X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
במילה "שנה" טמונות שתי משמעויות: לשנות - לנסות משהו חדש ולשנות - לנסות שוב בשנה הקרובה עלינו לשנות את מעשינו הרעים ולשנות על המעשים הטובים
▪  ▪  ▪

אולי זה היה מתוכנן שימי הרחמים והסליחות ייצאו דווקא בסוף הקיץ, קרוב לסתיו, כשעדיין חם בימים, ובלילות ערפל דק מכסה את הדרכים. ובשעות לילה מאוחרות-בוקר מוקדמות בעוד העולם ישן את שנת הישרים שלו מתכונן ליום חדש, עושים את דרכם בני ישורון - מי במהירות ומי משרך את דרכו - משכימי הסליחות.
בגולה, כך סיפרו לי, היה אדם שהיה מופקד על השכמת המתפללים. כשאור נר בידו, היה עובר בין דלתות הבתים מקיש וקורא "עורו, עורו, סליחות". בימינו, החליפו המכשירים האלקטרוניים את תפקיד זה, כמו תפקידים אחרים שהפסידו לקידמה, אך המבוגרים שבינינו שהיו שם ופה, עדיין שומעים את הקול בין הבתים.
כשאני הולך לי בשעת בוקר מוקדמת לאמירת הסליחות, נושם את צינת הבוקר, עולה בי המחשבה על מקצת שהיה. השנה, החודש והשבוע שחלף ולא היה, ונדמה שרק אתמול עוד ישבנו סביב השולחן לסעודת החג של ראש השנה. מנסה לחשוב מה היה אז שכבר אינו היום, מה יש בידך היום שלא היה אז, על אלו שהיו וכבר אינם, והחיים ממשיכים והם כאילו כאן. נזכר שעדיין לא הספקתי לבקש סליחה ממי שרציתי עוד משנה שעברה, וכמה סליחות עוד הצטרפו השנה. דברים שרציתי לשאול ולא שאלתי, ואם כן שאלתי ועדיין לא מצאתי את הדרך להשיב.
אני נזכר במדרש המספר, כי בעת הגיעו של אדם לעולם האמת יידרש להשיב על משא-ומתן באמונה, קביעת עתים לתורה? ציפית לגאולה? ומוסיף עוד שאלה משל עצמי - האם ניסית? האם מיצית את כל יכולותיך וכוחך שניתנו לך כדי להשאיר מעצמך משהו כאן בעולם? האם תוכל להצביע ולומר כך וכך עשיתי? יומרני להסתכל ולחפש את חותמך לחמישים שנה קדימה, אבל האם השארת חותם שייזכר עוד שנה קדימה? האם ישנם אנשים שזוכרים אותך כי השפעת עליהם, חידשת להם, שינית והארת את מחשבותיהם ורגשותיהם?
ומנגד, האמירה על אותו אדמו"ר שאמר כי בצעירותו הוא רצה לשנות את העולם, משבגר ניסה להתמקד במשפחתו, ובזקנותו העיד כי את עצמו לא הצליח לתקן. אמירה שבאה להכניס את שאיפת האדם לתוך מסגרות פחות גבוהות ויותר צנועות. ובין שתי האמירות האלה אתה נדרש ללכת, בין הרצון להשפיע והסיכון לפגוע. מתי לאחרונה אמרת את מילות המודה אני? לא מתוך הרגל אלא באמת מתוך אמירת תודה על היותך חי, בריא, בעל חופש דעה ופעולה. האם הכרת בכך שעצם העובדה שיש לך בריאות היא נס בפני עצמו שממנו יש להתפעל כל יום מחדש? ואם לא חשבת כך, אז אולי זה ברור מאליו, והשאלה היא למה לא טוב יותר? הפריחה, השמחה וריח החגים הפכו להיות כל-כך מובנים מאליהם והשאלה היא למה לא מגיע לי עוד? מגיע?
מתי לאחרונה ישבת עם בני משפחתך סביב השולחן מבלי שזה יהיה חג או שבת? מתי לאחרונה קנית מתנה קטנה לבת הזוג או לילד גם אם זה לא יום הולדת? בקצב החיים הכל-כך מהיר ומלחיץ, מתי עצרת והקדשת זמן לאמירת תודה. שאלת לשלום וחיכית לתשובה? חייכת? זכרת?
תחל שנה וברכותיה מתפללים בערבית החג, ובעברית - במילה שנה - טמונות שתי משמעויות. שנה של לשנות, לנסות משהו חדש. ומנגד - לשנות, לחזור לנסות שוב, וביניהם הדרך הנכונה לחזור על הדברים הטובים, לתקן את הרעים ולהתחיל מחדש. זה הזמן לאחל לכל אחד ואחת מכם שנה טובה ומתוקה, שנה של כתיבה וחתימה לחיים טובים ולשלום, וסליחה ומחילה מכל אלו שנהגתי כלפיהם שלא בטוב.

תאריך:  08/09/2009   |   עודכן:  08/09/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
צילה שיר-אל
כוכב פלוטו - המוחק, המשמיד והמפרק - "מגיע לביקור" במזל גדי, אך למעשה ישפיע על כל המזלות באופן ישיר ועקיף    תחזית שבועית כללית לילידי כל המזלות
נרי אבנרי
אהוד ברק הקבלן הבונה, ואריאל שרון הקבלן המחריב    במבט אובייקטיבי, הבנייה מרנינה והחורבן מעיק    אצל השמאל זה הפוך - דווקא קבלן ההריסה זכה לתשואות רמות ומחיקת חטאים, ולעומתו, קבלן הבנייה זוכה לקיתונות בוז ולגלוג...
צ'לו רוזנברג
ממחקר שערכה הכנסת באשר לקבלת ההחלטות במסדרונות השלטון, עולה תמונה עגומה ומדאיגה במיוחד
מוטי פלד
לדור מלחמת ההתשה ויום כיפור קשה יותר להתמודד עם הטראומות מהקרבות    אנחנו עם האגו המנופח, הפופאי הבלתי מנוצח שיכול לבכות רק בלילה, כשאף אחד לא רואה ולא שומע
ירון זכאי
טוב יעשה הנשיא לשעבר אם יעניק כשירות אחרון לציבור את בירור מהות האונס    הוא יוכל להעזר לצורך כך בהגדרת האונס במשפט העברי, כיוון שהמשפט הכאילו בריטי שעדיין נוהג בארץ עוות על-ידי התביעה והמשטרה עד אשר נשתכח מזמן מהו "אונס"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il