X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
רוסיה מחפשת כל הזדמנות להשפיע במזרח התיכון אך היא שומרת על כל האופציות פתוחות: גם על אירן, גם על הרש"פ, גם על סוריה
▪  ▪  ▪
נשיקות וחיבוקים. רוסיה מבקשת להרחיב השפעתה במזרח התיכון, ולצורך כך בוחרת ברודנים מסוגם של אסד ואחמדיניג'אד [צילום: AP]
נראה, שגם ישראל מצידה בשלה יותר, על-רקע המציאות הבינלאומית המשתנה, לבחון הצעות חדשות ויתכן, שאנו עדים גם לכך. עבור ישראל רוסיה הייתה ועודנה מדינה חשובה הן בהקשר הבינלאומי והן בהקשר הדו-צדדי. מעניינה של ישראל להביא לשינויים במדיניות הרוסית הנוכחית, המבוססת על תמיכה גורפת באויביה של ישראל ולעודדה לפעול למציאת בסיס לשיתוף פעולה בינלאומי חיובי במזרח תיכון.

המערכת הבינלאומית מתאפיינת לאחרונה בפעלתנות מדינית ערנית בכל הנוגע לעניני המזרח התיכון. מציאות זו מאופיינת על-ידי ציפייה דרוכה לקראת התפתחויות אסטרטגיות - מדיניות או צבאיות. ברקע לכך גם אופן ההתנהלות השונה של הממשל האמריקני, קרי, ניסיון להידברות עם העולם המוסלמי, לרבות ניסיון לפתח דיאלוג ישיר עם אירן ומאמצים מחודשים להתנעת תהליך מדיני בין ישראל לשכנותיה. ומנגד, ההחמרה המתמדת של משבר הגרעין האירני והמשך העימות הכולל באיסלאם הרדיקלי.
בתוך פעלתנות זו לא נפקד גם מקומה של רוסיה. זו מגלה אקטיביות מדינית ניכרת, בשאיפה להפוך לשחקן משפיע במערכת הבינלאומית. נראה שרוסיה אינה מתייחסת בשוויון נפש לעובדה שהיא ירדה מנכסיה כמעצמה ופועלת כדי לשוב לאיתנה. שאיפה זו הפכה בשנים האחרונות לקו מנחה במדיניות החוץ הרוסית המכוון להשתלבות פריטטית במערכת הבינלאומית הקיימת, או לפעול לשינוי הסדר העולמי וליצור מצב של "עולם רב קטבי".
בתוך כך, המזרח התיכון ממקד לאחרונה תשומת לב רוסית הולכת וגוברת, הן בשל הפיכתו לזירת תחרות מחודשת עם ארצות הברית והן עקב ההחמרה הנמשכת של המשבר האירני.

לשמור על כל האופציות פתוחות
גם זו אופציה [AP]

ואולם במקביל מקפידה רוסיה להמשיך בפיתוח יחסיה החיוביים עם המחנה הנגדי: נמשכת התמיכה הגורפת באיראן, אף כי למראית עין מתקיים שיתוף פעולה עם הקהילה הבינלאומית לעצירת התוכנית הגרעינית האיראנית. נמשכת גם התמיכה הגורפת בסוריה וניכרים המאמצים לבניית ההשפעה מול הפלסטינים.

