X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
לאחר שבמערב כבר סתמו את הגולל על סנקציות ועל צעדים צבאיים נגד אירן, שוב טרפו האירנים את הקלפים, וסירבו לקבל את מסמך הפשרה של המערב בנושא הגרעיני מבוכתו של אובמה לא תפתור את הבעיה
▪  ▪  ▪
מחזיק את העולם המערבי בביצים [AP]
סחיטה באיומים
: ארגוני הביטחון באירופה יודעים על מאות תאי טרור "רדומים", שיתעוררו לפעולה כשיגיע האות מאירן: מטענים יתפוצצו בתחנות רכבת, מסילות ברזל יחובלו, שדות תעופה יאוימו, מפעלים יישרפו, וצינורות גז יידלקו. מוסלמים תושבי אירופה שאינם קשורים בקשר ארגוני עם אירן יבינו את ה"רמז" ויוסיפו שמן על המדורה

מלכוד
. אובמה מבין, שעמדות פתיחה כה רחוקות של דיאלוג מאיינות את הסיכוי להגיע להסכמה בהידברות, מבלי שצד אחד כופה את עמדתו על הצד האחר, ולכן נמנע מלהיכנס עם האירנים להידברות ישירה; שהרי כאשר זו תיכשל – האמריקנים עלולים למצוא את עצמם חייבים לנקוט צעד מעשי כלשהו נגד אירן, ולו כדי לגבות את הצהרותיו של אובמה, שאין לאפשר לאירן להשיג נשק גרעיני.

ועוד סחטנות
הוא יודע את מה שכל העולם יודע – שאירן גרעינית תטיל את העולם לתוך מהומה, תשים קץ להגמוניה המערבית בפוליטיקה הבינלאומית, ותעמיד בסכנה מתמדת את היציבות במדינות המפרץ ואת תעשיית הנפט. כל הצהרה של שליטי אירן גרעינית עלולה להקפיץ מעלה את מחירי הנפט, לערער את הכלכלה העולמית ולאפשר לאירן להטיל וטו על כל מהלך פוליטי וכלכלי שאינו מוצא חן בעיניה.

סחיטה אירנית באיומים
מרדכי קידר
לאירן אין אינטרס להגיע להבנות עם המערב. כל דיבוריה על דו-שיח נועדו לקנות זמן, כדי להתקדם בפרויקט הגרעיני * ככל שתתקדם בו, כך יהיו התנאים שתציב למערב בתמורה לעצירתו טובים יותר מבחינתה
לרשימה המלאה

