X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  פסיקה
לקוח סלקום שביקש להתנתק מחבילות שירותים סלולאריים טורטר על-ידי החברה עד שנעתרה לבקשתו זכה בתביעתו לפיצויים לדברי השופט, הפיצויים שהושתו על סלקום מהווים הרתעה לעוסקים מעוולים אחרים ומשכך התביעה היא בגדר "שירות ציבורי"
▪  ▪  ▪
חברות נותנות שירותים אינן יכולות להתעלק על הלקוח בעל כורחו

לקוח סלקום, מר יפרח רפאלי, הזמין מהחברה חבילת שירות הודעות וחבילת משחקים עבור הטלפון הסלולארי שברשותו. על-פי החוזה מול סלקום ועל-פי הדין, רשאי הלקוח לבטל את השירותים הנ"ל בכל עת, ועל חברת הסלולאר להפסיק את החיוב בגינם לא יאוחר משלושה ימים לאחר שהתקבלה הודעת הביטול.
בינואר 2009 פנה מר רפאלי לסלקום בבקשה כי תפסיק לספק לו את שירותי ההודעות והמשחקים וכי לא תחייבו בגינם מכאן והלאה. החברה השיבה בחיוב - והמשיכה לחייבו עבור שני השירותים...
ככל אזרח ישראלי, שמי שחדל לספק לו שירות ממשיך לחייבו, פנה מר רפאלי שוב ושוב (ושוב וכן הלאה...) אל חברת סלקום בבקשה ובדרישה שתפסיק לחייבו עבור השירותים שאינו חפץ בהם. בחלוף כחודשיים, לאחר טרטור והפצרות רבות מצד מר רפאלי, נעתרה סלקום חלקית לבקשתו: היא הפסיקה לחייבו עבור שירות ההודעות והחזירה לו ארבעה (מתוך שישה) תשלומי שירות ההודעות שחויב בהם בעל כורחו. את חיוביו בשל חבילת המשחקים הפסיקה סלקום לגבות רק ביולי 2009.
בשל שתי הפרות החוזה מצד סלקום, אחת ביחס להתחייבותה כלפי חבילת שירות ההודעות ואחת ביחס להתחייבותה כלפי שירות המשחקים) הגיש כנגדה מר רפאלי בבית המשפט לתביעות קטנות בירושלים תביעה בסך 20,000 ש"ח. זאת אור לקביעת סעיף 31 א' – (2 ב') לחוק הגנת הצרכן התשמ"א-1981 הקובע כי בשל כל הפרת חוזה מצד עוסק בעסקה מתמשכת (כדוגמת העסקות שמציעות חברות הסלולאר) זכאי הצרכן לפיצוי של עד 10,000 ש"ח.
לדברי סלקום, האיחור בהפסקת חיובי חשבונו של מר רפאלי נגרם עקב טעות תמת לב שנפלה בהליך הטיפול בבקשתו. לטענתה, מאחר שהיא גם הציעה למר רפאלי פיצוי בדמות "הטבת 20 30 60 ", הטבה המזכה לקוח ביחס לחלק מחיוביו בהתאם לזמן האוויר שהוא צורך ואף הציעה לו שובר לארוחת בוקר זוגית – יש לפוטרה מחיובי פיצויים.
שופט בית המשפט לתביעות קטנות בירושלים, השופט אברהם טננבוים, דחה את גרסת סלקום הטוענת לטעות תמת לב. לדבריו, מהקלטת השיחות שנערכו בין נציגי סלקום לבין מר רפאלי, אותן השמיע התובע בבית המשפט, ניכר כי מדובר בטרטור לקוח המבקש לממש את זכות הביטול החוזית, וכלל לא בטעות תמת לב.
עוד כותב השופט טננבוים בהנמקות פסק דינו כי פרקטיקה זו, בה נקטה סלקום, שעל פיה צרכן המבקש לממש את זכותו החוזית לביטול עסקה מוצא עצמו "מחזר" אחר העוסק, פסולה מעיקרה ומעכבת עסקות במשק. זאת היות וצרכנים רבים נמנעים מלבוא במגע עם עוסקים מהחשש שמא בבוא היום שבו ירצו להשתחרר מהעסקה לא יתאפשר להם לעשות כן - פרקטיקה שפוגעת הן בצרכנים, הן בעוסקים.
לדברי השופט, השתת חיובי פיצויים ללא הוכחת נזק על עוסקים כדוגמת סלקום הנוקטים ב"שיטת מצליח" (כך במקור) תהווה מקור להרתעת עוסקים וליצירת אווירת מסחר הוגנת. השופט שיבח את התובע על הגשת התביעה, המהווה לדבריו שירות ציבורי בהיותה אבן דרך בהרתעת החברות הגדולות מעושק הציבור ואף קרא בגיליונות פסק דינו לכלל הציבור בארץ לתבוע מעוולים מסחריים. כך הוא כותב:
"... אם יש כאלו אשר מוצאים את הזמן והכוח לבדוק את חשבונותיהם בפרטים, ואף להגיש תביעות בגינן, מבצעים הם שירות ציבורי ביצירת אווירה טובה יותר. הם נוקטים בפעולה שהרבה יותר היו צריכים לעשות אך אין בידם. ממילא יש לעודדם ולא להיפך."
בסיכומו של דבר, חייב השופט טננבוים את סלקום לשלם למר רפאלי פיצויים בסך 10,000 ש"ח.

