X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
על מדינת ישראל וצה"ל להמשיך ולהתכונן כאילו מחר תפרוץ מלחמה. אסור לישראל ומנהיגיה להימשך אל תוך ההתלהמות של הצד שכנגד
▪  ▪  ▪

מדי תקופה, כמו ריטואל קבוע באזורנו, שוב מופיעה הפסיכוזה של מלחמה בפתח. כלי התקשורת מבליטים כל התבטאות וחוזרים על כך מדי שעה בשעה, וכך הציבור בישראל עלול לחשוב שהנה אנו עומדים בפני התלקחות נוספת. על-אף העובדה שניתוח ענייני ורציונאלי איננו ערובה לעתיד לבוא, בכל זאת הוא יכול לסייע בהבנת התמונה הכוללת.
האיומים המושמעים בלבנון ובאירן הם הדלק אשר "הדליק" את דמיונם של רבים בישראל שממילא עצביהם מרוטים דיים. אין שום מקור גלוי בעולם כולו אשר מעריך שמלחמה בין ישראל לבין חיזבאללה עומדת לפרוץ, אלא ההפך הוא הנכון. חיזבאללה נמצא במצב עדין ביותר בתוך לבנון עצמה והבחירות האחרונות הוכיחו שאין בידי הארגון יכולת, לעת עתה, להשתלט על לבנון כולה. יתרה מזו; בלבנון מבינים היטב את הסכנות הטמונות במלחמה נגד ישראל. למרות שמלחמת לבנון השנייה לא הייתה המפוארת ביותר בתולדות מלחמות ישראל, בכל זאת היא הצליחה לצרוב בדעת הקהל הלבנוני שאפשרות הפיכתה של לבנון לאיי חורבות ממשית מאי-פעם.
גם בלבנון שאין בה חכמים כמו בישראל, בכל זאת מבינים שצה"ל של 2009 איננו צה"ל של 2006. גם חיזבאללה יודע זאת היטב ומכיר בסכנות של פרוץ מלחלמה עכשיו. בהיעדר תמיכה פנים-לבנונית ובהתחשב בכך שצה"ל עשוי להנחית מכה קשה מאוד הן על לבנון והן על חיזבאללה, הרי שדברי מנהיגי הארגון אינם אלא דברי רהב שנועדו להשפיע במאבקים הפנימיים בלבנון. זאת ועוד; גם ב-2006 חיזבאללה לא הודיע באמצעי התקשורת שהוא הולך לחטוף חיילים ישראלים. אפילו חסן נסראללה הודה בפה מלא שלו היה צופה תגובה כזו של צה"ל, היה חושב פעמיים אם לבצע את החטיפה, ואם בכלל. אז מדוע יש אצלנו הסבורים שכל אמירה של מנהיג זה או אחר של חיזבאללה היא הכרזת מלחמה מיידית? חיזבאללה לא השתקם מן המכה שספג במלחמת לבנון השנייה. הימצאות טילים ארוכי טווח בכמויות גדולות מצביעה על חשש ועל כוונות התגוננות ולא כוונות התקפיות.
חיזבאללה, ללא תמיכת אירן, איננו ארגון המסוגל לפעול באופן עצמאי. אירן עסוקה כיום בעצמה יותר מאשר היא עסוקה באחרים. הטעות של כוהני הדת ושל נשיא אירן בבחירות האחרונות לנשיאות הייתה טעות פטאלית והוציאה את "שד ההתנגדות של מרבית האוכלוסיה באירן לשלטון הרודני ותוכניותיו. המהומות הקשות וההתנגדות באירן אינן נחלת העבר, אלא הן מבשרות את העתיד. גם הנהגת אירן יודעת זאת, לכן היא מפעילה את כל האמצעים העומדים לרשותה כעת. כל אלה לא יעזרו, כי המהפכה הבאה יצאה אל הדרך, וגם אם היא תתמהמה, היא בוא תבוא.
במישור הבינלאומי, אירן מסובכת למדי. למרות שיש המטילים ספק ברצינות הממשל האמריקני להגיע לפתרון בעיית הגרעין האירני, בין אם בדרכים דיפלומטיות ובין אם בדרכים אחרות, גם ארה"ב וגם אירופה מבינות היטב את המשמעות. ראוי לא לזלזל לחלוטין בנכונות של אלה לנקוט אמצעים חריגים.
