X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
העבירות שבין אדם לחברו אינן עברות שבין אדם למקום? מי שדוהר בטרוף בכביש, פושע רק בין אדם לחברו או גם ואולי בעיקר בינו לבין האלוהים עצמו, שטיבו הוא שאי-אפשר לירא אותו אם לא יראים לחטוא לאדם? יש בכלל חלוקה רציונלית בספר הגדרת החטאים בין אלה שפוגעים בכבוד האדם לבין אלה שפוגעים בכבוד שמיים, בהשגחתו הפרטית על מעשה כל אדם ואדם?
▪  ▪  ▪

העניין הזה שיום הכיפורים מוחק את העוונות שבין אדם למקום, בין ילוד אישה מתוודה ומתחרט ומתחייב לא לשוב אל חטאו לבין הקדוש ברוך הוא בכבודו ובעצמו, אבל עוונות שבין אדם חברו אין הוא מוחק אלא אם כן האנשים המעורבים באותו עוון מוחלים וסולחים זה לזה - הוא נאה מאוד. הוא מסב הנאה מרובה לכל מי שלמד מכך שהאלוהים רוצה בכבודן של הבריות אפילו יותר מאשר בכבודו שלו. חסד גדול הוא להימנות עם עדת המאמינים באל אחד ויחיד כזה, בורא הכל, השולח לנו ביום הקדוש את המסר ההומניסטי המופלא הזה.
אולם הבה נודה, החסד הזה מעורר שאלה שלא קל כלל ועיקר להתמודד איתה. העבירות שבין אדם לחברו אינן עברות שבין אדם למקום? הנה מי שדוהר בטירוף, צעיר או בגיר, שתוי או פיכח, יהיר לשמה של ראוותנות, או בוזה חוק לשמה של עליונות על כל חוק, מה הוא? רק בין אדם לחברו, בינו לנדרס, בינו לקרובי משפחתו של המת, בינו לבין הנכה כל ימיו, או גם ואולי בעיקר בין אדם למקום, בינו לבין האלוהים הוא עצמו, שטיבו הוא שאי-אפשר לירא אותו אם לא יראים לחטוא לאדם? הוא אל סלח למה שהאדם עצמו לא יכול לסלוח לו? יש בכלל חלוקה רציונלית בספר הגדרת החטאים בין אלה שפוגעים בכבוד האדם, בחרותו, בזכויות היסוד שלו, לבין אלה שפוגעים בכבוד שמיים, באדנותו, בהשגחתו הפרטית על מעשה כל אדם ואדם? זה קשה, הבה נודה.
תלבושות אחידות שונות לבנות יוצאות עדה שאבותיה למדו והרביצו וקיימו תורה בארצות השמש הקרויות יחדיו מזרח ותלבושות אחרות, מציינות, מזהות לבל חלילה ייכשל איש בטעות טראגית וידמה לנפשו שבת ספרד היא בת אשכנז, ותלבושות אחידות שונות באותו בית ספר באותה חצר לבנות יוצאות עדה שאבותיה למדו והרביצו וקיימו תוארה בארצות הכפור של ביאליק, מה זה? בין אדם לבין חברו או בין אדם לבין האלוהים שציווה ואהבת לרעך כמוך, קרי ואהבת לרעך מפני שהוא כמוך?! היש בעולם מישהו שחושב שלקדוש ברוך הוא באמת איכפת אם בת ספרד מחלה להנהלת בית סיפרה או לכל קהל עסקני אותו בית ספר ובתי הספר הדומים לו או לא? היש במקומותינו אדם סביר המאמין כי האלוהים מניח לבעלי העברה למחול למי שעוו לו ואינו נוטל הוא עצמו את החוק שלו עצמו בידו ואומר כי גם אלה ימחלו, הלוואי, אני, אל שדי, לא אמחול עד שלא תיעקר האפליה המבישה הזאת מן העולם? יש קוראים לעוון הזה "גזענות" אבל יתכן כי הוא חמור מגזענות, כי אין בישראל גזע, יש בני ברית שקיבלו על עצמם עול מלכות שמיים, ובהם בני גרים, ובהם יוצאי כל שבטי האדם באשר הוא אדם, שעמדו הם או נפשותיהם במעמד הר סיני. מי מעז להחציף פנים ולהחדיר גזע לתוך עם הרוח היהודית?
