X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הרב ג. שמחוני, הרב א. רט   |  מקור ראשון
ראש בראש

בדיקת הריון

המדע המתקדם מאפשר לבני זוג לערוך אין ספור בדיקות לבחינת בריאות תינוקם אך האם יש בכך צורך? מה קובעת ההלכה - האם יש לקיים כל בדיקה שההורים לעתיד יכולים להרשות לעצמם או שמא יש להסתפק בבדיקות המומלצות בלבד?
▪  ▪  ▪
האם בדיקות הריון הינן רשות או חובה [AP]

חלק מחובת ההשתדלות האנושית
כאשר ביכולתנו למנוע סבל משמעותי ורב מהוולד, וממילא גם סבל והתמודדות מההורים ומכל שאר המשפחה, מוטלת עלינו חובת ההשתדלות ואין הדבר סותר את צו "תמים תהיה"
▪  ▪  ▪

הרב אודי רט
המדרש בקהלת רבה אומר על הפסוק "כאשר אינך יודע מה דרך הרוח, כעצמים בבטן המלאה, ככה לא תדע את מעשה האלוקים אשר יעשה את הכל" (קהלת יא) והמדרש אומר על כך שבעה דברים מכוסים מהאדם ואחד מהם הוא "מה בעיבורה של אשה".
עם זאת, מצווים אנו בציווי המופיע בפרשת משפטים "ורפא ירפא", ואין זו רק חובה על הרופא לרפא, אלא גם חובה על האדם להירפא, כאשר הדבר בידו, ולא יעמוד הוא עצמו על דמו ולא על דם רעהו.
חכמת הרפואה, כחכמה הניתנת לנו מאת הבורא יתברך, הולכת ומתפתחת, מעמיקה ומרחיבה, ומציבה בפנינו דילמות ושאלות רבות, דברים שהיו פשוטים בעבר, הופכים להיות מורכבים יותר ולא אחת מחדדים את השאלה מהו הגדר של "תמים תהיה עם ה' אלוקיך", ומה הגדר של חובת ההשתדלות המוטלת על האדם?
הרב פיינשטין זצ"ל נזקק לשאלה זו כבר לפני מעל שלושה עשורים, כאשר הבירור והמיפוי הגנטי היו בתחילת הדרך. אמירתו הייתה - כי כאשר ביכולתנו למנוע סבל משמעותי ורב מהוולד, וממילא גם סבל והתמודדות מההורים ומכל שאר המשפחה, מוטלת עלינו חובת ההשתדלות ואין הדבר סותר את צו תמים תהיה.
מתוך-כך, יש לציין כי את הבירור הגנטי הנעשה כיום ניתן לחלק לשני סוגים: האחד, בירור לנשאות רצסיבית, והשני בירור לנשאות גנטית דומיננטית.
נשאות רצסיבית הינה נשאות למחלות שונות אשר על-מנת שהילד, חלילה, ייוולד חולה, יש צורך בנשאות של שני ההורים. במצב כזה הסיכון בכל הריון ללדת ילד היא 25%. נשאות דומיננטית, לעומת זאת, הינה מציאות בה מספיק שרק אחד מההורים יהיה נשא (אף אם אינו חולה בעצמו) והסיכון במצב זה ללדת ילד חולה היא 50% (בכל מחלה יש שוני ונתונים היכולים להשתנות בהתאם לטיב המחלה וסוג הנשאות, ואכמ"ל).
