X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
חובה עלינו להסביר לכולם שיש מחיר לאשליות, ואת המחיר הזה אנו משלמים היום בגינות המתייבשות ובחשבונות המים שקורעים את חשבונות הבנק שלנו. לו לפחות היינו מקבלים שלום ומזרח תיכון חדש כפי שהובטח, ניתן היה לדון אם המחיר שווה
▪  ▪  ▪
זהו מחיר ה"שלום"... [צילום: AP]
נניח שבמקום להשקיע מאות מיליארדים בחלום ההזוי של אוסלו, היה מושקע כסף זה בעידוד ההגירה לתושבי עזה ויו"ש המעוניינים לבנות את עתידם באירופה, בקנדה או בדובאי המשוועת לידיים עובדות. כל משפחה שהייתה מוכרת את רכושה ועוברת לבניית עתידה בארץ אחרת הייתה יכולה לזכות במענק של מאות אלפי דולרים. במקום להמשיך להשקיע במאבטחים, בגדרות, ובנסיגות בלי תחתית, היינו יוצרים מציאות חדשה בה ברור שמדינת ישראל היא ארצו של העם היהודי

בימים אלו נקראים תושבי מדינת ישראל לחסוך כל טיפה. הפעם יש גם תג מחיר ומשפחות רבות עלולות לשלם מאות ואף אלפי שקלים בחודש עבור חשבון המים. כעיקרון, אני בהחלט בעד שימוש מושכל וחסכוני במים, וכבר שנים שלדעתי לא נעשו צעדים הכרחיים בתחום זה. אולם למשבר הנוכחי ולמחירו היקר יש סיבות שאינן תלויות רק בגורמי שמים או בבזבוז המים של אזרחי מדינת ישראל. אווירת ההפקרות שליוותה את אשליית השלום החל בהסכמי אוסלו, והמשכם בהסכם עם ירדן עלו למדינת ישראל עד עתה לפחות במחיר של מיליארד קוב מים. כדי להבין את משמעות הדבר נציין כי ההפרש בין המפלס העליון של הכנרת לבין המפלס התחתון הוא כ-1.3 מיליארד קוב מים.
חשבון זה לא כולל את כל אותם נזקים, שנגרמו ונגרמים בכל רגע נתון למערכת המים בישראל על-ידי השפכים שמוזרמים מהרשות הפלשתינית ופוגעים במי התהום, ומשאיבת היתר בשטחי הרשות הפלשתינית. מיליארד הקוב אותו אני מציין, כולל בתוכו רק את כמויות המים שמדינת ישראל מעבירה באופן ממשי לרשות הפלשתינית, לחמאס בעזה ולממלכת ירדן. בהקשר זה חשוב לציין שמשנת תשנ"ז (1997) מעבירה מדינת ישראל לירדן 25 מיליון קוב מים מתנה, מעבר למה שהיא התחייבה בהסכמים. כמו-כן, מאז שנת תשנ"ח (1998) החלה מדינת ישראל להעביר לרשות הפלשתינית מים מעבר להתחייבות ההסכמית. העברות אלו החלו במיליוני קוב בודדים, ובשנה שעברה הם כבר עברו את ה-20 מיליון קוב.
כל האמור לעיל הוא לא הפתעה. הכל נאמר מראש והאזהרות כתובות ומפורסמות. מה שחסר עכשיו הוא לתבוע ממי שהוביל את ההפקרות הזו לשלם את המחיר. אנו חייבים להסביר לכולם שיש מחיר לאשליות, ואת המחיר הזה אנו משלמים היום בגינות המתייבשות, ובחשבונות המים שקורעים את חשבונות הבנק שלנו. לו לפחות היינו מקבלים שלום ומזרח תיכון חדש כפי שהובטח, ניתן היה לדון אם המחיר שווה. אולם תמורת אוסלו כבר שילמנו מחיר דמים כבד, ומחיר המים עתה הוא רק תוספת על המנה העיקרית. המצב עם ירדן לא השתנה באופן מהותי מאז הסכם השלום, ומחיר המים שעתה נוגע בכיס שלנו, מתפתח לבעיה ברמה לאומית שלא ברור כיצד מדינת ישראל מתמודדת איתו. האם האפשרות לבקר בסלע האדום שווה את המחיר?
