X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
ככל שיוחלט להקים ועדת חקירה או בדיקה לדוח גולדסטון מהר יותר, כך ייטב לישראל "מנקים" את השולחן ומתפנים לעיקר
▪  ▪  ▪
מספיק להנהיג לפי תחושת בטן... [צילום: פלאש 90]
   מאיה שני
בשבוע הבא: דיון באו"ם

קובי לירז
מדוח לדחי

גם בית דין לא יעזור
אמנון לורד
מי שהעניק למדינות נאורות כמו לוב, סעודיה, קובה וניגריה, סין ורוסיה את התוקף המוסרי הבינ"ל להושיב את ישראל על כסא הנאשמים הוא דווקא ארגוני זכויות האדם * רבים טוענים, שדוח גולדסטון חובר למעשה על-ידי חמאס וארגון עדאללה הישראלי, עם רוח גבית של "משמר זכויות האדם", "אמנסטי", "בצלם" ו"שוברים שתיקה"
לרשימה המלאה

לגנוב את ההצגה מדוח גולדסטון
אליקים העצני
לא מדובר בגישתו הכללית, המקוממת, של דוח גולדסטון, כ"א בהאשמות הספציפיות * חייבת להיות חקירה שלנו, גם כדי לשים קץ להצעה המרומזת של נתניהו: הסירו מעלינו את גולדסטון, ו"ניקח סיכונים" נוספים
לרשימה המלאה

למותר לציין שדוח גולדסטון אינו מיטיב עם ישראל, בלשון המעטה. גלגוליו הבאים של הדוח אל עבר מועצת הביטחון והעצרת הכללית אינם מבשרים טובות. ככל שהזמן יחלוף, ישראל תמצא את עצמה תחת עליהום הולך וגדל ובזירה הבינלאומית. היא תמצא את עצמה מבודדת כפי שמעולם לא הייתה. ממילא מעמדה של ישראל בעולם בכי רע גם ללא דוח גולדסטון, אז מדוע להוסיף חטא על פשע כאשר כן יש דרך לצאת מסבך זה עם פחות שריטות?
מוטב היה לישראל שדוח גולדסטון לא היה בא לעולם כלל. מבצע "עופרת יצוקה" היה מוצדק ביותר. ישראל הפעילה כוח רב, בלתי פרופורציונלי לזה של חמאס ואנשיו, מבחינת כל צד עושה שימוש במה שיש לו ובלבד לנצח. ההסתמכות על דיני מלחמה בתכנון מבצע צבאי ובמהלכו זו גוזמה שאין כדוגמתה. טוב שישראל הצליחה במבצע בעזה להעביר מסר ברור וחד לחמאס: פגיעה באזרחי ישראל חפים מפשע תביא כליה על עזה. התוצאות מוכיחות שההרתעה עדיין עובדת טוב.
עד כאן התחום הצבאי. מכאן לתרגום הניצחון הצבאי לניצחון מדיני, בלעדיו אין תוחלת ממשית. מה שהוקמה ועדת גולדסטון, החליטו מנהיגי ישראל להחרים אותה. עתה הם מלינים על תוצאותיה. הייתה זו טעות לא ליטול חלק בדיוניה ולהשאיר את הזירה לאויבי ישראל ומלעיזיה. עתה לא ניתן לבכות על חלב שנשפך. צריך לחשוב ולפעול למען מזעור הנזק שעלול להיגרם לישראל. במקום זאת, מנהיגי ישראל פועלים מתוך תחושות בטן, כרגיל, ומסרבים לקבל את ייעוצם של אלה המבינים שיש דרך פחות רעה להתמודד בזירה הבינלאומית ולהגן על אלה שנטלו חלק פעיל במלחמה בעזה. עלולה, חלילה, להיווצר סיטואציה שבה מדינאים או קצינים בכירים ייעצרו במדינות שונות או שמא יהפכו להיות "אסירי ציון" שאינם יכולים לצאת את גבולות הארץ. צריך למנוע זאת בכל דרך אפשרית. האחריות מוטלת על מנהיגי ישראל, שלצערנו, פועלים מתוך מניעים בלתי מובנים או אינטרסים אישיים צרים.
הקמת ועדת חקירה ישראלית תוציא את העוקץ ותמנע פגיעה במעמדה של ישראל ואזרחיה. מערכת המשפט הישראלית איננה עוכרת ישראל. היא מבינה היטב את המצב, לכן סביר שהיא לא תפגע בעצמה. ייתכנו מסקנות שאינן סימפטיות, אך בהחלט ניתן יהיה לחיות עימן היטב. אומר זאת היועץ המשפטי לממשלה, אומרים זאת משפטנים רבים, אומרים זאת מדינאים ראויים, אך כמה שרים וח"כים הרוצים להוכיח בכל מחיר שישראל עצמאית ואינה מוכנה לקבל תכתיבים. זו התנהגות ילדותית.
ראשי הממשלה בישראל, שרי הביטחון וקציני צה"ל אינם פושעי מלחמה ולא ביצעו פשעים נגד האנושות. אין להם ממה לפחד. גם אם היו מעשים בלתי כשרים שגרמו להרג מיותר, הדבר נעשה בשוליים ולא ככוונה תחילה. יתרה מזו: ישראל טוענת שכלל לא היו מקרים העלולים להתפרש כפשע מלחמה, לכן נשאלת השאלה, מדוע לא לחקור ובכך לשים קץ למצב הבלתי נסבל הזה?
נזכיר שלא היועץ המשפטי לממשלה ולא שרים דוגמת דן מרידור, אינם אויבי ישראל. השר מרידור, בראיון לעיתון הארץ, הביע את דעתו בצורה מפורשת בעד ועדת בדיקה או כל שם שיימצא לנכון. גם ראש הממשלה, כנראה, איננו רחוק מדעה זו, אך שר הביטחון ויועציו הקרובים של מר נתניהו נושפים בעורפו. מנהיגות איננה רק דיבורים בעלמא אלא יכולת להחליט החלטות קשות, בלתי פופולריות, אך נכונות.
תחושת החדלות של מנהיגי ישראל מעיקה מאוד. ככל שיוחלט להקים ועדת חקירה או בדיקה מהר יותר, כך ייטב לישראל. האתגרים העומדים בפניה קשים לאין-שיעור, לכן יש "לנקות" את השולחן מדוח טורדני זה ולהתפנות לעיקר.

