X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
טוב עשו אותם רבנים שהורו לתלמידיהם להדיר רגליהם ממכללת ליפשיץ אם בראשה יעמוד רקטור בעל "עבר קונסרבטיבי". תמהני האם רק במכללה זו פשה הנגע? האם לכל התופעה של נאו-רפורמים שאנו עדים לה בין כותלי בתי מדרש אין שורשים, הנטועים עמוק בכל אותם מוסדות אקדמיים, שרוח "מדעי היהדות" פשתה בהם והעבירה אותם על אמונתם?
▪  ▪  ▪
לא ראוי. פרופ' שמואל גליק [צילום: יח"צ]

אחד הטיעונים של המצדדים במינוי היא העובדה שהוא איננו היחיד שלימד בעברו במוסדות קונסרבטיביים, אלא טובים ושלמים ממנו לימדו ומלמדים שם, ואוסיף לרשימה זו את שמו של הרב פרופ' שאול ליברמן, שנחשב לאחד הגדולים, אם לא ל"מרא דאתרא" במדעי היהדות, המשמש גם לאחר מותו, למורה הדרך של רבים בתחום זה, ונמנה בזמנו עם סגל ההוראה של אותו מוסד, ואף עמד בראשו.
ליברמן, למד בצעירותו בישיבת סלובודקה, עם בן דודו החזון איש, בצרפת ולאחר התיישבותו בירושלים למד ולימד באוניברסיטה העברית. עמד בראש המכון לחקר התלמוד ע"ש הארי פישל ובמכון זה הכשיר ליברמן רבנים ודיינים (אורתודוכסים למהדרין). בשנת 1940 קיבל משרה בבית המדרש לרבנים באמריקה בניו-יורק, המשתייך לתנועה הקונסרבטיבית, שם התמנה לפרופסור ולאחר מספר שנים שירת כרקטור המוסד.
לכאורה גדולים טובים כיהנו במוסדות הקונסרבטיביים, אז למה יצא הקצף על פרופ' גליק?
הישגו המחקרי גדול והמוכר ביותר של ליברמן הוא ההדרת התוספתא ופירושה. אולם בצידו של הישג זה המציא ליברמן יש מאין נוהג אחד שיש בו בנותן טעם לפגם בספר, והפגם הוא בלשון שבה משתמש ליברמן כלפי גדולי התורה והחכמה.
זועקת לשמים השאלה: איך חכם כליברמן שהיה גם רב וגם פרופ', מתדרדר עד כדי כך?
התשובה לכן נעוצה בשתי המילים "מדעי היהדות" (אם בכלל אפשר לקרוא לזה מדע, אך לא זו היריעה לפרוש את הנושא). כש"מדעני היהדות" מערערים על "תורה מן השמים", על המסורת של התורה שבעל-פה, בהכרח מביאים לזלזול בחכמים שקדמו להם. כאשר ר' עקיבא מכונה אצלם "עקיבא בן יוסף", כשאנשי המחקר, מתייחסים לרמב"ם בתואר "ד"ר מיימונידס" - הם פרופסורים והוא רק דוקטור (...), כשכל פיסת נייר מהגניזה הופכת אצלם ככלי ניגוח כלפי תלמידי חכמים שקדמו להם, פקעה מהם הענווה, ממילא לא קיים אצלם לא "מורא רבך" וודאי שלא "מורא שמים". לא תוכן הדברים הוא הבעייתי אלא הגישה.
לכן לא ניתן להשתמש בטיעון שספריו של גליק מחקריים בעיקרם ורחוקים מדעות בית המדרש (הרב קטן, בשבע גליון 353).
טוב עשו אותם רבנים שהורו לתלמידיהם להדיר רגליהם ממכללת ליפשיץ אם בראשה יעמוד רקטור בעל "עבר קונסרבטיבי". תמהני האם רק במכללה זו פשה הנגע? האם רק בגלל הרקטור הם נזעקו? ומה עם שאר הסגל האקדמי שבמכללה זו ובמכללות אחרות? האם לכל התופעה של נאו-רפורמים שאנו עדים לה בין כותלי בתי מדרש אין שורשים, הנטועים עמוק בכל אותם מוסדות אקדמיים, שרוח "מדעי היהדות" פשתה בהם והעבירה אותם על אמונתם?
אמנם תלמידיהם רק למדו שם דרכי הוראה, אבל ר"ל נדבק בהם נגע אבק הקונסרבטיביות. אם בליברמן נפלה שלהבת מה נאמר על אזובי המכללות?

הכותב הוא מהנדס מכונות.
תאריך:  09/08/2009   |   עודכן:  09/08/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
פרופ' גליק - לא מתאים
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
תודה על אהבת ישראל
עוזיהו  |  9/08/09 23:49
 
- איזה דברי הבל
ירחמיאלי  |  10/08/09 09:43
2
יש פה קצת צביעות
מישהו  |  10/08/09 09:56
3
המשך לתגובה 2
מישהו  |  10/08/09 10:07
 
- לצערי לא הבנת את המאמר
יוסף יואלי  |  13/08/09 23:04
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אורי אבנרי
הצד הפוליטי, עם כל חשיבותו, היה רק אחד הצדדים הרבים של קינן, שהיה סאטיריקן, סופר, משורר, צייר, פסל, גנן, בשלן ומי יודע מה עוד, איש-הרנסאנס ממש. אך לכל הצדדים היה מכנה משותף אחד: ארץ-ישראל
רפי מן
דווקא בשעה שרשתות שידור ציבוריות נאבקות על מעמדן בצל התחרות המסחרית הגואה, הן הופכות לשק החבטות של העיתונות והפוליטיקאים    ה-BBC לדוגמה
אדם קלר
מערכת "ההסברה" של מדינתנו מנסה להסביר בעולם שאזרחי ישראל מתייצבים בהמוניהם מאחורי ממשלת ביבי בסכסוך החמור עם נשיא ארה"ב אובמה; מנסה ולא מצליחה, כי זה פשוט לא נכון    מאמר תגובה למאמרו של דודו אלהרר - "לישראל יש תעמולה רשמית - הידעת?"
דודו אלהרר
מדינת-ישראל היא "פיקציה"! יעני מדינה ריבונית-עצמאית המושלת בגורלה, ולא היא! היא תלויה כל-כולה, על קרביה וכרעיה, במה שיאמרו ויעשו הגויים ברחבי העולם    ברצותם תימשך ימינה, ברצותם תימשך שמאלה ויבוא יום, ותימשך גם מטה מטה...
דורית וורמן
לאכילה נבונה יש משמעות גם בקיץ    ניתן לשתף את הילדים בקניית האוכל הביתה    ירקות ופירות הם תחליף מצוין לחטיף    אל תגבילו יותר מדי את הילדים כדי לא לעורר התנגדויות שיובילו לתסכולים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il