ועדת המחירים המשותפת לאוצר ולמשרד החינוך הגיעה לאחרונה למסקנה שיש לבדוק את טענת המו"לים, לפיה יש כשל בחישוב שערך אגף ספרי לימוד במשרד החינוך לספרים שבפיקוח. לטענת המו"לים, המחירים הנמוכים שקבע משרד החינוך לספרי הלימוד, גרמו להם הפסדים גדולים. חלק מהם אף הודיעו שבגלל מחירי הפסד, הם שוקלים להפסיק הדפסת ספרי לימוד חיוניים לשנת הלימודים הבאה.
בדיון שקיימה הוועדה לאחרונה (25.2.19), הסבירו נציגי משרד החינוך שהסיבה לכשל בחישוב מחירי הספרים שבפיקוח היא שינויים שחלו במספר הקונים של ספרים אלה. לטענתם, במגזר היהודי בגלל התרחבות מיזם השאלת ספרי הלימוד, חלה ירידה במספר הקונים. לפי מודל התמחור שהפיקה חברת תבור עבור משרד החינוך, הירידה במספר הקונים הייתה צריכה להביא לעליית מחירי הספרים. אולם בגלל שבמגזר הערבי מיזם ההשאלה כמעט שאינו קיים, הירידה במספר הקונים היהודיים קוזזה על-ידי המגזר הערבי.
בעקבות טענה זו, שקלו משתתפי הדיון להפריד בין המגזרים לצורך תמחור ספרי הלימוד, אבל לפני כן הוחלט לאסוף נתוני אמת על מכירות ספרי הלימוד בשני המגזרים ולבסס את חישובי המחירים על נתוני האמת ולא על אומדנים.
שוק ספרי הלימוד מגלגל לפי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה כמיליארד שקל. מחירי 2,000 ספרי לימוד - מהיסודי עד סוף התיכון - נמצאים בפיקוח.
בתגובה נמסר ממשרד החינוך: "המשרד מחויב לציבור הרחב – להורים ולתלמידים - ומתוקף כך מבצע פיקוח הדוק על מחירי ספרי הלימוד. המשרד נחוש להמשיך במדיניות זו, מדיניות שמעוגנת בחוק ואף עמדה במבחן בג"ץ, ואין כוונתנו לקבל כל חריגה בנושא זה".
הכלכלן
מיכאל תבור, שהפיק עבור משרד החינוך את מודל התמחור, מסר: "חברת
תבור כלכלה ופיננסים שבניהולי ובבעלותי, נבחרה במכרז מלא שכלל עמידה בדרישות סף, ניסיון, העמדת ערבויות וכל תנאי הגיוני אחר ולא בקול קורא. חברת תבור היא חברת ייעוץ כלכלי הנמצאת בבעלותי ובניהולי ומעסיקה מספר עשרות כלכלנים. החברה קיימת מאז 1991 וביצעה עבודות ניתוח כלכליות רבות, לרבות בתחום התמחיר. ספרי לימוד לא נמכרים בשוק החופשי והלקוחות הם בבחינת שוק שבוי, ולכן יש חשיבות בחישוב העלויות והערכת רווח הוגן, שבהעדר תחשיב כזה, המחירים עלולים להיות גבוהים מדי וההורים יידרשו לשלם מחיר של חוסר ברירה ולא מחיר הנגזר משוק תחרותי".