היכולת לברר בטרם זוג נישא האם הם נשאים או לא, מאפשר לזוגות רבים הימנעות מסבל מיותר והתמודדות גדולה בהמשך הדרך. הדבר יכול להיעשות על-ידי ארגון "דור ישרים" על יתרונותיו העצומים, וכן יכול להיעשות בדרך של בירור ישיר במכון גנטי, כאשר הדבר נעשה בהתאם למשפחות המוצא והסבירות למחלות גנטיות האופייניות לעדה אליה האדם משתייך.
מכון פוע"ה (פוריות ורפואה על-פי ההלכה), מתמחה במתן יעוץ וליווי לזוגות במהלך בירורי פריון, בהיבט ההלכתי והמקצועי, ומלווה בשנים האחרונות זוגות רבים אשר מתמודדים עם שאלה של נשאות למחלות גנטיות שונות. בין אם הנשאות התגלתה לאחר הנישואין ובין אם הנשאות התגלתה בטרם נישאו והזוג בשאלתם האם לבוא לכרות ברית או לאו.
בימינו זכינו וברוך ה', יש יכולת לתת מענה מקצועי להורים אלו, ללדת ילדים בריאים ושלמים ולמנוע מעצמן את ההתמודדות של ילד חולה, בין אם בהתמודדות הלכתית סבוכה במהלך ההיריון עצמו, ובין בהתמודדות לאחר החתונה, בהליך של הפריית מבחנה עם בדיקת העוברים בטרם מחזירים אותם לרחם האם, וכך נמנעים מלידת ילדים חולים.
דרך זו מאפשרת לזוגות שהתברר מסיבות שונות שהם נשאים למחלות בין רצסיביות ובין דומיננטיות ללדת ילדים בריאים ואם טרם נישאו לבחון ולבחור האם להינשא.
לסיכום
אין ספק כי היכולת לברר היום נשאות גנטית למחלות שונות מועילה והיא בגדר השתדלות נכונה ורצויה. גם המחירים היום לבירור הדבר נעשים סבירים יותר ויותר בסיוע של הכיסוי המשלים של הקופות השונות, והדבר בהחלט רצוי לכל זוג בטרם נישאו (כאשר יש עדיפות בדרך-כלל לעשות זאת דרך דור ישרים ובלבד שהדבר ימצא מתאים על-פי מוצא הנבדק).
זוגות שנישאו וטרם ביצעו בדיקות אלו בהחלט נכון לבצען. גדולי הפוסקים מהמגזרים השונים כבר הביעו את תמיכתם בבירור לנשאות למחלות גנטיות דרך דור ישרים.
עם זאת, חשוב להדגיש, כי יש לברר בטרם הנישואין רק בדיקות לנשאות למחלות רצסיביות ולא למחלות דומיננטיות (כדוגמת X שביר) אותם יש לברר בכל מקרה רק לאחר הנישואין.
מעבר לכך, יש כמובן להאריך באופן נפרד ביחס לבדיקות במהלך ההיריון עצמו, התועלת לעומת הסיכון הקיים בחלק מהבדיקות, האמינות לעומת האי הדיוק ויצירת הלחץ וכמובן היכולת של חלק מהבדיקות לסייע ולתת מענה לטיפול במהלך ההיריון עצמו וניהול נכון של הלידה.
ויהי רצון כי יסיר ה' מקרבנו כל מחלה וישלח רפואה שלמה לכל עמינו בית ישראל.
  • מחבר המאמר הינו הרב אודי רט, רב משיב במכון פוע"ה.