במאפייני המגעים האחרונים שבין רוסיה וישראל יש כדי להצביע, מעבר לעצם עניינה של רוסיה להשתלב באורח פעיל בתהליך המדיני במזרח תיכון, גם על אפשרות של קיום יוזמה רוסית לגיבוש הצעות אופרטיביות חדשות הקשורות בתהליך זה , או אף אפשרות מרחיקת לכת, כמו ניסיון לגישור בין ישראל לאחד משותפיה הרדיקליים של רוסיה במזרח תיכון. היה ונכון הדבר, הרי מדובר באפשרות לפריצת דרך ממשית בעינייני המזרח תיכון, או לפחות בניסיון רוסי חיובי לאיתור פתרונות ליציאה מהמבוך המזרח תיכוני.
ואולם במקביל מקפידה רוסיה להמשיך בפיתוח יחסיה החיוביים עם המחנה הנגדי: נמשכת התמיכה הגורפת באירן, אף כי למראית עין מתקיים שיתוף פעולה עם הקהילה הבינלאומית לעצירת התוכנית הגרעינית האירנית. נמשכת גם התמיכה הגורפת בסוריה וניכרים המאמצים לבניית ההשפעה מול הפלשתינים.
אומנם פעילותה האמביוולנטית הזאת של רוסיה, שאיננה חדשה בפרקטיקה הרוסית הבינלאומית, עשויה לשקף התייחסות למדינות השונות, ובכלל זה ישראל, ככלים לקידום האינטרסים הרוסיים במערכת הבינלאומית. אולם זו דרכה של רוסיה לגשר על מכלול של כוחות וגורמים משפיעים, שאינם מאפשרים נקיטת פתרונות פשוטים וחד-צדדיים. רוסיה נדרשת לסגל מדיניות שתאפשר לה להופיע בענייני המזרח תיכון כגורם יחידי שבכוחו לדבר עם כל הצדדים ובכל הנשאים. יכולת כזאת תקנה לרוסיה יתרון יחסי לעומת השחקנים האחרים ותסייע לה לשדרג את מעמדה הבינלאומי. אולם, החוליה החסרה במשוואה רוסית זו הינה ישראל. המאמצים עד כה לא הניבו תוצאות ראויות מבחינתה של רוסיה, ועתה הגיע הזמן לניסיון נוסף, שאנו עדים להתהוותו.
נראה, שגם ישראל מצידה בשלה יותר, על-רקע המציאות הבינלאומית המשתנה, לבחון הצעות חדשות ויתכן, שאנו עדים גם לכך. עבור ישראל רוסיה הייתה ועודנה מדינה חשובה הן בהקשר הבינלאומי והן בהקשר הדו-צדדי. מעניינה של ישראל להביא לשינויים במדיניות הרוסית הנוכחית, המבוססת על תמיכה גורפת באויביה של ישראל ולעודדה לפעול למציאת בסיס לשיתוף פעולה בינלאומי חיובי במזרח תיכון.

