X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
יש בקרב המתנחלים כאלה המסרבים בתוקף לקבל את כללי המשחק הדמוקרטיים ומוכנים לפעול בכל דרך, ובלבד שדעתם תשלוט בכיפה בתמיכה של פוליטיקאים בעלי דעות דומות, המתנחלים המיליטנטיים החליטו לתת גט כריתות לכל ממשלה שלא תנהג לפי האידיאולוגיה שלהם
▪  ▪  ▪
נכרתים מהממשלה [צילום: AP]
   בעז העצני
צה"ל: מי בונה ומי הורס?

הנפת הכרזות בטקס ההשבעה בכותל על-ידי חיילים מגדוד "שמשון" נגד הפינוי של חומש והתמיכה שקיבלו על-ידי ההורים הנוכחים, מזכירות לנו שבקרב הציבור הדתי-ציוני ישנם גורמים המורדים נגד הממלכה. טענתי בעבר שההינתקות ופינוי היישובים היו לצומת דרכים שבו החליטו מתנחלים רבים על הליכתם בדרך המקבילה לזו של המדינה. בתמיכה של פוליטיקאים בעלי דעות פוליטיות דומות, המתנחלים המיליטנטיים החליטו לתת גט כריתות לכל ממשלה שלא תנהג לפי האידיאולוגיה שלהם. באמצעות פסיקות הלכה שונות, רבנים ואישי ציבור בקרב המתנחלים מובילים מסע של דה-לגיטימציה כנגד הממסד הצבאי ובכך פוגעים קשות בצה"ל.
נזכרתי במאמרו של ישראל הראל משנת 2005 בו כתב: "האידיאולוגיה של הציונות הדתית - הן זו ההיסטורית, נוסח "תורה ועבודה", והן זו המאוחרת, שצומחת בישיבות - שוללת, מכל וכל, איום על מוסדות המדינה, על צבאה ועל שאר מרכיבי הריבונות הישראלית. וגם כשהאחראי הראשי לקרע בעם הוא ראש הממשלה, חובה על מי שהתחנך במסגרת זו להתעלות, לכבוש את היצר ולמנוע את התרחבות השסע. כי יש גם "מחר". וחשוב לאיזה מחר כולנו נתעורר - של המשך המאבקים הכוחניים המייאשים שימאיסו עלינו את החיים כאן, או לכזה שבו נוכל, למרות החבלות, הכאבים והלבבות השבורים, לחיות כאן, עם הטראומות, חיים משותפים" (אחריותה של הציונות הדתית, הארץ, 2005). זו המשימה וזו התקווה, אלא שמאז כתיבת המאמר ועד היום, ההקצנה הולכת וגדלה ומאיימת לכלות כל חלקה טובה. יש כאן ניסיון לערער על הממלכה ואת זאת יש להפסיק ומייד.
עם הקמתה של המדינה וכינונו של צה"ל, החליט בן-גוריון שהממלכה היא מעל למפלגה, מן השמאל ומן הימין. בן-גוריון גמר אומר ועשה. הפלמ"ח, הכוח היהודי הלוחם אשר רבים מחבריו באו מן השמאל, איים על הממלכתיות שבן-גוריון רצה. ללא שום רתיעה, ללא מורא, הורה בן-גוריון לפרק את הפלמ"ח, אפילו אם יש צורך להפעיל כוח. הפלמ"ח פורק ואנשיו שולבו בצה"ל. כך, במה שמכונה "פרשת אלטלנה", אותם אנשי אצ"ל שלא שעו לדרישותיו של בן-גוריון ולא היו מוכנים לקבל על עצמם את הממלכתיות, נתקלו בתגובה חריפה שאת תוצאותיה כולם מכירים.
