זירת המסחר האלקטרונית מזמן לא סערה כמו בחודשים האחרונים. למרות שנראה כי אמזון מביסה בנוק-אאוט את EBAY, הצליחה האחרונה בקרב בלימה לעצור את סחף המשתמשים שעברו לאמזון, ולהוכיח כי עוד היה מוקדם להספיד אותה.
עד לפני עשרים שנה, הרעיון של חברה המוכרת מוצרים דרך מדיה וירטואלית הנקראת אינטרנט, ושווה עשרות מיליארדי דולרים, נשמע בדיוני לחלוטין.
כיום שתי חברות הענק אמזון ו-EBAY מייצגות שוק ממשי, רווחי, וכמובן צומח - תחום ה- E-Commerce הנאמד במאות מיליארדי דולרים.
בשנה האחרונה הציגה אמזון למשקיעים רווח של 1.52 דולר למניה, ואילו EBAY הרוויחה 1.41 דולר למניה. מתוך נתון זה, היינו מצפים (באופן גס) לתמחור די דומה במחיר המניות, אולם המספרים מציירים תמונה שונה לחלוטין: מניית אמזון נסחרת בסביבות 85 דולר, לעומת EBAY שמנייתה מתומחרת ב-22 דולר.
מה שגוזר מכפיל רווח 56.3 לאמזון, מול מכפיל רווח 15.6 ל-EBAY. לא ממש קל להסביר את הפער העצום בתמחור המניות, אבל ננסה:
בראשית דרכה, בתחילת שנות התשעים, מכרה אמזון ספרים בלבד בארה"ב. במשך השנים היא פרשה כנפיים והרחיבה את סל המוצרים שניתן לרכוש דרכה בכל העולם, החל מבקבוק לתינוק, דרך הורדת סרטים ושירים למחשב, ועד אפילו מכונית חדשה. בנוסף אפשרה אמזון לחנויות אחרות למכור דרכה, כאשר היא מספקת את שמה לאחריות המוצרים. מהלך זה הפך את החברה מחנות מקוונת נישתית, לפלטפורמה חזקה בכל הקשור למסחר האלקטרוני, מה שכמובן הגדיל את נתח השוק שלה.
מלבד ההתרחבות הנ"ל, שכמובן לא מצריכה השקעה רבה בשטחי מסחר, גולת הכותרת מבחינת המשקיעים היא מכשיר הקינדל - קורא הספרים האלקטרוני. מכשיר זה שואף לנצל את המוניטין והפוזיציה של אמזון בשוק הספרים ולחולל מהפכה של ממש בכל הנוגע להרגלי הקריאה ורכישת הספרים שלנו.
EBAY לעומתה, התפתחה מזירת מסחר אלקטרונית מקומית של מוצרים חדשים ומשומשים לפלטפורמה אינטרנטית בינלאומית המספקת שרותי תיווך לחנויות אחרות, שירותי העברת כספים וסליקה בין קונים למוכרים בצורה בטוחה ע"י- Pay-Pall, ושרותי טלפוניה אינטרנטית ע"י סקייפ. חילופי מנכ"ל בשנה שעברה הביאו את החברה להתמקד בתחומי הליבה שלה, בדגש על התחומים הרווחיים.
אם נבחן את ציפיות האנליסטים המסקרים את החברות, הרי שהממוצע מצפה שאמזון תצמח ברווח שלה בשיעור ממוצע של 25% עד שנת 2013 בה היא צפויה להרוויח 4.31 דולר למניה! הציפיות מ-EBAY צנועות יותר והיא אמורה לצמוח בשיעור של 9% ברווח כך שבשנת 2013 היא צפויה להרוויח 2.12 דולר למניה.
בסיכומו של דבר, הפער העצום בתמחור המניות נובע מציפיות המשקיעים מצמיחת הרווחים בשנים הקרובות, ציפיות הנשענות על מהלכים עסקיים נבונים שביצעה אמזון בצרוף חלום הקינדל שמוכר מנכ"ל החברה ג'ף בזוס למשקיעים; חלום שקרוב לוודאי ייתקל במתחרים עקשניים וחזקים.
לדעתנו, כאשר המשקיעים קונים את מניית אמזון הם משלמים מחיר מפולפל על צמיחה וחלומות, וכידוע, קשה לתמחר חלומות; בעוד שמניית EBAY אומנם פחות סקסית אך נמצאת באותו התחום ומספקת למשקיעים תמחור סביר לתחום צומח, ואפשרות בטוחה יותר להחזר ההשקעה.