הבעיה הפלשתינית היא הבעיה האקוטית יותר. ועידת פתח לא הוכיחה מתינות ומוכנות ללכת לקראת פתרון סביר לשני העמים. חמאס ממילא מקצין את עמדותיו אך איננו שוכח לרגע את תוצאות "עופרת יצוקה". המצב בעזה קשה ביותר ושיקומה נראה רחוק מתמיד. חמאס יודע היטב ש"סיבוב נוסף" לא ישאיר אותו על כנו כי תוצאות המלחמה, אם חלילה תפרוץ, תהיינה קשות ביותר עבור הפלשתינים בעזה. לא מן הנמנע שאבו מאזן ממתין לכך כדי לחזור להנהגת עזה, אך אלה חלומות ואשליות בלבד.
מכל אשר נכתב לעיל, ניתן להסיק באופן ברור שאין באמת סיבות למלחמה לא בצפון ולא בדרום. אלא מאי? הרטוריקה המלחמתית מסוכנת מאוד כי בהיסטוריה האנושית היו מקרים רבים של התלהמות מילולית שהובילה למלחמה. גם אצלנו ישנן דוגמאות איך רטוריקה פוליטית ומלחמתית הובילה למלחמה. על מדינת ישראל וצה"ל להמשיך ולהתכונן כאילו מחר תפרוץ מלחמה. אסור לישראל ומנהיגיה להימשך אל תוך ההתלהמות של הצד שכנגד.

ד"ר צ'לו רוזנברג הוא היסטוריון ומתמחה בביטחון לאומי.
תאריך:  12/08/2009   |   עודכן:  12/08/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
קיבעון המלחמה הקרבה
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
הרשה לי לתקן,צ'לו.
איציק שהרבני  |  12/08/09 22:46
2
אלו אותם נגני הכשלון של אתמול
התזמורת שמנגנת  |  12/08/09 23:06
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מתי דוד
חובבי ציון הפכו לחולבי ציון. ישראל ערבים זה לזה הפכו לישראל אורבים זה לזה. הציונות הבונה הפכה לציניות כּעוּרָה. חלק מהעיתונאים, מעצבי דעת הקהל הפכו למְהָרְסֶי דעת הקהל    תופעת הסדומוקרטיה
ויקי דור
הכרת בחור נחמד, היחסים התחממו במהירות, הגעתם למיטה ולמחרת בבוקר את כבר רצה לטלפון - טעות!!! שכחת ב"טעות" את הטבעת שלך אצלו? טעות כפולה!!!    רגע לפני שאת הורסת עוד מערכת יחסים, כדאי שתפנימי כמה כללים בסיסיים מהיקום המקביל
אליקים העצני
אצל כל עם שפוי ועידת הפתח הייתה מוחקת כל זכר לאוסלו ולכל מה שצמח מאוסלו ולכל מי שהיה מעורב בה    לא אצלנו. אצלנו הגיב שמעון פרס, האשם המרכזי, שבארץ נורמלית לא היה מעז להראות את פניו בציבור, כאילו אלה דיבורים בעלמא
ד"ר יעקב פוגלמן
הסידן מהווה מרכיב עיקרי של העצמות והשיניים ובעל תפקידים נוספים    הסידן הוא המינרל לו זקוק הגוף בכמות הגדולה ביותר
צילה שיר-אל
בני המזלות תאומים, קשת, בתולה ודגים שנולדו במחצית השנייה של המזל – נמצאים השבוע בדרגת סיכון גבוהה ביותר כיוון שהם חווים חוסר מנוחה פנימי כמעט קיצוני    לבני אריה, דלי, עקרב ושור מומלץ השבוע לשמור על פרופיל נמוך ולא להתחיל עשייה חדשה
רשימות נוספות
ירושלים - "נקיה מהתנחלויות וממתנחלים"  /  יואב יצחק
גם ירדן דוחה נורמליזציה  /  מאיה שני
סעודיה: נגד מחוות לישראל  /  יואב יצחק
והיה ומצפון תיפתח הרעה...  /  גרשון אקשטיין
מה למדנו מטבח חברון תרפ”ט?  /  גבריאל בן-עמי
ד"ר טיבי - והסרטן  /  עו"ד אברהם פכטר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il