הפתרון של ישראל הראל, כפי שבא לידי ביטוי במאמר המצוטט לעיל, נכון: "חובה, על כן, על אלה שפועלים למניעת העקירה באמצעים לא אלימים, הרוב המוחלט של המחנה הציוני דתי, להוכיח את האנשים האלימים ולהבהיר להם: לא רק שהם מתנתקים מהעם, ששולל בתוקף כל אלימות, בוודאי נגד חיילי צה"ל; במעשיהם הדוחים הם גם מחבלים במאבק, שיש לו סיכוי אם יבוצע בתבונה ובאמצעים לא אלימים, למניעת העקירה. על הרבנים, מועצת יש"ע, ותיקי גוש אמונים שחוללו את מהפכת ההתיישבות ביש"ע - ובעלי השפעה אחרים - לצאת לשטח, לרסן את האנשים המורתחים, הכואבים, ובעיקר הנואשים, ולהשיבם למסגרותיה ולחוקיה של המדינה - ושל כלל ישראל. זוהי חובתה העליונה של מנהיגות זו לעם, למדינה - ולמפעל ההתיישבות".
מי שמחפש לנקום בממלכה או להוציא את עצמו מקהל ישראל הרחב, אל יתפלא אם תימצאנה קבוצות אחרות אשר תנסנה לחתור תחת אושיות המדינה. מכאן ועד לקריסה, הדרך קצרה.
הציונות הדתית הקלאסית ידעה לקבל את "דינא דמלכותא דינא" גם אם רובה של החברה לא דגלה באידיאולוגיה שלה. ההקצנה, עד כדי ניסיון למרוד בממלכה, הביאה את אותם גורמים בציונות הדתית עבורם המשיחיות וממלכה חד הן, למעשיהם שלא יעשו. יהיו שיגידו שהמדובר בעשבים שוטים, אך האמת היא שהעשבים הללו גדלו לכדי "יערות גשם". אם לא נעצור, הסכנות עצומות.
"הפרשה החדשה" של החשוד ברצח שני פלשתינים ובהנחת מטענים כדי לפגוע במי שמזוהה עם השמאל, אינה מפתיעה כלל. יש בקרב המתנחלים כאלה המסרבים בתוקף לקבל את כללי המשחק הדמוקרטיים ומוכנים לפעול בכל דרך, ובלבד שדעתם תשלוט בכיפה. מי שינסה לחבר בין הנקודות ה"שחורות" הפזורות בממלכה, יוכל להגיע אל הקו המחבר בין התופעות השליליות.

ד"ר צ'לו רוזנברג הוא היסטוריון ומתמחה בביטחון לאומי.
תאריך:  02/11/2009   |   עודכן:  02/11/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 דוד בן-גוריון
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
גט כריתות לממלכה
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
הבריטים מעולם לא התמרדו, מדוע
בנימין נ.נ.  |  2/11/09 15:58
2
פירוק הפלמ"ח
א. פריסט  |  2/11/09 19:42
3
רגע,כך בדיוק נוהג השמאל הקיצון ל"ת
א מ רול  |  2/11/09 22:35
4
נראה שעין ימין מכוסה אצלך ואתה ל"ת
רואה רק בעין שמאל  |  3/11/09 10:13
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רפי מן
סרט חדש חושף את השיטה: כך קונים הטבלואידים הבריטיים סיפורי רכילות בדויים ומנהלים משא-ומתן על מידע רפואי סודי של סלבריטאים
שולמית קיסרי
מה עושים עם כספי מס הבצורת? האם הוא מיועד לפרויקט שיפור משק המים העתידי בישראל    האם אנחנו בדרך הנכונה להיות למדינה שאזרחיה הם בעלי זכות למים, אוויר ואנרגיה נקייה בשפע, או שתמיד נחיה במצוקה ובפיגור?
יצחק מאיר
שר הפנים לא השגיח על לשונו ודיבר בלהט, עירה לתוך העורקים הישראלים דם רע בעניין ילדי העובדים הזרים    עוצמות זרות בשס
דני רשף
במקום להסביר ישראל מגמגמת, מתנצלת, מתפתלת ומאשרת במשתמע עלילות דם נוסח מוחמד א-דורה ו"קציר האיברים"    הגיע הזמן לתקוף, ליזום, להתעמת חזיתית, להסביר, ולא לברוח    כי זהו שדה המערכה האמיתי של מדינת ישראל
אילן פרץ
הידלדלות החקלאות בישראל היא באשמת הממשלה    מה שחייב לעורר את הציבור איננו היוקר המאמיר של הסלט ואולי גם לא גורלו של החקלאי. מה שחייב לזעזע ולטלטל הוא גורלה של החקלאות, או אם תרצו, גורלה של הציונות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il