X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
לרשימת הפרידות בחייהם של גיבורי "ספר הפרידות הגדול" נוספת הפרידה האחת שלא הצליחה - הפרידה התודעתית והנפשית של הדורות השונים מפרק השואה בתולדות העם היהודי יתר על כן: כיום כבר ניתן לקבוע, שהפרידה הזו גם לא תצלח בחיי הדורות הבאים, כי השואה נצרבה בנו לדורות
▪  ▪  ▪
לא ניתן להתעלם מהשפעת השואה על חיינו כ'צברים', גם כאשר אנו מדמים כי אנו בורחים מהשפעה זו [צילום: מוזיאון השואה, וושינגטון]
"ספר הפרידות הגדול" של שושי בריינר מוכיח שרומן ריאליסטי יכול לרתק אליו ללא אמצעי פיתוי נחותים, אם יש בו דמויות מעניינות, בעלות ביוגרפיה סבירה אך מסקרנת, שהתנהגותן הגיונית ומשכנעת

עירא הוא היחיד מבין גיבוריה של שושי בריינר שלא הוקדש לו פרק נפרד ברומן ”ספר הפרידות הגדול". ולכן חייב הקורא להשלים את הביוגרפיה שלו מהפרקים המוקדשים לדמויות האחרות. על פערי המידע הנוצרים עקב כך התגברה המחברת על-ידי שילוב ציטוטים מספרו האוטוביוגרפי "הנוקם", שאת עותקיו הותיר עירא בארון הבגדים בדירתו. הציטוט החשוב מכולם הוא זה שבו נפתח הרומן: "שלושים שנה לאחר תום מלחמת העולם השנייה שבתי לאמסטרדם, העיר שבה התגוררתי עם אבי ואמי ואחי ואחותי לפני המלחמה, ורצחתי את האיש שהלשין על בני משפחתי".
הפתעת המשפחה, שהתכנסה לשבת שבעה על עירא, הייתה מוחלטת. אף שחלפו למעלה מ-20 שנה מאז נקם עירא באוגוסט 1984 בהולנדי שהסגיר את משפחתו לגסטפו, לא גילה לאיש את "הסוד", גם לא לאחיו דויד, שעל שתיקתו יכול היה לסמוך. ימי השבעה הפכו בבת-אחת מימי אבֵלות לימים של העלאת זיכרונות אישיים משנות המלחמה על-ידי מבוגרי המשפחה, ושל עריכת חשבון נפש על מקומה של השואה בהוויה הישראלית על-ידי צעירייה, בני שני דורות של צברים שנולדו בשנות המדינה.
התגובה המיידית לגילוי שנחשף להם ב"הנוקם" היא מחלוקת עזה הפורצת בין האבֵלים, בשאלה האם אכן ביצע עירא את המעשה. בבת-אחת נפתחות כל תיבות הזיכרון שהיו נעולות עד כה, כדי לתרום מתכולתן ראיות - אם לאישוש סיפור נקמתו של עירא או להפרכתו.
מישהו זוכר, כי מיד לאחר שהשתחרר כקצין מצה"ל, היו לעירא נסיעות רבות להולנד, שבדיעבד יש להניח כי בוצעו בשירות המוסד. וגם כשעבר לעבוד אחר כך בבנק גדול, בחר לצאת מטעמו לסניף בהולנד דווקא. ובתאריך סמוך לזה שבו נרשם בהולנד כי קלאס ואן ריין נפטר ממוות טבעי, נסע עירא לבריסל בבלגיה, שממנה - כך העיד עירא בספרו - התגנב להולנד כדי להמית את הנבל.
אך עדות חשובה אחרת, התומכת בסיפור הנקמה של עירא, נאספת בימי השבעה: עירא התחמק מכל אהובותיו כאשר יחסיו איתן התקרבו לשלב הנישואים. בספרו מסביר עירא את הישנות הדגם הזה ביחסיו עם אהובותיו: "נדרתי כי לא אנוח ולא אשקוט עד שאמצא את המלשין שהמיט שואה על משפחתי ואקפד במו ידי את פתיל חייו. וגם אסרתי על עצמי איסור שלא אשא אישה ולא אקים משפחה כדי שחיי לא יתמלאו באותם דברים שנמנעו מבני משפחתי". אלא שצירוף האיסור לשאת אישה לנדר הנקם מקרב אל הדעת, שעירא נפרד מאהובותיו כדי שיהיה חופשי לחלוטין בכל עת לקיים בחשאיות מוחלטת את הנדר לנקום במלשין ההולנדי.
ואכן, רק מבֶּטי אוסטר, אהבתו הראשונה כשהיה בן שמונה-עשרה, הופרד על-ידי המלחמה. ורק בסיומה נודע לו, שהיא מצאה את מותה במחנות, וגם התגלה לו פשעו של קלאס ואן ריין, שלאחר מכן נדר להקדיש את חייו לנקמה בו. בקשר שלו עם מריאן, האשה הבאה בחייו, שאותה חילץ מהתקפה של חבורת נערים בחשמלית, לאחר שזיהו על-פי רזונה וראשה הקירח שהיא יהודייה ניצולת המחנות, כבר פעל על-פי הדגם שחוקק ליחסיו עם נשים, והיה בחברתה רק שבוע ימים. הוא גם לא התחתן עם מינה, הנערה שאיתר ברהנן והעלה לארץ. משהתברר לו כי התאהבה בו וכי ברצונה להינשא לו, עודד את אחיו, דויד, לחזר אחריה. לכן גם ויתר על שרה, הירושלמית שפגש ב-1980 במסיבת יום העצמאות בשגרירות ישראל בהאג, אחרי שיוסט בעלה, שחשף את סיפור האהבה ביניהם, ביקש ממנו להיפרד ממנה, כדי שתשוב אליו ואל שתי בנותיהם.
רק שלושה מבין האבלים נוטים להשתכנע לנוכח עובדות אלה, כי עירא אכן הגשים את נדרו והמית בחניקה את המלשין, והם אחיו דויד, הנכד מתן, ושרה - היחידה מאהובותיו, שהקשר איתה החזיק מעמד למעלה מארבע שנים - כאשה נשואה ואם לשתי בנות אשר לא איימה על הרווקות שגזר על עצמו. במחנה המפקפקים בולטים בני, בנו של דויד, והנכדה גילי. מינה אינה נוקטת עמדה, אלא מתלבטת בין שתי האפשרויות, ואילו רעיה כלל אינה משתתפת בוויכוח, שכן מחשבתה נתונה לבעיותיה ולהתגברות על אבל הפרידה שלה מִשַּי.

