X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מסתבר שלאירן שפנים חדשים בכובע, שהמערב לא ידע עליהם ונניח שהמערב יגיע ל"הסדר" עם אירן על הפסקת העשרת אורניום מי ערב לנו שלא יהיו עוד "מתקנים סודיים"? האם אירן באמת ניתנת לפיוס או שמדובר באשליה צ'מברלינית מעורבת באינטרסים כלכליים לסחר עימה?
▪  ▪  ▪
"הכינותי מראש". מסתבר שלאיראנים מתקן העשרת אורניום סודי שלישי. אילו עוד שפנים הם טומנים בכובעם הפונדמנטליסטי? [AP]
המכונות במפעל השני יפיקו כ-5% מהכמות השנתית הנדרשת. לפיכך, טענתה של אירן (כפי שדווח ע"י דובר סבא"א), לפיה מפעל ההעשרה החדש נועד לצרכי שלום, ולא יעשיר אורניום מעבר לרמת ה- 5 אחוזים, אינה משכנעת כלל ועיקר.

ביום שישי, ה- 25 בספטמבר, 2009, הודיעה אירן לסבא"א כי היא נמצאת בהליכי הקמתו של מתקן שני להעשרת אורניום. ואמנם, חשדות לגבי תוכנית העשרה מקבילה סודית, נפוצו זמן מה לפני ההכרזה. על-פי הדיווחים אירן מסרה את המידע לסבא"א לאחר שנודע לה כי סוכנויות ביון מערביות "עלו" על התוכנית המקבילה, וביקשה בכך להימנע ממבוכה נוספת.
השאלה העיקרית, מטבע הדברים, היא, מה תכליתה של הקמת המתקן השני. על-פי מידע שפורסם בארה"ב, המתקן, שדבר קיומו לא נודע עד כה, ממוקם בתוך הר בקרבת העיר העתיקה קום, והוא מיועד להכיל כ-3,000 צנטריפוגות גז, המכונות שבהן מתבצע תהליך ההעשרה. מתקן ההעשרה העיקרי של אירן, הממוקם בנתנז, מסוגל להכיל כ-54,000 צנטריפוגות גז. בקצב הפעולה הנוכחי בנתנז, צנטריפוגות אלה מסוגלות לייצר אורניום מועשר מדרגה נמוכה שיספיק בקושי לתדלוק אחד לשנה של הכור הכוח הגרעיני בבושהר. 3,000 המכונות במפעל השני יפיקו כ-5% מהכמות השנתית הנדרשת. לפיכך, טענתה של אירן (כפי שדווח ע"י דובר סבא"א), לפיה מפעל ההעשרה החדש נועד לצרכי שלום, ולא יעשיר אורניום מעבר לרמת ה- 5 אחוזים, אינה משכנעת כלל ועיקר. המתקן שעל צלע ההר יכול היה להיכנס בשלמותו לפינה באחד מאולמות ההעשרה הענקיים הקיימים בנתנז. הנשיא האירני הציע הסבר קלוש למדי, לפיו המתקן החדש אמור לשמש גיבוי במקרה של נזק למתקן ההעשרה בנתנז.

מה מטרתו של המתקן השלישי?

אם התשובה השנייה היא הנכונה, ההזנה של ה- HEU תוסט באופן בלתי חוקי וחשאי ממתקן ההעשרה בנתנז או מהמאגר הנמצא בפיקוח סבא"א, או תילקח מהמאגר על ידי אירן לאחר שהפקחים יצטוו לצאת מהמדינה (אולי בעקבות "העלבות" של המשטר, או בתירוצים כגון אלה). תרחיש זה מכונה גם בשם תרחיש ה"התפרצות".

