X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
רינונים על אודות התשתית התחבורתית הלקויה בישראל תשבחות למטרו בבירה הצרפתית - פריס
▪  ▪  ▪
METRO - מהיר ויעיל [צילום: צבי גיל]
נוח ונעים [צילום: צבי גיל]

מי שחוזר מבירה אירופית, לאחר ביקור חטוף של כמה ימים, ובמיוחד כאשר מדובר בפריס, לא יכול שלא לקנא. אולם מכל מה שפריס מציעה בשפע כה גדול, ישראלי כמוני שביקר בה פעמים רבות, מקנא בה דווקא בעת הזאת בשל אמצעי ההולכה שלה והכתר של מערכת זאת ה"מטרו" של פריס. שערו בנפשכם מטרו בתל אביב, על כל ההשלכות והמשמעות. אך העם הזה, שידע כה רבות לעשות לדורות הבאים, שהצמיח מקרבו את החוזים הגדולים, את חוני המעגל, לא השכיל בעיר העברית הראשונה לאפשר לעתיד לבוא - כלומר כיום - תנועת המונים מהירה וקלה כמו ה-METRO DE PARIS, עם סימני ה-M (Metropolitain), אשר מרשתים את העיר הזאת ואת פרבריה ומאפשרים תוך כדי כך להגיע במהירות לכל מקום ובזול.
ה"קפיצה", לפריס מתחילה בקטע אחר לגמרי. נכדתי דרור, סיימה שירות ביחידה קרבית מעורבת במשך שלוש שנים בתקופת מלחמת לבנון השנייה, ובמכתב ששלחה אלי ושאליו הצמידה את אות המלחמה, היא כתבה לי שהיא עשתה זאת לכבוד סבה (כלומר - אני) שלחם במלחמת השחרור. המחווה שלי כלפיה הייתה נסיעה קצרה לפריס, בחירה מעולה לדעתה מלכתחילה ומאה מונים - בדיעבד. שכן פריס, גם ברגל וגם בתחבורה הציבורית שלה, ובראש ובראשונה הרכבת התחתית, מאפשרת למבקר להספיק ביום אחד לראות ולחוש בדברים שבערים אחרות צריך לשהות ימים. מלבד זאת, נכחנו לשמחתנו שהפריסאים, אולי הודות לאיחוד האירופי ולשוק המשותף, מודעים יותר לייצור ששמו "תייר". פריז לא הייתה ידועה כעיר ידידותית לתיירים, אם להשוות אותה לאיטליה, לאנגליה או לערים תיירותיות אחרות - אך הפעם, גם השמש הסתווית הצלולה וגם הפריסאים האירו לנו פנים, וכך גם תחנות הרכבת הנפלאה של פריס.
במקום שבו התאכסנו יכולנו לנסוע בשלושה קווים של התחתית, אבל מי שמכיר את פריס, או את לונדון, יודע שהוא אינו צריך לעזוב את הנתיב התחתון כדי לעלות על קו אחר, במרחק מיידי או קצת ארוך, שיביא אותך למחוז חפצך. ככה יכול אדם לנסוע במרחק של עשרות קילומטרים והוא ישלם את התעריף של 10 כרטיסים - ה-carnet - ששווה ערך לשבעה שקלים ישראלים. 15 קווים ראשיים ועוד כמה משניים משרתים קרוב ל-5 מיליון נוסעים שבוחרים באמצעי תעבורה זה. קווים אלה מחברים את פריז ובנותיה לאורך יותר מ-200 קילומטרים, ובאלה יש כ-300 תחנות, חלקן אלגנטיות ומעוצבות כהלכה וחלקן מפוארות פחות או בתהליך של עיצוב מחדש. ואיך אפשר בלי מיפוי, שוב ושוב, באיורים משביעי עין. אם עשית טעות בדרך אל העלייה לרכבת תוכל לתקנה. וגם על כך בערה בי הקנאה. בתל אביב ישנן לפחות מפות בתחנות האוטובוסים. בירושלים יש "קוויטלעך", ומודעות של דרָשות בשבת ושמרטפים בימי חול והכל מלוכלך. מדוע אנו תלמידים כה טובים בכל מיני תחומים ולא באסתטיקה, בתמרור ברור, בהנחיות בכתובים?!
עוד בטרם שָבנו לארץ, ביום שלישי בשבוע שעבר, אמרתי לנכדתי שאני הולך ל"גלות את אמריקה" ולספר בבלוגים שלי על ה"מטרו", בעצם לא המטרו שישנו בפריס אלא זה שאינו בתל אביב. למחרת, עוד בטרם פתחתי את עמוד הדעות של עיתון הארץ, התחלתי בכתיבת המאמר. שמחתי לאחר שהגעתי למדור הפובליציסטי לקרוא את מאמרו של אלוף בן "עוד מאה שנות פקקים" (הארץ, 21.10.09) על מאה שנות תל אביב ללא רכבת תחתית. שמחתי, כי לא זו בלבד שאני לא מתחרה ב"זרקור" שלי בעיתונאים אחרים, אלא שיש מישהו שחשוב כמוני או להפך, שאני חושב כמוהו. ואם פובליציסט מדיני בולט כמו אלוף בן עוסק ברכבת תחתית בתל אביב, סימן שהחזון שלנו והדמיון (דברים להם הקדשתי את מאמרי הקודם) - אם אלה קיימים - הם נישאים בקושי על כנפיים ולא על מסילה.