הילדים שלומדים במערכות חינוך ההולכות ומשתעבדות בקול וברואה לבעלי עניין ועסקים במיני הפרטות ההופכות תלמידים לאמצעים להתעשרות זולתם, בני ההורים מעוטי היכולת הרואים בעיניים כלות את הנגישות לעתיד בעולם טכנולוגי ותעשייתי הנסגר והולך בפניהם כי אין להם הממון לקנות בו חינוך מבטיח יותר, מה הם? לא ילדים שאנו חוטאים להם בין אדם לחברו או שמא, בין אדם למקום אנו חוטאים להם, כי האלוהים עושה משפט יתום ואלמנה וחלכא ומדוכא ואינו מבדיל אלא בין מי שממעט את צלם האלוהים בו נברא לבין מי שמשמר אותו בזהירויות מוקפדות. קשה להאמין שהאלוהים קונה את הרציונל של אליטיזם הנוטה לראות בהצלחות של רושמי פטנטים ומקדמי טכנולוגיות עילית מדד להצלחה לאומית ובבורות המתגלה בסקרים בינלאומיים את המחיר שיש לשלם בעבור ההצלחה הזאת. אני לא מכיר אלוהים שכזה. אז מה, הפערים הדרוויניסטים האלה, הם בין אדם לזולתו שאינו חברו עוד, כך ברור ונעלה הוא מעל כל ספק, או בין האדם לבין המקום, המקום בו מתאחדים כל המקומות, צפון תל-ביב והפריפריות, והרצליה ונתיבות, ופתח תקוה אחת עם פתח תקוה שנייה?
אבוא איפא ל"קול נדרי" ול"על חטא שחטאנו לפניך" ואעמוד שם ואשאלה ממנו האם אומנם יכפר ויסלח לעמך בית ישראל על כל-כך הרבה בין אדם לחברו גם אם אדם שאינו מכיר יותר את חברו לא מחל, וחבר שלא מכיר יותר את האדם לא ידע מי חטא לו. זו בעיה, אומר לו בתפילה של לחש שלי; הלא הגיעה השעה שייכתבו בכל ספרי הקודש שאנו הוגים בהם יומם ולילה ואין אנו מניחים אותם בלי שנלמד מהם מה ישר ומה מעוות, באותיות גדולות, כי הרחקנו לכת. כי לאמת יש סט גדול אחד של מצוות, וכולן בין האדם לבין קונו, כולן בין האדם לבין אלוהינו, אלוהי כולנו יחדיו, שברא אותנו על-מנת שנהיה כולנו אגודה אחת העושה את רצונו בין אדם לחברו בלב שלם.

תאריך:  23/09/2009   |   עודכן:  23/09/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
סט אחד של מצוות וכולן בין אדם למקום
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דודו אלהרר
השנאה של השמאל הישראלי למתיישבים היהודים עלתה מזמן על גדותיה ועכשיו אנחנו שונאים בחזרה    עצוב קצת להתלבט אם פניה של החברה הישראלית הקרועה למלחמת אזרחים    עלינו להכריע בבירור מה רוצה החברה בישראל אך התהליך מתעכב מאוד משום שכל טיעון פשוט, לוקח לו למעלה מארבעים שנה עד שהוא נקלט
יואב יצחק
שרי אריסון פעלה על-פי התקדים רקנאטי-דיסקונט כשהחליטה למנות את דני דנקנר למנכ"ל אריסון השקעות - זרוע ההשקעות של הקבוצה, המחזיקה גם במניות בנק הפועלים    הנגיד פישר קיבל שיעור חשוב על מגבלות הכוח ובמיוחד על מגבלות השררה
ד"ר יובל ברנדשטטר
הבסיס הרעיוני לשלום עכשיו נוסח שינקין התנפץ    אותה תל אביב המתעבת את ההתנחלות ואת המתנחלים, את צבא הגנה לישראל ואת החיים על החרב, מוצאת את עצמה מותקפת בידי ידידיה הטבעיים, הברנז'ה השמאלנית של המערב הנאור בגין היותה חלק מאותה הווייה יהודית    לא משנה עד כמה תזנה תל אביב את עצמה, היא לא תתחמק תל אביב מן הגורל היהודי
ד"ר ירון זליכה
אין כל אפשרות מעשית להגן ריאלית ולאורך זמן על שערו של שער חליפין ואילו הנזקים מניסיונות סרק אלו עלולים להשפיע לשלילה על יכולותיו של המשק לאורך שנים    מה ארע בפעם הקודמת שבנק ישראל ניסה להתערב בשוק המט"ח
צ'לו רוזנברג
חילוקי דעות, אפילו מחלוקות קשות הם חלק מכל מו"מ מדיני, אך מכאן ועד לחשוב שבארה"ב לא מבינים מתי מדובר בתרגיל ומתי בכוונות אמיתיות, זו הגזמה על גבול היהירות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il