הדיון המתנהל בימים אלו על הגרעין האירני נובע מחשש גדול בעולם מן האייתוללות, שמהלכיהם אינם מובנים, צעדיהם אינם צפויים ושאינם סופרים קורבנות, לא שלהם ולא של אחרים, כפי שכבר למדנו ממלחמת אירן-עירק בשנות ה-80'. צירוף כזה של מאפיינים הפך את שליטי אירן לדמויות מוקצות מחמת פחד, שמרבית מנהיגי העולם אינם רוצים להופיע עימן בתצלום אחד.
השבוע עלה מפלס הפחד בעולם, כאשר סרבה אירן לקבל כלשונו את הסכם הפשרה שניסחו מדינות המערב בנושא העשרת האורניום האירני. על-פי הפשרה, אירן תשלח לרוסיה שלושה רבעים מהאורניום שכבר העשירה, כדי שזו - יחד עם צרפת - תביא את האורניום לדרגת העשרה של כ-20 אחוזים, כמו זו של דלק גרעיני לכורי חשמל ומחקר. הסברה הייתה, שאירן תקבל פשרה זו בשתי ידיים, שכן בכך תסיר מעליה את סכנת הסנקציות ובוודאי את הצעדים הצבאיים, תוך שהיא משאירה בידיה כמות משמעותית של אורניום ואת האפשרות להעשיר בהמשך בחשאי כמות בלתי מוגבלת שלו.
לאחר שפרשנים רבים במערב סתמו את הגולל על סנקציות ועל צעדים צבאיים, והחלו לפרסם מאמרים על אירן הגרעינית ועל דרכי ההתמודדות עמה, שוב שברו האירנים את בורסת ההערכות, סירבו לקבל את מסמך הפשרה של המערב ככתבו ודרשו להכניס בו כמה שינויים שיהפכו אותו לחסר משמעות. המערב - כמובן - אינו מסכים לכך, אך בינתיים איש אינו עושה דבר כדי להפעיל לחץ אמיתי על אירן. כולם פונים לוושינגטון כדי לראות מה יאמר ומה יעשה הנשיא אובמה, השרוי כיום בעיצומה של סידרת דיונים ארוכה ומתישה על המדיניות האמריקנית באפגניסטן. מבחינתו, התיק האירני מיותר לחלוטין בעת הזאת.
הסירוב האירני לקבל את הפשרה הביא את אובמה במבוכה. מאז שנבחר, לפני שנה בדיוק, הוא בנה את מדיניות החוץ שלו על הידברות, לא על לחצים, ובכמה הזדמנויות הביע את נכונותו לפתוח עם האירנים בדיאלוג, שתכליתו למנוע מהם לייצר פצצה גרעינית. בניגוד לו, האירנים משוכנעים שיש להם זכות מלאה לייצר פצצה גרעינית, בדיוק כמו שיש להודו, פקיסטן, קוריאה הצפונית וישראל, שלטענתם מחזיקה ביותר מ-200 פצצות גרעין. אובמה מבין, שעמדות פתיחה כה רחוקות של דיאלוג מאיינות את הסיכוי להגיע להסכמה בהידברות, מבלי שצד אחד כופה את עמדתו על הצד האחר, ולכן נמנע מלהיכנס עם האירנים להידברות ישירה; שהרי כאשר זו תיכשל - האמריקנים עלולים למצוא את עצמם חייבים לנקוט צעד מעשי כלשהו נגד אירן, ולו כדי לגבות את הצהרותיו של אובמה, שאין לאפשר לאירן להשיג נשק גרעיני.
