X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בספרו האחרון מודה ה"הגמון" מנחם מאוטנר כי בעקבות המהפך של בחירות 77', החלו ה"הגמונים" לשמר את מעמדם באמצעות הרשות השופטת, תוך צמצום כוחן של הרשויות המחוקקת והמבצעת
▪  ▪  ▪
קראת את עיתון הארץ? קראת את פסקי הדין של בית המשפט העליון, ולהפך [מיכאל חורי]
מאוטנר מבכה את העובדה, שהניסיון לכפות אג'נדה ליברלית רדיקלית על חברה שמרנית, באמצעות שופטים שלא נבחרו על-ידי הציבור, מראה סימנים של מרד, דוגמת הביקורת שמטיחים ה"הגמונים לשעבר" רות גביזון ואמנון רובינשטיין בבית המשפט

ב-1964, שנה לפני שהתמודד בבחירות לנשיאות צרפת מול דה-גול, פירסם פרנסואה מיטראן עלון שנון המזכיר את וולטיר, הן בתוכן והן בסגנון, בשם Le coup d’Etat Permanent("ההפיכה הקבועה"). בעלון טען מיטראן כי דה-גול יצר שיטה פוליטית, המאפשרת לו לכפות תמיד את רצונו ולהתעלם מזה של בוחריו.
מיטראן היה אומנם סופר טוב ובעל ידע מרשים, אך היה התגלמות הציניות והצביעות. במשך 14 שנות נשיאותו נמנע מלתקן את החוקה, המאפשרת למונארך הצרפתי הנבחר להשליט את מאוויו (התיקון היחיד, קצר הימים לחוקה שיזם מיטראן, היה רפורמת בחירות שאיפשרה ל"חזית הלאומית" של לה-פן להיכנס לפרלמנט ובכך לצמצם את ניצחון המרכז-ימין בבחירות).
בסופו של דבר, הרפובליקה החמישית של צרפת היא גם יציבה וגם דמוקרטית. ישראל יכולה הייתה ללמוד מן החוקה המוצלחת של דה-גול. במקום זאת עשו האליטות המתוסכלות בארץ את "ההפיכה הקבועה" לדרך פעולתן.

הגיגיו של סארטר
היה מהפך? [עכבר העיר]

בשנות ה-80' וה-90' צימצם בית המשפט העליון בהדרגה וביעילות את כוחן של הרשויות המחוקקת והמבצעת, תוך שהוא מעניק לעצמו את הכוח לקבוע את ערכיה של המדינה ולחלק את משאביה החומריים. מאוטנר מודה בכנות, כי הדרך הבטוחה ביותר לחזות החלטה של בית המשפט, היא לקרוא את דבר המערכת של עיתון "הארץ".