ד"ר צ'לו רוזנברג הוא היסטוריון ומתמחה בביטחון לאומי.
תאריך:  27/10/2009   |   עודכן:  27/10/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
דוח גולדסטון וחדלות ההנהגה
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
מאוד קל להאשים את ישראל
אייל.ב  |  27/10/09 15:07
2
צ'לו - די כבר לחפור
ז'אן ז'אק  |  27/10/09 19:23
3
לפני הכל צריך לשטוח את האמת
נחום שחף  |  28/10/09 03:44
4
אמנון לורד על דו"ח גולדסטון
נחום שחף  |  28/10/09 05:04
 
- לנחום שחף
צלו רוזנברג   |  28/10/09 08:43
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ראובן לייב
היטל הבצורת, שיטביע את כולנו בסבך הביורוקרטיה, אינו אלא שוד לאור היום. במקום להציל את משק המים המדולדל בשל מחדל ההתפלה, הוא רק יזרים כספים רבים לקופת האוצר הסוחטת. ככה זה כשישראל המתייבשת לא מתביישת
אורי גנני
התקשורת מלקה על חטא השתיקה בפרשת מוני פנאן    אך האם זה החטא היחידי שעליה להכות עליו? מה לגבי שתיקה מתמשכת הנוגעת לביטחון ישראל, או שמא נאמר - להפקרתו?
עו"ד אברהם פכטר
המשפט הבינלאומי ודיני המלחמה - אינם מותאמים למלחמה בטרור ובארגוני טרור    ראש הממשלה, נתניהו, הצהיר בישיבת הקבינט, כי הנחה את משרד החוץ, משרד הביטחון ומשרד המשפטים - לפתח יוזמה בינלאומית לשינוי דיני המלחמה העוסקים בטרור
גלעד, זן בר, מייטליס
ילדי העובדים הזרים חיים בישראל שנים רבות    מבחינתם, זוהי מדינתם היחידה    האם מוסרי לגרש אותם מארצם בגין חטאי הוריהם ואולי מדובר במצב חדש המחייב התייחסות הלכתית אחרת?    שלושה רבנים - שלוש דעות
עו"ד יוסי דר
כיצד זה ייתכן מצב שבו היועץ המשפטי מייעץ ומנחה משפטית את ראש הממשלה ושריה בבוקר, ומכין נגדם כתב אישום בערב? הייתכן שהיועץ המשפטי, כבן אנוש, מסוגל ליצור במוחו את החציצה המתחייבת - בלא שייפגע תפקודו?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il