עובדות המקרה

התובע, מר יפרח רפאל, הנמנה עם צרכני תקשורת סלולארית מבית סלקום, רכש מהחברה חבילת הודעות וחבילת משחקים עבור הטלפון הנייד שברשותו. בחלוף זמן מה הוא החליט לממש את זכותו החוזית לביטול שתי החבילות לאלתר. משכך, בינואר 2009 פנה מר רפאלי לחברת סלקום בבקשה כי תפסיק את שירותי ההודעות והמשחקים. החברה השיבה שהשירותים והחיובים בגינם יבוטלו מיידית, והמשיכה לחייב את חשבונו.
משגילה מר רפאלי, באפריל 2009 , שהחיוב לא הופסק - למרות שהובטח לו כי כאמור בחוזה וכמתחייב מן הדין יופסק החיוב תוך שלושה ימי עסקים מיום שמסר את הודעת הביטול - פעל מר רפאלי ככל אזרח ישראלי, שמי שחדל לשרתו ממשיך לחייבו, והתקשר שוב ושוב (ושוב וכן הלאה...) אל החברה בבקשה כי תפסיק לחייבו בשל שירות שאינו צורך כלל.
אחרי שהתובע פנה אל החברה פעמים רבות, ניאותה החברה ביוני 2009, כחצי שנה לאחר שהתבקשה בראשונה, לבטל את החיוב בגין חבילת ההודעות ולזכותו עבור ארבעה חודשי תשלום. את חבילת המשחקים ואת החיוב בגינה ביטלה סלקום רק ביולי 2009. זאת אחר הפצרות רבות מצד מר רפאלי. מכאן תביעתו של מר רפאלי לפיצוי ללא הוכחת נזק על-פי חוק הגנת הצרכן.

טענות הצדדים

לדברי סלקום, העיכוב בביטול חבילות השירותים והחיובים בגינן נבעו מטעות שאירעה בתום לב, וכפיצוי היא אף הציעה למר רפאלי הטבת 20 30 60 - הסדר שעל פיו יזוכה חשבונו אחת לחודש בהתאם לזמן האוויר שיצרוך, ואף הציעה לו שובר זוגי לארוחת בוקר. היות וחוק הגנת הצרכן נועד להטיל סנקציה על עוסק שפגע באינטרס הלקוח בזדון ולא על עוסק ששגה בתום לב, אין, לדברי סלקום, מקום לחייבה בפיצויים מאחר וכל אשמה נעוץ בטעות אנוש.
לדברי התובע, מר רפאלי, לא מדובר בטעות כלל, אלא החברה הייתה מודעת היטב לבקשת הביטול ובחרה להתעלם ממנה למרות בקשותיו האינטנסיביות מול נציגים אין - ספור של החברה, דבר המלמד על חוסר תום לב וכוונת יצירת עושר שלא כדין.