כך כלאו האירנים את אובמה בתוך סבך הצהרותיו בדבר רצונו להידבר עימם, במסגרת מחויבותו לפתוח דף חדש ונקי מאלימות עם העולם האיסלאמי (על-פי נאום קהיר), וכשאין ברצונו ואין ביכולתו לנקוט נגדם צעדים חריפים כמו סנקציות ופעולות צבאיות. אובמה נכנס למלכודת כאשר לא הבחין בסתירה שבין הצהרותיו החריפות נגד התגרענותה של אירן גרעינית לבין הצהרותיו בזכות הידברות מתוך עמדה של שוויון ופתיחות, למען פתרון בעיותיה של אמריקה עם העולם המוסלמי. אובמה גם לא צפה את התנגדותה של אירן לתוכנית, המותירה בידה את האפשרות להעשיר אורניום בלי ידיעת העולם, ומכאן מבוכתו. הוא יודע את מה שכל העולם יודע - שאירן גרעינית תטיל את העולם לתוך מהומה, תשים קץ להגמוניה המערבית בפוליטיקה הבינלאומית, ותעמיד בסכנה מתמדת את היציבות במדינות המפרץ ואת תעשיית הנפט. כל הצהרה של שליטי אירן גרעינית עלולה להקפיץ מעלה את מחירי הנפט, לערער את הכלכלה העולמית ולאפשר לאירן להטיל וטו על כל מהלך פוליטי וכלכלי שאינו מוצא חן בעיניה.
בנאומו האחרון בעצרת הכללית של האו"ם אמר נשיא אירן במפורש, שיש לארגן את המערכת הבינלאומית מחדש, שכן המצב הנוכחי מקנה עמדת בכורה למספר מדינות מערביות היושבות דרך קבע במועצת הביטחון וממנה מנהלות את העולם. כוונתו הייתה לכך שאירן זכאית גם היא למושב קבוע ולזכות וטו במועצת הביטחון.
תסריט זה מדיר שינה מעיניהם של מנהיגי אירופה, העלולים למצוא את עצמם נוכח דרישות אירניות בלתי אפשריות מבחינתם, ובראשן פתיחה לרווחה של שערי אירופה בפני מהגרים מוסלמים. כיום מחפשת המנהיגות האירופית דרכים לצמצום ההגירה האיסלאמית, ודרישה אירנית להרחבתה - תוך גיבוי בנשק גרעיני וטילים שבכוחם להטילו על כל מקום באירופה - מעבירה בהם רעד. אירן גם עלולה לדרוש שמדינות אירופה יסירו כל מגבלה על בניית מסגדים, לבוש נשים וחינוך איסלאמי - דרישה שהיענות לה תאיץ את תהליך האיסלאמיזציה של אירופה.
ישראל אינה פטורה מדאגה לנוכח אירן גרעינית, שכן זו תדרוש מהמערב לחדול מלתמוך בישראל, הן מבחינה ביטחונית, פוליטית וכלכלית, והן מבחינה אקדמית ותרבותית, ומסע החרמות נגד ישראל ימריא, רק כדי להפיס את דעתם של האירנים. הם אינם צריכים להשתמש בנשק גרעיני נגד ישראל, די להם באיום בשימוש בו כדי לגרום למדינות העולם לנטוש את ישראל ולהקפיא את קשריהן עימה. כמה זמן תוכל ישראל לשרוד מבלי לייצא את תוצרתה לחו"ל ולייבא משם דלק? מה תעשה אם מדינות אירופה יאסרו - על-פי דרישת אירן - כניסת ישראלים אליהן או ייצוא חלקי חילוף של מכוניות מתוצרת אירופה לישראל? בעולם שבו אירן כופה את דעתה כמעצמה גרעינית, גם תסריטים כאלה אפשריים.

