X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
פגיעה גבוהה תביא לפתיחת חקירה

לראשונה: הנחיות לחקירת הדלפות

מנדלבליט קובע: יש לפעול בזהירות בפתיחת חקירה נגד עובדי ציבור על הדלפה; השיקול המרכזי צריך להיות מידת הפגיעה בערכים כמו ביטחון המדינה, חיי אדם או צנעת הפרט
▪  ▪  ▪
מנדלבליט. שלושה שיקולים [צילום: אוליבר פיטוסי, פלאש 90]

היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, פרסם לראשונה (יום ג', 4.2.20) קווים מנחים בנוגע לפתיחת חקירה נגד עובדי ציבור בחשד להדלפות. הוא קובע, כי יש לפעול בזהירות בנושא זה, וכי השיקול המרכזי יהיה מידת הפגיעה בערכים מוגנים כגון ביטחון המדינה, חיי אדם או צנעת הפרט.
"ככלל, ההחלטה בשאלה אם לפתוח בהליך פלילי בגין מסירת מידע האסור בגילוי, תושפע משלושה שיקולים מרכזיים: האחד, הפגיעה או פוטנציאל הפגיעה באינטרסים חיוניים הנובעת מעצם טיבו של המידע; השני, תוחלת החקירה ומורכבותה (במקרים בהם לא ברורה זהות מוסר המידע); השלישי, במקרים הרלוונטיים לכך - חופש העיתונות וזכות הציבור לדעת", אומר מנדלבליט.
בנוגע לשיקול הראשון נאמר בהנחיה: "יש להביא בחשבון בעיקר את
טיב המידע שנמסר ועוצמת הפגיעה הצפויה באינטרסים חיוניים כתוצאה מגילויו. בהקשר זה, יש לבחון האם מדובר במידע שגילויו עלול להביא לפגיעה בביטחון המדינה, בחיי אדם, בהליכי חקירה או באינטרסים חיוניים אחרים, וכן את עוצמת הפגיעה".
מנדלבליט מדגים: "אם המידע שנמסר מצוי ב'ליבת הסוד' (כאשר עסקינן במידע ביטחוני למשל) וגילויו עלול להביא לפגיעה משמעותית בביטחון המדינה, וככל שההסתברות להתרחשות הפגיעה כתוצאה ממסירת המידע היא גבוהה - הנטייה תהיה לפתוח בחקירה פלילית באותו מקרה. כך גם מסירת מידע תוך הפרת צו הצנזורה לגבי אותו מידע, מחזקת את החשש להתממשות הפגיעה. מאידך-גיסא, במקרים בהם המידע שנמסר אינו מסכן אינטרס חשוב, הנטייה תהיה שלא לפתוח בחקירה פלילית באותה סיטואציה".
לגבי תוחלת החקירה אומר מנדלבליט, כי על המדינה לבקש מבית המשפט להסיר חיסיון עיתונאי (כדי לגלות את המדליף) רק בנסיבות מיוחדות ובמקרים חריגים. לכן, לרוב לא יהיה מנוס מבדיקת כל מי שנחשפו למידע - וככל שמספרם גדול יותר, כך תוחלת החקירה נמוכה יותר. לגבי זכות הציבור לדעת וחופש העיתונות נאמר בהנחיה, כי "ככל שהעניין הציבורי במידע שנחשף רב ואילו הפגיעה האפשרית באינטרסים חיוניים הכרוכה בחשיפתו אינה רבה, כך יהווה הדבר שיקול משמעותי יותר במארג השיקולים".
לגבי הדרך בה יש לאזן בין השיקולים, אומר מנדלבליט: "ככל שעוצמת הפגיעה האפשרית באינטרסים חיוניים כגון ביטחון המדינה וחיי אדם כתוצאה מגילוי המידע היא רבה יותר, והסתברותה גבוהה יותר, כי אז המשקל שיינתן לשיקולים נוספים, כגון חופש העיתונות, זכות הציבור לדעת או תוחלת החקירה ומורכבותה וכן שיקולים נוספים שצוינו לעיל, יהיה נמוך יותר; קרי - כאשר הפגיעה או פוטנציאל הפגיעה באינטרסים חיוניים משמעותיים וההסתברות להתרחשותם היא גבוהה, ככלל, תיפתח חקירה פלילית, אף אם קיים ענין ציבורי בגילוי המידע".
לבסוף נקבע בהנחיה, כי ההחלטה לפתוח בחקירה של הדלפה ולהעמיד לדין עליה תהיה בידי היועץ המשפטי לממשלה, פרקליט המדינה או מי שהם יסמיכו לכך. במקרים רגישים במיוחד, למשל כאשר מדובר בחיסיון עיתונאי, יהיה צורך בהחלטה של היועץ המשפטי או של מי שהוא יסמיך לכך.

תאריך:  05/02/2020   |   עודכן:  05/02/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
לראשונה: הנחיות לחקירת הדלפות
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
כלומר אפשר להדליף נגד ביבי
לוגי  |  5/02/20 08:32
2
המדליף הראשי של מערכת המשפט
בדיחה עצובה  |  5/02/20 09:06
3
הוא
שמ  |  5/02/20 21:41
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
ראש העירייה לשעבר בן ה-38 קיבל במפתיע 27% מהקולות לאחר הספירה בשני שלישים מן המחוזות    סנדרס שני, וורן שלישית, ביידן רק במקום הרביעי
איתמר לוין
תשעה חודשים לפני הבחירות: טראמפ מציג בהרחבה את הצלחות ממשלו בתחום הכלכלה ותוקף את ממשל אובמה    העניק את מדליית החרות למגיש רדיו שמרני, כאחת מהפניות הישירות לבסיס המצביעים שלו    הזכיר במשפט אחד את תוכנית המאה וקרא לאירן לשוב לשולחן המו"מ    טראמפ לא לחץ את ידה של פלוסי, שקרעה בבוז את הנאום
מחלקה ראשונה
ועדת הכנסת החליטה להמליץ למליאת הכנסת להקים שלוש ועדות זמניות - לעניין התפשטות מחלת הקרונה, לעניין הרפורמה בחוק החינוך המיוחד והמוכר שאינו רשמי ולטיפול כוחות ההצלה והחרום בזמן הסופה    במשותפת זעמו שלא קיבלו ראשות ועדה
עידן יוסף
רה"מ אמר בכנס בחירות בפתח תקוה כי ישראל השיגה אישור לטוס מעל השטח האווירי של סודן, והוסיף כי נותר עניין טכני "כדי לסגור את זה"
עידן יוסף
שני בני אדם נפגעו קל במהלך מנוסה למרחב מוגן    כלי טיס תקפו בתגובה לירי    מעל 15 ראשי נפץ הופרחו לשטחי העוטף, אך צה"ל לא הגיב    השר הנגבי: "איומים על העוטף ייענו בתקיפות גדולה על-ידי צה״ל. אני מקווה שיבינו את הרמז, כי מה שלא יובן ברמז - יובן בדרך הרבה יותר קשה"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il