המעמד השליט בישראל מעולם לא קיבל את מפלתו בבחירות של 1977. ימים ספורים לאחר הבחירות, כתב העיתונאי דורון רוזנבלום בהארץ שניצחון הליכוד הוא "סוף מדינת ישראל – לפחות מדינת ישראל כפי שהיכרנו אותה". ב-1984 פירסם הסופר והפובליציסט עמוס קינן את "הדרך לעין-חרוד", שחזה הפיכה צבאית ימנית עם חונטה שמוציאה להורג שמאלנים ללא משפט ומביאה את המזרח התיכון לסף אסון גרעיני. באותה שנה פרסם עמיתו, בנימין תמוז, את "האכסניה של ירמיהו" - רומן המתאר את ישראל של סוף המאה ה-21 כתיאוקרטיה. מבקר הספרות, דן מירון, טען מצידו ב-1985 ש"בירושלים... נאספים כוחות שינסו לדכא או לבטל את הדמוקרטיה הישראלית".
פרופ' מנחם מאוטנר, דמות מוערכת בממסד המשפטי הישראלי, טוען בספרו האחרון – "משפט ותרבות בישראל על סף המאה ה-21" שאנשים כמו רוזנבלום, קינן, תמוז ומירון הם "הגמונים לשעבר", הרואים את עצמם – ואת עצמם בלבד – כמנהיגות הלגיטימית, הבלעדית והנצחית של ישראל. עם תבוסתם בבחירות ב-1977, איבדו ההגמונים לשעבר את מעמדם וגילו לחרדתם שהיהדות, אשר קיוו כי אותה השליכה הציונות לפח הזבל של ההיסטוריה, עדיין חשובה לרוב הישראלים. עם איבוד כוחם בבחירות, טוען מאוטנר, החלו ההגמונים לשעבר לשמר אותו באמצעות הרשות השופטת.
בשנות ה-80' וה-90' צימצם בית המשפט העליון בהדרגה וביעילות את כוחן של הרשויות המחוקקת והמבצעת, תוך שהוא מעניק לעצמו את הכוח לקבוע את ערכיה של המדינה ולחלק את משאביה החומריים. מאוטנר מודה בכנות, כי הדרך הבטוחה ביותר לחזות החלטה של בית המשפט, היא לקרוא את דבר המערכת של עיתון הארץ.
דבריו של מאוטנר אינם בבחינת תאוריית קונספירציה. הוא עצמו "הגמון לשעבר" ובהווה שותף לאג'נדה הפוליטית של בית המשפט העליון. הוא מודה בפשטות, כי האקטיביזם השיפוטי של בית המשפט העליון נועד לשמר את הכוח שאבד בבחירות. הוא מבכה את העובדה, שהניסיון לכפות אג'נדה ליברלית רדיקלית על חברה שהיא בעיקרה שמרנית, באמצעות שופטים שלא נבחרו על-ידי הציבור, מראה סימנים של התשה ואף של מרד. כך למשל, הגמונים לשעבר דוגמת רות גביזון או אמנון רובינשטיין, הפכו למבקריו של בית המשפט (למעשה, מינויה של גביזון לבית המשפט העליון נחסם על-ידי הנשיא אהרן ברק, היות שהעזה להפוך למתנגדת); וסקרים מעידים על חוסר אמון הולך וגובר שרוחשים הישראלים כלפי בית המשפט העליון.
לפיכך, טוען מאוטנר, על ההגמוניים הישראלים לשעבר לחשוב על אסטרטגיה אחרת. במקום לכפות את ערכיהם באמצעות שופטים הממונים מטעם עצמם, על אותם חילוניים שאיבדו את שילטונם לשכנע את עמיתיהם ה"נחותים" להחליף את הייחודיות היהודית ברב-תרבותיות. עליהם להסביר בסבלנות להמונים קשי ההבנה, שעל ישראל לחדול מלהיות מדינת לאום, להוסיף להמנונה הלאומי בית בערבית ולתת בדגלה הלאומי ובסמליה ביטוי לערבים.
כפי שמסביר מאוטנר, הציונים החילוניים הראשונים ראו בציונות אלטרנטיבה ליהדות. הם קראו לעצמם "עברים" או "ישראלים" במקום "יהודים". אלא שלצערו של מאוטנר, כיום יותר ויותר ישראלים מגדירים את עצמם קודם כל ובעיקר "יהודים", ולא "עברים" או "ישראלים". גרוע מכך: כמה מן ההגמונים לשעבר חצו את הקווים, מגלים עניין בתרבות היהודית ומגינים על הרעיון של "מדינה יהודית". לנוכח כל זאת חשים ההגמונים לשעבר
כי עליהם להכין את מתקפת הנגד.
על יהודים בישראל ובתפוצות להיות מודעים לתוכניותיה של האליטה הישראלית הממונה מטעם עצמה. "ההפיכה הקבועה" מועברת כיום מבית המשפט העליון לתקשורת ולאקדמיה.
דה-גול כמובן לא ביצע הפיכה מעולם. למעשה, הוא הציל את ארצו, שכן האמין בשליחותו הייחודית וההיסטורית של עמו. מתנגדו העיקרי, ז'אן פול סארטר, ישב באפס מעשה, ובעוד הגרמנים בוזזים את עירו – ישב בקפה Les Deux Magots, דברני ואפוף הגיגים. מאוטנר שייך לחבורה דומה – נבזית אך בעלת השפעה. מי שעתיד העם היהודי יקר לו צריך אפוא להכיר בתוכניותיהם של יריביו, וליטול חלק במאבק הרעיוני העומד להתחולל.