עיר צעירה, מחדל עתיק

גם בפריס, הקמתה של הרכבת התחתית לא הייתה דבר מובן מאליו, אפילו לאחר שהבירה היריבה מעבר לתעלה, לונדון, חנכה את הקו ב-1863. אינטרסנטים יש בכל מקום. נהגי אוטובוסים חששו לפרנסתם וכרגיל, אם מישהו מתנגד למיזם שהשקעתו עולה כסף, אנשי האוצר והכלכלה משמשים לו פה גדול. גם תושבי פריס עצמם, שהמטרו אמור היה לשרת אותם, חששו שתושבי הפרברים יפשטו על העיר, והפריסאים כאמור ידועים בשוביניזם ובפטריוטיות המקומית שלהם. לאט-לאט החל הרעיון לקנות לו מהלכים בקרב הציבור ופרנסיו, והדחף האחרון היה קיום תערוכה בינלאומית שאליה אמורים היו להגיע מאות אלפי תיירים. התוכנית אושרה והקו הראשון נחנך ב-19 ביולי 1900, לשמחת התושבים שראו והתנסו ב"פלא החדש". בניית הקו הראשון ארכה פחות משנתיים.
אצלנו אפשר לשנֵע מיליוני מאמרים, רבבות מחקרים ואלפי דוקטורטים, מדוע אין רכבת תחתית בתל אביב. לא מדובר בירושלים הסלעית; אבל גם כאן הטכנולוגיה כיום מאפשרת חפיר מלמטה כדוגמת המנהרה מתחת לתעלת למאנש שדרכה עוברת ה"יורו-סטאר". וגם אם חייבים פה ושם לחפור מלמעלה, ניתן נקודתית לעשות זאת לפרק זמן קצר, ואחר כך לקָבֵע תמוכות ולכסות. בירושלים, כאמור, הבעיה היא אחרת. בירושלים חופרים למטה רק חפירות ארכיאולוגיות ואשר לרכבת עלית, עיר זאת זקוקה ל"רכבת הקלה" כמו כלב הזקוק לרגל חמישית. אם רק היו מקצים את אותו רוחב של המסילה בלעדית לאוטובוסים (לא לשום רכב אחר כולל מוניות) או היו מותחים קווי מתח מעל, שיהיו מקור הנעה לרכב מפרקי גלגלי - ה"טרוליבוס" - זה היה מקל משמעותית על העומס, זול ויעיל לאין-ערוך מאשר רכבת הקללה, שלא לדבר על המטרד הנוראי לתושבי העיר הזאת, שהסיבולת שלהם היא מעל ומעבר. חֶלֶם כאן ועכשיו.
אבל כאן מדובר בתל אביב החולית והיה ראוי לתת עדיפות לא לפַרקים, חשובים ככל שיהיו כריאה ירוקה למטרופולין, אלא למה שקרוי ה-artery - העורק המוליך את חיי העיר. התוצאה היא שתל אביב סתומה. זאת מכיוון שחבורת המחליטים - הלאומיים והמקומיים - ומשרתיהם בקודש ובחול באוצר, היו סתומים באיזה מקום באונה שלהם. שלא לדבר על שתומי-עין לראות קצת את אופק העתיד. כלומר, יש כאן היעדר קשב וראייה מלמעלה וקהל אילם למטה. נו באמת? יש גבול!!! אין מטרו.

המאמר מתפרסם באתר המחבר "זרקור"
תאריך:  25/10/2009   |   עודכן:  25/10/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
קנאת הנוסע
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
הסיבות לאי קיומה של רכבת בת"א
מיכאל ב  |  25/10/09 15:18
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד"ר אלי רונן
נמאס להסתיר את החיוך עם היד? כשליש מכל הטיפולים ליישור שיניים בישראל מתבצעים היום במבוגרים    ניתן ליישר שיניים בכל גיל    יישור שיניים נועד לשפר את מתאר החניכיים והעצם התומכת את השיניים
ד"ר צ'לו רוזנברג
כל המתייחס לאמירותיו של ד"ר דן שיפטן ("אין דבר יותר דפוק תחת השמש מאשר הפלשתינים") ואיננו בוחן את המהות, אינו אלא כסיל; כי הרי לא סגנון יקבע אמיתות אמירותיו של המרצה המכובד אלא האמת ההיסטורית, מאז ועד היום
רו"ח חננאל ובר
גירושים לעם ישראל - מאז ועד היום - וקשרם לימינו אנו    הגיע הזמן לומר לעצמנו ולעולם כולו - "לעולם לא עוד!"
ראובן לייב
מסעדות "לילית" ו"קוצ'ינה תמר" בתל אביב, כמו גם קונדיטוריית "פיס אוף קייק" ביפו ו"שיפודי ציפורה" ברמת השרון הרחיבו את עסקיהן ופתחו בצד עסקיהן גם בתי-קפה, מעדניות ויריד-אוכל
איתמר לוין
היועץ המשפטי לממשלה הפך למעשה לשליט-על של המדינה. במדינה דמוקרטית אין להשלים עם מצב כזה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il