X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
דני פלג משפטן ואיש חינוך על צד שמאל
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
עלות השתתפות בני נוער בפעילות תנועתית נעה בין 15,000-3,000 שקל בשנה! יוצא מכך - רק 20% מהצעירים בני המעמד הנמוך זוכים להצטרף אליהן עת להרחיב את הגדרת "הזכות לחינוך"
▪  ▪  ▪
80% מהלוקחים חלק בתנועות הנוער הינם בני המעמד הכלכלי האמיד-בינוני [צילום: יח"צ]

מנתוני תנועות הנוער שפורסמו לאחרונה, עולה שכ-176,000 בני ובנות נוער משתתפים בפעילויות של התנועות; עלות ההשתתפות נעה בין כ-3,000 לכ-15,000 שקל בשנה, ורוב המשתתפים (80%) באים מרקע חברתי כלכלי אמיד ו/או בינוני. 20% מחניכי תנועות הנוער באים ממשפחות מהמעמד הנמוך.
מפקד תנועות הנוער, המתקיים מדי מספר שנים, אינו כולל את פעילויותיהן של תנועות נוער קהילתיות. אלו פועלות בדרך כלל במסגרת המתנ"סים, ובמסגרת מחלקות הנוער ברשויות המקומיות. הסיבות לכך רבות ומגוונות. היעדר הכרה ממלכתית בהן כתנועת נוער, מונע תקצוב מסודר כתקנה תקציבית על-ידי משרד החינוך.
פעילותן של תנועות הנוער הקהילתיות מתבצעת ברוב המקרים בעלויות נמוכות בהרבה מהמתואר בכתבה, ביישובים ובקהילות שאינן נמנות בהכרח עם השכבות האמידות. פעילות זו ניזונה בדרך כלל מתקציבים פנימיים של כל מתנ"ס, מתמיכת הרשות המקומית, וממינהל חברה ונוער במשרד החינוך. לא ניתן להשוות בין התמיכה הממלכתית המסודרת לתנועות הנוער המוכרות, לתמיכה המתוארת.
להיעדר הכרה בתנועות הנוער הקהילתיות - במתנ"סים, במרכזים קהילתיים עירוניים ואחרים - סיבות רבות. מהותית, תנועות אלו פועלות כתנועות נוער לכל דבר ועניין, אלא שההכרה בהן תחייב הקצאה מחודשת של המשאבים הקיימים ו/או הגדלת היקף התמיכה הממוסדת בפעילות זו.
יש מקום לערוך סקר שבו יוצגו נתונים מקיפים הנוגעים להשתתפות בני ובנות הנוער בישראל בפעילות תנועות הנוער, המוכרות ושאינן מוכרות. כך ייעשה צדק עם מערך פעילות תנועות נוער, מערך חינוכי, ארגוני וערכי - אלא שאינו "מוכר". כך גם נדע כמה בני נוער באמת משתתפים בפעילות כזו, הרבה יותר מ-176,000 הנזכרים לעיל.
עלות ההשתתפות לחניך בתנועת נוער "מוכרת" עומד על כמה מאות שקלים, ומגיעה לכ-1,500 שקל בשנה. בחישוב חודשי, מחיר ההשתתפות עומד על פחות מ-150 שקל לחניך - פחות ממחירו הממוצע של חוג לילד בשעות אחר-הצהריים. כחניך, כמדריך וכהורה פעיל בתנועות הנוער בעבר, וכאיש קהילה וחינוך היום, אני יכול להעיד על תרומתן האדירה של תנועות הנוער - המוכרות ושאינן מוכרות - לחינוכם ולהעצמתם של בני ובנות הנוער.
במונחים של עלות-תועלת, ההשקעה המשפחתית בחינוכו של ילד בתנועת נוער היא השקעה מניבה פירות בתשואה חינוכית גבוהה ואיכותית.
פעילות החינוך הבלתי פורמאלי לילדים ולבני נוער, המתקיימת במתנ"סים ובמסגרות אחרות, כוללת תנועות ומרכזי נוער קהילתיים, חוגי העשרה, מרכזי למידה, חוגי ספורט, בתי ספר לספורט, ליגות ספורט עממיות, ועוד. הפעילות היא וולונטרית, ועלותה מושתת על המשתתף.
הגיע הזמן להרחיב את הגדרת "הזכות לחינוך", ולחוקק את חוק החינוך הבלתי פורמאלי. כחלופה, ניתן להרחיב את חוק חינוך חובה וחינם. צריך לאפשר את התקצוב שלו, כך שזכותו של כל ילד בישראל לחינוך שווה תכלול לצד חינוך פורמאלי חינם - גם זכות מתוקצבת לקבלת שירותי חינוך בלתי פורמאלי. זאת, לפחות בהיקף של השתתפות במסגרת חינוכית אחת (חוגי העשרה, תנועת נוער, מרכז למידה וכו'). רק כך נוכל להתמודד כהלכה עם הצורך לשוויון בנגישות לשירותי חינוך לכלל האוכלוסיה, ללא הבדל מעמדי או אחר.
כניסתו לתפקיד של שר החינוך החדש, גדעון סער, שר הזוכה להערכה רבה עד כה, יכולה להוות מנוף לקידומה של חקיקה רלוונטית בנושא. חקיקה כזו תאפשר הנגשה שוויונית ולא מעמדית לכל בני ובנות הנוער בישראל, לפעילות במסגרות הבלתי פורמאליות.

פורסם במקור: על צד שמאל
הכותב עוסק בחינוך ובעבודה קהילתית, בעל תואר שני בסוציולוגיה ובחינוך, פעיל בצופי ת"א.
תאריך:  16/11/2009   |   עודכן:  16/11/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
תנועות הנוער והחוק
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
תנועות
טובה סעדה  |  9/02/12 17:47
2
מה ההגדרה בחוק של תנועת דרור י
תנועת דרור ישראל  |  28/08/18 23:49
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אלעזר לוין
עסקת-הענק בת"א חושפת שיטה של גינדי החזקות: גובה מכל קונה מקדמה, המכסה את השקעתה ברכישת הקרקע    האם זה מוזיל את הדירות?
מורן לסקוב
אורח חיים מאוזן, פעיל ובריא, משפיע לא רק על המראה החיצוני של הגוף, אלא גם על מצבו הגופני מבפנים    בדיקות דם שגרתיות למדידת ערכי שומנים בדם יכולות לתת למטפל/דיאטן, מדד למצבם של כלי הדם של המטופל
אריה פרי
בעוד הוא תורם למדינה מחד-גיסא - מסמל חיים סבן יהודי גלותי מאידך-גיסא    המיליארדר היהודי-אמריקני והמראיינת דנה וייס מתחנחנים
ד"ר דויד שוורץ
האם כרטיסי האשראי הם "חברים נאמנים" או שמא הם רק אשליה אופטית?    כרטיסי האשראי - עולם וירטואלי מול מציאות קשה
עתידי המנחם
דברים שצריכים היו להיאמר מזמן, אומר אותם לא אחר מאשר היועץ המשפטי, אך יש מי שאמרם קודם, במשך שנים... זה האחרון, דבריו אינם נשמעים, אך זה הראשון - דבריו נשמעים גם נשמעים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il