האינטרפול על זנב הממשלה האירנית

סרקוזי, נשיא צרפת, הביע בפומבי דאגה לנוכח אי-יכולתו של העולם – כלומר, ארה"ב – לעצור את הדהרה האיראנית לעבר השגת נשק גרעיני, וזאת מתוך חשש מן האפשרות שהמוסלמים הרבים החיים בצרפת יהפכו אלימים יותר ויותר אם וכאשר יחלו פעולות אלימות נגד איראן. סרקוזי מאוכזב מאוד מאי-יכולתו של אובמה לממש את כוונתו למנוע בדרכי שלום והידברות את התגרענותה של איראן.

ואמנם, בשבועות האחרונים החלו להישמע באירופה קולות צורמים כלפי המדיניות האמריקנית, ובעיקר ניכרת אכזבה מתפקודו של הנשיא אובמה בנושאים הקשורים לאירופה. הביקורת החלה להישמע לפני כחודש, כאשר חזרו לאיטליה מאפגניסטן כעשרה חיילים בארונות. הציבור האיטלקי סער סביב השאלה, בשביל מי ולמען מה נהרגו הבחורים, כשלאיש – כולל לברלוסקוני – לא הייתה תשובה מניחה את דעת. ההסתבכות האמריקנית באפגניסטן, שגררה גם הסתבכות אירופית, נראית עתה חסרת תוחלת ותכלית, לאחר שמונה שנים עקובות מדם בבוץ האפגאני.
סרקוזי, נשיא צרפת, הביע בפומבי דאגה לנוכח אי-יכולתו של העולם – כלומר, ארה"ב – לעצור את הדהרה האירנית לעבר השגת נשק גרעיני, וזאת מתוך חשש מן האפשרות שהמוסלמים הרבים החיים בצרפת יהפכו אלימים יותר ויותר אם וכאשר יחלו פעולות אלימות נגד אירן. סרקוזי מאוכזב מאוד מאי-יכולתו של אובמה לממש את כוונתו למנוע בדרכי שלום והידברות את התגרענותה של אירן.
גם אנגלה מרקל, קנצלרית גרמניה, שזכתה שוב בבחירות לפני שבועיים, מודאגת, שכן גם גרמניה עוברת שינוי פנימי עקב ההגירה הזרה לתוכה, שהיא ברובה מוסלמית. מרקל יודעת, שמהגרים רבים עלולים לנקוט צעדים אלימים נגד מדיניותה, אם יקבלו את ההשראה לכך מכוח איסלאמי רדיקלי, חמוש בנשק גרעיני, הנמצא במגמת עלייה.
ארגוני הביטחון באירופה יודעים על מאות "תאים רדומים" של טרור, שיתעוררו לפעולה אם וכאשר יגיע האות מאירן. החיים באירופה עלולים אז להפוך לבלתי נסבלים: מטענים יתפוצצו בתחנות רכבת, מסילות ברזל יחובלו, שדות תעופה יאוימו, מפעלים יישרפו, מנהרות ייחסמו, שמן ומסמרים יישפכו בכבישים וצינורות גז יידלקו. מוסלמים שאינם קשורים בקשר ארגוני עם אירן יבינו את ה"רמז" ויוסיפו שמן על המדורה באירופה.
על-רקע זה מעניינת פנייתה של המשטרה הבינלאומית – האינטרפול – לאירן, להיפגש בצרפת עם נציגי ארגנטינה בנושא חקירת הפיגועים בבואנוס-איירס בשנים 92' ו-94', נגד שגרירות ישראל ונגד בניין הקהילה היהודית שם. כמה אירנים, שהחוקרים הארגנטינאים מצביעים עליהם כמעורבים בפיגועים הללו, מכהנים כיום במשרות בכירות באירן, והחסינות המוענקת לשרי הממשלה האירנית במסעותיהם בעולם אינה מקילה על עבודתו של האינטרפול. אכן, באפשרות האינטרפול לפנות לאו"ם ולבקש להפעיל לחץ על טהרן לשתף עימו פעולה, ואילו טהרן אינה מחפשת לעצמה עוד עניינים שבגינם יפעילו עליה מדינות המערב לחצים; אולם מנהיגיה עדיין חשים כי אינם חייבים למסור לאיש דין וחשבון על מעשיהם.

גם לחמאס יש טיל אירני

המוזר בכל ההתרחשות בעזה הוא המידע – שעדיין לא אושר – שהטילים החדשים הגיעו לעזה דרך טורקיה. אם אכן כך הדבר, נראה כי טורקיה הפכה לחלוטין את עורה, נטשה סופית את דרכה החילונית הליברלית, שכפה עליה מוצטפא כמאל אתא טורק לפני 80 שנה, וחזרה בתשובה שלמה אל חיק האיסלאם.

