X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אם יכיר האדם את ערכו האמיתי וללא שמץ של יוהרה וגאווה, הרי שאז יראה הוא גם את מעלת חברו, ולא רק של עצמו
▪  ▪  ▪

אחד השמות לחג הסוכות הוא "חג האסיף" - על שום שאוספים בתקופה זו את היבול והיא שמחה גדולה להם (אחד הביאורים למה נקרא החג "זמן שמחתנו"). ובכדי שלא יכנס בלב האדם הרגשה של גאווה ו"אגו", ויחשוב ולו במחשבה קלה - בזכות עמלי "השגתי" את כל זאת, מצווה התורה לצאת לסוכה, שם תרגיש כמה העולם הוא זמני. שם תבין כמה אתה כל כולך מחובר לבורא, שהוא המביא לך חיים, פרנסה בריאות וחיי אושר. חיים בסוכה במהלך שבעה ימים - חיים "בצילא דמהימנותא" (ב"צל האמונה" כלשון הזוהר הקדוש), מה שיחזק ויזכיר לאדם להכיר קודם כל את מציאותו בראייה ובפרספקטיבה האמיתית, ולאחר מכן - את זולתו - כי אם יכיר האדם את ערכו האמיתי וללא שמץ של יוהרה וגאווה, הרי שאז יראה הוא גם את מעלת חברו, ולא רק של עצמו.
זוהי המשמעות האמיתית של חג הסוכות, חג אשר מפיח רוח חיים של שמחה ואושר אין סופי לאדם החי בהרגשה כזו של התעלות, של לקח נצחי והסתכלות אמיתית על החיים גם כאשר נצא מהסוכה. כי אומנם חג הסוכות הינו למשך 7 ימים, אך הם כמו הדגמה מוחשית לשאר ימות השנה, שצריכים ללוות את האדם למשך ימות השנה כולה - תחושה של זמניות בעוה"ז, מה שמסייע לו לאדם להסיר את האגו והגאווה מתוכו על-מנת שיביט בזולתו בראי אחר ובהסתכלות שווה לו וממילא תרבה האהבה ואחווה בתוכנו.
הרבי מבאלז זצ"ל (הסבא של האדמו"ר מבאלז היום) ביאר את הפסוק "ואהבת לרעך כמוך" – הכיצד? האם אפשר לחייב במצווה את הלב שיאהב כל אחד מעם ישראל? וביאר כך: אחרי האותיות רעך מגיעים אותיות שפל. ללמדך, כי מי שמסיר את האגו מתוכו ורואה הוא את זולתו אתו יחד שווה בשווה (בענווה ובשפלות), ממילא תרבה האהבה. וזה הביאור בפסוק: ואהבת! כיצד? התשובה היא - לרעך! – כאשר תשים לנגד עיניך את ה"רעך" (האותיות הסמוכות) של האותיות "רעך" (שזה שפל) - תראה את התוצאה המיוחלת, את ה"ואהבת".
אף באהבת איש ואישה זה הכלל. הכיצד? כאשר מסירים את האגו האחד כלפי השני ולא נתפסים בקטנות, שם תשרה השכינה. כאשר אהבה (13 בגימטריא) + אהבה (13 בגימטריא) = שם ה' (26) – שם נמצא הבורא ביניהם וזהו סוד האושר האמיתי בין בני הזוג.
חג הסוכות משופע במצוות רבות: מצוות ישיבה בסוכה. ארבעת המינים, ומצוות נוספות שהיו לנו בזמן שבית המקדש היה קיים. המכנה המשותף בין כל מצוות החג הינו הדגש על אחדות והאהבה של האיש כלפי זולתו. לכן נקראת הסוכה "סוכת שלום" – בה מסובים כל סוגי הבנים בעם ישראל תחת קורת סוכה אחת. גם 4 המינים – מסמלים את 4 סוגי הבנים בעם ישראל. אלה שיש להם מעשים טובים בלי חכמת התורה. אלה שעם חכמה אך ללא מעשים, אלא השלמים בשניהם יחד ואלה הרחוקים משניהם, מתורה ומעשים. את כולם התורה ציוותה לאגוד יחד ולברך עליהם... זה החיוב שלנו. לקרב, ולחשוב על הזולת! אם טוב לנו שיהיה טוב גם לשכן, לחבר, לעוד יהודי או יהודייה.
זאת ועוד: בבית המקדש הקריבו במשך כל ימי חג הסוכות 70 קרבנות כנגד 70 אומות העולם – כי מגמתנו כעם היא להשכין אהבה לא רק בתוכנו אלא גם בינינו לבין כל עמי העולם.
אנו בעיצומם של הימים הנוראים. עברנו את ראש השנה ויום הכיפורים, אך חג הסוכות ועימו הושענא רבה וחג שמחת התורה, הם המשכיות אחת של הימים הנוראים. ימים מיוחדים אלה נועדו לנצלם להתרוממות והתעלות רוחנית, כל אחד לפי דרגתו. התחזקות איטית בסולם הדרגות, אך עקבית. אז הינך בגדר "אדם חדש" וכבריה חדשה. בידנו לשנות גורלות לטובה ולברכה, עד חצות היום של חג שמחת התורה - שאז הגזירות שנחתמנו עליהם יוצאות אל הפועל (האר"י הקדוש).
חגי תשרי מקנים לנו כלים רוחניים מיוחדים לאורך השנה כולה. כלים שקשה להשיגם בשאר ימות השנה.
חג שמח לכל בית ישראל!

הכותב הינו עו"ד וח"כ לשעבר. מכהן כסגן נשיא הקונגרס העולמי של יהדות גרוזיה.
תאריך:  29/09/2009   |   עודכן:  29/09/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דודו אלהרר
ה"עיתונאים" שלנו עושים מלאכתם רמייה ונזקם עולה לאין שיעור על ריבוי עורכי דין או כלכלנים מיותרים    כשמדברים על "הדחקה" ועל "תתחילו בעצמכם", אזי מאליו מובן שעיתונאי יתחיל בעיתונאיותו לפני שהוא שוב מדחיק ופונה לזולתו המשפטן או הכלכלן
אברהם בן-עזרא
עינינו הרואות כי רבה החשיבות של הפרשנות והאבחנה בין לא אזהרה לבין לא שלילה, וכן כי לא תמיד הפסוק ברור וחד-משמעי
ציפי לידר
הדרמה של יונה הנביא בארבע מערכות, ומה היא וסמליה מלמדים על תהליך התשובה    הפטרת מנחה ביום הכיפורים
יריב בנימין
דווקא בערב יום הכיפורים בחרו חברי האקדמיה לקולנוע להעניק פרס מפעל חיים למכה נשים    איפה המוסר ואיפה ארגוני הנשים בכל הסיפור? - שותקים בגלל שיוכו של דיין לשמאל הקיצוני בדיוק כמותם
איציק וולף
הגידול המדאיג והמשמעותי במספר האסירים והעצירים המתאבדים מחייב הסקת מסקנות אישיות    כל זאת מבלי שהזכרנו די הצורך את תנאי המעצר המחפירים במדינת ישראל
רשימות נוספות
ישראל לובשת קדושה  /  מחלקה ראשונה
20 אלף ישראלים יטוסו לחו"ל ביום כיפור  /  עירית רוזנבלום, זוהר בלומנקרנץ
חשבון נפש הכרחי לצופי הטלוויזיה  /  איילה פנייבסקי
יום הכיפורים - יום התקווה והחסד  /  יצחק מאיר
יום כיפור - המלחמה ואנחנו  /  עדי שטרנברג
האופניים דורסים את היהדות  /  איתמר לוין
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il