בשני העשורים האחרונים שיקמה רוסיה בהדרגה את מעמדה במזרח התיכון, זה שאבד לה עם התפרקותה של ברית המועצות, וזאת בעיקר בזכות פיתוח היחסים המיוחדים עם מדינות המחנה הרדיקלי, לרבות עם אירן, סוריה וגורמים חוץ-מדינתיים כמו חמאס ואולם, אין בכל אלה די כדי לזכות את רוסיה במעמד ההשפעה הרצוי לה. בסוגיות המרכזיות באזור, ארצות הברית נותרה השחקן המוביל, אגב נטרול מאמציה של רוסיה להשגת מעמד פריטטי עמה. רוסיה מצידה חותרת לשדרוג מעמדה באזור תוך דחיקתה של ארצות הברית ממעמדה כשחקן אזורי דומיננטי.
עדיין קשה להצביע על השגים רוסיים מרשימים במזרח תיכון. רחוק מזה. לרוסיה ברור שלא תזכה בכרטיס הכניסה המיוחל למשחק המזרח תיכוני רק מידי שותפיה הנוכחיים. מעבר להסכמתה של המערכת הבינלאומית יש צורך בשתוף פעולה מצד כל הגורמים בדגש על המדינות המתונות באזור ובכלל זה ישראל. זו האחרונה נתפסת כציר מרכזי במחנה המזרח תיכוני המתון, לפחות בכל הנוגע לאיום האירני, וכאחת ,שבכוחה לאפשר לרוסיה השתלבות בתהליכים המדיניים במרחב במעמד פריטטי לארצות הברית. למשל, על-ידי הסכמתה לקיום הכינוס הבינלאומי לענייני המזרח התיכון ברוסיה.
רוסיה רואה בישראל מדינה ידידותית ואף קרובה לה ברוחה. בבניית היחסים החיוביים הנוכחיים חברו יחדיו גורמים משפיעים מדיניים, כלכליים ואף דמוגרפיים, כאשר רוסיה מצהירה במפורש על תחושת אחריות כלפי למעלה ממיליון עולים דוברי רוסית, שהם אזרחי ישראל. עם זאת, ישראל אינה נתפסת במנותק מהמדיניות המזרח תיכונית הרוסית הכוללת והיחסים עמה נבנים במותנה בשיקולים מדיניים האזוריים והגלובליים הרוסיים. המכלול הדו-צדדי מקבל בהקשר זה משקל משני ואין זה מקרה שהיקף ההישגים בתחום זה רחוק מלהגיע לממדיו האופטימאליים.
מעבר לכך, ישראל נתפסת על-ידי רוסיה כבת בריתה של ארצות הברית וככזאת לא צפויה לשתף פעולה עם רוסיה לקידום יעדיה במרחב. רוסיה רואה כאתגר לעצמה לשנות ולו חלקית מציאות זו. אומנם רוסיה רואה בקדימות בניית שיתוף פעולה עם העולם המוסלמי, אולם מאמציה לכלול במעגל השפעתה גם את ישראל מעולם לא פסקו. יצוין בהקשר זה, שלמרות העניין הישראלי המובהק לראות ברוסיה מדינה ידידותית ואף בת ברית מדינית, הרי פיתוח היחסים עם רוסיה לאורך כל התקופה מאז חידוש היחסים, לא חרג מהיקף מוגבל למדי, למעט היבטים ספציפיים.
לאור כל האמור לעיל, ההתפתחויות האחרונות ביחסי שתי המדינות נראות כתפנית. בכלל זה ניתן לציין פעילות דו-צדדית, הסמויה לרוב מן העין, לצד מפגש הנשיאים פרס ומדבדב, ביקורו החשאי של ראש הממשלה נתניהו ברוסיה ומגעים בדרגים שונים של שרים ושליחים בכירים.