ועדת השרים לחקיקה אישרה (יום א', 14.10.18) הצעת חוק שיזם ח"כ
איציק שמולי (
המחנה הציוני) המחייבת את חברות כרטיסי האשראי להפסיק את סליקת החברות שימצאו מפרות את חוק הגנת הצרכן בדבר הפעלת השפעה בלתי הוגנת והטעיה על-פי הודעה שתיתן הרשות. מדובר בהצעת חוק שנועדה למנוע ניצול של אוכלוסיות מוחלשות - ובייחוד קשישים - על-ידי חברות טלמרקטינג.
בשנים האחרונות אנו עדים לפרקטיקות שבמסגרתן חברות הטלמרקטינג קושרות את הקשישים בהתחייבויות כספיות גבוהות ולעיתים ארוכות טווח במגוון שיטות, בין היתר תוך הצגת מצג שווא, הבטחה למתנה או זכיה, הטעיה בפרטי העסקה, פניות חוזרות ונשנות, הפעלת לחץ שיווקי, שליחת מוצרים שלא הוזמנו על-ידי הצרכן וחיוב בגינם ועוד. עד כה, החברות המפרות הצליחו לנצל את הפרצה הקיימת בחוק, לפיה יכולתו של הלקוח לבטל באופן חד-צדדי עסקה שנעשתה בינו ובינם באמצעות כרטיס האשראי היא מוגבלת מאוד.
הצעת החוק שעברה בוועדת השרים לענייני חקיקה, נועדה להגביר את ההגנה על האוכלוסיות החלשות מפני עסקים הנוקטים בפרקטיקות אלו. המטרה המיידית של החוק היא להביא את חברות כרטיסי האשראי לבטל לצמיתות תשלומים עתידיים ואף להשיב ללקוח כספים בגין חיובים קודמים במקרים בהם מצאה הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן כי העוסק הטעה או הפעיל השפעה בלתי הוגנת כלפי הצרכנים.
הפסקת החיוב על-ידי חברות האשראי תהיה מידית לאחר הודעת הרשות להגנת הצרכן. במידה והלקוח חויב בגין העסקה, חברת האשראי תחזיר תוך עשרה ימי עסקים מיום הודעת הרשות את סכום החיוב שבוצע. יובהר כי מרגע הודעת הרשות, חברת כרטיסי האשראי לא תוכל לחייב בגין העסקות של העוסק לגביו נמסרה הודעה מהרשות להגנת הצרכן, כל עוד הודעת הרשות עומדת בתוקפה.
"גם לאחר חקירה של הרשות שמצאה כי חברה מסוימת מפרה את החוק ומנצלת צרכנים ואותה חברה הפסיקה את פעילותה המסחרית, עדיין נמשכה הגבייה באמצעות כרטיסי האשראי. וזה היה החמצן שלה. זוהי פרקטיקה פסולה שגרמה לצרכנים עוול של ממש והצעת החוק באה למלא חלל זה", ציין עו"ד
מיכאל אטלן, הממונה על הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן. לדבריו, עצירת הגבייה כמוה כסגירת מקור החמצן העסקי של חברה, הדבר יסייע באופן מידי לצרכנים. "נפעל ככל שיידרש על-מנת שחברות המנצלות את הצרכנים ישלמו על מעשיהם, ייעלמו ולא ישובו", אמר.