X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
לעתים נקבע שווי הרכישה על סמך ירושה מלפני שנת 1981 יש אפשרויות לתכנון מס נבון גם במצב זה אחת מהסוגיות הינה סוגית הפחת לה תיוחד רשימה זו
▪  ▪  ▪

כזכור עסקה הרשומה הקודמת בנכסים שהועברו בירושה ושמקורם בפטירת מוריש שחלה בין אפריל 1961 לאפריל 1981, וכתוצאה מכך הפטירה עצמה נחשבה כאירוע מס היוצר יום רכישה ושווי רכישה חדשים. במקרים אלה שווי הרכישה בידי היורש יהיה שווי המקרקעין במועד הפטירה, בין שנקבע בשומת מס עיזבון ובין שהוערך זה עתה.
בעת מכירה עתידית של הנכס מתעוררת השאלה האם שווי זה יוכר במלואו לצורך הקטנת השבח, או שמא כאשר מדובר בנכס בנוי המשמש ליצור הכנסה, יש להוריד פחת משווי הרכישה וכך השבח שיחושב עשוי להיות גבוה באופן משמעותי.
לא זו בלבד, אלא שבמספר פסקי דין (שלטעמנו אינם צודקים) נקבע כי יש להתחשב בפחת בעת המכירה ככל שניתן היה לנכותו מבחינה תיאורטית במס הכנסה וזאת גם אם לא נוכה בפועל.
לדעתנו - ההכרה בשאלת ניכוי הפחת בעת חישוב השבח בנכסים כאמור צריכה להיות מוכרעת בהתאם להוראות סעיף 21 לפקודת מס הכנסה שהן הרלוונטיות במקרה זה (וקיימת הפניה אליהן גם במסגרת הגדרת "פחת" בסעיף 47 לחוק מיסוי מקרקעין).
סעיף 21 קובע כבסיס לניכוי פחת את עלות הנכס לנישום כבסיס לחישוב הפחת. במקרה של ירושה הנכס לא עלה לנישום דבר, ולכן לא קיימת אוטומטית זכאות לניכוי פחת בידי הנישום בדלתו הקדמית של החוק. קיימות הוראות ספציפיות בפקודה המתירות במפורש ניכוי פחת גם בהיעדר תשלום בגין הנכס (כגון בשינוי יעוד ממלאי לרכוש קבוע), ואולם מהוראות ייחודיות אלה ניתן ללמוד אכן שהכלל הינו היעדר זכות לניכוי פחת במקרים הכלליים.
חשוב לציין שפקודת מס הכנסה קובעת הוראות דומות ביחס לניכוי פחת לגבי נכסי ירושה מן התקופה הנדונה (אפריל 1961 עד אפריל 1981) והמחיר עליו שולם מס עיזבון נקבע בסעיף 88 לפקודה כעלות לצרכי פחת. עם זאת הוראות אלה אינן רלבנטיות לענייננו באשר זכויות במקרקעין וזכויות באיגוד מקרקעין הוחרגו במפורש מהיות "נכס" לצרכי פקודת מס הכנסה.
מחוקק חוק מיסוי מקרקעין אשר הקדיש נפח רב בחקיקה לעניין שוויי הרכישה, היה חסכני במילים בהוראות בעניין פחת, ולענייננו לא נקבעה איפוא כל הוראה המאפשרת לראות בשווי לצרכי מס עיזבון כעלות חדשה לצרכי פחת.
בהיעדר הוראה ייחודית כזו, ממילא אנו חוזרים להוראותיו הכלליות של סעיף 21 לפקודה המאפשרת, כאמור, ניכוי מס לפי העלות לנישום, ובהיעדר עלות בפועל - לא ניתן לנכות פחת, וממילא במכירה יש להכיר במלוא שווי הרכישה ללא הפחתה כלשהי.
הגם כי ניתן לטעון כי מצב חוקי זה מקפח את הנישום באופן שוטף (לאור היעדר זכאות לניכוי הפחת), ניתן לכך פיצוי בעת מכירת הנכס על ידי הנישום - בכך שלא מנוכה פחת מאותו שווי רכישה שהיה ממילא לא גבוה במקור ואצל נישומים מסוימים נזקו במכירה היה גבוה מתועלתו בשוטף בהיעדר בסיס הצמדה מלא לפחת בשוטף לעומת הקטנת שווי הרכישה בפחת ריאלי במכירה.

תאריך:  16/11/2009   |   עודכן:  16/11/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
שווי רכישה בירושה והשפעותיה על חישוב השבח-חלק ב
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אברהם אלטלף
שיתוף במקרקעין נוצר לעיתים גם כשהשותפים אינם בוחרים בכך ביודעין    השיתוף חולש על כל חלק וחלק במקרקעין    ניתן להסדירו    וגם לפרקו
יוסף קנדלקר
עם צאת שיריהם השורשיים של מאיר בנאי, אתי אנקרי ודומיהם, כשלפניהם אמנים רבים וטובים - עולה התמיהה: האם המוזיקה הישראלית עוברת מתיחת פנים או שמא מדובר בטרנד המכניס כסף?
דני פלג
עלות השתתפות בני נוער בפעילות תנועתית נעה בין 15,000-3,000 שקל בשנה! יוצא מכך - רק 20% מהצעירים בני המעמד הנמוך זוכים להצטרף אליהן    עת להרחיב את הגדרת "הזכות לחינוך"
אלעזר לוין
עסקת-הענק בת"א חושפת שיטה של גינדי החזקות: גובה מכל קונה מקדמה, המכסה את השקעתה ברכישת הקרקע    האם זה מוזיל את הדירות?
מורן לסקוב
אורח חיים מאוזן, פעיל ובריא, משפיע לא רק על המראה החיצוני של הגוף, אלא גם על מצבו הגופני מבפנים    בדיקות דם שגרתיות למדידת ערכי שומנים בדם יכולות לתת למטפל/דיאטן, מדד למצבם של כלי הדם של המטופל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il