X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אורח חיים מאוזן, פעיל ובריא, משפיע לא רק על המראה החיצוני של הגוף, אלא גם על מצבו הגופני מבפנים בדיקות דם שגרתיות למדידת ערכי שומנים בדם יכולות לתת למטפל/דיאטן, מדד למצבם של כלי הדם של המטופל
▪  ▪  ▪
ירידה במשקל מאזנת את הכולסטרול [AP]

מה זה בכלל כולסטרול?
כולסטרול הוא חומר שומני, שנמצא בדם. הכולסטרול הוא מרכיב חשוב של קרום התא והוא מיוצר בעיקר בכבד, והוא מובל בזרם הדם. בגופנו שני סוגי כולסטרול:
  • הכולסטרול הרע - LDL ("הכולסטרול הרע"):
למעשה, המונח כולסטרול טוב או רע מתייחס לכולסטרול אחד בלבד שמתנהג באופן שונה ברגע שהוא זורם בזרם הדם. הכולסטרול מוצמד לנשאים אשר אחד מהם נקרא LDL - חלבון שברובו עשוי מחומר שומני. תפקידו לשאת את הכולסטרול למקומות חיוניים בגוף. כאשר יש יותר מדי כולסטרול, הגוף מייצר הרבה נשאי LDL שמצטברים בדפנות העורקים ויוצרים מעברים צרים עד לכדי פקק. הפקק עלול ליצור נזק לאיבר אליו הדם זורם, לדוגמה חסימה בכלי דם המנותב אל הלב יכול לגרום להתקף לב.
  • הכולסטרול הטוב - HDL ("הכולסטרול הטוב"):
תפקידו להפחית את כמות ה-LDL בגוף ("הכולסטרול הרע") ולדאוג שרמתו בדם תפחת לנורמה. מהם ערכי הנורמה? רצוי שרמת ה-LDL תהיה נמוכה מ-100 mg/dL ובמידת האפשר עדיף שתהיה נמוכה מ-70 mg/dL.
טריגליצרידים - TG ("שומנים בדם")
טריגליצרידים מיוצרים בגוף מתוצרי העיכול של שומן במזון והם הצורה בה שומן מאוחסן בגוף. אחד הגורמים העיקריים לעלייה ברמות ה-TG היא אכילה מוגברת של סוכרים: עוגות, עוגיות, ממתקים, סוכריות, שתייה מתוקה.
חוסר בפעילות גופנית ותזונה עתירת שומנים, פחמימות פשוטות וקלוריות, משבשים את המאזן התקין של הכולסטרול הטוב והרע ומזרזים את התהליך של טרשת עורקים (הצטברות שומן בדפנות כלי הדם). זהו תהליך הרסני ומסוכן אשר מגביר את הסיכון לחסימת עורקים, התקף לב או שבץ מוחי. עישון מזרז את תהליך הטרשת.
בתהליך הטרשת, מלבד להיצרות העורקים, הם נעשים גם פחות גמישים, זרימת הדם יוצרת לחץ גבוה על דפנות כלי הדם ולכן בבדיקה של לחץ הדם, נראה מדדים גבוהים מהנורמה. יתר לחץ דם הינו מדד נוסף לתהליך הטרשת. מאחר שאין סימנים מקדימים ללחץ דם גבוה, חשוב לערוך את הבדיקה הזו לפחות פעמיים בשנה. ירידה במשקל ופעילות גופנית מסייעים בשיפור לחץ הדם ולכן מומלץ לנסות להפחית את לחץ הדם באמצעות אורח חיים פעיל ובריא לפני נטילת תרופות להורדת לחץ הדם. במקרים רבים, ירידה במשקל ופעילות גופנית מסייעים להפחית את מינון התרופות.
ניתן לשפר את המדדים ואת החיים באמצעות תזונה ופעילות גופנית מהנה ובריאה וניתן גם להפחית את צריכה של התרופות ואף להימנע מתרופות. זאת שאלה של החלטה והכוונה מקצועית ונכונה.

