X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
האם החזון הבית ספרי יכול או אמור להיות שונה מחזון המדינה? האם רשאי מנהל בית ספר להחליט שלא לקיים טקסי זיכרון ביום השואה וביום הזיכרון לחללי צה"ל, כי החזון שלו הוא הנחלת ימי שמחה והזדהות בימי חג בלבד?
▪  ▪  ▪
איזה דור יגדל פה כאשר במקום לחזון אחיד נחנך למגוון חזונות אינדיבידואליסטיים? [צילום: גידי אבינערי]
על מערכת החינוך לדאוג שמנהלי בתי הספר יידעו ויבינו מהו חזון המדינה עבור תלמידיה, לגבש מטרות חינוכיות לשם מימוש החזון הזה, ולעשות להבאתן לידיעתם של כל אזרחי המדינה

המושג "חזון" טומן בחובו היבטים שונים ומגוונים של שאיפות לעתיד. "בעל החזון" רואה בעיני רוחו תרחיש במישור החברתי, המדיני, או האישי והנפשי.
מטבע הדברים ניתן להניח כי כולנו בעלי חזון - אנו חולמים, אנו רוצים, אנו שואפים ומבקשים. החזון בדרך כלל מבטא שאיפה למצב דברים טוב יותר, אשר יטיב עם הפרט, עם הקהילה ועם המדינה.
בכל עשייה עניפה החזון מהווה בסיס למטרות, והמטרות מהוות בסיס לסדר עבודה ולביצוע. ללא חזון המטרות אינן מוגדרות היטב אלא ניתנות לשינוי ואף לביטול.
כמנהלת לשעבר של בית ספר, נתבקשתי על-ידי נציגי העירייה ומשרד החינוך לגבש את החזון הבית ספרי ולנסחו עבור התלמידים. על החזון היה לבטא את השאיפות ואת היעדים, שאני וצוות בית הספר מבקשים להקנות לתלמידינו עד לסיום לימודיהם במוסד שלנו.
למיטב הבנתי וידיעתי, למדינה שבה אנו חיים יש חזון חינוכי, ועל כן בקשה זו לגבש חזון עבור תלמידינו נראתה תמוהה בעיניי, כמין מדרון חלקלק לקראת אי-קבלת חזונה של המדינה עבור תלמידיה.
האם החזון הבית ספרי יכול או אמור להיות שונה מחזון המדינה? לדוגמה, האם החזון של מנהל בית ספר במדינת ישראל יכול להיות שתלמידיו יהיו נוצרים טובים, או אולי אזרחי העולם הנפוצים בכל העולם לאחר שירדו מן הארץ, או שיתחמקו מקיום חוקי המדינה במקום שניתן לעשות זאת? האם רשאי מנהל בית ספר להחליט שלא לקיים טקסי זיכרון ביום השואה וביום הזיכרון לחללי צה"ל, כי החזון שלו הוא הנחלת ימי שמחה והזדהות בימי חג בלבד?
במדינת ישראל יש מאות בתי ספר - האם מצופה מכולם לנסח חזון משלהם ובכך "להעלות את גדותיה" של מערכת החינוך בחזונות, העשויים להתנגש עם החזון הראוי למקום, לזמן ולייחוד שלנו כעם יהודי?
התשובות לשאלות אלה, לדאבוני, אינן חד-משמעיות, ברורות או מובנות מאליהן לעוסקים במלאכת החינוך היום.
לפיכך, על המערכת קודם כל לחדול מלפנות למנהליה, כדי שיגבשו חזונות עצמאיים עבור בתי הספר שלהם. שנית, על מנהל בית ספר להבין את חזון המדינה עבור תלמידיה - עליו לדעת לאן מבקשת המדינה להוביל את תלמידיה ומהי דמותם הרצויה של בוגרי ובוגרות המערכת במדינת ישראל. שלישית, על המדינה לגבש מטרות חינוכיות, לשם מימוש החזון הזה, ולעשות להבאתן לידיעתם של כל אזרחי המדינה.
אמנם בהגשמת החזון יש מקום ליצירתיות, להעמקה, להדגשות ייחודיות וכיוצא באלה. אך אין לאפשר למנהל לשנות את עצם החזון, או להתעלם ממנו. ייחודו של כל בית ספר יבוא לידי ביטוי באופן הגשמת החזון, הפנמתו והטמעתו בקרב תלמידיו ומוריו.
וכך, כדי לסכם מאמר זה, נברתי באתר האינטרנט של משרד החינוך בחיפוש אחר ניסוח החזון החינוכי של משרד החינוך. הקלדתי את המילים: "חלום", "מטרות", "שאיפות", "עתיד החינוך" וכמובן - "חזון"; אך לשווא. החזון אינו כתוב בשום מקום אשר בולט לעיניהם של סגל ההוראה, המחנכים, המנהלים והתלמידים; ואם החזון "איננו" - הוא אינו מחייב אף אחד. כשפניתי לכמה מנהלים (לא במספר שיש בו כדי להוות מדגם מייצג למחקר) ושאלתי מהו החזון החינוכי של משרד החינוך, מרביתם ענו: "לומד סקרן, והעלאת שיעורי הזכאים לתעודת בגרות". הרי בתחום הסקרנות איננו מצליחים "יותר מדי", וקשה לומר ששיעור הזכאים לתעודת בגרות משביע רצון.
זה לא מקרי - ארגון שאין בו חזון המוכר וידוע לכל הנוטלים בו חלק הינו ארגון ללא כיוון וללא מטרות ברורות, ולפיכך, נדון בהכרח לכישלון.

לאתר מגזין מראה
חנה נאמן בעבר מנהלת התיכון המקיף ביהוד, מנהלת אגף לחינוך על-יסודי במשרד החינוך ומנהלת הגימנסיה העברית "הרצליה".
תאריך:  01/08/2009   |   עודכן:  01/08/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
עידן החזונות העצמאיים?
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
מגילת העצמאות!!! ל"ת
ללא שם  |  1/08/09 20:34
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רועי אורן
כאשר בישראל אין פתרון למצוקתן של נשים הרוצות להפוך לאימהות, נאלצים לנסוע ולפעמים לעבור על החוק וזאת אף על-פי שאני מתנגד לכך. להיות אמא זו זכות גדולה; לעבור על החוק זה פשע
אריה אבנרי
לרוע מזלו, מופז לא הצליח לשכנע אפילו את עצמו שפניו אינן נשואות לממשלה, וכך נכשל גם לגבי המשוכנעים שמסרבים להיות לא משוכנעים    הערות אזהרה (44)
ראובן לייב
מיקי רוזנטל, יוצר "שיטת השקשוקה", נמנה עם זן הולך ונעלם של עיתונאים ישרי-דרך, ששום סנקציה שבעולם לא תרתיע אותם מלחשוף את האמת
אבי נוב
תאורטית, הסוציאליזם חותר לצמצום פערים בין עשירים לעניים, אולם בפועל הוא פוגע במיוחד בקבוצות מיעוט ובקבוצות חלשות
רפאל ישראלי
כדי להיאבק באלימות, על השלטון להחזיר למורים את סמכותם לאכוף משמעת ולחנך לערכים, ולאכוף את החוק ללא מורא, תוך השבת הסמכות וכוח ההרתעה למשטרה ולשאר זרועות הביטחון
רשימות נוספות
עם שעדיין בוכה על חורבותיו, יבנה אותן מחדש  /  עמנואל נבון
לא להמתין לחוני המעגל  /  דן זסלבסקי
השאננים לציון (ד)  /  יוסף אורן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il