האסקפיזים של מתן וההדוניזם של גילי
גם זו בריחה

סברתם המשותפת של רעיה ושל בני, כי בזכות הישראליות הצברית שלהם אין לשואה כל השפעה עליהם, מתבטאת ביחסם המלגלג לימניות הפוליטית של דויד, אביהם, שנובעת אצלו לדעתם מיישום שגוי של לקחי השואה שחווה בנעוריו על הסכסוך האקטואלי עם הפלסטינים ועם העולם הערבי המוסלמי, המפלג כיום את החברה הישראלית. בני מפגין את התנגדותו להשקפתו הפוליטית של אביו על ידי הבלטת השתייכותו לשמאל, ואילו רעיה מסתפקת במעקב אילם אחרי התלהמותו של אביה, שבכל הזדמנות נותן פומבי להשקפתו הימנית, הנראית לה מגוחכת ביותר.

המחלוקת המתפתחת בימי השבעה באשר ל"סוד" של עירא, לא רק גורפת אליה את כולם, אלא גם חושפת את יחסם של שלושה דורות אל השואה.
הדור הראשון, דור הסבים, הכולל את עירא, מינה ודויד וניצולים נוספים ממכריו של עירא שמגיעים לניחום אבלים בשבעה – הוא דור ששיקם את חייו בתום מלחמת העולם, ושאחדים מבניו, דוגמת עירא, גם השתתפו במלחמת העצמאות ובהקמת המדינה. בחיצוניותם לא נותר זכר לסבל ולשכול שהיו מנת חלקם בשנות המלחמה, אך אותן שנים מכריעות בחייהן אינן מפסיקות להעיק עליהם. רעיה מזהה את ההשפעה של שנות המלחמה אצל הוריה ביחסם הנזירי לחיים ובהקפדתם על סדרים. אלה מבטאים, לדעתה, רצון להשליט מחדש על החיים חוקים הגיוניים שהופרו בשנות השואה, וכן אמונה שאם יעמדו על המשמר ויפקחו עין על המתרחש, לא תשתלט עוד ההפקרות על העולם. דויד מבטא את חובתו להגיב בעירנות על המתרחש סביבו גם בהשקפתו הפוליטית הימנית על "הסכסוך". עירא עולה בכך על אחיו, בהקדישו את מרבית שנותיו ובהקריבו את חייו הפרטיים לביצוע מעשה שישיב לחיים את מושגי הצדק הטבעי, גם אם הדבר מושג על-ידי נקמה ונטילת החוק לידיים.
נציגי הדור השני הם רעיה ובני, ילדיהם של דויד ומינה. אליהם יש לצרף את שרה, הקרובה אליהם בגילה, מי שהייתה המאהבת של עירא בהולנד. השלושה הם בני הדור השני לשואה, שנטו להאמין כי הם משוחררים מנטל הזיכרונות של הוריהם. ואכן, הם מתאמצים לשכנע את עצמם בכך על-ידי נגיסת נתחים גדולים ועסיסיים מהחיים. אך מאחר שאינם מצליחים לשכך כך את הרעב עצמו, מתגנב ללבם החשש, שבאופן סמוי חלחלו אל נפשם רעלי השואה מרוחם המעונה של הוריהם.
מסלול חייה של רעיה הרחיק אותה לדעתה די מהעולם הקודר והמסוגף של הוריה, והיא אכן שוקדת על מימוש נשיותה. מסלול חייה הוא של הרפתקנית שהחליטה לטעום מהכול: היא עוברת תקופה פמיניסטית, תקופת לימודי אמנות בהולנד, וכיום היא עורכת רבעון לאמנות ולתרבות. ברוב השנים היא טורפת גברים. אחרי תקופת נישואים קצרה לאמיר, שנהרג בתאונה במילואים, היא נקשרת למחזרים ולמאהבים רבים, שהבולטים ביניהם הם עלי המוסלמי, בו התאהבה בהולנד, ושי הצעיר ממנה בעשרים שנה, שזה עתה עזב אותה.