איך שיניתי את חיי
צחי, בן 55, מהנדס מכונות, מספר:
▪  ▪  ▪

מה שגרם להחלטה שלי במאי 2009 לקחת את עצמי בידיים ולשנות אורח חיים היה הרמה הגבוהה, 156 mg/dL, של הכולסטרול הרע LDL (המקסימום המותר עבורי 130 mg/dL) שנמדדה אצלי זו הפעם הראשונה והרצון להימנע מתרופה להורדת כולסטרול.
במשך ארבעה חודשים אני שרוי בתוך תהליך מופלא של שינוי אורח חיים, שבהם ירדתי 16 ק"ג במשקל ו-16 ס"מ בהיקפים - לא יאומן. וזה לא הכל, כעת הבשורה הטובה.
השבוע הלכתי לבדוק כיצד השינוי באורח חיי משפיע על רמת הכולסטרול, ואלו הן התוצאות שקיבלתי היום: רמת הכולסטרול הרע LDL ירדה מ-156 בחודש מאי ל-86 בחודש ספטמבר, רמת הכולסטרול הטוב עלתה מ-60 במאי ל-83 בספטמבר. הרופא אומר כי זו הפעם הראשונה שהוא רואה שיפור פנטסטי כזה רק על-ידי שינוי אורח חיים. אני עצמי עדיין מתרגש ולא מאמין במהפך החיובי שעברתי בזכותכם בכל המדדים. תודה רבה לכם.
אורח חיים מאוזן, פעיל ובריא משפיע לא רק על המראה החיצוני של הגוף, אלא גם על מצבו הגופני מבפנים. בדיקות דם שגרתיות למדידת ערכי שומנים בדם יכולות לתת לרופא המטפל/דיאטן, מדד למצבם של כלי הדם של המטופל. מדדים כגון: כולסטרול, LDL (הכולסטרול הרע), HDL (הכולסטרול הטוב), TG - טריגליצרידים, נותנים תמונת מצב אודות מצבם של כלי הדם.
שילוב של תזונה מזינה בתדירות הנכונה, בתזמון הנכון ובכמויות המתאימות לכל אחד ואחד באשר הוא, בשילוב של פעילות גופנית מותאמת, יעילה וחשוב לא פחות - מהנה, יסייעו בשיפור המדדים הללו, ישפרו את ההרגשה, יסייעו בהפחתה במשקל ובדרך חיים בריאה יותר.

מחבר המאמר הינו דיאטן קליני ומדריך כושר גופני, רכז קורסים והשתלמויות בבית הספר להכשרת מדריכים ומאמנים במכללה האקדמית אוהלו בקצרין, בעל קליניקה פרטית להרזיה וחיטוב, אזור תעשיה קורן, מעלות. 052-7731023/4
תאריך:  16/11/2009   |   עודכן:  16/11/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
כולסטרול ושומנים בדם זה לא סוף העולם
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
עזבו אתכם משטויות-קחו סטטינים
יוסף השמן  |  16/11/09 13:08
 
- איך התנאים בשיווק של טבע?
tembel  |  16/11/09 13:59
 
- אני לוקח סימבקסון של דקסון
יוסף השמן  |  16/11/09 15:08
 
- שכחת לציין שיש גם ........
יש תופעות לוואי  |  1/12/09 22:14
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אריה פרי
בעוד הוא תורם למדינה מחד-גיסא - מסמל חיים סבן יהודי גלותי מאידך-גיסא    המיליארדר היהודי-אמריקני והמראיינת דנה וייס מתחנחנים
ד"ר דויד שוורץ
האם כרטיסי האשראי הם "חברים נאמנים" או שמא הם רק אשליה אופטית?    כרטיסי האשראי - עולם וירטואלי מול מציאות קשה
עתידי המנחם
דברים שצריכים היו להיאמר מזמן, אומר אותם לא אחר מאשר היועץ המשפטי, אך יש מי שאמרם קודם, במשך שנים... זה האחרון, דבריו אינם נשמעים, אך זה הראשון - דבריו נשמעים גם נשמעים
ראובן לייב
הפגנת האופנוענים החטיאה את מטרתה. במקום למקד את המחאה אל מול האוצר וחברות הביטוח - היא השתלחה בציבור של רבבות נהגים תמימים על הכביש, שרק עוררה את זעמו
אריה אבנרי
מי שנחשב לאחד מסמלי משפחת דיין, הידועה בגבורתה ובשורשיותה, התגלה לי כערמומי חסר-מעצורים שמתכסה באיצטלה של איש חינוך בעל ערכים    מעלילות עוזי דיין
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il