מה יכולה להיות, איפה, המטרה האמיתית להקמתו של מתקן ההעשרה השני, הסודי וככל הנראה המוגן למדי? שתי תשובות אפשריות עולות בראש: האחת – שהמפעל נועד להעשיר אורניום טבעי, מחוץ לטווח עינם הפקוחה של הפקחים, לרמות שייקבעו על-פי שיקול דעתה של אירן, קרוב לודאי לייצור אורניום מועשר בדרגה גבוהה לצורך ייצור פצצה גרעינית (HEU); האחרת - שזה יהיה המקום שבו יועשר אורניום, מרמה של אורניום מועשר בדרגה נמוכה (LEU) בשיעור של 5% המיוצר בנתנז, לרמות של HEU. אם התשובה הראשונה היא הנכונה, אזי מתעוררת השאלה של מקור חומר ההזנה. האם חומר ההזנה יגיע (באופן חוקי או בדרכים אחרות) מהמתקן להמרת אורניום שבאספהן, או ממתקן סודי אחר? אם התשובה השנייה היא הנכונה, ההזנה של ה- HEU תוסט באופן בלתי חוקי וחשאי ממתקן ההעשרה בנתנז או מהמאגר הנמצא בפיקוח סבא"א, או תילקח מהמאגר על-ידי אירן לאחר שהפקחים יצטוו לצאת מהמדינה (אולי בעקבות "העלבות" של המשטר, או בתירוצים כגון אלה). תרחיש זה מכונה גם בשם תרחיש ה"התפרצות".
על-פי התרחיש הראשון, עם כניסתו של מתקן ההעשרה השני לפעולה, יהיה לו הפוטנציאל להעשיר אורניום טבעי בכמות מספקת למטרות צבאיות, לייצור ליבה גרעינית אחת בשנת פעילות. על-פי תרחיש ה"התפרצות", תהליך העשרת האורניום לדרגה גבוהה יהיה מהיר יותר, וייצר HEU בכמות פי כארבעה מזו שבתרחיש הראשון, שכן רוב עבודת ההעשרה נעשית עד רמת ה- 5 אחוזים. בכל מקרה, מטרתו של מתקן ההעשרה הזה אינה יכולה בשום מקרה לשמש את תוכנית גרעין האירנית לצרכי שלום.

המערב דורש להפסיק
נפט יעוור עיני המערב [AP]

כשהסערה הראשונית תישכח, מנהיגי מדינות ה- P5+1 צפויים להגיע להסכם שלא ישפיל את אירן. במקום אמצעי רציונאלי חזק, תהיה זו מחווה המכוונת לפייס את אירן ואת כמה מחברותיה, מבלי לסכן את יציבות מקורות האנרגיה העולמיים או את המסחר הענף בין אירן ואירופה המערבית. יחד עם זאת, צעד זה עלול להיות מתכון לאסון עתידי.