את האשליה שעליו לא הייתה לשואה כל השפעה מגשים בני באמצעות הרפתקנות עסקית, שבעטיה הוא נוסק לפסגות של רווחים ומידרדר לתהומות של הפסדים. אשתו אסתי קולעת לאמת באומרה: "בני היה זה שסובל מבעיית גבולות... אם בני היה קצת יותר טורח לשמור לפחות על גבולות עם הילדים, וקצת מוכן לעמוד על העקרונות שהיא מתאמצת להנחיל, מתן לא היה סובל מעודף משקל ומצרות חברתיות, וגם גילי לא הייתה בעייתית".
סברתם המשותפת של רעיה ושל בני, כי בזכות הישראליות הצברית שלהם אין לשואה כל השפעה עליהם, מתבטאת ביחסם המלגלג לימניות הפוליטית של דויד, אביהם, שנובעת אצלו לדעתם מיישום שגוי של לקחי השואה שחווה בנעוריו על הסכסוך האקטואלי עם הפלשתינים ועם העולם הערבי המוסלמי, המפלג כיום את החברה הישראלית. בני מפגין את התנגדותו להשקפתו הפוליטית של אביו על-ידי הבלטת השתייכותו לשמאל, ואילו רעיה מסתפקת במעקב אילם אחרי התלהמותו של אביה, שבכל הזדמנות נותן פומבי להשקפתו הימנית, הנראית לה מגוחכת ביותר. אולם רעיה מוכנה יותר מבני להודות בינה לבין עצמה כי השואה משפיעה עליה: "ההורים שלה שרדו נגד כל הסיכויים כי בדִי-אֶן-אֵי שלהם נוצרה מוטציה – ("אי-היכולת למות מצער", למשל) – ועכשיו המוטציה עברה אליה". וכזאת שמעה גם מפי מטפל, שטיפל בה בהולנד אחרי שנפרדה מעלי: "שלדעתו היא עסוקה בעצם במקומות מסתור ובכל סוגי המחבואים שכנראה קשורים להיסטוריה העגומה של הוריה".
נציגי הדור השלישי, דור הנכדים – מתן וגילי, שניהם אמורים להיות מנותקים מהשפעת השואה, אחרי שאביהם, בני, כבר ביצע את המרד הצברי בעבר הגלותי של הוריו. אך דווקא אוזנם כרויה להאזין לסבים. מתן מקשיב לסיפורי סבו דויד על העבר, וגילי קשובה יותר לסיפורי הסבתא מינה. השפעת השואה מתבטאת אצל שניהם ביחסם המפוכח אל הסובב אותם. שניהם מגלים שהרוע שכיח בקרב בני האדם – עובדה המחייבת אותם להיות דרוכים תמיד מפני תגובותיהם הבלתי צפויות. ושניהם מתגברים על האימה הקיומית על-ידי חיפוש מפלט ממנה. מתן מתמכר למזון וצובר במקום סתר בחדרו חטיפים, שימתיקו לו את חייו המרים כדחוי ומאויָם בחברת בני גילו. גילי פונה לצריכת סמים ונוהגת להטביע את ייאושה הקיומי במתירנות מינית ובאופני מרדנות אחרים האופייניים לבני הנעורים. האסקפיזם של מתן וההדוניזם של גילי מלמדים מעבר לכל ספק, כי גרורות השואה התפשטו גם בנפשם של בני הדור השלישי במשפחה.

