X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
שיטת הלימוד בבתי הספר של "צריך להספיק את החומר" גורמת גם למקצוע לימוד יפה ומרגש כספרות לשעמם
▪  ▪  ▪
ליצור עניין אמיתי

שיטת הלימוד בבתי הספר של "להספיק את החומר בכל מחיר", גורמת גם למקצוע יפה ומרגש כספרות לשעמם. וכך, שיעורי ספרות בבתי הספר מונעים חיבור טוב ומרתק למקצוע הלימוד היפה ביותר.
רשימת ספרים שכמעט לא משתנה מזה שנים רבות, קריאת אינסטנט, ניתוח, שאלות לא חשובות. בשביל מה זה טוב? כבר יותר טוב ללמוד מתמטיקה...
כמי שרואה בספרים מקום נעים לחלום ולהנות ולהעשיר בו, אני רואה בפלצות איך הורסים את הכיף וההנאה מספרים ע"י ניתוחים קרים שמשמעותם לא ברורה. אם כדי להכיר את הסיפור, את הספרות ולהתרגל לקרוא – המטרה לדעתי אינה מושגת. מי שאוהב לקרוא, ימשיך לקרוא – ובמקביל ישנא שיעורי ספרות. מי שלא אהב, רוב הסיכויים שבספרים הנדרשים ללימוד הוא לא יגע לעולם, אם בכלל יקרא משהו. מוקצה מחמת לימוד.
נוסיף לכך את העובדה המביכה שרוב התלמידים בכלל לא קוראים את הספרים הנדרשים. ולמה שיקראו? למי יש זמן? יש תקציר לכל ספר. תקציר לכל תקציר. חפשו בגוגל ותמצאו. אז מה הייתה המטרה ומה השגנו?
את השיעורים כדאי להעביר בצורה חוויתית ולא כשיעור באנטומיה. לקרוא בפני התלמידים קטעים יפים במיוחד. לקרוא בפניהם סיפורים קצרים יפים. שהרי מי לא אוהב סיפור? לתת לתלמיד לקרוא, ללמד להקשיב, ליהנות. כי ספרות מלמדים באהבה, או שלא מלמדים בכלל.
הספרות היא גם מראה של תקופה. הספרות היא כלי להבעה רגשית, אישית ואינטלקטואלית. וכדי להפוך את שיעורי הספרות למה שהם צריכים להיות – הכרת ספרות העולם מאז ועד היום, הענקת ידע והעשרת עולמו של התלמיד - כדאי להקדיש גם מספר שיעורים להכרת ההיסטוריה של הספרות. כדאי ליצור רצף היסטורי של ספרות שנכתבה. כך יקבל מקצוע הספרות מקום של כבוד כראוי לתחום הביטוי היפה והזמין לכל אחד.
כדאי ללמד על אפשרויות הביטוי השונות. דוגמאות לסיווג ספרותי - הספרות העברית: עגנון, שמיר, ביאליק, ארז ביטון, ספרות השואה: אברהם מאפו, אורלב ואחרים, ספרות נשית: למשל ג'יין אוסטין, ספרות חסידית: סיפורי הבעש"ט, סיפורי חז"ל, רבי נחמן מברסלב, טרגדיות יווניות, הספרות הרוסית המצויינת, הספרות האירית היפה והאינטליגנטית: למשל ג'ויס. ספרות מחאה: למשל אורוול. הספרות של העת החדשה: אולי אפילו הארי פוטר... הספרות היפנית, הסינית, ההודית, שירה בעת העתיקה והחדשה. ספרות היא מגוונת ורבת פנים וצורות ביטוי. התלמיד יכיר את הסיווגים השונים, יכיר את האפשרויות הרבות מאוד לביטוי עצמי. ידע לבחור כלי לביטוי, חומר לקריאה.
מדגמים, טעימות קטנות ויפות, מגרים יותר לקרוא ועדיפים על תקצירים קרים ומיותרים. יש לשנות לחלוטין את השיטה.
בספרות יש כל כך הרבה ללמד ולרגש. אל תשחטו אותה בדם קרררר.

תאריך:  22/07/2009   |   עודכן:  22/07/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
בגרות בספרות - לשנות את השיטה!
תגובות  [ 6 ] מוצגות  [ 6 ]  כתוב תגובה 
1
בורה ועם הארץ
humanape  |  22/07/09 10:11
 
- כמובן: קריאה ולא קריה ל"ת
humanape  |  22/07/09 18:54
2
חולקת על דעתך
יהודית מליק-שירן  |  22/07/09 13:48
 
- לגב' מליק-שירן
צפורה  |  23/07/09 18:46
3
מסכימה עם כל מילה ועוד
רונית ג.  |  22/07/09 17:50
4
חוסר מעוף בשיעורים
בוגרת  |  23/07/09 09:19
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ראובן לייב
שפת הרחוב משתלטת על הדיבור
יהונתן דחוח-הלוי
במשך 4 שנים וחצי האשים ארגון בצלם את צה"ל בהרג 14 צעירים פלשתינים חפים מפשע, למרות שהחמאס הודיע כי ההרוגים היו פעילי חמאס ששהו במחנה אימונים    לא מכבר, חזר לפתע הארגון מטענתו והודה כי פרסם מידע שגוי ביסודו, אך לא טרח להתנצל על ההאשמה הכבדה שהטיח בצה"ל.
עו"ד זיו שרון, עו"ד ניר הורנשטיין
ככלל, חשוב לייחס הכנסה משותפת של בני הזוג למי מבני הזוג אשר מצוי במדרגת מס פחותה, וזאת בכדי להפחית את החבות במס    כיצד עושים זאת בהתייחס לנכס המניב דמי שכירות?
ציפי לידר
מה בין האישה בלבן והאישה בשחור?    הטרמפ על היהדות    צניעות וייחוד - היילכו השניים יחדיו?    מיהו רב - פולחן אישיות לא במחוזותינו    מיהו דתי - לא על התווית בלבד
נרי אבנרי
אין כאן ניתוח מפוכח של המציאות המורכבת, אין כאן רציונאליזם, ואפילו אין כאן אמונה ברצון הפלשתינים בשלום. יש כאן ייחום שמקורו שנאת חינם. הייחום הזה, משבש את דעתו וזיכרונו של עקיבא אלדר...
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il