מספיק עם הלחץ המטורף הזה
במקום להשקיע במה שצריך, אנו מעמיסים על עצמנו עוד דאגות ועוד מתחים, שבסופו של דבר איננו יכולים לעשות נגדם מאומה. הפחדים האלו מקשים על חיינו ומסירים מהם שמחה וששון, אושר ובריאות
▪  ▪  ▪

הרב גד מאיר שמחוני
אז נעשה בדיקות. נהיה במתח רב לפני הבדיקות, ואחר-כך נהיה במתח עד שיגיעו התוצאות. ואז, מי יודע מה יהיו התוצאות? לאורך כל הזמן הזה, עד שיגיעו התוצאות, נהיה במתח שישפיע על כל המשפחה, על הזוגיות, עלינו ועל בריאותנו האישית. ואז יגיח תינוק בריא ונחמד, אבל אנחנו כבר נהיה סחוטים ושבורים רק מהפחדים. מי צריך את זה?
הקב"ה ברא את עולמו בשלמות. אם הקב"ה שולח לעולם ילד שיש בו פגם, האם הוא שולח אותו סתם כך? מפני שהייתה לו תקלה ביצור? ברור שלא. כל דבר נשלח מושלם. גם אדם שהגיע לעולם בחוסר שלמות, נשלח מתוך שלמות נפלאה של הקב"ה.
אם זכינו בילד שיש בו פגם, הרי שעלינו לראות את העולם דרך הראיה הזאת. הוא נשלח להתמודד עם העולם דרכנו. הקב"ה מזכה אותנו להתמודד עם הקשיים כאן ולא שם, בעולם הבא. הקב"ה נותן לנו מתנה, ואנחנו בודקים את המתנות שאנחנו מקבלים?
מי מבטיח לנו שהילד הבא לא יהיה עם אותן בעיות, כי הנשמה שלו צריכה להגיע לעולם דווקא דרכנו? הבדיקות יראו שהכל בסדר, התינוק בריא ושלם, לא חסר בו מאומה. היש דרך להבטיח שלא תארע איזו תקלה לאחר הלידה? שלא תהיה לו בשנות חייו מחלה קשה וגרועה? האם מישהו הבטיח לנו חיים קלים ונוחים? ואולי הקושי האחר יהיה זה שיפגע בזוגיות ובמשפחה כולה?
יש כל-כך הרבה דברים שבהם יש להשקיע את כוחותינו, אך שם אנחנו מתרשלים. הזוגיות והחינוך, למשל, עובדים בדרך-כלל על אוטומט. במקום להשקיע במה שצריך, אנו מעמיסים על עצמנו עוד דאגות ועוד מתחים, שבסופו של דבר איננו יכולים לעשות נגדם מאומה.
נאמר כבר שכל העולם כולו גשר צר מאוד, גשר שבו עלינו לעבור, להתפתח ולהתקדם בלימוד ובאמונה. הגשר הזה צר, לא קל למעבר. הדרך היחידה לעבור בו, בגשר החיים, היא לא לפחד מכל מה שהקב"ה שולח לנו: לא לפחד מהילדים שצריכים לבוא, מהמעמס שהם יעמיסו עלינו, מהזוגיות המתערערת, אלא להשתדל לעשות בחיים את הטוב ביותר, מתוך שמחה, אושר ויצירתיות, ואז נהיה במצב הבריא ביותר.
  • הרב גד מאיר שמחוני, הינו מאבחן בעיות רגשיות ומטפל רב תחומי במרכז לבריאות המשפחה כוכב מאיר.

המאמר פורסם לראשונה היום (א') במדור "ראש בראש" בעיתון מקור ראשון
תאריך:  08/11/2009   |   עודכן:  08/11/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתן קלינסקי
כשאני קורא את דודו אלהרר המדבר בשם סופת סיני, אני חש את עלבונה וכאבה של הסופה, שבשמה הוא מבקש לכונן "משטר רודני ועריץ"    תגובה למאמרו "חילונים מופקרים ופורקי-עול"
אברהם שרון
המורה לא הצליח לעשות דבר מול מתקפת ההורמונים. שיעור אבוד? שיעור מפוספס? שיעור חופשי? סתם שיעור? אני לא יודע. אני רק ישבתי בצד, מאמין-לא-מאמין למראה עיניי, למשמע אוזניי    מונולוג על חינוך-בצרות
ראובן לייב
מאז הקמת המדינה היא הפכה ליעד מודיעיני מועדף של הקג"ב
אהרון רול
"יוזמת הפיצול פוגעת בשלטון החוק" - ברי הוא כי אלו המשתמשים באמירה זו הינם צבועים ומתחסדים המזלזלים באינטליגנציה הציבורית שלנו. שהרי פיצול תפקידי היועץ המשפטי הינו כל דבר למעט "פגיעה בשלטון החוק"    משה לדור ומני מזוז - החוצה בבקשה
סופיה רון-מוריה
היועץ המשפטי של הכנסת הוא אחד מאותם פקידים אפורים לכאורה, שכוחם האמיתי רב מזה של כל פוליטיקאי נבחר. הוכיחה זאת היטב היועצת המודחת נורית אלשטיין. עיון בקורותיו של המועמד המוביל לתפקיד, אייל ינון, מבשר רעות למי שקיווה למימוש המהפך הפוליטי
רשימות נוספות
הקרנת סרטים בבירת ישראל - לא בשבת  /  נאוה סטולר
האזנת סתר בקצה הסקאלה  /  כתבי דיוקן
תורה יבקשו מפיהו  /  רות יאיר-נוסבאום
הכניסה להריון אסורה  /  יפעת ארליך
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il