X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מבחן היישום של חיים מופחתי-אלימות אינו קל ואינו פשוט. זוהי דרך ארוכה ומרתקת של השבת האמון בפוטנציאל החיובי שבנו, של למידה הולכת ונמשכת על אודות עוצמתנו "הרכה"
▪  ▪  ▪
תוצאת תסכול בבדידותו

אלימות אינה מתרחשת בחלל ריק. כשם שבטיפול משפחתי או קבוצתי "הפציינט המזוהה" אומר לנו משהו על המשפחה או הקבוצה כולה, כך התגברות תופעת האלימות בחברה אומרת לנו משהו עלינו כחברה.
כאשר חברה מאופיינת בניכור, בכוחנות, בהישגיות רומסת, בהיעדר "משחק קבוצתי" שבו כולם נשכרים, בהיעדר כבוד למי שנראה שונה או חושב אחרת; כאשר ישנה העדפה של התנצחות והיאחזות בצדק אבסולוטי במקום הקשבה ודיאלוג - החברה מהווה קרקע פוריה להתפתחות של אלימות לסוגיה.
רבים מדברים על "מיגור האלימות" ועל חינוך ששם דגש על "הצבת גבולות". להצבת גבולות יש תפקיד חיוני בחינוך למניעת אלימות. יחד עם זאת, לא די בהצבת גבולות. ללא גילוי של כבוד, הבנה והתחשבות (ללא ביטול עצמי) כלפי הילד, הוא יחווה את הצבת הגבולות כדיכוי ולא כהזמנה ליחסים של קשר אנושי שדואג לרווחתם הרגשית של כל הצדדים.
ישנם סוגים שונים של אלימות ושל מוטיבציות להתנהגות אלימה. כהכללה רחבה: אלימות היא התנהגות אנושית שמתקיימת על-רקע של:
  • הזנחה רגשית, התעלמות, היעדר הקשבה והכלה של רגשות "בעייתיים";
  • התפתחות אטימות רגשית;
  • היעדר חמלה;
  • דפוסים כוחניים של התמודדות במצבי קונפליקט;
  • דיכוי;
  • היעדר נוכחות הורית מגובשת שמתווה קיום משותף תוך הקשבה והתחשבות הדדית;
  • חוסר בכישורי דיאלוג.
כדי למנוע אלימות יש לטפח בתוך המסגרת המשפחתית ומחוצה לה את "הדחף הקבוצתי", הקיים בנו באופן טבעי. זהו דחף לחיים של שיתוף, שמסייע לנו להפעיל כישורים של אמפטיה, חמלה והתחשבות, בשילוב עם הכרה בחשיבותו הרבה של היחיד. במילים אחרות, היחיד במשפחה, חשוב ככל שיהיה, מהווה חלק משלם כאשר המטרה המשותפת לכולם היא טיפוח אופייה המיטיב של מערכת היחסים.
במקום "להקנות ערכים" בהטפה חמורת סבר, עדיף להפשיל שרוולים וליצור בפועל, באופן חווייתי, יחסים בין-אישיים שמהווים מקור של סיפוק, כבוד, אמפטיה והתחשבות עבור כל השותפים.
המרחב המשפחתי, המרחב הבית-ספרי והמרחב הציבורי הם המקומות בהם עלינו להשקיע משאבים רבים כדי לפתח לעצמנו עולם ידידותי יותר. לא די ב"להוקיע" את התופעות הקיצוניות, להתחלחל ולהזדעק לרגע כאשר מתבצע פשע מזעזע ואז לחזור לקשיי היומיום, לרדיפת ההבלים או סתם לשאננות רדומה. לא די ב"להיאבק באלימות". יש להיאבק על האיכות הכוללת של הקשר.
כאשר ישנה התעניינות כנה, הקשבה, עידוד לביטוי והכלה של רגשות, יש פחות סיכוי להתפרצות אלימה של תסכול שנותר בבדידותו. כאשר לומדים ביחד איך, במצב של קונפליקט, לנהל דיאלוג שבו מנסים להבין וללמוד עוד משהו על עצמנו ועל האחר - פוחת הצורך בביטויים אלימים.
מבחן היישום של חיים מופחתי-אלימות אינו קל ואינו פשוט. זוהי דרך ארוכה ומרתקת של השבת האמון בפוטנציאל החיובי שבנו, של למידה הולכת ונמשכת על אודות עוצמתנו "הרכה".

דב אבן-זהב הינו פסיכולוג, מרצה במרכז להורות ולמשפחה, סמינר הקיבוצים. www.humanism.co.il
תאריך:  30/08/2009   |   עודכן:  30/08/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מוטי פלד
"אש על כוחותינו" כתב רותם סלע וקלע בדיוק לתחושה של רבים מנכי צה"ל ומשפחותיהם. הנושא החמור ביותר מבחינתי בכתבה הוא העובדה הידועה (למי שמתעניין ומתעמק בנושא) שמבקר המדינה מאשים: "נציגי אגף השיקום שיקרו באופן עקבי ובמשך שנים לוועדה לביקורת המדינה..."
ד"ר יצחק קדמן
קצת יותר וקצת פחות לקראת שנת הלימודים תש"ע    מערכת החינוך - רשימת אתגרים, יעדים ומשימות    מנכ"ל המועצה לשלום הילד במאמר מיוחד לרגל פתיחת שנת הלימודים הבאה
גורי גרוסמן
כיליד ירושלים ותיק לא האמנתי שהירושלמים שגילו עד היום אדישות רבה לגורלה של עירם, יצטרפו בהמוניהם להצלת מרכז תרבות עיקרי בבירה    לא רק החרדים בירושלים יודעים להילחם
ויקי דור
הכרת בחור נחמד, הפרפרים בבטן, הזיקוקים באוויר. את כל כך מסנוורת שאת לא שמה לב שהוא מסמס סדרתי, קמצן חולני ומקנא קצת מעבר למידה. רגע לפני שיהיה מאוחר - שימי לב לדברים הבאים
אורן פרסיקו
"דר שפיגל" מלבין ידיעה    "ישראל היום" מתגייס למאבק הפובליציסטי באלימות    והכלכלונים יוצאים בפרסום בלעדי זהה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il