רוסיה רוצה לשוב לזירה המזרח תיכונית

בשני העשורים האחרונים שיקמה רוסיה בהדרגה את מעמדה במזרח התיכון, זה שאבד לה עם התפרקותה של ברית המועצות, וזאת בעיקר בזכות פיתוח היחסים המיוחדים עם מדינות המחנה הרדיקלי, לרבות עם אירן, סוריה וגורמים חוץ-מדינתיים כמו חמאס ואולם, אין בכל אלה די כדי לזכות את רוסיה במעמד ההשפעה הרצוי לה. בסוגיות המרכזיות באזור, ארצות הברית נותרה השחקן המוביל, אגב נטרול מאמציה של רוסיה להשגת מעמד פריטטי עמה. רוסיה מצידה חותרת לשדרוג מעמדה באזור תוך דחיקתה של ארצות הברית ממעמדה כשחקן אזורי דומיננטי.
עדיין קשה להצביע על השגים רוסיים מרשימים במזרח תיכון. רחוק מזה. לרוסיה ברור שלא תזכה בכרטיס הכניסה המיוחל למשחק המזרח תיכוני רק מידי שותפיה הנוכחיים. מעבר להסכמתה של המערכת הבינלאומית יש צורך בשתוף פעולה מצד כל הגורמים בדגש על המדינות המתונות באזור ובכלל זה ישראל. זו האחרונה נתפסת כציר מרכזי במחנה המזרח תיכוני המתון, לפחות בכל הנוגע לאיום האירני, וכאחת ,שבכוחה לאפשר לרוסיה השתלבות בתהליכים המדיניים במרחב במעמד פריטטי לארצות הברית. למשל, על-ידי הסכמתה לקיום הכינוס הבינלאומי לענייני המזרח התיכון ברוסיה.
רוסיה רואה בישראל מדינה ידידותית ואף קרובה לה ברוחה. בבניית היחסים החיוביים הנוכחיים חברו יחדיו גורמים משפיעים מדיניים, כלכליים ואף דמוגרפיים, כאשר רוסיה מצהירה במפורש על תחושת אחריות כלפי למעלה ממיליון עולים דוברי רוסית, שהם אזרחי ישראל. עם זאת, ישראל אינה נתפסת במנותק מהמדיניות המזרח תיכונית הרוסית הכוללת והיחסים עמה נבנים במותנה בשיקולים מדיניים האזוריים והגלובליים הרוסיים. המכלול הדו-צדדי מקבל בהקשר זה משקל משני ואין זה מקרה שהיקף ההישגים בתחום זה רחוק מלהגיע לממדיו האופטימאליים.
מעבר לכך, ישראל נתפסת על-ידי רוסיה כבת בריתה של ארצות הברית וככזאת לא צפויה לשתף פעולה עם רוסיה לקידום יעדיה במרחב. רוסיה רואה כאתגר לעצמה לשנות ולו חלקית מציאות זו. אומנם רוסיה רואה בקדימות בניית שיתוף פעולה עם העולם המוסלמי, אולם מאמציה לכלול במעגל השפעתה גם את ישראל מעולם לא פסקו. יצוין בהקשר זה, שלמרות העניין הישראלי המובהק לראות ברוסיה מדינה ידידותית ואף בת ברית מדינית, הרי פיתוח היחסים עם רוסיה לאורך כל התקופה מאז חידוש היחסים, לא חרג מהיקף מוגבל למדי, למעט היבטים ספציפיים.
לאור כל האמור לעיל, ההתפתחויות האחרונות ביחסי שתי המדינות נראות כתפנית. בכלל זה ניתן לציין פעילות דו-צדדית, הסמויה לרוב מן העין, לצד מפגש הנשיאים פרס ומדבדב, ביקורו החשאי של ראש הממשלה נתניהו ברוסיה ומגעים בדרגים שונים של שרים ושליחים בכירים.

פורסם במבט על, גיליון 132, 22 בספטמבר 2009.
תאריך:  22/09/2009   |   עודכן:  22/09/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אריה פרי
הקדנציה של הרמטכ"ל תסתיים עוד מעט, וטובת המדינה לא כל כך בראש מעיניו    אם טובתה באמת הייתה מעניינת את אשכנזי, הוא היה ממנה את האנשים הראויים לתפקידים השונים בצה"ל, ולא משחק משחקי כבוד    אשכנזי כבר מכין את הקרקע לכניסתו לחיים הפוליטיים
צפורה בראבי
הסליחה מטהרת גם אותנו, הפגועים, הנעלבים
פרופ' שלמה חסון
יש בהחלט מקום לרפורמה הקרקעית - המצב הקיים אינו טוב, הוא מסורבל, איטי ומקשה על הפיתוח והבנייה; הוא מגביל את הצמיחה הכלכלית ואינו תורם להקטנת פערים חברתיים    יחד עם זאת, יש לנקוט בגישה מאוזנת יותר מזו העולה מהחלטת הממשלה, שתמנע מצב של בנייה במרכז בלבד והימנעות יזמים מבנייה כדי להעלות את ערכי נכסיהם
דני בז
מגורשי גוש קטיף חוששים שלא יימצא פתרון לבעיותיהם ובצדק, שכן על-פי התנהלות הדברים, נראה שמדינת ישראל שוב שיקרה והפקירה את אזרחיה ושוב אינה עומדת בהבטחתה
עו"ד יוסי דר
רק יהודי ציוני חם ונלהב מסוגו של גולדסטון יכול היה לראות נכוחה, שמדינת ישראל היא זו שמפרה את השקט והשלום – באשר היא זו שמחרחרת ומנהלת מלחמה נגד ארגונים פציפיסטים כמו החמאס והג'יהאד
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il