לקחי השואה על-פי עוז
עמוס עוז [פלאש 90]

רעיה מזהה את ההשפעה של שנות המלחמה אצל הוריה ביחסם הנזירי לחיים ובהקפדתם על סדרים. אלה מבטאים, לדעתה, רצון להשליט מחדש על החיים חוקים הגיוניים שהופרו בשנות השואה, וכן אמונה שאם יעמדו על המשמר ויפקחו עין על המתרחש, לא תשתלט עוד ההפקרות על העולם.

לרשימת הפרידות בחייהם של גיבורי הרומן הזה נוספת הפרידה האחת שלא הצליחה – הפרידה התודעתית והנפשית של הדורות השונים מפרק השואה בתולדות העם היהודי. יתר על כן: כיום כבר ניתן לקבוע, שהפרידה הזו גם לא תצלח בחיי הדורות הבאים, כי השואה נצרבה בנו לדורות, בדיוק כמו אסון מקביל בחומרתו בתולדות עמנו – חורבן בית המקדש השני וההגליה מארץ ישראל. ולאומרים בתוכנו – כפי שאומר עמוס עוז ב"סיפור על אהבה וחושך", כי "הסתלקותנו מן הכיבוש לא תחליש את ישראל כי אם תחזק אותה... לא נכון לראות בכל מקום שוב ושוב רק שואה והיטלר ומינכן" – ייאמר: אדרבא ואדרבא, לעולם חובה לזכור את השואה בכל החלטה הקשורה בעתיד העם היהודי ובהבטחת שרידותו בהיסטוריה. ושום מטרה פוליטית מוגבלת – כמו זו שחילצה מפי עמוס עוז את אמירתו האומללה ביחס לשואה – אסור שתסיט אותנו מההיצמדות לכלל הזה.
"ספר הפרידות הגדול" של שושי בריינר מוכיח את יתרונם של רומנים ריאליסטיים, המספרים עלילה על-רקע ההווה, על פני סוגות תימאטיות סגנוניות אחרות של סיפורת, גם אם לעתים הם מנוצלים על-ידי כותבים חסרי כישרון ודלי דמיון. כידוע, עידן המחשב הצמיח כותבים רבים המתאווים להיחשב לסופרים, אף שיכולותיהם מספיקות רק לכתיבת עלילה טריוויאלית "מן החיים", ועל כן הם מתאמצים למַנֵף עלילה זו על-ידי דחיסת אירועים שערורייתיים לתוכה, בחסות דמויות בעלות התנהגות חריגה, סוטה-מורבידית ופרועה-פרוורטית. הוא גם מוכיח, שרומן ריאליסטי יכול לרתק אליו ללא אמצעי פיתוי נחותים, אם יש בו דמויות מעניינות, בעלות ביוגרפיה סבירה אך מסקרנת, שהתנהגותן הגיונית ומשכנעת. כך מתווסף לנו עוד כרך סיפורת, המכבד את המדף של ספרות "דור המדינה" בספרות העברית.

לאתר מגזין מראה
יוסף אורן הוא מבקר הספרות ומחבר הסדרה "תולדות הסיפורת הישראלית". השנה הופיע בהוצאת "יחד", הכרך ה-19 של הסדרה: "צו-קריאה לספרות הישראלית".
תאריך:  26/09/2009   |   עודכן:  26/09/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
שורשיה בהולנד אך גזעה ונופה בישראל (ב')
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אריה אבנרי
מרדכי קידר
השגיאה האסטרטגית של ארה"ב באפגניסטן היא הניסיון לבסס את לגיטימיות המדינה באמצעות בחירות, כמו במערב    שגיאה זו עלתה בחייהם של 1,411 חיילים מערביים ובהשקעה כספית אדירה
קובי קמין
עם פרסום דוח ועדת מה-שמה למניעת תגובה צה"לית לנוכח רצח אזרחים יהודים בארץ ישראל, כדאי אולי להזכיר משהו מתולדות היחסים בין צבא וחברה בישראל - עד 1978, והחל מ-1978
נתי קנטורוביץ'
החודש צוינו בבירוביג'אן 75 שנה לאוטונומיה היהודית במקום    במקביל, יצא לאור בתל אביב האלבום "באוהאוס בבירוביג'אן: 80 שנה להתיישבות היהודית במזרח הרחוק של ברית-המועצות"
ראובן לייב
מי שבאמת ובתמים מקיים אותם אינו נזקק דווקא ליום הכיפורים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il