לאתר מגזין מראה
ד"ר עמנואל נבון הוא מרצה בתוכנית ללימודי דיפלומטיה ע"ש אבא אבן באוניברסיטת תל אביב ושותף מייסד של קבוצת נבון-לוי בע"מ.
תאריך:  23/08/2009   |   עודכן:  23/08/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ההפיכה הקבועה
תגובות  [ 17 ] מוצגות  [ 17 ]  כתוב תגובה 
1
למאמרך המהפכה הקבועה
ברוריה מקרית חיים  |  23/08/09 18:32
2
מר נבון יישר כח חומר למחשבה...
אזרחית  |  23/08/09 19:25
3
בית המשפט הוא זרוע אחת
גדעון אמיר  |  23/08/09 19:46
4
פרופ' מאוטנר אינו "מודה"
אלכס נ.  |  23/08/09 19:59
5
הזדמנות הסטורית
קרטופל  |  23/08/09 20:00
6
בגין שנתנה לו הזדמנות החמיץ
שושן צחור  |  24/08/09 08:56
7
צריך להיות בעל ראיה הזויה
עידןסובול  |  24/08/09 09:20
 
- תגובה מס' 8 מכוונת אילך מספר 7
שושן צחור  |  24/08/09 11:55
 
- לא מיועד לצפייה של פשיסטנים
הנ"ל  |  24/08/09 15:51
 
- פשטיסטים יש ועוד איך יש בשמאל
שושן צחור  |  25/08/09 06:46
 
- לפי האג'נדה של "שושן צחור"
עידןסובול  |  25/08/09 10:58
 
- זנתה - ולא בפעם הראשונה
הנ"ל  |  25/08/09 11:25
 
- הכל נכון אבל המניעים שלך שונים
שושן צחור  |  25/08/09 12:19
 
- בסופו של דבר - הכול אישי
עידןסובול  |  25/08/09 19:20
8
ראיה הזויה היא שלך ושל בית
שושן צחור  |  24/08/09 10:17
 
- גם על הגרמנים שסלדו והתנגדו
עידןסובול  |  24/08/09 15:42
 
- רצוי שכול לאומן יקרא
הנ"ל  |  24/08/09 19:54
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דני בז
סיפור על איש טוב שחשב שהוא מלך כל יכול, על מדינה בהפרעה, שנתנה לאיש ליפול    כה דומים, כה שונים, מתאימים ומנוגדים, עד שלעיתים נדמה, כי מדובר בשני אחים
ד"ר דין עד-אל
רגע לפני שמתמסרים ללא תנאי לסכין המנתחים, להלן כמה טיפים, שיעזרו לכם לעשות את הבחירה היותר נכונה ומושכלת
דודו אלהרר
בוא נעשה את זה מסודר - נקים ארגון למופת שימנע כל סיוע, בכל תחום אפשרי, ויאלץ סוף-סוף את מדינת-ישראל להפוך ממדינה תלותית כמעט בכל ענף מענפיה, ליישות מדינית עצמאית ובלתי תלויה    כולם צריכים להתאמן ולהתכונן ליום בו יוכרע גורלנו כאומה יהודית שהחליטה לעמוד על נפשה. לבדה
צ'לו רוזנברג
הבעיה מספר אחת של ישראל היא הניסיון לראות במערכת הביטחון, ובצה"ל בפרט, מערכת מנותקת מכל שאר המערכות - ולא היא    ככל שמבחינה חברתית וכלכלית מצבם של אזרחי ישראל ילך ויתדרדר, כך מערכת הביטחון גם היא תימצא בקשיים עצומים
שירי ליבוביץ
מעל הכל: שמרו על דיאלוג מתמשך בכל הנוגע להתנהגותם באינטרנט ועזרו להם להימנע מלהיכנס לסיטואציות מסוכנות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il