קביעות בית המשפט

שופט בית המשפט לתביעות קטנות בירושלים, השופט אברהם טננבוים, דחה את גרסתה של סלקום - שהשיהוי בהפסקת החיובים נבע מטעות שבתום לב. זאת בשל שיחותיו המוקלטות של מר רפאלי עם נציגי סלקום, שהשמיע התובע בבית המשפט, מהן ניכר הטרטור - משולל תום הלב - שגרמה סלקום למר רפאלי עד שניאותה להיעתר לבקשותיו ולהפסיק לחייבו.
מאחר וסלקום, לדברי השופט, לא הפסיקה לחייב את מר רפאלי בשל שירותים שלא חפץ בהם החיל עליה בית המשפט את הוראות סעיף 31 א(2ב) לחוק הגנת הצרכן התשמ"א-1981 הקובעות כי באם עוסק - למרות בקשת ביטול מצד הלקוח - לא הפסיק את חיוב הכספים בעסקה מתמשכת (כדוגמת עסקות חברות הסלולאר) ניתן לחייבו בפיצוי הלקוח בסכום של עד 10,000 ש"ח. זאת, אף אם לא נגרם ללקוח נזק כלל.
בהנמקות פסק דינו מתאר השופט ברגש את המציאות הצרכנית העגומה בארץ, על פיה עוסקים רבים יוצרים עם לקוחותיהם יחסים חוזיים שכוללים שתי רעות עבור הלקוח : האחת - מדובר בחוזה על פיו ישנה לעוסק הרשאה לחיוב חשבון הלקוח, והוא (העוסק) מחייבו שלא כדין ושלא כצדק, ככל העולה על רוחו. השניה - החוזה הופך לזרועות תמנון שכמעט ולא ניתן להשתחרר מהן, כל זה בזמן שהעוסק ממשיך לחייב את מי שהפך ללקוח בעל – כורחו. את הפרקטיקה הזו מכנה השופט "שיטת מצליח".
הוראת חוק הגנת הצרכן, הקובעת כי לקוח שהופר חוזהו זכאי לפיצויים גבוהים יחסית אף אם לא הוכח נזק, נועדה לתמרץ צרכנים שנפגעו לבוא ולתבוע ביודעם כי יש שכר לפעולתם. באם יותר ויותר צרכנים יממשו זכות תביעה זו (כשם שעשה מר רפאלי אותו משבח השופט בשל תביעתו) תיווצר, לדברי השופט, פרקטיקה שונה בארץ; פרקטיקה שעל פיה עוסק ידע כי תם עידן "שיטת מצליח" לפיה מנסים "לסחוב" מהלקוח ולכל היותר באם גילה הלקוח את הדבר, יאלץ העוסק להשיב את שנטל שלא כדין ותו לא, אלא ידע העוסק כי בשל הפרת חיוביו יוטל עליו פיצוי כבד מהנזק שגרם לו, מה שיאלפו להתנהגות ראויה. כך השופט טננבוים בפסק דינו:
"...עלינו להגיע למצב שבו האזרח יוכל לבטוח בחברות ובעסקים המוציאים לו את חשבונותיו. מצב שבו מי שנתן הוראת הינתקות משירות כלשהו יהיה סמוך ובטוח שזה יתבצע במועד ועל-פי הוראותיו. איננו יכולים לקבל מקרה שבו צרכן נתקל בקשיים בבואו לבטל עסקה והחברה עושה כרצונה וממשיכה לחייבו בגין אותו שירות. לא ניתן לקבל מצב שבו צרכן חסר אונים מוצא עצמו "מחזר" אחרי החברה בבקשות חוזרות ונשנות לביטול השירות. "
"...נדגיש כי אין זה אינטרס רק של הלקוח אלא גם של החברות המספקות את השירות. כיום, אחד החששות של האזרח מרכישת שירותים הוא מכך שאת השירותים אולי לא יקבל אך את החשבונות בוודאי. עלינו לשאוף למצב ההפוך שבו איש לא יחשוש, לטובת העוסקים והצרכנים גם יחד..."
"...אשר לכן, אם יש כאלו אשר מוצאים את הזמן והכוח לבדוק את חשבונותיהם בפרטים, ואף להגיש תביעות בגינן, מבצעים הם שירות ציבורי ביצירת אווירה טובה יותר. הם נוקטים בפעולה שהרבה יותר היו צריכים לעשות אך אין בידם. ממילא יש לעודדם ולא להיפך."

תוצאת ההליך

חברת סלקום חויבה לפצות את התובע בסך של -10,000 ש"ח.

פרטי ההליך

- בבית המשפט לתביעות קטנות בירושלים
- בפני השופט אברהם טננבוים
- התובע יפרח רפאל
- הנתבעת סלקום בע"מ

תק 003395/09 יפרח רפאל נגד סלקום בע"מ
ניתן: 20 אוגוסט 2009.
תאריך:  28/08/2009   |   עודכן:  29/08/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ביהמ"ש: התביעה כנגד סלקום היא שירות לציבור
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
סוף סוף שופט טוב בן החוחים ל"ת
צדק חברתי  |  3/09/09 08:16
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ענבל בר-און
זאת משום שמכוח שורה של חיקוקים, מקום בו תתבררנה הזכויות השנויות במחלוקת בחלקה, ניתן להשיב את המצב לקדמותו    "אין לעכב רישום גוש שלם בשל חלקה אחת שהזכויות בה שנויות במחלוקת"
ענבל בר-און
עובד חברת החשמל נספה בתאונות עבודה    חברת החשמל הסתירה מן התובעים את דוח החקירה בתואנה כי מדובר במסמך החוסה תחת חסיון עו"ד-לקוח    בית המשפט הרים את המסך וחייב את החברה להעביר את הדוח עיון התובעים
מאיר הילזנרט
לאחר שנים שבהן למרות שבית הדין הרבני דן בנושאים שאינם בגדר סמכותו ובהרכבים שלא הוסמך להם, ובכל זאת מתקיימים פסקי דינו, החליטה השופטת פרוקצ'יה לבטל מעיקרו פסק דין פסול שהוצא תחת ידי בית הדין הרבני האזורי בתל - אביב
מאיר הילזנרט
בית משפט השלום בתל - אביב חייב את חברת אשדר להשיב את כספי הלקוח שעקב תאונת דרכים שעבר לא יכל לעמוד בתשלומי הדירה שרכש משום שהבנק חזר בו ממתן המשכנתה    עצם העובדה שהלקוח לא ביטל את החוזה, אומר השופט מרדכי בן חיים אינה שוללת את יכולתו לטעון לסיכול חוזה
מאיר הילזנרט
העמותה החרדית לא קיימה את התחייבויותיה כלפי העובד בטענה שתשלום משכורת מכספי צדקה זה גזל    בו בזמן חילקה דירות למנהליה    לאחר שהשביעה את העובד שלא יפנה לבית משפט חילוני והוא ניצחה בדין תורה פנתה היא עצמה לבית המשפט    בית המשפט שם קץ לשחיתות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il