולם, לרבות מוסלמים, נוצרים, דרוזים וחסרי דת. אכן, ינצלו זכות זו רק אותם ישראלים שמשמרים את זיקתם למולדת, תהא דתם אשר תהיה.
  • התיקון נועד לחזק את המצביעים התומכים במפלגות הימין - אינני בטוח כלל כי זו אכן תהא התוצאה במבחן המציאות. מכל מקום, אפילו נכון הדבר בתנאי שנת 2009, עשוי הדבר להתהפך במציאות הפוליטית של 2015.
  • יש ככל הנראה כמה מאות אלפים אזרחים ישראלים תושבי חו"ל. זוהי מסה העשויה לקנות עשרה מנדטים ואולי אף יותר. האמנם מבקשים אנו לאפשר ל"יורדים" שעזבו את הארץ לפני 50 שנה לקבוע את גורל המדינה? - מי שגורל המדינה איננו מעניין אותו לא יטרח להצביע. יש לי מספר ידידים ישראלים החיים בחו"ל - אני יודע היטב מי מהם יחפוץ להצביע ולהשפיע ומי לא יטרח.
  • ולבסוף, קיימת כמובן גם סכנת הזיופים, בוחרים שיתייצבו להצביע תוך הצגת דרכון לא להם - תופעה זו מוכרת היטב גם כאן, לרבות מצביעים המתייצבים עם תעודות זיהוי של יושבי חו"ל. אכן, הגיעה העת להכניס לשימוש תעודת זיהוי מודרנית, שקשה ביותר לזייפה.
אין בידי הצעת-חוק מגובשת ומפורטת. דרושה עבודה יסודית של ועדת הכנסת שתעסוק בנושא. אל לנו להירתע מן ההסתייגויות. למרבית הבעיות ניתן יהיה למצוא פיתרון.

למאמר במקור
שלמה גזית הוא אלוף (מיל.), בעבר ראש אמ"ן.
תאריך:  17/07/2009   |   עודכן:  17/07/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
תמיד ישראלי
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
לא! לא יקום ולא יהיה כדבר הזה!
sdrft5r4  |  17/07/09 17:37
2
תמיד נחמד לזכור את הרקורד שלו
מרק טווין  |  17/07/09 18:22
 
- ואתה יודע למה זה קורה?
xzerrt534  |  17/07/09 19:22
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עדו נחום
מזה זמן רב מדי לא חוו ירושלמים תחושה של מאבק חילוני המצליח להעניק תחושה של אופטימיות    מעודד לראות כי את מקומה של תחושת "התבוסתנות" החילונית שאפיינה מאבקים רבים מדי בירושלים, החליפה התחושה כי יש סיכוי לחיים שפויים בעיר הזו
ידידיה ארגמן
ברזיליה, בירת ברזיל, היא תזכורת שיש גבול למה שהקידמה והטכנולוגיה יכולות לעשות    מסתבר שאנחנו עדיין לא יכולים לייצר עיר מושלמת מאפס    מסתבר שאנחנו עדיין לא יכולים לעצור את הזמן
יוסי עבדי
אנשי "שוברים שתיקה" המוצגים כ"ארגון חיילים משוחררים" אינם אלא חברה פרטית בע"מ הכוללת 7 בעלי מניות ושני דירקטורים
אברהם (פריצי) פריד
תפילה ירושלמית    התחליפים    פסטיבל רחוב    קליטה אתיופית    רכבת לערבה    שתיקה בע"מ    אייפון עליך
טובה ספרא
תקופה חדשה הגיעה, בה הבדלים, ניגודים וחילוקי דעות נפתרים - אולי עוד יש לנו תקוה...    ליקוי חמה יביא עמו חדשות מפתיעות ואירועים לא-צפויים מהעולם    כלכלה ושווקים: צפוי שינוי מגמה    תחזית לשבוע 23.7.09-17.7.09
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il