השבוע "התבשרנו", שבשבוע שעבר ערכו אנשי חמאס ניסוי מוצלח בשיגור טיל אירני לטווח של 55 ק"מ. טיל זה מעמיד את כל המרחב עד תל אביב בטווח הטילים מעזה. מי שחשב שהוא חי בתל אביב וששדרות נמצאת איפשהו שם, בדרום, עלול לגלות מהר מאוד שתל אביב הפכה לשדרות.
תחת המעטה של הפסקת אש לא מוכרזת ובלתי רשמית, מבריחים אנשי חמאס לעזה גם חלקי טילים, מתוך כוונה ליצור מאזן אימה מול ישראל. דוח גולדסטון והשלכותיו הבינלאומיות נותנים להם תחושה, שישראל משותקת ושלא תצליח להפעיל נגדם את השיטות ואת הכלים שהפעילה במבצע "עופרת יצוקה".
גם כאן ניתן לראות את התוכנית האירנית ללכידת ישראל בצבת של טילים: מצפון – חיזבאללה, לאחר שהשתלט על האג'נדה הביטחונית הלבנונית, ומדרום – חמאס, לאחר שהשתלט על הרצועה והקים בה מדינה עצמאית. בכך משיגה אירן שני יעדים: איסלאמיזציה של מדינות ערב, והפיכתן לבסיסי ג'יהאד נגד המערב – שהרי ישראל נתפסת כמושבה מערבית שנשתלה בידי אירופה הכופרת בלב האומה האיסלאמית.
המוזר בכל ההתרחשות בעזה הוא המידע – שעדיין לא אושר – שהטילים החדשים הגיעו לעזה דרך טורקיה. אם אכן כך הדבר, נראה כי טורקיה הפכה לחלוטין את עורה, נטשה סופית את דרכה החילונית הליברלית, שכפה עליה מוצטפא כמאל אתא טורק לפני 80 שנה, וחזרה בתשובה שלמה אל חיק האיסלאם.
על ממשלת ישראל להתחיל אפוא כבר היום להצהיר בפה מלא, שבמלחמה הבאה בין ישראל וחמאס – אם חלילה תפרוץ – הסובלים העיקריים יהיו אותם אזרחים עזתים שמתוך שכונותיהם ישגר חמאס טילים. על ישראל לפעול לפי הכלל ש"אין עונשים אלא אם כן מזהירים", ובכך לחולל שלושה תהליכים: לחץ באוכלוסיה העזתית נגד חמאס, שתחשוש מסיבוב נוסף של הרג וחורבן; הכנת הציבור הישראלי, שהתרגל לשקט בעשרת החדשים האחרונים, לסיבוב אפשרי נוסף נגד חמאס; יצירת לגיטימציה בעולם לצעדים שתנקוט ישראל בלית ברירה, וזאת למניעת סחף בדעת הקהל העולמית, כמו זו שיצר דוח גולדסטון. העולם, בניגוד לנו, לא שמע על ניסוי הטיל של חמאס, וגם אינו מתעניין בו במיוחד, כפי שלא התעניין בטילים שנפלו על שדרות, ובין השאר מסיבה זו לא ראה הצדקה למבצע "עופרת יצוקה". הסברה יעילה חייבת להקדים את המלחמה, כדי ליצור לה הצדקה מלכתחילה, ולמנוע האשמות בדבר "תגובה לא מידתית" או "רצח עם".
את הדגש העיקרי בהסברה הישראלית יש לייחד לסכנה הטמונה בטילי חמאס – בראש ובראשונה לתושבי עזה: מי שיורה טילים מעזה הוא שמביא על תושביה את סבלם, שכן זכותה של ישראל למנוע הרג של אזרחיה בכוונת מכוון. דגש נוסף יש לשים על כך שמלחמתה של ישראל נגד משגרי הטילים בעזה היא בעצם מלחמתה נגד אירן, אשר הדבר האחרון שאכפת לה ממנו הוא תושבי עזה. עוד כדאי לכלול בהסברה הישראלית את הנתונים על המעורבות האירנית בלבנון, בעירק, בתימן, בפקיסטן, ובכל מקום שבו נשק אירני משמש כשמן על מדורה מקומית – ולא להוציא את עזה מן ההקשר האירני הכולל.

בוושינגטון מתפטרים כי אין תשובות

אפגניסטן ופקיסטן מוכות טרור, והטליבאן מרים ראש ודגל; תימן מתפוררת בשל מעורבות איראן במרד של חבל צעדה; בלבנון אין ממשלה זה חמישה חודשים מאז הבחירות, וזאת בשל אי-הסכמתה של איראן לממשלה שבה אין זכות וטו לחיזבאללה; עיראק שורדת בקושי תחת ההשפעה האיראנית הגוברת, וטורקיה ברחה למחנה האיראני עם נשק של נאט"ו;

