X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הטבות המס למכירת דירות להשכרה במסגרת חוקי העידוד מחטיאות לחלוטין את המטרה לעודד
▪  ▪  ▪

כפי שציינו בטור מהשבוע שעבר בהתאם לחקיקה החדשה יופחת שיעור מס השבח אצל חברות בהדרגה עד 18% בשנת 2016, בעוד ששיעור מס השבח ליחידים נותר 20% (ביחס לנדל"ן שנרכש לאחר 7.11.01).
הורדת שיעורי המס מדגישה את העיוות הקיים בחקיקה שנועדה לעודד בניית דירות להשכרה. כך, פרק שביעי 1 של החוק לעידוד השקעות הון שכותרתו "הטבות במס לגבי בניינים להשכרה" חל על בניין שקיבל את אישור מינהלת מרכז ההשקעות. לא נדון ברשימה זו בתנאים הקבועים בחוק, אך נדגיש שכוונת המחוקק היתה להעניק הטבות מס לא רק ביחס להשכרה עצמה אלא גם למכירת הבניין או דירות בו כתמריץ נוסף המעודד בנייה להשכרה (הכרוכה מטבעה בבלאי וירידת ערך).
כיום, קובע פרק שביעי 1 שיעור מס שבח במכירת "בניין חדש להשכרה" של 18% לחברה ו - 25% ליחיד. זאת ועוד, הוראת השעה ביחס ל - "בניין חדש להשכרה" הסתיימה בסוף שנת 2006 (ולא הוארכה), כך שלמעשה השיעורים שהם בתוקף כיום הינם 25% לחברה ו - 35% ליחיד, בעוד ששיעורי מס השבח הרגילים הם 25% לחברה (יופחת עד 18%) ו - 20% ליחיד.
ברור איפוא לחלוטין שאלמנט "העידוד" בחוק אבד לחלוטין ביחס למס במכירה, ובייחוד ביחס ליחידים לגביהם כבר בשנים האחרונות שיעורי המס בחוק העידוד גבוהים בכל מקרה משיעור המס הרגיל (20%), כך שמדובר בהחמרה.
במקרים בהם השיעורים הקבועים בחוק עידוד השקעות הון גבוהים יותר ניתן להתבסס על שיעורי המס הרגילים ואין הכרח להחיל את שיעורי מס השבח הקבועים בחוק. דעה זו מבוססת גם על הוראות סעיף 74א לחוק העידוד הקובעות כי ניתן לוותר על ההטבות מכח החוק כולן או מקצתן. עם זאת, וגם אם אין כאן הכבדת מס, אין ספק שכוונת המחוקק לעודד הולכת לאיבוד.
ניתן אמנם לנסות ולעשות שימוש בחוק לעידוד בניית דירות להשכרה, שנחקק בשנת 2007 ושנועד להוות במידה רבה תחליף להסדר הקודם. חוק זה מעניק לכאורה תמריץ משמעותי בדמות פטור מלא ממס שבח על המכירה. ואולם מעבר לעובדה שבחוק זה לא קיים שיעור מס מופחת על הכנסה מהשכרה ועל חלוקת דיבידנד, הרי שגם הפטור ממס שבח מותנה בתנאים רבים וקשים ההופכים את השימוש בחוק ללא כדאי מבחינה מסחרית. כך לדוגמה, הפטור ממס יחול רק אם הבניין להשכרה נמכר בשלמותו, ואך ורק לאחר השכרה של 25 שנה(!). היה ויימכר הבניין קודם (ובלבד שלא פחות מ - 10 שנות השכרה), יידרש למכרו אך ורק לחברה שתתחייב להמשיך ולהשכירו למשך תקופה נוספת כך שסה"כ תקופות ההשכרה יגיעו ל - 25 שנה רצופות, והרוכשת תידרש להעמיד ערבויות לכך שאם היא לא תעמוד בתנאים ייגבה ממנה מס השבח שהיה אמור להיות מוטל על המוכרת. הטבות המס יחולו רק על חברה ולא על יחידים (או חברה הנחשבת שקופה), כך שממילא יחול עוד מס נוסף בעת חלוקת הדיבידנד. קיימות מגבלות נוספות ואולם דומנו כי די באלה שהוצגו על מנת להבהיר את כובד הבירוקרטיה שמטיל חוק זה וחוסר הישימות שלו.

תאריך:  27/10/2009   |   עודכן:  27/10/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שבתאי עזריאל
מאיר שמגר הוא השתלטן הגדול של מערכת המשפט    בעבר, היועץ היה עובד מדינה שתפקידו לייעץ    בסדרת מהלכים מתוחכמים שהחלו לפני 40 שנה, שמגר הצליח להפכו לשופט הממשלה ומי שמפקח על פעילותה    פיצול עכשיו ומיד!
אלכס לוין
חשבתם שארה"ב יצאה מן המשבר, וכי כלכלת העולם הגיעה לחוף מבטחים? טעיתם! מה שנדמה כיציאה מן המשבר אינו אלא חזרה עמוקה אחורה אל בוץ שלא ידענו כמותו    דבר אחד טוב יצא מזה: אובמה יכול לקבל גם פרס נובל לכלכלה (הרי היום מחלקים פרסי נובל על הבטחות ותקוות שווא)
ד"ר צ'לו רוזנברג
ככל שיוחלט להקים ועדת חקירה או בדיקה לדוח גולדסטון מהר יותר, כך ייטב לישראל    "מנקים" את השולחן ומתפנים לעיקר
קובי לירז
אסור להקים ועדת חקירה, אך אם חלילה תוקם, עליה להיקרא הוועדה לחקר הכזב, ונחקריה צריכים להיות רק גולדסטון וחבורתו    חקירה באזהרה
ראובן לייב
היטל הבצורת, שיטביע את כולנו בסבך הביורוקרטיה, אינו אלא שוד לאור היום. במקום להציל את משק המים המדולדל בשל מחדל ההתפלה, הוא רק יזרים כספים רבים לקופת האוצר הסוחטת. ככה זה כשישראל המתייבשת לא מתביישת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il