תוצאה ברורה וכמעט מיידית של הגילוי הזה הייתה זעם מצד כמה ממנהיגי מדינות ה- P5+1. אלה תבעו כי אירן תשעה את פעילויות העשרת האורניום שלה לא יאוחר מסוף חודש דצמבר 2009. אך האם יהיה די בכך? אם תביעה זו תיענה, היא חייבת להיות מלווה בכמה צעדים נוספים:
• כל האורניום שהועשר באירן ידולל בחזרה לריכוזים "טבעיים" (באמצעות ערבוב חוזר של המוצר עם "זנבות" תהליך ההעשרה), או ישונע אל מחוץ למדינה;
• יבוצע מאזן של כל האורניום באירן , לרבות ה"עוגה הצהובה" הגולמית ויושם תחת פיקוח;
• כל הצנטריפוגות יושבתו, ולא יותקנו צנטריפוגות חדשות;
• הפרוטוקול הנוסף של הסבא"א ייושם במלואו, לצד אמצעים נוספים, אשר יקנו זכויות גישה נוספות.
כמו-כן, מאחר שההצהרות האירניות בעניין זה חשודות מאוד, יש להפסיק את בניית כור האורניום הטבעי/מים כבדים, ה- IR-40. אירן תורשה לרכוש את כל הרדיואיזוטופים שהיא זקוקה להם ממדינות אחרות.
אי-אפשר לשכוח, כמובן, את הסוגיה התלויה ועומדת של תוכנית הגרעין הצבאית של אירן. הממשל האמריקני עדיין סבור מתוקף הערכת המודיעין הלאומית שלו (NIE) כי התוכנית הופסקה ב-2003, וכי ב-2007, לא היו כל ראיות המצביעות על חידושה. אך למעשה, יש להביא בחשבון 3 אפשרויות: א) שהערכת המודיעין הלאומית נכונה; 2) שפשוט אין די מודיעין ביחס לתוכנית הגרעין; ו- 3) שהתוכנית כבר הושלמה עד 2003. אפשרות זו עשויה להתברר כנכונה אם אירן קיבלה את התכנון של הפצצה הגרעינית מפקיסטן, כפי שדווח שלוב קיבלה אותו. קבלת דוח הערכת המודיעין הלאומית כראיה מוצקה לכך שאירן תיקנה את דרכיה תהיה טעות קשה. הופעתו של מתקן ההעשרה השני מהווה עדות לכך.
כשהסערה הראשונית תישכח, מנהיגי מדינות ה- P5+1 צפויים להגיע להסכם שלא ישפיל את אירן. במקום אמצעי רציונאלי חזק, תהיה זו מחווה המכוונת לפייס את אירן ואת כמה מחברותיה, מבלי לסכן את יציבות מקורות האנרגיה העולמיים או את המסחר הענף בין אירן ואירופה המערבית. יחד עם זאת, צעד זה עלול להיות מתכון לאסון עתידי.
היה ואירן תשעה את פעילויות הנשק שלה, לרבות קבלת כל התנאים המפורטים דלעיל, עדיין יהיה זה קשה למדי לשכנע מישהו שאירן זנחה באמת את תוכניתה לפיתוח נשק גרעיני. מי יוכל לקבוע במידה כלשהי של וודאות שאירן לא בנתה מתקן סודי שלישי להעשרת אורניום?

פורסם במבט על, גיליון 134, 30 בספטמבר 2009.
תאריך:  01/10/2009   |   עודכן:  01/10/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ההשלכות של מתקן העשרה אירני שני
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
הפצצת מנע אטומית זה הפיתרון
גיזמו בון  |  1/10/09 12:02
 
- ישראל איחרה את המועד ל"ת
סופה קרוב  |  1/10/09 12:25
2
מאמר לא ימנע את הפצצה האירנית ל"ת
השפן מהכובע  |  1/10/09 12:24
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
צפורה בראבי
רק אדם המסוגל להתנתק מן הגשמיות ולשנות את אורח חייו (לפי ההלכה, כמובן) ולשמוח, הינו אדם חופשי    חופשי בגופו, חופשי ברוחו
אריה פרי
למרות הכשלונות - קצינים כושלים מקודמים והטובים משתחררים    קווים לדמותו של צה"ל של ימינו
קובי לירז
לא אנחנו צריכים לספק הסברים והתנצלויות בעקבות עלילת הדם של גולדסטון וחבר מרעיו. מי שצריך לעשות זאת הם כותבי הדוח עצמם
עמוס שריג
למרות התסכול, הזעם והחרדות אני עדיין תומך בשלום עם אויבינו, כל שלום, העיקר שאף חייל צה"ל לא ייפגע, ושערה מראשו של אזרח לא תיפול. כי איזו עוד אלטרנטיבה יש לנו? ומהי פגיעה בכבוד לעומת פגיעה בעוד עלם צעיר שחייו לפניו? בתקווה שהצד השני יתפכח
אורן פרסיקו
העמודים הראשונים מוקדשים ליוזמות שונות לחילוץ ישראלים המואשמים בפשעי מלחמה    שעה שהעמודים האחוריים הופכים לבמה קבועה לקידום מכירות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il