המגבים והממשיכים
אולם מעבר ל"אמרנו לכם" שחשוב לחזור ולהדגיש, צריך גם להציג את האפשרות האחרת. נניח שבמקום להשקיע מאות מיליארדים בחלום ההזוי של אוסלו, היה מושקע כסף זה בעידוד ההגירה לתושבי עזה ויו"ש המעוניינים לבנות את עתידם באירופה, בקנדה או בדובאי המשוועת לידיים עובדות. כל משפחה שהייתה מוכרת את רכושה ועוברת לבניית עתידה בארץ אחרת הייתה יכולה לזכות במענק של מאות אלפי דולרים. במקום להמשיך להשקיע במאבטחים, בגדרות, ובנסיגות בלי תחתית, היינו יוצרים מציאות חדשה בה ברור שמדינת ישראל היא ארצו של העם היהודי והוא פועל באופן מוסרי כדי לבסס את קיומו בה. המציאות הקשה שנוצרה בגלל הסכמי אוסלו, כבר הניעה ערבים רבים בעלי יכולת, לבנות את עתידם בארצות אחרות. עתה אנו תקועים בעיקר עם אלו שחוסר היכולת הכלכלית לעזוב מחד-גיסא, והתקווה למוטט אותנו מאידך-גיסא מניעות אותם להילחם בנו ללא פשרות. רבים מהם ישמחו לקבל את האפשרות, ולצאת מכאן. מדוע להילחם בהם זה יותר מוסרי, מאשר לאפשר להם ללכת בצורה מכובדת?
משבר המים הוא סיבה טובה לבחינה מחדש של ההתנהלות המדינית של ישראל בשנים האחרונות. בפעם הבאה כשאנחנו לוחצים על הידית הקטנה, כשאנו מתבוננים בגינות היבשות, בכנרת ובים מלח הגוועים, נזכור את ביילין, פונדק, פרס ורבין, שהתחילו. את חיים יבין, אריה גולן וחבריהם בתקשורת שגיבו. ואת אהוד ברק, נתניהו ושרון שהמשיכו.
כשנשמע את המים זורמים וממלאים את המיכל מחדש, נדע עדיין שיש לנו הזדמנות להחליף הנהגה זו בהנהגה שטובת העם היהודי נגד עיניה. זו חובתנו.

תאריך:  14/08/2009   |   עודכן:  14/08/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
המים כמחיר אשליית השלום
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
חשוב מאד
חיים טובים  |  14/08/09 12:00
2
האם כל הצרות בגלל אוסלו
שלמה הכהן  |  14/08/09 13:50
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יניב שלום
השמאל הישראלי, כמו-גם חברי כנסת 'תמימים' עם גישה ליברלית נאורה, מתאמצים לראות את הצד המלא של הכוס הריקה, ומתעקשים לקרוא לנו אופטימיסטים. גישה שכזאת מכהה את חוש 'ראייתם' התקין, ולאורך זמן תגרום להזיות קשות
עו"ד יעל אלטשולר
בעקבות דוח מל"ג על חוסר מרצים במחלקה למעדי המחשב, גייסה אוניברסיטת בר-אילן עוד פרופסור אחד בהסכם מיוחד בו ניתן לפרופסור פטור מוחלט מהוראה עד צאתו לפנסיה
דודו אלהרר
חנן גולדבלט בבית סוהר. הוא עבריין על-פי החוק כפי שאני עבריין וכפי שכמעט כל הגברים בעולם עבריינים. אותו תפסו, אותנו טרם. אבל זה יכול ליפול עלינו בכל רגע נתון!
ראובן לייב
ניסיונו של מזכ"ל המועצה המרכזית של הארגונים היהודיים בגרמניה להחזיר את ה"בסט סלר" של היטלר אל המדפים רק עשוי לעורר בחילה וחלחלה
יהונתן דחוח-הלוי
בצלם מתעתד לפרסם בקרוב דוח על ההרוגים הפלשתינים במבצע "עופרת יצוקה"    בדיקת רשימות ההרוגים שפרסם בצלם בתקופת האיניתיפאדה מעלה צל כבד על מהימנות הנתונים שמפרסם בצלם ומלמדת שיש לבדוק בדקדקנות את מהימנותם ושלמותם.
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il