X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מקרי ההתעללות האחרונים בצה"ל היו מאז ומתמיד, אלא שהדמיון בביצועם רק הולך ומשתבח קשר השתיקה והאיומים המופעלים על החיילים גורמים לחרושת שמועות הפוגעת קשות בתדמיתו של צה"ל
▪  ▪  ▪

לו היינו שואלים פילולוגים מה הם ההבדלים בין טרטורים לבין התעללות, ודאי היו חייבים לעשות מאמץ אינטלקטואלי רציני כדי למצוא את המענה ההולם. למען האמת, אין זה חשוב כלל איך מכנים את אותן התופעות השליליות, על גבול הסאדיזם, המתגלות בצה"ל, חדשות לבקרים.
צבר המקרים המוגדרים כהתעללות הוא עצום. אין לדעת אם אלה המקרים היחידים או שמא ישנם רבים אחרים שאינם מדווחים בתקשורת למען לא תישחט "הפרה הקדושה". קשר השתיקה והאיומים המופעלים על החיילים גורמים לחרושת שמועות הפוגעת קשות בתדמיתו של צה"ל. תהיינה הסיבות אשדר תהיינה, במרכז החשיבה והבדיקה של הגורמים הרלוונטיים חייבים לעמוד החיילים. אין לצה"ל כל ערך ללא חיילים, לכן הם חייבים להיות בטוחים שבהגיעם לצבא, בריאותם הפיזית והנפשית וזכויותיהם תישמרנה בצורה הקפדנית ביותר.
טקסי ה"חניכה" מוכרים לכולם, על שלל הצורות והאכזריות של המבצעים. מתברר שהדמיון רק הולך ומשתבח וההתעללויות נעשות יותר ויותר ברבריות. מה שקרה בשריון זו דוגמה להתעללות שלא הייתה מביישת את הסאדיסטים הגרועים ביותר.
והנה אנו מדווחים שגם בחיל האוויר המצב איננו טוב יותר, אפילו יותר גרוע, משום שכאן המדובר בקצינים אשר לפי החשדות, היו המובילים של מהלך החניכה. אם זה נכון, אלא אינם ראויים כלל להיות חלק מצה"ל. עונשי מאסר ומחבוש של חודש ימים לא יביאו לעקירת התופעה מצה"ל. היה וחלילה אותם קצינים יימצאו אשמים, דינם שיסיימו את שירותם ומיידית כדי להוציא מידם את הכוח והסמכות להתעלל.
דוחות נציב קבילות החיילים וגורמים אחרים אשר טיפלו במשך שנים העלו אבק כי בצה"ל אסור היה לנגוע. מתבקש לקורא לבדוק את העבר, הקרוב או הרחוק, וייווכח ששום דבר ממה שאנו שומעים כיום איננו חדש. כל יחידות צה"ל כמעט נגועות בנגע ההתעללות, בין אם היא פיזית ובין היא נפשית.
שתי שאלות מרכזיות חייבות להישאל:
  • האם אלה מקרים ספוראדיים או שמא ישנם רבים, אולי יותר מדי, בכל צה"ל?
  • האם ההתעללות נפשית זוכה לטיפול כה אינטנסיבי כפי ש"זוכה" ההתעללות הפיזית?
פעם, כאשר היינו תמימים יותר וטיפשים, קראנו לתופעות הנפסדות הללו טרטורים. בשם "תרגול חוזר" קראנו לתופעות של התעללות פיזית ונפשית מצד מפקדים מסוימים שמעולם לא הבינו שהכוח הצבור בידם עצום. תחת פקודות והוראות קשוחות כנדרש בכל צבא, היו שניצלו זאת כדי להוציא את כעסם ומר לבם על החיילים. כל ותיקי היחידות הלוחמות יודעים היטב למה ולמי מכוונים דברים אלה.
המודעות למעשים נפסדים הייתה נמוכה, כולם היו תמימים, לא היו האמצעים הקיימים כיום, לכן חשבנו שהכל בסדר, אפילו השלמנו עם העובדות, מבחינת כזה ראה וקדש.
העוצמה הניתנת למפקדים בכל הרמות, מעצם היותו של צה"ל ארגון היררכי הבנוי על פקודות, מעוורת ואפילו גורמת להתפרצות של יצרים אפלים. תפקידם של המפקדים הבכירים הוא לשמור מכל משמר שתופעות כאלה לא תישננה. האמירה "לא ידעתי", "לא הייתי מודע" וכדומה, איננה פוטרת מאחריות. נהפוך הוא: היא מצביעה על כך שאפילו המפקדים הבכירים מועלים בתפקידם. מפקד שאיננו יודע על המתרחש בתחום אחריותו, איננו ראוי להיות מפקד.
מעבר להתעללות הפיזית, ישנה גם התעללות נפשית. אין זה המקום להרחיב על כך, אך ראוי גם ראוי לא לזלזל בה. שפת הדיבור, העונשים המבזים, היחס המתנשא וחוסר ההתחשבות במצבם הנפשי של החיילים, עלולים להוביל לטרגדיות קשות. העבר מוכיח שאכן כך היה.
הנאמר לעיל לא נועד כדי להכליל כי כל הכללה מחטיאה את המטרה. על שלטונות צה"ל להילחם בתופעות הללו מלחמת חורמה כי בכל הכבוד הראוי, החיילים הם המשאב היקר ביותר שיש לצה"ל ולמדינה כולה.

ד"ר צ'לו רוזנברג הוא היסטוריון ומתמחה בביטחון לאומי.
תאריך:  09/08/2009   |   עודכן:  09/08/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
פעם טרטורים; היום התעללות
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
כשחייל שומע מפקד מיתמם
האונס הכפול  |  9/08/09 23:30
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
נרי אבנרי
קשה לי לשמוע את הפרומו לתוכנית "חסר תקדים" שבו נראה אהרן ברק אומר "אם לא נשמור על הדמוקרטיה, הדמוקרטיה לא תשמור עלינו". מדובר באמירה שקרית שהוא מקפיד לחזור עליה מדי פעם. על איזו דמוקרטיה כבודו מדבר?
ד"ר יובל ברנדשטטר
דורות של דיפלומטים ואנשי ציבור בינוניים גילו את המתכון הבטוח להפוך מפקידים ועסקנים אפורים לידוענים חביבי התקשורת: הפוך ממשרת של מדינת ישראל למשרת של אויביה
יוסף יואלי
טוב עשו אותם רבנים שהורו לתלמידיהם להדיר רגליהם ממכללת ליפשיץ אם בראשה יעמוד רקטור בעל "עבר קונסרבטיבי". תמהני האם רק במכללה זו פשה הנגע? האם לכל התופעה של נאו-רפורמים שאנו עדים לה בין כותלי בתי מדרש אין שורשים, הנטועים עמוק בכל אותם מוסדות אקדמיים, שרוח "מדעי היהדות" פשתה בהם והעבירה אותם על אמונתם?
אורי אבנרי
הצד הפוליטי, עם כל חשיבותו, היה רק אחד הצדדים הרבים של קינן, שהיה סאטיריקן, סופר, משורר, צייר, פסל, גנן, בשלן ומי יודע מה עוד, איש-הרנסאנס ממש. אך לכל הצדדים היה מכנה משותף אחד: ארץ-ישראל
רפי מן
דווקא בשעה שרשתות שידור ציבוריות נאבקות על מעמדן בצל התחרות המסחרית הגואה, הן הופכות לשק החבטות של העיתונות והפוליטיקאים    ה-BBC לדוגמה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il