X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
רק קיומו של קודקוד אחד ויחיד בראש ההירארכיה יכולה להבטיח אחידות בהתנהלות המשפטית של המדינה אם אין לקודקוד די זמן - יש לסייע לו להתנהל טוב יותר הפתרון איננו פיצול הפתרון הוא ניהול
▪  ▪  ▪
אחד, מי יודע, אחד - אני יודע! אחד יועמ"שנו, יועמ"שנו, יועמ"שנו, יועמ"שנו, שבראש התביעה הפלילית, וביעוץ המשפטי לממשלה [פלאש 90]
אם מסכימים כי הקו המשפטי צריך להישאר אחיד ועקבי, מדוע לא ליישם מודל ניהולי נכון שבראשו עומד אדם אחד אשר למרותו הבלעדית סרים גם היועצים המשפטיים לפעילות הממשלה ומשרדיה, וגם אגפי התביעה והאכיפה במשטרה ובפרקליטות?

הויכוח סביב פיצול תפקיד היועץ המשפטי לממשלה חרג יותר מפעם למחוזות בלתי ענייניים, לעתים אישיים, ובוודאי פוליטיים. ויכוח אגרסיבי זה, גם אם הוא מתנהל בלשון קטיפה, ברמיזות, ובהדלפות "מקורבים", פוגע לכשעצמו במטרה המוצהרת של שני הצדדים לו - חיזוק שלטון החוק.
אלא שדבר אחד נותר לא ברור - אם אין מחלוקת שקיום החוק בישראל, והסטנדרטים האכיפתיים שצריכים לחול על השלטון, ראויים להישאר אחידים ועקביים, מדוע נדרש פיצול תפקיד אכיפת המשפט על אזרחי המדינה ומוסדותיה לשניים (ואולי שלושה) פונקציונרים שונים?
אם מסכימים כי הקו המשפטי צריך להישאר אחיד ועקבי, מדוע לא ליישם מודל ניהולי נכון שבראשו עומד אדם אחד אשר למרותו הבלעדית סרים גם היועצים המשפטיים לפעילות הממשלה ומשרדיה, וגם אגפי התביעה והאכיפה במשטרה ובפרקליטות?
אין ספק אמיתי כי פיצול תפקיד היועץ המשפטי יביא כמעט בהכרח להתנגשויות בין הפונקציונרים השונים. ניטול כמה דוגמאות:
בנייה לא חוקית - כזו שקיימת ביישובים ביו"ש, בישובי בדואיים בנגב, במפעלים וגם בשכונות יוקרה. ראש התביעה והאכיפה במנגנון מפוצל יהיה מחויב להריסתה באופן שווה ותכליתי.
מאידך, יועץ משפטי מטעם הממשלה עשוי לסבור שבסדר העדיפויות יש להעדיף דחייה של הריסה בחלק מהמקרים - אולי לקראת הסדר מדיני עתידי, ואולי לקראת הכרה בכפר בדואי בלתי מוכר. ההתנגשות בין שני פונקציונרים בנושא כה טריוויאלי תהא כמעט בלתי נמנעת.
ניטול דוגמה של הפרטה של בנק. על שר אוצר לשעבר (נקרא לו א') נטען כי רצה להטות מכרז למכירת בנק, אך נמנע מלעשות כן לאחר שהובהר לו האיסור שבדבר. אילו היה יושב לצדו באותה עת יועץ משפטי שמדיניות האכיפה איננה נר לרגליו, ייתכן שפעולותיו (או פעולות חלופיות מרוככות יותר שהיה נוקט בעצת יועציו) היו מקבלות הכשר משפטי של יועציו - דבר שהיה מוביל לבסוף להגשת כתב אישום נגדו. לא ייתכן מצב שבו שר מקיים את עצת הייעוץ המשפטי, אך "תמורתו" היא כתב אישום. לא ניתן לדרוש משר במצב כזה לצפות בעצמו אם העצות המשפטיות שקיבל יעמדו במבחן מגנוני אכיפת החוק.
לאזרח בישראל מותר לעשות הכל למעט מה שנאסר עליו מפורשות בחוק. למדינה מאידך, אסור לעשות דבר למעט מה שהותר לה מפורשות בחוק. מתחם ההתנהגות הנורמטיבי של אזרחים ותאגידים פרטיים הוא רחב במידה משמעותית ממתחם ההתנהגות הראוי לרשויות המדינה. על מדינה חלות חובות מוגברות של הגינות, שקיפות, סבירות וריסון - גם בפעילות שוטפת וגם באכיפת החוק. יועץ לממשלה חייב לייעץ לה לנקוט מדיניות המתאימה למדינה ולמדיניות האכיפה שלה. המרקם המשפטי העדין שבין התנהלות ראויה של השלטון מול אזרחיו, לבין התנהלות האזרח מול השלטון, אסור שיהפוך למוקד חיכוך אפשרי בין שני יועצים מפוצלים.

יעול ולא פיצול

רבים הם הגופים נותני השירותים אשר להם מספר ראשי תחום ומחלקות ייעודיים. החל בחברות להשכרת רכב, דרך קופות חולים, חברות תוכנה, רשויות ציבוריות, ואפילו רשתות שיווק.
גם תפקיד ראש ממשלה בישראל מטיל עומסים בלתי אנושיים. אך איש לא מעלה על דעתו לפצלו לשניים. ראש הממשלה רשאי להיעזר, להאציל סמכויות ולמנות שרים. אבל שני ראשי ממשלה? זה לא.