העולם מבין היום טוב יותר את הסכנה האירנית, והשאלה העומדת בפניו היא, האם אירן תהיה נותנת הטון בפוליטיקה הבינלאומית בעתיד הנראה לעין או לא. על-פי מצב העניינים בוושינגטון הנבוכה, הסיכוי שהתסריט הזה יתממש אינו קטן. המבוכה שם גדולה, תחושת אובדן הדרך עמוקה, אנשים מתפטרים כי אין להם תשובות, ולמקבלי ההחלטות האמריקנים אין מושג איך לטפל בעולם שמתחמק להם מהידיים: אפגניסטן ופקיסטן מוכות טרור, והטליבאן מרים ראש ודגל; תימן מתפוררת בשל מעורבות אירן במרד של חבל צעדה; בלבנון אין ממשלה זה חמישה חודשים מאז הבחירות, וזאת בשל אי-הסכמתה של אירן לממשלה שבה אין זכות וטו לחיזבאללה; עירק שורדת בקושי תחת ההשפעה האירנית הגוברת, וטורקיה ברחה למחנה האירני עם נשק של נאט"ו; סודאן עדיין מצויה בתהליך של התפרקות, ויש סכנה שתחזור להיות מוקד לטרור בינלאומי; סומליה ממשיכה להיות בסיס לטרור פנימי ולשודדי ים באוקיינוס ההודי; עזה חמושה בטילים; צפון-קוריאה מחדשת את תוכניתה הגרעינית, ויש חשש שבסוריה פועל עוד מתקן גרעיני בלתי ידוע.
יותר מדי זירות מושפעות מכסף ומנשק אירני, ועל העולם להחליט האם לתת לאירנים להמשיך ולהשתולל עד כדי יצירת טירוף מערכות עולמי, או לקום, להכות על השולחן ולומר להם: "עד כאן".

לאתר מגזין מראה
ד"ר מרדכי קידר הוא מרצה במחלקה לערבית וחוקר במרכז בגין-סאדאת למחקרים אסטרטגיים באוניברסיטת בר-אילן
תאריך:  07/11/2009   |   עודכן:  07/11/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מי ומתי יאמר "עד כאן"?
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
מה ביקשו מדעני האטום האירניים
ד"ר אביבה כהן   |  7/11/09 14:13
2
העולם, הרויח את הטרוף, ביושר ל"ת
הניה  |  7/11/09 17:29
3
אובמה - האיש הלא נכון בזמן הזה ל"ת
שאול א.  |  8/11/09 09:03
4
העולם
שמסביבנו  |  22/11/09 03:38
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ציפי לידר
אברהם אבינו: שיעור של הקרבה אישית ואמונה צרופה מהכנסת אורחים, דרך הסנגוריה על סדום, ועד לעקידת יצחק    דמותו של מנהיג, אבי האומה והיהדות המונותאיסטית    לפרשת וירא
צבי גיל
בני אדם אמורים להיות אחראים על מעשיהם, אולם עם כל יכולתם, תושיותיהם ומאמציהם, תנאי החיים שלהם מוכתבים בעיקר על-ידי נסיבות
ראובן לייב
אין גבול לקומבינות של חברות התעופה שנועדו גם לשרוד וגם לרצות את הנוסעים בכרטיסים מוזלים    אבל המחיר כרוך בסבל: מכרטיסי עמידה ועד לישיבה ליד השירותים
ד"ר שלמה פרלה
עצם כינונה של אמנה קונסטיטוציונית כלל-אירופית מתקבלת אצל רבים כהתפתחות שלילית לקראת פדרליזציה של אירופה, וממילא עולה החשש לגורל תוקפה של הריבונות הלאומית.
עו"ד יוסי דר
מאז פרסום מכתבו המתוקשר של פרקליט המדינה אל שר המשפטים, בעניין פיצול תפקיד היועץ המשפטי לממשלה, מתנהל ויכוח - אם מעשהו זה של הפרקליט תקין מבחינת המינהל הציבורי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il