כיום, ראש הזרוע המשפטית של המדינה הוא היועץ המשפטי לממשלה. הטענה היא, שבחלוף השנים נוצר מצב בו בן אנוש אינו יכול לשאת בעומסי התפקיד.
אם היועץ המשפטי לממשלה זקוק לסיוע שישחרר אותו מנוכחות בכל אחת מישיבות הממשלה (חשובות יותר או פחות) – מדוע לא יתאפשר לו למנות משנה בכיר למטרה זו? אם היועץ המשפטי לממשלה אינו צריך להידרש אישית לכל החלטה על הגשת כתב אישום מדוע לא יתאפשר לו למנות משנה ייעודי למטרה זו בלבד?
רבים הם הגופים נותני השירותים אשר להם מספר ראשי תחום ומחלקות ייעודיים. החל בחברות להשכרת רכב, דרך קופות חולים, חברות תוכנה, רשויות ציבוריות, ואפילו רשתות שיווק.
גם תפקיד ראש ממשלה בישראל מטיל עומסים בלתי אנושיים. אך איש לא מעלה על דעתו לפצלו לשניים. ראש הממשלה רשאי להיעזר, להאציל סמכויות ולמנות שרים. אבל שני ראשי ממשלה? זה לא.
הצורך ביישום התנהלות נכונה הוא הכרחי לא פחות מהצורך לשמור על אחידות משפטית אצל בעל תפקיד אחד.
הטיעון כי התפקיד מפוצל במדינות מערביות אחרות הוא הפחות משכנע מכולם. לא כל מה ששונה אצל אחרים מתאים לישראל. כדוגמה, מוטב כי לעולם לא נאמץ את שיטת מינוי השופטים הנוהגת בארה"ב – וטוב שאיש לא הציע זאת.
רק קיומו של קודקוד אחד ויחיד בראש ההירארכיה יכולה להבטיח אחידות בהתנהלות המשפטית של המדינה. אם אין לקודקוד די זמן – יש לסייע לו להתנהל טוב יותר. הפתרון איננו פיצול. הפתרון הוא ניהול.
הביטוי "הפרד ומשול" מנוסח כטקטיקה להפעלה על יריבים – לא על עצמנו. לכשעצמנו, ההפרדה תמנע מלמשול.

הכותב הוא עו"ד ראש מחלקת הליטיגציה במשרד יורם ל. כהן, אשלגי, אשל
תאריך:  12/11/2009   |   עודכן:  12/11/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
למה לפצל? צריך רק לנהל
תגובות  [ 6 ] מוצגות  [ 6 ]  כתוב תגובה 
1
חגי אשלגי ברח משיעורי אזרחות
שארל דה מונטסקיה  |  13/11/09 00:24
2
עוד שליח של בני החושך המשפטי ל"ת
א מ רול  |  13/11/09 00:42
3
הבעייה אינה בניהול .
ישמעאל  |  13/11/09 02:56
4
האם חגי טיפש או חכם?
כנניהו המיסר  |  13/11/09 11:46
 
- Mission impossible
owiqerqwe  |  13/11/09 16:31
5
מה הקשר
להפרדת רשויות?  |  15/11/09 18:26
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד זיו שרון, עו"ד ניר הורנשטיין
לעתים נקבע שווי הרכישה על סמך ירושה מלפני שנת 1981    יש אפשרויות לתכנון מס נבון גם במצב זה
עידית רוזנברג
תחילתו של משבר כלכלי, כמו-גם יציאה ממנו - הינם שני מצבים המצריכים היערכות מחדש    היציאה מן המשבר היא מקור להזדמנויות חדשות    התנופה אליה המשק צפוי להיכנס, עשויה לשמש כגל חיוני, אותו חברות חייבות לנצל על-מנת לרוץ קדימה במלוא המרץ
אליקים העצני
השמאל מנכס לעצמו את מורשת רבין, לאחר שזייף ועיוות אותה    הידעתם שרבין לא הסכים לוותר על גוש קטיף או ירושלים וחשב על ישות פלסתינית קטנת מימדים? למה שתדעו, אם שטפו לכם את המוח במורשת מדומיינת - מבית מדרש ההזיות של השמאל?
רו"ח חננאל ובר
במישור האישי, לקאוס יש השלכות חשובות ביותר    על כל אדם לדעת שלמעשו יש חשיבות גדולה מאוד, כי לכל מעשה חיובי ושלילי יש השפעה גדולה ביותר על שרשרת אירועים שכיוונה יכול להיות לטוב או לרע, וגם לעבור מהמישור האישי הפוקד יחידים בלבד, למישור הלאומי המשפיע על החברה כולה
יוסף עברון
ערב ההינתקות קרא שאול ("בית לא עוזבים") מופז "לא לנסיגות חד-צדדיות"    מאז הוא נסוג חד-צדדית, גם מגוש קטיף, גם ממפלגתו, וגם מעמדותיו הקודמות    ומהו הפרס הנכסף? תקווה לכתר!
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il